Miksi koulussa ei opeteta taloustaitoja?

Otsikko on suora lainaus tämän päivän Helsingin Sanomien Mielipide-sivuilta. Opiskelijaksi ja yrittäjäksi itsensä nimeävä Nicolas Pool ihmettelee asiaa ja perustelee sillä, että tämän vuoksi nuoret astuvat aikuisten maailmaan ilman kunnollisia eväitä ymmärtää rahankäytön vaikutuksia ja joutuvat oppimaan asiat kantapään kautta.

Poolin mukaan nuorten monenmoiset talousongelmat voitaisiin  välttää opettamalla perusasioita budjetoinnista, säästämisestä ja sijoittamisesta.

Tuota lukiessani  olisi taas ollut vaarana mennä aamukahvi väärään kurkkuun, onneksi pannu ja kuppi olivat jo tyhjät. Niinpä tyydyin vain sadattelemaan mielessäni.

Ja olihan näkökulmassa jotakin uuttakin, kun loppuun kalutun aiheen toi esille opiskelija, joka mitä ilmeisimmin ei ole keski-ikäisten joukkoon luettavissa. Yleensä vaatimuksia taloustaitojen opettamisesta esittävät eläkeläiset tai työuransa ehtoopuolella olevat yritysjohtajat, joilla ei ole mitään kosketuspintaa koulujen opetussuunnitelmiin, oppikirjoihin tai edes oppiaineisiin. Nyt sitten asian toi esille henkilö, joka mitä todennäköisimmin on itse saanut taloustaitojen opetusta koulussa. Miksi hän sitten ei asiaa muista tai ei ole edes tiedostanut, on asia, jota voi vain ihmetellä.

Kuitenkin fakta on se, että koulussa opetetaan taloustaitoja ja paljon. Oppiaineen nimi on yhteiskuntaoppi ja joka ainut syksy minäkin käyn ysiluokkalaisteni kanssa läpi ne asiat, mitä sisältöihin kuuluu ja toteamme yhdessä, että noin kaksi kolmasosaa sisällöstä liittyy tavalla tai toisella talouteen. Ysiluokalla on siis paljon talousopetusta yhteiskuntaopissa, lisäksi kotitaloudessa ja matematiikassakin sivutaan taloutta ja rahankäyttöä. Ja alakoulun puolellakin on yhteiskuntaoppia, jossa sielläkin on asiaa rahasta.

Suurin osa yläkoulujen ysiluokkalaisista osallistuu Taloustaitokilpailuun, merkittävä määrä on mukana TAT:n järjestämässä Yrityskyläkonseptissa, jossa harjoitellaan yrityksen pyörittämistä ja taatusti jokainen yhteiskuntaoppia opettava ottaa ajankohtaisia talousasioita esille tavalla tai toisella, omassa työpaikassani mm. Kahoot-ympäristössä pidettävällä viikkovisalla. Laskemme budjettia, teemme sijoituksia leikisti ja seuraamme kurssikehitystä, vertailemme asumiskuluja, opiskelemme maksuhäiriömerkinnän ongelmat, käymme läpi kuluttajansuojaa jne.

Haluaisin näin taloustaitoja opettavana tietää, mitä meidän pitäisi vielä tehdä, että edes se asia, että koulussa opetetaan taloustaitoja, menisi perille niin mielipidekirjoittaja Nicolas Poolin kaltaisille nuorille aikuisille kuin vähän varttuneimmillekin. Se, että talousasioita ei haluta lainkaan omaksua koulussa, ei voine olla vain opettajien vika.

Juha Hytönen
Keskusta

Työkseen isänmaan toivoja opettava peruskonservatiivi kepulainen ja maalla asuva äijä itäisestä Suomesta. Kestävyysjuoksua lappu rinnassa vuodesta 1984 ja toivottavasti vielä pitkään eteenpäin. Spesiaalialoja historia ja maanpuolustus.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu