Suomeen pitäisi perustaa kunnon vanhan ajan pankki

Tulipa pientä asiaa pankkiini, tuohon entisen KOPin, SYPin ja SKOPin ja ties minkä nielaisseen pankkimaailman ulkomaisomisteisen suuruuden paikalliseen kyläkonttoriin.

Nykyäänhän ei tavallinen kansalainen saa mennä pankin marmorilattioita tahraamaan, vaan kaikki pitää hoitaa netissä. Jotenkuten olen siinä muutoksessa pärjännyt. Aika harvoin on asiaakaan konttoriin enää. No tallelokeroa ne ei ole vielä laittaneet nettiin, joten käytävällä vartioineen haalariasuisen naisen vartioivan katseen alla sain odottaa vuoroani, että joku päästäisi minut ihan manuaalisesti käymään holvissa lokerollani.

Asiaa konttoriin oli myös niillä asiakkailla, joilla ei ole nettiä tai eivät ymmärrä siitä hölokäsen pöläystä. Siinä oli vartiointiliikkeen tädin lisäksi yksi infotäti palvelemassa pankin ovensuussa jonottavia (vanhus)asiakkaita. Ensimmäisenä jonossa oleva verkkariasuinen eläkeläismies oli unohtanut henkilöpaperinsa kotiin, joten hän ei saanut asiaansa infossa selvitettyä. Toisena jonossa olleen rollaattorinaisen vartioliikkeen vartija ohjasi saattajineen kassapalveluun, joka oli siirretty sivummalle. Jonon kolmas eläkeläinen ei osannut vastata mitä olikaan tekemässä, ei oikein saanut sanaa suustaan, oli aivan ymmällään, hortoili edes takaisin odotustilassa ja poistui ennen omaa vuoroaa.

Sitten tulikin minun vuoroni muttenpa saanut asiaani infossa hoidettua – niin kuin aina ennen olin saanut – vaan minut laitettiin istumaan sivummalle. Siinä penkillä odotellessani tarkkailin kun salin toisella puolella toinen kassaneiti yritti asentaa ja opettaa neljännelle jonon harmaahapsiselle seniorille pankin tunnuslukusovelluksen käyttöä. Taisi siinä tulla hiki neidillekkin koska homma ei näyttänyt toimivan kummallakaan, neiti ei tuntunut saavat äpsiä pelittämään ainakaan heti ja asiakasparka vanha herra oli ihan ymmällään. Mahtoiko tuosta tulla mitään? En ihmettele yhtään jollei kännykkäsovellus pelitä, sillä sen verran takkuista sen asentaminen, opettelu ja käyttö on ollut meidänkin perheen kokemuksen mukaan.

Sain lopulta oman lokeroasiani hoidettua, kun uusi pankkitäti tuli ja päästi lokerolle, mutta kyllä sen pankkireissun jälkeen jäin miettimään.

Pankit nähtävästi viis veisaavat eläkeläisistä ja muista entisistä pitkäaikaisista asiakkaistaan. Ei varmaan ole montaakaan vuotta tai vuosikymmentä kun tämänkin pankin edellä jonottaneet asiakkaat avasivat palkkatilinsä, ottivat ja maksoivat asuntolainansa ja hoituvat muut pankkiasiansa tähän samaan konttoriin. Nyt kun pitäisi hoitaa vanhana ja vaivaisena dementikkona omia asioita luotetun kassaneidin kanssa luotetussa pankissa niin – ehei, eipä onnistu. Rollaattori-iässä luotettuun pankkiin ei pääse kuin netissä tehdyllä ajanvarauksella, tai soittamalla 02003000 ja kuuntelemalla 17 minuuttia piipitystä + pvm. Mutta sitten kun pankki suostuu soittamaan, niin sittempä siinäkin pitää käyttää kännykän tunnuslukusovellusta. Voi jäädä tekemättä etätunnistus, jos näkökyky, käsien moriikka tai ajattelukyky on mennyt. Siihenpä pankki sanoo sitten että tuut-tuut-tuut.

Sitten kun itse olen eläkkeellä, äpsit on taas muuttuneet, sovellutukset on entistäkin sekavampia ja nettikään ei varmaan ole sama kuin ennen. Kyllä se huolettaa miten itse pankkiasioistaan pärjää, kun tukka on harmaa tai hiukset lähteneet ja rollaattorilla pitää mennä asioitaan hoitamaan.

Toisaalta sitten siten kun on itse niin dementoitunut ettei ymmärrä mistään mitään niin ehkäpä ratkaisu onkin – niinkuin päivän kolmosjonottajalla – eli että jos ei ymmärrä koko touhua niin että hortoilis vähän edestaas ja sitten menis vaan pois. Perikunta hoitakoon kaikki pankkisotkut!

Olen sitä mieltä Suomeen pitäisi perustaa kunnon vanhan ajan pankki jossa aitoja ihmisiä oikeasti palvelevat aidot pankkivirkailijat.

Vaikka netissä muu kansa hoitaisi pankkiasiansa, niin on kansanosaa, joka ei halua tai osaa hoitaa pankkiasioitaan netissä. Lisäksi Suomessa on kansalaisia, jotka eivät edes voi käytännössä avata pankkitiliä, koska pankkien ei ole pakko avata tiliä selaiselle ihmiselle, jota pankki ei halua asiakkaakseen. Tällaisia asiakkaita ovat esimerkiksi pienasiakkaat, joilla on vain käteissiirtoja eikä toiveita että heistä tulee suuria asiakkaita. Näitä ovat vanhusasiakkat, holhouksen alaiset, näkö- tai lukivammaiset tai erityisesti he, jotka eivät osaa tai halua nettipalveluihin. Näiden lisäksi pankkien näkökulmasta epähaluttavia asiakkaita ovat ulosotossa olevat, konkurssin tehneet, luottohäiriöiset, tutkintavankeudessa olevat, syyntakeettomat, maksujärjestelyissä olevat, tai EU:n tai Yhdysvaltojen pakotelistoilla olevat (syystä tai jopa syyttäänkin) tai esimerkiksi uudet yrittäjät. Lisäksi pakolaiset, jotka odottavat turvapaikkaa, olipa heillä rahaa tai ei, ovat pankeille ei-haluttuja asiakkaita.

Ei ole pankille mikään pakko ottaa pankin asiakkaaksi vaikka kaikki edellä mainitut ryhmät juuri tarvitsisivat eniten henkilökohtaista ohjausta ja pankkineuvontaa. Erityisesti vanhukset ja veteraanit jotka ovat työikänsä töitä tehneet ja korkoja pankeille maksaneet, ovat minun huoleni. Omat vanhempani ovat edesmenneitä, mutta kylmää kyllä kun katson pankkijonoja – enpä haluaisi on rollaattorivanhus pankin käytävällä. Se aika on kuitenkin meillä kaikilla edessä.

Perustettakoon Suomeen Koko Kansan Pankki, johon kaikki saavat perustaa tilin, hoitaa välttämättömät pankkiasiat, mutta jossa ihmisasiakasta palvelee ihminen silloin kun tarvetta on!

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu