(Jos) fascismi tulee, oletko valmis?
Viime vuonna 65-vuotiaana eläkkeelle jäänyt kenraali Mark Milley toimi Yhdysvaltain puolustusvoimien komentajana sekä Trumpin että Bidenin presidenttikaudella.
Milleyn täsmämielipide Donald Trumpista on: ”Fascist to the core”. Fascisti ytimiään myöten. Bob Woodwardin uudessa kirjassa Milley kutsuu Trumpia Amerikan vaarallisimmaksi henkilöksi.
Mikään Milleyn aikaisemmassa urassa ei viittaa siihen, että hän olisi sotilaaksi tavanomaista hanakampi antamaan lausuntoja poliittisista johtajista. Ottaisin siis tämän mielipiteen melko vakavasti.
Jäähyväispuheessaan viime vuonna Mark Milley muistutti, että sotilaat eivät vanno valaansa puolustaakseen kuningasta, kuningatarta, tyrannia, diktaattoria tai sellaiseksi haluavaa; vaan perustuslakia.
Tiedämme, että Donald Trump on valmis heittämään vesilintua millä tahansa lailla edistääkseen valtaan pääsyään tai vallassa pysymistään. Onko hänen johtamansa MAGA-liike vain oikeusvaltion ja demokratian vastustaja vai fascistinen ytimiään myöten? Asian pohtimiseksi tarvitaan fascismin määritelmä.
Kirjassaan ”Anatomy of Fascism” Robert Paxton esittelee fasismin pääpiirteitä:
[Fasismi on poliittisen käyttäytymisen muoto, jota luonnehtivat pakkomielteet yhteisön rapautumisesta, nöyryytyksistä ja uhriutumisesta; ja niitä kompensoimaan pyrkivät yhtenäisyyden, voiman ja puhtauden kultit.
Fasistiset puolueet perustuvat militanttien nationalistien kansanjoukkoihin, jotka yrittävät saada perinteisiä eliittejä löyhään yhteistyöhön hylätäkseen demokraattiset vapaudet ja ajaakseen sisäisen puhdistumisen ja ulkoisen laajentumisen päämääriä, ilman väkivaltaan liittyviä eettisiä estoja.]
Aika pätevä ja kattava määritelmä mielestäni. Muun maailman kannalta ehkä lohduttaa, että MAGA-liikkeellä ei näytä oikeastaan olevan ulkoisen laajentumisen päämääriä. Tuskin liike tosin niitäkään vastustaisi, mikäli talousvallan kasvattaminen sitä edellyttäisi.
Johtaja Trumpin persoonan pohtiminen ei tässä ole olennaista. Keskeistä on huomata, että fanaattiset seuraajat ottavat Mestarin jokaisen vitsin vakavasti ja ajattelevat, että väkivalta on aliarvostettu ratkaisukeino.
En luonnehtisi Trumpia oikeastaan fasistiksi. Fasistit ovat ”opiskelleet” omaa ideologiaansa ja ovat sen toteuttamisessa johdonmukaisia. Trumpilla ei ole muuta ideologiaa kuin oma nahkansa ja omat rahansa. Jos USA:ssa on fasisteja, jotka hyödyntävät valtaan pääsyä pönkittämällä moista pelleä, niin se on sitten eri juttu. Mielenkiintoinen lausunto muuten Trumpilta oli koskien Putinia ja Xi:tä, että ”he eivät uskalla tehdä mitään, koska tietävät, että minä olen hullu”. Toivottavasti tuossa kohden osui oikeaan.
Ilmoita asiaton viesti
Olen samaa mieltä että Trump ei ole puhdasverinen fasisti vaikka Vuorelan kirjoitusta peukutinkin. Trumpilla ei itsellään ole mitään ideologiaa eikä suoranaista päämäärää (muuta kuin oman henkilökohtaisen edun tavoittelu), mutta hänen toimintansa johtaa fasistiseen yhteiskuntaan, jossa lait on valjastettu valtaapitävän tahon käsikassaraksi tuhota toista mieltä olevat. Trump on useaan otteeseen todistanut, että hänellä ei ole pienintäkään kunnioitusta demokratiaa ja oikeusvaltiota kohtaan.
Olen eri mieltä tuosta Trumpin arvaamattomuudesta. Jos Trumpin puolustajat ovat jossain oikeassa hänestä, niin siinä ettei Trump halua sotia. Putin tietää että Trumpille sopii mikä tahansa Venäjän ehdotus rauhaksi Ukrainassa ja Venäjä tuleekin esittämään Ukrainalle suorastaan murskaavia ehtoja tulitaukoon ja mahdolliseen tulevaan rauhaan. Tämäkin luonnollisesti vain välivaiheena Ukrainan saamiseksi lopullisesti Venäjän vaikutuspiiriin a la Valko-Venäjä.
Xi tietää myös että Trump ei tule viemään Yhdysvaltoja sotaan Taiwanin valtauksen estämiseksi ja Kiinan johdolle onkin suuri houkutus yrittää sitä Trumpin presidenttikaudella, koska seuraajasta ja tämän politiikasta ei ole tietoa ja Xi haluaa kaikkien autoritaaristen johtajien tavoin sulan hattuunsa ennen valtakautensa päättymistä.
Ilmoita asiaton viesti
Pitänee paikkansa, mutta jos Trump valitaan, niin pitää toivoa, että hän sittenkin oli oikeassa itsensä luonnehdinnassa ja mitä sitä seuraa. Muuta toivoa ei ole.
Ilmoita asiaton viesti
”Xi tietää myös että Trump ei tule viemään Yhdysvaltoja sotaan Taiwanin valtauksen estämiseksi…”
Trump taisi itsekin sanoa, että siinä tapauksessa asettaisi tulleja ja tarvittaessa lopettaisi kaiken kaupankäynnin Kiinan kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
Kiinalla kuten Venäjällä politiikka kulkee talouden edellä. Xi tietää toki että Taiwanin valtauksesta seuraisi taloudellisia pakotteita mutta tuskin välittää siitä. Xi tietää myös että Trump ei halua aseellista yhteydenottoa Kiinan kanssa. Kun Kiinan tavoitteena on vallata Taiwan ennemmin tai myöhemmin, niin siellä tullaan miettimään tarkkaan, josko nyt ennemmin jos presidenttinä on Yhdysvallat sisäänpäin kääntävä Trump. Maihinnousulaivastohan on jo valmiina.
Ilmoita asiaton viesti
Eikös Moshe Dayan aikanaan sanonut, että Israelin pitää olla hullu koira, jota kaikki pelkäävät? Siltähän se näyttääkin.
Ilmoita asiaton viesti
Fasismi ei ole mikään aate eikä oppirakennelma kuten esim. kommunismi.
Fasismin määrittelemistä kattavasti pidetään mahdottomana.
Yksi luonnehdinta määrittelee fasismille neljä perusominaisuutta: fasismissa autoritaarinen äärinationalismi ja johtajavaltaisuus yhdistyivät korporatistiseen järjestelmään.
Blogistin tulokulmassa korostuu nationalismi ja kansallisen nöyryytyksen kompensaatio:
”Fasismi on poliittisen käyttäytymisen muoto, jota luonnehtivat pakkomielteet yhteisön rapautumisesta, nöyryytyksistä ja uhriutumisesta; ja niitä kompensoimaan pyrkivät yhtenäisyyden, voiman ja puhtauden kultit.”
Tämä on vain yksi puoli yhdenlaista ”fasismia”.
Jos tämä on/olisi keskeinen syy fasismin nousulle tällä hetkellä, eikö yksinkertaisin vastalääke ja fasismin nousun ehkäisy olisi silloin – jo dialektiikan perusteiden mukaan – tuon nöyryytyksen välttäminen?
Dialektiikan mukaanhan voimalle syntyy aina vastavoima, reaktiolle vastareaktio.
Teesin ja antiteesin kautta on kyllä mahdollisuus päästä synteesiin, mutta usein vain konfliktin/taistelun kautta.
Dialektiikan – ja luonnon jota malli imitoi – peruslakeihin kuuluu nämä komponentit.
Ilmoita asiaton viesti
Seuraan ihan mielelläni kristinuskon, luonnondialektiikan, islamin tai muiden eksoottisten uskontojen kuvitelmia siitä, miten yhteiskunta kehittyy kenenkään vaikuttamatta. Silti aina vaalien alla täytyy toivoa, että osa äänestäjistä herää todellisuuteenkin.
Ilmoita asiaton viesti
”Silti aina vaalien alla täytyy toivoa, että osa äänestäjistä herää todellisuuteenkin.”
Onneksi näin kävi viime ek-vaaleissa.
Ilmoita asiaton viesti
Eikös dialektisessa materialismissa nimenomaan korosteta toiminnan – siis vaikuttamisen – merkitystä?
Joten en ymmärrä miksi edellä oleva (#4240249) liittyy omaan kommenttiini.
Ilmoita asiaton viesti
Samahan pätee kaikkiin noihin uskontoihin. Olen päättänyt, ettei kannata yrittääkään ymmärtää.
Vaikka Mika Niikko sai edustajantoimensa Jumalalta, jostain syystä hän näki tarpeelliseksi kampanjoida äänestäjien keskuudessa.
Vaikka kaikki tapahtuu niin kuin Allah tai Jahve suo, jonkinlaiseen jihadiin tai kilvoitteluun täytyy nimenomaan ryhtyä.
Ilmoita asiaton viesti
Viittaako tuo ”sama” edelliseen kommenttiisi:
”Seuraan ihan mielelläni kristinuskon, luonnondialektiikan, islamin tai muiden eksoottisten uskontojen kuvitelmia siitä, miten yhteiskunta kehittyy kenenkään vaikuttamatta.”
Jos viittaat, siis koetan tuossa aikaisemmin kertoa juuri päinvastaista.
Sen sijaan että vain päiviteltäisiin, kannattaisi miettiä esim. mitkä asiat Suomessa ovat muuttuneet 2000-luvulla, jotka ovat mahd. kirvoittaneet blogissa määrittelemiäsi fasismin tuntoja. Ja kannattaisiko koettaa tehdä näille asioille jotakin – ei seurauksille, vaan syille.
Ilmoita asiaton viesti
”Sama” viittaa omaan kommenttiisi.
Ilmoita asiaton viesti
Niin – ja edellinen kommenttini opponoi juuri tuota lausumaasi ”…kuvitelmia siitä, miten yhteiskunta kehittyy kenenkään vaikuttamatta.” vastaan, joka
oli vastaus kommenttiini #4240249.
Joten oletko eri mieltä itsesi kanssa.?
Se on toki sallittua – sitä kutsutaan mielensä muuttamiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Olen ennenkin huomannut, että joillekin kommentoijille kaksi tasoa vielä uppoaa, mutta kolmas pudottaa kelkasta:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/jpvuorela/vapaa-tahto-sattuma-ja-valttamattomyys/
Ilmoita asiaton viesti
”Samahan pätee kaikkiin noihin uskontoihin. Olen päättänyt, ettei kannata yrittääkään ymmärtää.”
Ei niitä voi järjellä ymmärtää, ymmärrystä pitää hakea psykologian tai genetiikan kautta. Toisin sanoen ihmisten uskonnolliset tarpeet sijaitsevat jossan sellaisessa paikassa (apinanaivot) minne järki ei pääse tunkeutumaan eikä vaikuttamaan.
Mutta toki järkeä käytetään paljon siinä miten näitä apinanaivojen uskomuksia pyritään selventämään rationalistiseen muotoon. Tosin, ne selitykset eivät koskaan ole rationalistisia, mutta ne kelpaavat uskovaisille, kun parempiakaan selityksiä ei ole.
Ilmoita asiaton viesti
Korostan, kuten varmasti Paxtonkin, että pakkomielteitä rapautumisesta ja nöyryytyksistä voi olla riippumatta siitä, kuinka hyvin yhteisöllä todellisuudessa menee.
Ilmoita asiaton viesti
Se tuo Trump; mielipidettä henkilöstä ainakin minun on aika vaikea määritellä. Siksi omituinen persoona ja ajatukset, joita ilmaissut. Siis vaikea määritellä mielestäni.
No, nähdäänhän tuo kun luultavasti nuo vaalitkin voittanee.
Kerranhan tuo jo on koettukin.
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä.
Neljä vuotta taisi olla presidenttinä.
Sinä aikana Venäjä ei jatkanut hyökkäystään Ukrainaan.
Kunnes sitten Trump syrjäytettiin niin aika sukkelaan Venäjä teki epäonnistuneen suurhyökkäyksensä kohti Kiovaa. Sen jälkeen kun Biden oli sanonut että ”emme puutu” tai jotain sinnepäin.
Jos Trump tulee valituksi niin olisi nähdäkseni syytä olettaa että Venäjä rauhoittuu? Jos historia mitään kertoo. (Lukutaitoisille)
Ilmoita asiaton viesti
Trumpia ei syrjäytetty vaan hän hävisi presidentinvaalit, ja meni yli vuosi Bidenin virkaanastumisesta ennen kuin Venäjä aloitti suurhyökkäyksensä. Biden ei sanonut että ”emme puutu”, eikä mitään sinne päinkään.
Ei ole mitään syytä olettaa että Venäjä lopettaisi sodan jos Trumputin tulee valituksi.
Ilmoita asiaton viesti
Venäjän propagandakoneisto kampanjoi kyllä vahvasti Trumpin puolesta. Selitätkö selkosuomeksi, miksi näin?
Ilmoita asiaton viesti
Kun en seuraa kyseistä propagandakoneistoa.
Aika vähän meillä on uutisoitu sen Trumpin puolesta kampanjoinnista muutoin kuin juuri näin: ”Venäjän propagandakoneisto kampanjoi kyllä vahvasti Trumpin puolesta. Selitätkö selkosuomeksi,”
Tiedän vain kuten kaikki muutkin että Venäjä keskeytti agressionsa Ukrainassa kun Trump edellisen kerran valittiin presidentiksi USA:a.
Ja jatkoi agressiotaan täydellä voimalla kun Biden valittiin.
Nämä ovat kiistämättömiä tosiasioita, eivät mitään edellisen kaltaista propagandaa.
Ilmoita asiaton viesti
”Kun en seuraa kyseistä propagandakoneistoa…”
Ilmeisesti luet uutisesi jostain X:stä?
https://www.wsj.com/politics/national-security/russia-seeks-to-boost-trump-in-2024-election-u-s-intelligence-officials-say-312bb12a
https://www.npr.org/2021/03/16/977958302/intelligence-report-russia-tried-to-help-trump-in-2020-election
”Tiedän vain kuten kaikki muutkin että Venäjä keskeytti agressionsa Ukrainassa kun Trump edellisen kerran valittiin presidentiksi USA:a.”
Ja kysekkö ei voi olla sattumasta? Ukrainan ja Venäjän sota aikalailla jäätyi 2015 Minskin sopimukseen. Kun se starttasi uudestaan, Trump ja maga-republikaanit ovat olleet lähinnä vastarannan kiiskiä Ukrainan tukemisessa.
Ilmoita asiaton viesti
Lähinnä suomalaista mediaa.
Jotain Twitteriä, ( X? ) en seuraa lainkaan.
Sattuma? Ei saa naurattaa. Mikään politiikassa ei ole sattumaa. Kaikki on tarkoin harkittua.
Ilmoita asiaton viesti
”Kaikki on tarkoin harkittua.”
No jos tämä kaikki Venäjän sählääminen Ukrainan operaatiossaan onkin ollut joku taktinen peliliike, eikä syynä ole, että on vaan lähdetty soitellen sotaan ylioptimistisin arvioin, niin kyllä, tunnustan menneeni retkuun.
Ilmoita asiaton viesti
Mikäli on uskomista uutisointiin niin Putin on jo hyvin aikaisessa vaiheessa kausiaan ilmaissut että Venäjän pitää saavuttaa entinen asemansa maailmassa mukaanlukien alueensa.
Kesti ilmeisestikin näinkin kauan ennen kuin venäläiset olivat valmiita ja mm. saaneet Euroopan riippuvaiseksi energiastaan. Laskivat että Euroopalla ei ole varaa ryhtyä edes pakotteisiin tai kaasun käytön lopettamiseen. Ja näinhän on käynytkin. Euroopan aseteollisuus on riittämätön ja muu talous pyörii velkarahalla. Suurin talous alkaa sakkaamaan muiden perässä.
Nämä ovat tarkkaan analysoituja asioita.
Se että Venäjän hyökkäys epäonnistui on vähän sama asia kuin 1939. Laskivat väärin Ukrainan kyvyn puolustautua ja oman armeijansa tehon,
Ilmoita asiaton viesti
Siis sen varaan on varmasti laskettu, ja osittain oikein, että Eurooppa ei tee asialle paljoakaan. Toisaalta ovat olettaneet, että operaatio olisi ohi, ennen kuin ehdittäisiinkään reagoida.
Ilmoita asiaton viesti
Juuri näin.
Ilmoita asiaton viesti
”Tiedän vain kuten kaikki muutkin että Venäjä keskeytti agressionsa Ukrainassa kun Trump edellisen kerran valittiin presidentiksi USA:a.”
Ei keskeyttänyt. Venäjä jatkoi aloittamaansa Krimin venäläistämistä ja Itä-Ukrainan separatistien tukemista tasan samalla tavalla Trumpetin virkaanastumisen jälkeenkin.
”Ja jatkoi agressiotaan täydellä voimalla kun Biden valittiin.”
Hyökkäyksen suunnittelu ja valmistelu oli hyvin todennäköisesti aloitettu jo ennen Yhdysvaltain vuoden 2020 presidentinvaaleja, ja Venäjä olisi hyökännyt vaikka Trumpetti olisi voittanut vaalit.
Ilmoita asiaton viesti
Ai olisi, ja sinä tiedät?
Toinen ennustaja.
Ukrainan tilannehan ”jäätyi” 2015.
Ilmoita asiaton viesti
No ihan varmasti olisi hyökännyt, ei Putler Trumpetin kaltaista pelleä pelkää.
Miten se Krimin tilanne jäätyi? Venäjä miehitti Krimin nopeasti ilman taisteluja ja järjesti jo maaliskuussa 2014 ”kansanäänestyksen” alueen liittämisestä Venäjään. Sen jälkeen Krimille on muuttanut ainakin 700 000 venäläistä.
Itä-Ukrainassakin taisteltiin koko ajan huhtikuusta 2014 lähtien Venäjän täysimittaiseen hyökkäykseen 24.2.2022 asti, kahdesta (2014 & 2015) ”Minskin sopimuksesta” huolimatta.
Ilmoita asiaton viesti
Kuka pelkää Donald Trumpia? Ei kukaan. Pelko kohdistuu USA:n asevoimaan.
Ukrainan kriisihän jäätyi asemasodan kaltaiseksi kahinoinniksi kun Donald Trump valittiin Barak Obaman jälkeen. Ammuskeltiin harvakseltaan tykeillä ja vähän kai kk:llakin.
Kun Biden valittiin niin Venäjä alkoi ”lataaman”.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitat ihan täyttä potaskaa. Ukrainan armeijan ja Venäjän tukemien separatistien välinen sota ”jäätyi” asemasodaksi syyskuussa 2015, eli reilu vuosi ennen Yhdysvaltain vuoden 2016 presidentinvaaleja. Trumpetilla ei ollut sen asian kanssa mitään tekemistä. Välillä taistelut kiihtyivät ja välillä hiljenivät, kuten kertoo esim. Ylen artikkeli vuodelta 2017:
”Itä-Ukrainassa taistellaan taas: Useita kuolleita
Sunnuntain ja maanantain aikana Itä-Ukrainassa on ollut raskaimpia taisteluita viikkoihin. ”
https://yle.fi/a/3-9431737
Ilmoita asiaton viesti
”Jos Trump tulee valituksi niin olisi nähdäkseni syytä olettaa että Venäjä rauhoittuu? Jos historia mitään kertoo. (Lukutaitoisille)”
Kukaan ei tiedä millainen yhteys on Putinilla ja Trumpilla, mutta sellainen yhteys lienee olemassa ja miehet on kavereita keskenään.
Jos Putin ei voinut antaa periksi Bidenille, niin kenties periksi antaminen Trumpille on helpompaa ja venäjän kansalle selitetään ettei sotaa enää tarvitse käydä, kun vastapuolella onkin nyt ystävä. Trump.
Kukapa sen tietää mitä diktaattorien aivoissa liikkuu, siellä voi liikkua mitä vain ajatuksia. Joko sellainen mitä äskön arvailin, tai sitten ihan toisenlaisia ajatuksia, vaikkapa Euroopan jakamisesta näiden diktaattreiden kesken, vähän kuten toisen maailmansodan jälkeen.
Ilmoita asiaton viesti
Jostain syystä täällä Puheenvuorossakin on suuri joukko ihmisiä, mukaan lukien Arto Vihavainen, jotka tuntuvat tietävän Donald Trumpin ja Vladimir Putinin suhteiden olevan suorastaan kaverilliset.
Se vain on niin että nuo ”varmat tiedot” eivät ole muuta kuin lähinnä luulosairautta.
Ilmoita asiaton viesti
”Se vain on niin että nuo ”varmat tiedot” eivät ole muuta kuin lähinnä luulosairautta.”
Se on sinun luulosairauttasi jos kuvittelet että minä olen esittänyt asian varmana tietona, mutta ethän sinä sitä luule vaan teet taas olkiukkoja, tapojesi mukaan.
Olen kyllä kuullut Trumpin kehuskelevan miten Kim ja Putin ovat hänen kavereitaan ja voihan se niin ollakin. Vaikka Trump melkein aina valehtelee, niin voihan joku asia mitä hän sanoo olla vahingossa totta.
Ilmoita asiaton viesti
Rantaselta menevät ilmeisesti uutiset ohi useammin kuin ”suurelta joukolta” puheenvuorolaisia:
https://edition.cnn.com/2024/10/11/europe/kremlin-confirms-trump-covid-tests-intl/index.html
Ilmoita asiaton viesti
Benito Trump ja Donald Mussolini.
Tiettyä samaa heissä kieltämättä on. Fasismi ja superego.
Ilmoita asiaton viesti
Rinnastaisin Trumpin ennemminkin Berlusconiin.
Ilmoita asiaton viesti
Persoonina Mussolini, Berlusconi ja Trump ovat jokseenkin identtisiä. Berlusconin seuraajajoukot o(li)vat vertailussa vähiten väkivaltaisia.
Ilmoita asiaton viesti
Trumpin ensimmäinen kausi oli pelkkä kenraaliharjoitus sille, mitä tuleman pitää: lavasteet, valot, meikit, kaikki oli valmiina seuraavaa kautta varten. Vaalitappio johti Capitolin valtaukseen ja radikalisoitumiseen, niin Trumpin kuin kannattajakunnan.
Korkein oikeus on jo Trumpin hallussa ja jos tulee vaalivoitto, yli neljä tuhatta (4000) ylempää viranomaista vaihdetaan Trumpin sykopantteihin, Pentagonista lähtien. Kaikki ministeriöt, CIA, NSA, FBI, kaikki kolmikirjaimiset akronyymit tulevat Trumpin hallintaan.
Evankeelisten kristittyjen ohjelma ”Seven Mountains” tulee toteutumaan trumpistien johdolla.
Melko lailla näin vallanvaihto tapahtui Natsi-Saksassa. Demokratia tapettiin innokkaiden virkamiesten tehokkuudella Johtajan käskyjä seuraten.
Ilmoita asiaton viesti
Vielä tässä kuussa vaihtaisin tuon ”tulee toteutumaan” toiveikkaasti muotoon ”toteutuisi” 🙂
Ilmoita asiaton viesti
USA:a taitaa käytäntö olla että presidentin vaihtua suuri joukko virkamiehiä vaihdetaan.
Ilmoita asiaton viesti
Väitinkö, etteikö se olisi käytäntö?
Sellainenkin kuin ”Postmaster General” on presidentin nimittämä, mutta tuskin vaikutus on sama kuin esim. FBI:n johtajan tai liittovaltion tuomarin nimityksellä.
Ilmoita asiaton viesti
”Korkein oikeus on jo Trumpin hallussa ja jos tulee vaalivoitto, yli neljä tuhatta (4000) ylempää viranomaista vaihdetaan Trumpin sykopantteihin, Pentagonista lähtien. Kaikki ministeriöt, CIA, NSA, FBI, kaikki kolmikirjaimiset akronyymit tulevat Trumpin hallintaan.”
Annat ymmärtää että olisi jollain poikkeava toimenpide.
Miksi muuten ottaa esille tuollaisen asian kun kyseessä on Trumpin parjaaminen?
Ilmoita asiaton viesti
Mietipä sitä…
Ilmoita asiaton viesti
Kysymys oli retorinen. Vastaus on aivan selkeä kaikkien muiden kommenttiesi perusteella.
Siis olisiko kyseessä mikään poikkeava toimenpide?
Ilmoita asiaton viesti
Kysymys on siitä, ratkaisevatko meriitit vai poliittinen sopivuus.
Ilmoita asiaton viesti
Onko sillä eroa muihin presidenttiehdokkaiden suhteen?
Eiköhän jokainen pyri asettamaan virkoihin itselleen myötämielisiä?
Annat taas ymmärtää että Trump toimisi jotenkin poikkeavasti ja ”väärin”.
Ilmoita asiaton viesti
Viime kerralla kun Trump oli vallassa, valitsi sentään asiantuntijoita, vaikkakin kiisteltyjä hahmoja kuten vaikka John Bolton, nyt tulee vain hännystelijöitä millä ei ole minkäänlaista kokemusta. Toki tämä persuille on ihan vakiohomma ja näkee mitä se on kun tuollaisia Jussilan sanoilla ”hollitupalaisia” valitaan päättämään kansan asioista.
Ilmoita asiaton viesti
Onhan se hienoa että meillä on noin asiantunteva ennustaja käytettävissämme.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä asiassa olen varmasti asiantuntevampi kuin 99% suomalaisista, seuraan USA:n ulkopolitiikkaa harrastuksena, kiinnostus alkoi mistäpä muusta kuin 2000 vuoden vaalisekoilusta.
Ilmoita asiaton viesti
Samaa mieltä. Kaikki kommenttisi vahvistavat sitä.
Ilmoita asiaton viesti
En viitsi sanoa mitä sinun kommenttisi sinusta kertovat, ei kovin mairittelevaa. Toisaalta toivoisin että Trump tulisi valtaan, antaisi Putinille vapaat kädet, hämmentäisi Naton hajalle, sekoittaisi Euroopan maat tukemalla Orbania ja kumppaneita, niin saataisiin kunnon härdelli päälle. Mun mielestä tämä kokeilu nimeltä ihmiskunta on tullut tiensä päähän ja toivon ydinsotaa mikä lopettaisi tämän rimpuilun hartaasti. Idioluutio on jo liian pitkällä.
Ilmoita asiaton viesti
En anna ymmärtää mitään muuta, kuin että Trumpin suurin kannattajajoukko, hihhulinationalistikristityt edellyttävät Trumpin noudattavan ”Agenda 2025” ja ”Seven Mountains”-ohjelmia, eli muuttavan virkakunnan, tuomioistuimet mukaan lukien, sekopääkristittyjen temmelllyskentäksi toteuttamaan Raamatun ”totuutta”. Ja Trump tulee kyllä pitämään näille ääliöille antamansa lupaukset, rehellinen mies kun on.
Ilmoita asiaton viesti
Höpö höpö….
USA:a kai tuskin on sellaista joukkoa ”hihhulikristittyjä”.
Ilmoita asiaton viesti
https://areena.yle.fi/1-51013219
Kannattaa katsoa, millaisia kristittyjä sieltä USA:sta löytyy. Aivan sekopäistä sakkia.
Ilmoita asiaton viesti
Jocke ei ymmärrä että tilanne on aivan eri kuin viime 2016-20.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä Trumpin ”johtamisfilosofialle” logiikka löytyy. Onko hän filosofiastaan ja psykologiastaan tietoinen onkin jo toinen juttu.
Identiteettijohtamista kun harrastetaan niin a) johtajan on pysyttävä joukkonsa ytimessä ja b) kyettävä vakuuttamaan johdettavansa tuossa asiassa että nimenomaan kamppailee oman väkensä puolesta.
– Kumpaankin haasteeseen sopii toimintamalliksi hänen harjoittamansa johtamisote.
Trump ei mielestäni ole edes yllätyksellinen. Kun hän päättää yllättävästi tai puhuu järjettömyyksiä niin syntyyy myös ennakoivasti muutostilaa. Järjestelmä aktivoituu. Ja ehkä useimmat ajattelevat että ”sieltä voi tulla mitä tahansa”.
– Ja sen myötä uudistuksien / toimintojen vastarannan kiisket heräävät yleensä liian myöhään.
Olisipa Suomessakin ollut Trumpin kaltainen muutosjohtaja! Kenties olisi saatu aikaan hyvä sote!
– tuli syvältä hanurista vain romua! Ja sitä tekivät järkevimmät poliitikot analyyttisesti asioita eritellen. Just joo… ei se järkiperäinen suunnittelumetodi sovellu poliittisen alueen toimintametodiksi!
Ilmoita asiaton viesti
Kommentin toisesta kappaleesta tietenkin samaa mieltä. Mitään hyvää, missään tilanteessa, en puhtaassa identiteettijohtamisessa kuitenkaan näe.
Ilmoita asiaton viesti
Führer befiehl, wir folgen Dir!
Ilmoita asiaton viesti
Voi harmi sentään ettei Suomessa ole Trumpin kaltaista johtajaa! Mutta ehkä Riikka Purrassa olisi ainesta Suomen Trumpiksi.
Ilmoita asiaton viesti
”Puheet on puheita sanoi Lehto-Hemppa”.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessahan on jo natsihallitus, joten on vain luonnollista, että USA seuraa perässä…
Ilmoita asiaton viesti
Puhumattakaan siitä, että herra D:n varapresidenttiehdokaskin on vielä vuonna 2016 kutsunut herraansa ”Amerikan Hitleriksi”.
No, leikki leikkinä, mutta totta toinen puoli. Juuri tällä hetkellä on alkanut näyttää pahalta, kun Harrisin etumatka on sulanut kriittisimmissä osavaltioissa, mutta ei ole vielä horjuttanut uskoani hyvään lopputulemaan.
Tähän vielä muutamia mukavia (tosi)asioita: 1.) Viime vaaleissakin vain noin kolmannes Yhdysvaltain äänioikeutetuista meni ja äänesti herra D:tä. Loput sitten vastaan tai ei jaksanut kiinnostaa yhtään. 2.) Yhdysvalloissa nk. ”evankelikaalisten” määrä on kutistunut voimakkaasti, ja on enää noin 10% koko väestöstä. (TVSeiskan mukaan ihan omien kyselyjensä perusteella.) Ja vielä tärkeimpänä 3.) Jos pahin tapahtuu, wanhalla narsisti-psykopaatti-egoistilla on vain neljä vuotta aikaa yrittää muuttaa Yhdysvallat mieleisekseen, mitä se sitten ikinä olisikin.
Neljä vaivaista vuotta menee yhdessä hujauksessa ohi. Jonka jälkeen tuuli käy hänen ja hänen Maga-liikkeensä yli, eikä häntä enää ole.
Ilmoita asiaton viesti
Saa sitten nähdä, mitä tuon ”Jumalan myrskyn” jälkeen on jäljellä…
”Kun muut olivat pessimistejä, minä olin ikuinen onanisti.”
– Jääkärieverstiluutnantti Nikke Pärmi
Ilmoita asiaton viesti
Hieman vertailua ehkä kuitenkin: herra Hitlerillä oli kokonaista 12 vuotta aikaa laittaa ainakin Euroopassa hyrskyn myrskyn, ja tavoite toki ehti toteutuakin. Amerikan Suurella Älämölöllä on vain vaivaiset neljä vuotta (ellei Alzheimer tms. kaada petiin jo aiemmin).
Ja varsin monesta suustahan olemme saaneet tällä Blogistaniassakin kuulla, miten Suuri Älämölö on ennen kaikkea suuri Rauhan Mies. Tämäkin vielä! 😉
Ilmoita asiaton viesti
Vuodesta 1933 vuoteen 1937 oli jo säädetty rotulait, puhdistettu SA (1934), Reichskonkordat paavin kanssa heti 1933, toukokuussa 1933 kiellettiin ammattiliitot ja korvattiin DAF:llä, johon oli pakko kuulua, sterilisointi- ja sensuurilait voimaan 1933, asevelvollisuuslaki arjalaisille 1935, jehovat ja homot linnaan 1935, kansalaisuus vain arjalaisille 1935, avioliitot arjalaisten ja juutalaisten välillä kiellettiin 1935.
Kahdessakin vuodessa ehtii, jos on ahkera.
Ilmoita asiaton viesti
Häntä ehkä ei, mutta JD Vance on nuori mies. Tamperelaiselle muistuu mieleen, kuinka nopeasti Veltto Virtasesta tuli Odinin soturien äidin Terhi Kiemungin pääaseenkantaja. VV on tietysti eläkeiässä jonkin verran peruuttanut normaalijärjen suuntaan, mutta JDV on vasta 40-vuotias.
Ilmoita asiaton viesti
Nikki Haley tulee ja jyrää kaikki. Jonka jälkeen meidän täällä ei enää tarvitse pureskella kynsiämme ranteisiin saakka jännittäessämme josko 2028 voittavat demokraatit tai ”normalisoituneet” republikaanit.
Tällaista on optimistin elämä. Ihan kivaa.
Ilmoita asiaton viesti
Nikki Haley, entinen sikhi, politiikan takia metodistikirkon jäsen ja ahkera kirkossa kävijä ja ”pro-life”…
Ilmoita asiaton viesti
Mutta ehkä kuitenkin julkisuuteen päin muilta osin ”virallisesti normaali”. Olisiko enämpi sellainen ”Sirpa Selänne -republikaani”? Nehän ne eivät toki tule Ameriikasta koskaan loppumaan eivätkä edes vähiin käymään.
Ilmoita asiaton viesti
Vance taitaa olla ihan selänne.
Ilmoita asiaton viesti
Fasismin paras vastalääke on monipuolinen, monikanavainen ja riippumaton media/ journalismi.
Toinen on luku- ja kirjoitustaito sekä sivistys ymmärtää luettu ja kuultu.
USA on kansojen sulatusuuni, jossa mediaa hallitsevat äänekkäät Murdochit, Foxit vastamedioineen. Lehdistöä lööpit ja irtonumeromyynti. Somea X- ja Face jne..
Rivikansaa ei voi ylistää tai verrata edes meidän peruskoulutasoon.
Fasimin pelko on aiheellinen.
Ilmoita asiaton viesti
Luultavasti seuraava luoti osuu Trumpin korvien väliin, jos hän alkaa liiaksi keikuttamaan venettä.
Ilmoita asiaton viesti
Korkman, onko luodin ampuja jo tiedossanne?
Ilmoita asiaton viesti
Jos olisi, ilmoittaisin siitä viranomaisille. Muuten totaalisen tyhmä kysymys sinulta.
Ilmoita asiaton viesti
Korkman, muistaakseni minua viisaammat ovat lukuisia kertoja vakuuttaneet julkisudessa ettei tyhmiä kysymyksiä ole. Vastauksenne perusteella paljastitte itsenne totaalisen tyhmäksi. Otan osaa.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä sukua olet Jari Räihälle?
Niin ja osanottoni asian johdosta.
Ilmoita asiaton viesti
Korkman, esititte minulle kysymyksen, ” mitä sukua olet Jari Räihälle”?
Vastaukseni, en mitään sukua.
Tähän sopii erittäin hyvin hieman muunneltu lainaus kommenttinne viimeisestä
lauseesta, niin ja osanottoni kysymyksenne johdosta.
Vastakysymys teille, mitä sukua olet blogikirjoituksen julkaisseelle Jari-Pekka Vuorelalle?
Ilmoita asiaton viesti
Näin kirjoittaa toiveensa oikea vapauden ja demokratian kannattaja.
Muistuttaa kovasti kommunistien metodeja vastustajien suhteen.
Ilmoita asiaton viesti
Toiveensa? Taas on kommunismia kupolissa.
Ilmoita asiaton viesti
”pakkomielteet yhteisön rapautumisesta, nöyryytyksistä ja uhriutumisesta; ja niitä kompensoimaan pyrkivät yhtenäisyyden, voiman ja puhtauden kultit.”
Vaikeasti sanottu. Tässä fasismin tunnusmerkit yksinkertaisesti:
– Kansan historian arvostus tai ylikorostus
– Kansallisen identiteetin korostus
– Yhteisön etu, ennen yksilön etua
– Autoritaarinen hallinto
MAGA-liike muistaa historiaa vain Reaganin aikaan saakka, ja senkin väärin. Muut fasismin tunnusmerkit eivät täyty ollenkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Faith & Freedom Coalition saa lahjoituksina kaksi miljardia dollaria.
Kristityt nationalistit olivat Capitolin valtauksen takana.
”Pastori” Robert Jeffres, Member of Trump’s Evangelical Advisory Board and White House Faith Initiative:
”USA on Jumalan näytelmä. Jos demokratia on näytelmän tiellä, demokratia saa väistyä.”
”God’s law first”
En väheksy tuon sakin valtaa vaaleissa.
Trumpia äänestävät:
”82% of White evangelical Protestants
61% of White Catholics
58% of White nonevangelical Protestants”
”In God We Trust” tuli seteleihin vasta 1950-luvulla.
https://www.pewresearch.org/short-reads/2024/09/09/white-protestants-and-catholics-support-trump-but-voters-in-other-us-religious-groups-prefer-harris/
Ilmoita asiaton viesti
En tosiaan osaa sanoa, mikä olisi orwellilaisempi väite kuin ”USA on Jumalan näytelmä”. Yhdysvaltain perustamisen lähtökohta oli päästä eroon eurooppalaisesta valtiokirkkojärjestelmästä.
Ilmoita asiaton viesti
”Yhdysvaltain perustamisen lähtökohta oli päästä eroon eurooppalaisesta valtiokirkkojärjestelmästä.”
Joka kirjattiin perustuslakiin, jossa jumalista, Raamatusta tai Baghavadgitasta ei lausuta sanaakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Erityisesti vapaamuurarit pakenivat Amerikkaan katolisen kirkon vainoja.
Ilmoita asiaton viesti
Itse en ole tavannut Donald Trumpia henkilökohtaisesti, joten en voi sanoa kuinka asia on, mutta suurlähettiläs Mikko Hautala on hänet tavannut. Hän on luonnehtinut Trumpia kuuntelevaksi ja analyyttiseksi ihmiseksi, joka ei siedä vähättelyä ja epäkunnioittavaa käytöstä. Hautalan mukaan amerikkalainen vasemmistomedia on luonut Trumpista vääristyneen kuvan.
On tietenkin mahdollista, että Trump on fasisti ja diktaattori, mutta presidenttinä hän oli pätevämpi kuin Obama ja Biden yhteensä.
Ilmoita asiaton viesti
Missä Hautala on tuollaisia sanonut?
”Samalla Hautala myöntää, että ajatus Trumpin miellyttämisvelvollisuudesta on ”vastenmielinen, jossain määrin myös alentava”.”
”Hautala ei usko Trumpin pyrkivän irrottamaan maataan Natosta, mutta Yhdysvaltain joukkojen käytön Naton tehtäviin tämä voi kieltää. Jo se riittäisi romuttamaan puolustusliiton uskottavuuden.”
”Suurin kysymys on demokratian tulevaisuus itse Yhdysvalloissa. Hautalan mukaan erityisesti Kamala Harrisin hyvin niukka vaalivoitto voi johtaa väkivaltaan tai jopa poliittisesti motivoituun joukkosurmaan ja sen myötä laajempaan liikehditään.”
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010770759.html
Vai ”vasemmistomedia” laittanut sammakot Trumpin suuhun…esimerkiksi tietenkin vaalipetosväitteen.
Ilmoita asiaton viesti
Kieltäydyttyään tähän asti vastaamasta kysymykseen, hävisikö Trump viime vaalit, JD Vance totesi keskiviikkona, ettei hävinnyt:
“Did Donald Trump lose the election? Not by the words that I would use”.
Entinen lakimies puhuu niin totta kuin osaa.
Ilmoita asiaton viesti
En juuri seuraa vasemmistomediaa, mutta Trumpin omia puheita ja käytöstä seuraamalla olen saanut kuvan, että hän on totaalisen kelvoton johtamaan mitä tahansa demokratiaa. Minkähänlainen se vasemmistomedian antama vääristynyt kuva oikein mahtaa olla? Vaikea kuvitella että ainakaan sen huonompi kuin mitä miestä itseään seuraamalla muodostuu.
Ilmoita asiaton viesti
Suorastaan kelvoton johtamaan mitään yritystä.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa parhaan analyysin Trumpista teki Rauman telakan lakiasiainjohtaja, joka totesi1990-luvulla tämän vieraillessa neuvottelemassa ns. kasinolaivojen rakentamisesta, ettei tämän miehen kanssa pidä olla missään tekemisissä.
Ilmoita asiaton viesti
Trump on rahatynnyrissä kasvanut poika.