Therian
Täytyy todeta, että oudoksi on koulumaailmakin mennyt, vaikka tapanani on ollut todeta, että koulussa kaikki, mikä muualla on mahdotonta, onkin mahdollista. Opettajana tulee monesti nähtyä asioita, joita eivät koulua tuntemattomat uskoisi.
Mutta siis tämä therian, jossa lapset ja myös aikuiset identifioituvat eläimiksi, ääntelevät ja liikkuvat kuin eläimet jne. menee yli setämiehen ymmärryksen. Ei ihme, että linkissä mainittu rehtori päätyi kieltämään moisen perseilyn, jossa ilmeisesti ovat kunnostautuneet lähinnä alakouluikäiset oppilaat.
Herää väistämättä kysymys, mitä liikkuu näiden oppilaiden huoltajien päässä, kun he mitä ilmeisimmin eivät ole pyrkineet rajoittamaan omalta osaltaan moista sirkusta. Tietenkin koulu vastaa työrauhasta, mutta jos nyt huoltajat ostelevat asiaankuuluvia tarvikkeita/ sallivat nämä lapsille koulussa, on vastuu myös huoltajilla.
Vielä oudompaa on, että aikuisetkin leikkivät olevansa eläimiä. Kun täysi-ikäisen ihmisen todellisuudentaju on noin hämärä ja kuvitelmat järjettömiä, kyse ei voi olla muusta kuin mielenterveyden häiriöstä. En tiedä, miten osaisin tehdä yhteistyötä, jos kollega ilmoittaisi tuntevansa itsensä hirveksi, karhuksi tai ketuksi.
Ehkä seuraava vaihe on se, että ihmiset identifioivat itsensä kasviksi tai koneeksi tai laitteeksi. Miten reagoit, kun kaveri ilmoittaa olevansa BMW tai pihtakuusi?
(Ja en nyt lintsaa töistä tai kirjoittele juttuja työajalla, makoilen flunssan kourissa pedin pohjalla.)
Otin viikonloppuna selfien kävelevän ketun kanssa paikallisissa kulttuuri ja ryyppyjuhlissa. Kiinnostaisi tietää onko joku ulottanut tämän pukeutumisen laajemmalle elämään.
Lainaus blogistin linkistä –
”Jos lapsi kokee pukeutumisen identiteettinsä kannalta tärkeäksi ja meidän oppilashuoltohenkilökunta katsoo, että se on hänen psyykkiselle terveydelleen tärkeää, niin silloinhan se on oppimisen tukeen tarkoitettu väline.
Tällöin oppilas voisi saada poikkeusluvan pukeutua eläimeksi myös koulussa.”
Elämäni seepranaEtelä-Suomen kaduilla voi aina toisinaan törmätä salkku kädessä kulkevaan seepraan. Asun alla on 35-vuotias Jyri.
Ilmoita asiaton viesti
Toteaisin, että oppilashuoltohenkilökunta on tässä tapauksessa aivan kujalla. Eläimeksi itsensä kuvitteleminen on jo kouluikäisellä merkki siitä, kaikki ei ole hyvin. Tällaisen toiminnan tukeminen tai edes salliminen ei voi olla järkevää.
Mutta jos tämä mielettömyys leviää, niin leviää myös näiden eläinnuorten kiusaaminen. Aikuinen pystynee pitämään mölyt mahassaan, vaikka pitäisi villitystä psyykkisenä sairautena, mutta lapset ja nuoret eivät pysty.
Ilmoita asiaton viesti
Ihan hyvä, että rehtori lopettaa tuon leikin alkuunsa.
Kun olin ensimmäisellä luokalla, niin kaikulla piti olla jojo. Seuraava vuonna ne olisivat jo menneen talven lumia.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo jojo on väärä heikko rinnastus, kaikenlaisia leluja tai pukeutumisvillityksiä on ollut nuorilla iät ja ajat. Tässä hullutuksessa on kyse toisenlaisesta asiasta. Varsinkin kun identiteetti voi jäädä ”päälle”.
Ilmoita asiaton viesti
Eikös se mene jotenkin silleen, että jos kysyt lapselta paljonko on 1+1, niin vastaus on ” miau ”?
Ilmoita asiaton viesti
Vähän lähtevät asiat lapasesta, kun osa lapsista ei opi mitään kieltä kunnolla (paitsi youtube-hokemia) ja osa sitten kommunikoi kuten eläimet.
Ilmoita asiaton viesti
Eiku ”Mau Mau”.😃
Ilmoita asiaton viesti
Arkijärjellä ajatellen, on vaikea ymmärtää lasta, joka menee välitunnille ilman kenkiä, kun ketutkaan eivät käytä sellaisia.
Ketut kun eivät myöskään käy peruskoulua
Ilmoita asiaton viesti
Kunnioitus koulua kohtaan on kadonnut!
Ei Suomessa juhlita lapsen ensimmäistä koulupäivää.
– Jos vanhemmat ylipäätään saapuvat kevätjuhliin, niin arkiasuissa. Istuskelevat tuolissa, pitävät lakkeja päässä, katsovat kännyköitä, juttelevat keskenään…
*** ***
Me tarvitsemme erityisesti peruskouluun riittejä ja rituaaleja, juhliakin joissa osoitetaan arvostusta koulua kohtaan! Ja vanhempia, jotka ovat lapsilleen hyvän käytöksen malleja. Myös koulun juhlissa.
Ilmoita asiaton viesti
No, marraskuussa on (virallisesti) ”Theriantropy Day’ ympäri maailman.
Koetetaan tottua ajatukseen, että ihminen saa olla mitä tahansa ja miksi tahansa itsensä identifioi.
Psykologisesti ongelmallisia tilanteita ei ole, vaan kuten Heraclitus sanoi, ”panta rhei”.
Ilmoita asiaton viesti
Aika oleellista ero lienee siinä että onko kyseessä leikki/harrastus vai luuleeko oikeasti olevansa eläin.
Turreilu voi olla jonkun harrastus ihan terveelläkin pohjalla. Tehdään käsitöitä, vertaillaan pukuja, miksei jopa esitetä huvin vuoksi eläintä hauskuuden vuoksi. Onhan esimerkiksi ainakin jenkeissä urheiluseuroilla eläinmaskotteja. Hommahan on vähän kuin naamiaiset, cosplay tai hupia. Vähän kuin keppihevosharrastuskin on hupia. Mutta oleellista on se että tietää sen on olevan hupia ja olevansa ihminen. Ja oleellista on se ettei se haittaa normaalielämää kuten vaikka koulunkäyntiä. Olettaisin että ala-asteikäisenkin pitäisi pystyä erottamaan välituntileikki oppitunnista ja tietää koulun säännöt esim juuri siisteyskysymysten suhteen.
Ongelmallista on jos ei erota leikkiä ja turreilua omasta persoonastaan. Voihan lapsilla leikki mennä vähän yli ja jäädä päälle oppitunnin alkuun, he voivat pelleillä vaikka naukumalla, mutta sitä tekevä on kuitenkin persoonastaan ihmislapsi. Jos lapsi luulee oikeasti olevansa turre tai omaavansa eläinpersoonan niin saattaa edessä olla melkoisia ongelmia persoonallisuuden kehittymisen suhteen suhteessa omaan minäkuvaansa. Ilmiössä on ehkä vähän dissosisaatiohäiriön kaltaisia piirteitä. Jos turreileva ei olekaan leikkivä tai pelleilevä lapsi vaan ”kissapersoona” niin näkisin että siihen olisi syytä puuttua ja selvittää vaikka lapsipsykogin kanssa. Taustalla voi olla vaikka autismia tai ongelmia lapsen kehityksessä tai turvallisessa kasvussa.
Ilmoita asiaton viesti
Itsellä tuo raja menee turreilun kohdalla, sen voi ymmärtää, että tietyssä tilanteessa esittää eläintä, tekee pukuja jne. Mutta tätä theriania en jaksa ollenkaan käsittää.
Ilmoita asiaton viesti
Joskus kannattaisi vähän avoimemmin suhtautua asioihin.
Itse en näe therian-jutuissa sinällään mitään pahaa, lähinnä surettaa lasten puolesta ahdasmielinen rehtori.
Ilmoita asiaton viesti
Eli mielestäsi koulussa saa leikkiä yhtä lailla oppitunneilla kuin välitunneilla, eihän opiskelulla ole väliä tai sillä, että se, joka nyt haluaisi oppia, häiriintyy hölmöilystä?
Mitäs mieltä olet, jos ysiluokkalainen kokee olevansa eläin ja katsoo oikeudekseen toteuttaa identiteettiään oppitunneilla? Et puuttuisi, jos olisit opettaja tai rehtori? Ja kuten kirjoitin, kyse ei ole vain alakouluikäisten pikkulasten leikistä, myös aikuiset ovat tässä typeryydessä mukana.
Ilmoita asiaton viesti
Yksikään lapsi, saati sitten aikuinen ei identifioisi itseään eläimeksi, ellei tuota mallia tulisi jostain somen syövereistä. Kouluissa, työpaikoilla jne. on oltava samat säännöt kaikille, jotta homma toimii. Eihän silloin v.1999 siellä intissäkään voinut olla ja elää ihan miten sattuu, kuten varmaan hyvin muistat? Vapaa-ajalla jokainen leikkiköön leikkejään, kunhan ei muille haitaksi ole ja tämäkinhän on vaan 1 trendivillitys muiden joukossa. Unohtuu parin vuoden päästä, kun joku kotkotus tulee sen tilalle.
Ilmoita asiaton viesti
Nimenomaan näin minäkin asian näen. On oltava tietyt raamit ja säännöt joiden mukaan ollaan ja eletään, ei voi olla mahdollista sellainen, että jokainen voi kaikkialla toteuttaa omia mielihalujaan tai identiteettiään niin, että siitä on muille selkeää haittaa. Ja koulussa tämäkin touhuilu on selkeästi haittaavaa.
Ilmoita asiaton viesti
Muistan kyllä intin.
Minä haluan enemmän pilkettä silmäkulmaan ihmisille; ei maailma välttämättä olisi sellaisessa tilanteessa kuin nyt on.
Vakavemmin sanottuna: maailman muutostahti netin myötä on koko ajan kiihtyvä. Lapset ja nuoret/nuoret aikuiset elävät aivan toisenlaisessa maailmassa kuin me 80-90 -luvuilla. Samoin myös netin ote ihmisiin on koko ajan kasvava. Sitä vastaan taisteleminen jyrkillä kielloilla ei toimi.
Ilmoita asiaton viesti
Netin ja somen ote on tiukka ja nykylapset ja nuoret elävät ilman muuta eri maailmassa kuin 30 tai 40 vuotta sitten.
Mutta ei se nyt niinkään voi olla, että yleisen vapaamielisyyden nimissä tulee sallia häiritsevää toimintaa, jos se ikäänkuin kuuluu ajan henkeen. Eikä tässä tapauksessa kyse ole netin suitsimisesta, vaan koulusta.
Ilmoita asiaton viesti
”Mutta ei se nyt niinkään voi olla, että yleisen vapaamielisyyden nimissä tulee sallia häiritsevää toimintaa, jos se ikäänkuin kuuluu ajan henkeen. Eikä tässä tapauksessa kyse ole netin suitsimisesta, vaan koulusta.”
Maailma on muuttunut. Ja nämä netti-ilmiöt ovat osa ajankuvaa ja enenevässä määrin tulevaisuutta. Näillä mennään.
Ilmoita asiaton viesti
Sanoisin, että opettajat eivät ajattele juurikaan noin. Se, mikä häiritsee koulunkäyntiä, on opettajien ja rehtoreiden määritettävissä eikä esimerkiksi oppilaiden tai huoltajien. Ja näin pitääkin olla.
Kysymyksessä ei edes ole mikään netti-ilmiö, vaan todellisen elämän asia, vaikkei tuollaista toimintaa ilman nettiä olisikaan. Lapset tai aikuiset ovat omasta mielestään eläimiä aivan arjessa eikä missään netin virtuaalimaailmassa.
Ilmoita asiaton viesti
”Se, mikä häiritsee koulunkäyntiä, on opettajien ja rehtoreiden määritettävissä eikä esimerkiksi oppilaiden tai huoltajien.”
Tästä olen eri mieltä ja olen sen myös joskus joutunut tekemään selväksi. Opettajat ja rehtorit eivät määrittele, nyt, menneisyydessä tai tulevaisuudessa sitä mikä minun lapseni opiskelua haittaa tai on haittaamatta. Piste.
Ilmoita asiaton viesti
Kasvatusalan ammattilaisena toivoisin teidän perustelevan ajatustanne. Meidän kun olisi osattava toimia myös vanhempien kanssa.
Joten kiitoksia jo ennakkoon perusteluistanne.
Ilmoita asiaton viesti
Minulla on vahva epäluottamus opettajien rehellisyyttä kohtaan. Muistan joitain tapauksia niin peruskoulusta kuin lukiosta.
Pari kertaa olen aikuisiällä muistuttanut asiasta mainittuja henkilöitä; ensin on tunnettu minut mutta sitten kun olen muistuttanut asiasta onkin näillä eläkelääsillä alkanut katse harhailla ja ei edes anteeksi osata pyytää vaikka hyvin tiesivät mistä puhun.
Lähtökohtaisesti siis suhtaudun epäillen heihin.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos vastauksestanne.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos asiallisesta vastuksestanne ja kysymyksestänne.
Ilmoita asiaton viesti
Taitaa olla niin, että määrittelevät. Laki velvoittaa laatimaan järjestyssäännöt. Jos niissä vaikka kielletään ruokailu oppitunnilla, joutuu itsepäisesti munkkia ja limpparia vetävä ongelmiin.ja saa kenties rangaistuksen.
Jor rehtori tai hänen esimiehensä ei tätä peru, mitäs teet? Valitat aviin ja jos se toteaa kantelun aiheettomaksi, on tämä tie kuljettu loppuun. Ei sinulla tuolloin ole muuta keinoa kuin ottaa lapsi kotiopetukseen.
Ilmoita asiaton viesti
Mitäs teen? Jos mun muksu vetäisi limpparia ja munkkia tunnilla kyllä minäkin pitäisin puhuttelun. Se vain että sen puhuttelun pidän Minä, ei mikään virkahenkilö koulussa.
Tämä on periaate millä toimin; opettajat ovat töissä minulla ja oletan että käytös on sen mukaista että lapsen voi heidän valvontaansa antaa.
Ilmoita asiaton viesti
Höpsis. Sinä voit pitää oman puhutteluun ja se on varmasti oikein hyvä valinta, mutta opettajalla on ihan oikeasti velvollisuus puuttua kaikkeen sellaiseen toimintaan, jonka järjestyssäännöt tai peräti laki kieltää. Jos sitä opettaja ei tee ja ulkoistaa asian huoltajalle, ollaan sellaisella tiellä, joka johtaa niin opettajan kuin kyseisen koulun suurin ongelmiin. Tietänet (?), että opettajalla on myös velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus, jos asiat ovat aivan pahasti pielessä.
Miten minusta tuntui, ettei sinulla ole näistä asioista oikein mitään käsitystä?
Ilmoita asiaton viesti
”Tietänet (?), että opettajalla on myös velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus, jos asiat ovat aivan pahasti pielessä.”
Tunnen lain. Omaa kokemusta ei ole, vaikka näytät niin olettavan; (toivottavasti olen väärässä).
”Miten minusta tuntui, ettei sinulla ole näistä asioista oikein mitään käsitystä?”
Voisit yllättyä mutta antaa olla. Olet todistanut pointtini jo riittävällä painolla.
Ilmoita asiaton viesti
Enhän minä oleta, tiedän, että lasuntekovelvoite on vain monille yllätys, kun huoltajat saattavat yhdistää lasun vain poliisiin ja sossuihin. Eli ei takaa-ajatuksia.
Pointistasi en tiedä, mutta tällä viikolla aion itse puhutella oppilasta ja määrätä.jälki-istunnon. Luonnollisesti ilmoitan asiasta huoltajalle. Huoltaja ei voi tekemääni kurinpitotoimea mitätöidä ja kieltää, koska asia on päivänselvä. Joskus harvoin ei ole. Ymmärsin, että sinä näet itselläsi olevan sellaisen oikeuden , että voit opettajan tai rehtorin määräämän kurinpitotoimet sivuuttaa sillä, että hoidat sanktion itse. Mutta noin se ei mene.
Ilmoita asiaton viesti
Heittoni ”opettajat ovat töissä minulla” on piikki niille jotka huutelevat veronmaksajien rahojen käytöstä.
En pidätä hengitystä että kovin moni sitä hoksaa.
Ilmoita asiaton viesti
Onko lapsellasi itsesi maksama yksityisopettaja. Silloin opettaja on sinulla töissä ja sinulla on häneen ”johtava” asema. Halutessasihan voit päättää hänen työsuhteensa lain sallimin perustein.
Kyllä pääsääntöisesti opettajat ovat töissä vaikka kunnalla tai kuntayhtymällä ja ”johtava” asema heihin nähden on vaikka rehtorilla, koulutoimen johtajalla tai opetuslautakunnalla. Ellet ole esim rehtori tai koulutoimenjohtaja ammatiltasi niin et pysty palkkaamaan tai irtisanomaan työ- tai virkasuhdetta tai tekemään lopullista valintaa kuka opettajaksi valitaan. Koululautakunnna jäsenenä voit ehkä äänestämällä vaikuttaa kuka valitaan.
Ja enkä hoksaa tuota ”piikkiä” tai tajua mistä on kyse.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllähän opettajan ja erityisesti rehtorin tehtäviin kuuluu puuttua jos lapsi rikkoo lakeja tai koulun sääntöjä lainsuomasaa laajuudessa ja keinoin.
Jos lapsi häiriköi tunnilla niin kyllä siihen opettajan pitäisi puuttua. .
Tietysti vanhemman ottaminen mukaan keskusteluun on perusteltua ja kiusaamis- tai muissa vastaavissa tapauksissa kaikkien osapuolten vanhempienkin.
Ilmoita asiaton viesti
Ensi kertaa minä kuulen huoltajasta, joka kategorisesti kieltää koulua puuttumasta oman lapsensa rikkeisiin sääntöjä tai ehkä jopa lakeja vastaan perustellen asiaa siellä, että koulu ei saisi näin tehdä vaan tehtävä on yksin huoltajan.
Näkemys on mielenkiintoinen. Jos oletetaan Korpelan olevan vastuullinen huoltaja ( ja miksei olisi) niin silloin ei ole ongelmaa. Huoltaja laittaa kotiarestin tms. ja asia on ok. Mutta entä ne huoltajat, jotka eivät jaksa tai halua olla ”ikäviä” vanhempia?
Ilmoita asiaton viesti
Minä olisin huolissani jos olen oikeasti ensimmäinen joka nimellään ja kuvallaan sanoo asiasta.
En ole ainut; ikävä kyllä liian moni jää märehtimään asioista perheen/itsensä kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
Siis koululla on opettamisen ohella velvollisuus kasvattaa, ohjata ja tarvittaessa ojentaa oppilasta. Nämä löytyvät lakipykälistä, asetuksista ja järjestyssäännöistä. Jos nyt tulkitsen oikein, sinä katsot koulun tehtäväksi lähinnä vain opettamisen ja ohjaaminen ja ojentaminen ei kuuluisi opettajalle tai koululle.
Kerroit tuntevasi lain, joten mihin lakiin tämä näkemyksesi perustuu?
Ja siis onhan huoltajia, jotka yksittäistapauksissa katsovat koulun kurinpitokeinojen käytön aiheettomaksi tai epäreiluksi juuri heidän lastaan kohtaan. Mutta en ikinä ole kuullut sitä, että joku kategorisesti kiistäisi koulun lakiin perustuvat oikeudet.
Ja ajatus, että vastuullisena huoltajana sinulla voisi olla tämä oikeus, mutta toisilla ei, on niin järjetön, että ymmärrät sen itsekin.
Ilmoita asiaton viesti
”Kerroit tuntevasi lain, joten mihin lakiin tämä näkemyksesi perustuu?”
Näkemykseni ei perustu lakiin vaan siihen että viimesijassa vastuu on joka tapauksessa vanhemmilla ja kodilla.
”Ja siis onhan huoltajia, jotka yksittäistapauksissa katsovat koulun kurinpitokeinojen käytön aiheettomaksi tai epäreiluksi juuri heidän lastaan kohtaan. Mutta en ikinä ole kuullut sitä, että joku kategorisesti kiistäisi koulun lakiin perustuvat oikeudet.”
En ihmettele ettet ole tavannut; opettajillahan on asenteellinen ”katederilla”seisominen ainakin henkisesti olemassa. Oman elämänsä Hilja Riipisiä.
Mitä tulee lakiin; sitä voidaan muuttaa.
Ilmoita asiaton viesti
Missään maassa ei tietääkseni ole oppilaan kasvatusvastuuta tai ojentamiskeinoja voitu poistaa koululta, vaikka päävastuu on huoltajalla.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä voidaan. Kysymys on lainsäädännöstä. Se ettei näin ole tietääksenne tehty ei tarkoita etteikö näin voitaisi tehdä; olisi jopa toivottavaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ja kyllä. Ottaisin opettajilta/vastaavilta vallan rangaista pois ellei siihen ole saatu kirjallista lupaa oppilaan huoltajalta.
Ilmoita asiaton viesti
Kerropa sitten, miten toimitaan, jos Matti perseilee koulussa, kiristää rahaa pienemmiltä, haistattelee reksille ja vetää pihalla röökiä ja huoltaja ei anna lupaa kurinpitotoimiin? Siitähän ei voi olla mitään tietoa, saako Matti kotona sanktioita vai ei.
Eli lopputulos sinun mallillasi on täysi anarkia, ”Matit tekevät mitä lystäävät, koska aina on huoltajia, jotka nimenomaan pyrkivät ulkoistamaan kasvatusvastuuta yksin koululle.
Ilmoita asiaton viesti
”Matit tekevät mitä lystäävät, koska aina on huoltajia, jotka nimenomaan pyrkivät ulkoistamaan kasvatusvastuuta yksin koululle.
Yllämainittu onkin sitten se lasun asia. Jos kotona ei kanneta vastuuta pitää asiaan puuttua.
”Eli lopputulos sinun mallillasi on täysi anarkia”
Ennemmin anarkia kuin antaa kontrolloimatonta valtaa opettajille.
Syyslukukaudella 1993 Seinäjoella Kivistön Ylästeella olin 8:lla luokalla. Päivän kaksi viimeistä tuntia (N.12.15-14.00) olivat Atk:ta. Pari poikaa siellä juttelivat niin yllättäen, tunnin alussa, opettaja (Saarikoski) alkoi huutaa pää punaisena että menkää kaikki kotia. Ei täällä pakko ole olla. Menkää Kotia. Itse olin 14v. tuolloin, nyt 45v. Kukaan ei koskaan pyytänyt anteeksi meiltä syyttömiltä tuota tapausta.
Niin kauan kuin tuollaisia opettajia on virassa en luota yhteenkään.
Ilmoita asiaton viesti
Lasuja tulisi valtavasti, jo nyt hva:n sossut ovat koko maassa ylikuormittuneita.
Lasu ei edes vaikuta käytökseen oikein mitenkään. Matti voisi perseillä lisää byrokratian pyöriessä ja huostaanotto on viimeinen keino. Bonuksena Matti saisi kavereita hölmöilyyn, kun huomattaisiin, ”ettei ne voi mitään”.
Mitä luulet tämän vaikuttavan muiden koulunkäyntin? Tai opettajien työhön?
Ja arvasin jollakin tapaa tuon trauman. Ope siis kilahti ja toimi väärin. Näin ei saisi tapahtua, mutta koska opekin on ihminen, kaikki on mahdollista. Taustalla voi olla ties mitä. Anteeksi olisi pitänyt tietenkin pyytää, mutta eiköhän jokainen pitkän koulupolun ajalta muista asioita, jotka jäivät silloin harmittamaan tai joissa tunsi kokeneensa vääryyttä. Minä ainakin muistan.
Kokonaan toinen asia on se, että pitääkö omien kymmenien vuosien takaisten kokemusten määrittää omaa suhtautumistaan oman lapsen opettajaan ja kouluun? Ko. Saarikoski tuskin opettaa lastasi?
Samaan sarjaan kuuluu myös huoltajien kommentit palavereissa ” en minäkään ymmärtänyt matikasta mitään”, ” en oppinut englantia”, ” olin surkea siinä ja tässä”. Tämän kun sanoo lapsen kuullessa ja ehkä vielä vahvistaa, että ei ihme, kun ei suju sinullakaan, niin tekee karhunpalveluksen.
Ilmoita asiaton viesti
”Kokonaan toinen asia on se, että pitääkö omien kymmenien vuosien takaisten kokemusten määrittää omaa suhtautumistaan oman lapsen opettajaan ja kouluun?”
Ei pitäisi. Mutta paino sanalla pitäisi.
Jos oppilaalla on vastuu tekemisistään niin mikä oikeus opettajilla on olla ottamatta vastuuta virheistään ja vieläpä jopa kollegojen suojelemana?
Ilmoita asiaton viesti
Siis eihän tuota toimintaa voi puolustaa, virhe olisi käytännössä varoituksen paikka opettajalle. Toki kasiluokkalainen on jo kohtuu iso lapsi tai nuori eikä siis tilanteessa aivan heitteillä. Moni on saattanut ottaa jopa poispääsyn ilolla vastaan. Jos taas olisi ollut ykkös- tai kakkosluokkalaiset kyseessä, tilanne olisi ollut oikeasti vakava ja varmasti huoltajat olisivat puuttuneet.
Tiedätkö, että.rehtori ja kollegat suojelivat?
Ilmoita asiaton viesti
Tiedän että suojelivat. Asia otettiin puheeksi ja vastassa oli tyypillistä ”no kyllä se siitä….” -selittelyä.
Vielä enemmän kuitenkin tyrmistyin kun jouduin tilanteeseen jossa tapahtunut kategorisesti kiellettiin kun olin jo aikuinen. Se vaikutti vähintään yhtä paljon kuin alkuperäinen tapahtuma.
Ilmoita asiaton viesti
”Moni on saattanut ottaa jopa poispääsyn ilolla vastaan.”
Niin ottivat. Etenkin ne ns.häiriköt.
Toisaalta kuulin myös kun eräs tyttö murehti että hänet haetaan vasta kahdelta. Nämä asiat jäivät mieleen.
Ilmoita asiaton viesti
No tuota…nyt menee setämiesosastolle, mutta sanon silti: loppupeleissä suhteellisen pieni asia, mutta jostakin syystä jäi sinua pahasti vaivaamaan. Sinänsä et konkreettisesti kärsinyt muuta kuin mielipahaa törpöstä toiminnasta, mikäli sitten muut atk-tunnit menivät normisti.
Ehdottaisin, että yrittäisit unohtaa tuon/päästä asiasta yli, jos/kun sinulla on oma lapsi koulussa ja teet yhteistyötä opettajan kanssa. Kokemuksesta tiedän, (ja tein ekaa vuotta open hommia, kun olit peruskoulua päättämässä) että opettajat ovat aika herkkiä vaistoamaan sen, kun huoltaja kyseenalaistaa periaatteellisella tasolla koulun ja opettajat. Ja se ei lupaa hyvää yhteistyölle ja lapsillekaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ajat ovat muuttuneet tuosta 93 vuodesta paljon.
Jos opettaja raivoaisi aivan päättömästi niin se olisi netissä ja jopa Ilta-Sanomissa.
Ymmärrys opettajien jaksamisesta ja mielenterveysongelmista on lisääntynyt. Masennus, sairausloma tai psykiatrinen hoitojakso ei ole enää sellainen häpeä kuin 90-luvulla. Olettaisin että jos ”päässä alkaa naksumaan” niin esimiehet ja työterveys haluavat puuttua asiaan mielummin ennakoivasti kuin jälkikäteen.
Nykyisin puuttumiskynnys on alhaisempi kuin ennen niin työtovereiden, virkamiesten, oppilaiden ja huoltajienkin suhteen.
Oppilaat ja huoltajat tietävät oikeutensa ja ”valituskanavat” paremmin kun ennen.
90-luvulla itselläkin taisi ala-asteella olla opettaja jolla oli ongelmia oman käytöksensä suhteen. En muista miten asia meni, mutta nykyään asia hoidettaisiin varmaankin erilaisesti.
Yhteiskunta on muuttunut paljon. Onhan armeijastakin kitketty esimerkiksi simputus tosi vähiin. Koulumaailmassa on tainnut muuttua se oppilaiden sijasta ongelmia ja vaaraa aiheuttavat yhä enemmässä määrin vanhemmat.
Ilmoita asiaton viesti
Sanotaan nyt omalla kokemuksella, että oma ikä helpottaa huoltajien kanssa toimimista, joskus alkuvuosina oli sitten toisin. Ja tosi hankalia huoltajia ei ole ollut ”miesmuistiin”. Oppilaista en pysty sanomaan samoin, entistä enemmän on moniongelmaisia nuoria, mutta toki enemmistö tasapainoisia ja mukavia.
Ilmoita asiaton viesti
”Tämän kun sanoo lapsen kuullessa ja ehkä vielä vahvistaa, että ei ihme, kun ei suju sinullakaan, niin tekee karhunpalvelukse”
Yksi vähän samankaltainen ilmiö on hammaslääkäripelko.
Yksi typerimmistä asioista mitä vanhempi voi tehdä lapselle on se että iskostaa oman hammaslääkäri pelkonsa lapseen vaikka kauhukuvilla lapseen. Ei lasta pidä laittaa pelkäämään hammaslääkäriä vaan pyrkiä näkemään hammaslääkäri hyvänä asiana jossa hoidetaan hampaita kuntoon että tulee kivempi olo. Täysin typerää uhkailla hammaslääkärillä jos hampaiden pesu ei suju tai kiinnosta.
Ilmoita asiaton viesti
Lisäys kommenttiin 4208812.
Mainittu opettaja siis käski n. 14 vuotiaiden lasten häipyä koulusta yli tunti ennen kuin myös huoltajille annteun lukujärjestyksen mukaan olisi pitänyt.
Ja kukaan. Ei kukaan ottanut vastuuta asiasta. Itse en tuolloin asiaa tajunnut mutta jos nyt vastaavaan tai opettajaan joka ei vastaavaan puuttuisi pitäisin huolta että joutuisivat vastuuseen.
Ilmoita asiaton viesti
Virhe mikä virhe ja ope otti myös ison riskin, koska vastuu oli hänellä tunnin loppuun saakka.
Mutta jos sinulle kävi näin, ei se voinut koko yläasteaikaa pilata?
Ja lisään, että opettajia on moneen junaan, niin on hoitajia, lääkäreitä, autonasentajia, raksamiehiä…kaikki eivät ole edes tehtäviensä tasalla. Ja ko. open taustoja tuskin tiedät, voihan olla, että monesta seikasta johtuen kuorma oli liian raskas.
Ilmoita asiaton viesti
Siitä on 30 buotta. Traumatisoituminen jättää jälkensä ja traumasta yli pääseminen ottaa oman aikansa, mutta 30 vuotta on pitkä aika tuntea vihaa, raivoa ja epäluottamusta koko opettajakuntaa tai koululaitosta kohtaan.
Asiaa kannattaa miettiä että vaikka kokemus yhdestä opettajasta tai yhdestä koulusta on ollut huono ja traumaattinen niin kaikki muut opettajat ja koulut eivät ole samanlaisia ainakaan 30 vuotta myöhemmin. Opettajat ovat myös yksilöitä ja instituutiot muuttuvat aikojen saatossa. Nykykoulu on hyvinkin erilaista kuin oma kouluaikani.
Jos tilanne ja sen jälkikäsittely on jättänyt trauman niin se saattaa aiheuttaa sen että oma suhtautuminen tai käsitys opettajiin, kouluun ja koulun toimintapoihin on vääristynyt ja virheellinen eikä perustu todellisuuteen vaan 30 vuoden takaisten tapahtumien muistoon, takaumiin ja ennenkaikkea traumasta johtuvista tunteista. Näitä tunteita ovat esimerkiksi viha, katkeruus, turvattomuuden tunne, epäluulo. Trauma voi aiheuttaa sen että on vaikea erottaa että muut opettajat eivät ole se raivoava opettaja tai sitä että nykyään vastaava tilanne hoidettaisiin erilailla.
Ilmoita asiaton viesti
”Trauma voi aiheuttaa sen että on vaikea erottaa että muut opettajat eivät ole se raivoava opettaja tai sitä että nykyään vastaava tilanne hoidettaisiin erilailla.”
Miksi asia sitten on alle 10 vuotta sitten kielletty edelleen vaikka selkeästi on tiedetty mistä puhutaan. Instituutiohan ei siis ole muuttunut yhtään mihinkään. Tämä on se hetki missä vaiheessa aloin lähtökohtaisesti tuntea epäluottamusta opettajia kohtaan.
Mutta tämä tästä. Eteenpäin.
Ilmoita asiaton viesti
”Miksi asia sitten on alle 10 vuotta sitten kielletty edelleen vaikka selkeästi on tiedetty mistä puhutaan?”
Tuohon tuskin pystyy kukaan vastaamaan, ainakaan noilla tiedoilla. Voi olla, että asia on unohtunut asianosaisilta mutta ei sinulta. Voi olla, että joku pitää asiaa kovin pienenä ja siksi kieltää sen tai sitten on jotain muita syitä.
Voin kertoa, että useimmilla opettajilla tulee joskus mitta täyteen ja turhautuminen voi purkautua huutamisena, jolloin huutoa voivat saada osakseen nekin, jotka ovat purkaukseen syyttömiä. Se voi aiheuttaa mielipahaa, mutta jos on itse syytön, pitäisi jotenkin (ainakin aikuisena) ymmärtää, että tämä nyt ei oikeasti kohdistunut minuun vaan niihin perseilijöihin.
Ilmoita asiaton viesti
Kuten jo sanoin; Eteenpäin.
Haluan kuitenkin loppukaneettina sanoa:
”Voin kertoa, että useimmilla opettajilla tulee joskus mitta täyteen ja turhautuminen voi purkautua huutamisena, jolloin huutoa voivat saada osakseen nekin, jotka ovat purkaukseen syyttömiä.”
Tällainen ihminen ei saisi missään olosuhteissa työskennellä lasten/nuorten kanssa. Ja sen puolustelu on jo itsessään ongelma mikä ylläpitää toimintakulttuuria missä väärinkäytöksiä katsotaan sormien läpi.
Ilmoita asiaton viesti
No oma loppukaneettini on, että opettajakin on ihminen. Sinun mielestäsi ei, koska olet täysin kykenemätön ymmärtämään vaikkapa sitä, että hyvästäkin itsehillinnästä ja ammattimaisuudesta huolimatta oppilaiden tarkoituksellinen ja jatkuva perseily voi saada aikaan tuollaisen pinnan palamisen. On se joskus palanut minultakin ja olen haukkunut perseilijät pystyyn. Toinen vaihtoehto olisi paeta itkien paikalta, olen sellaista nähnyt ja se vie pohjan uskottavuudelta yleensä lopullisesti. Samoin olen joutunut käyttämään voimaa oppilaisiin, kantanut ulos ja pitänyt raivostunutta tappelijaa vatsallaan kädet selän takana.
On helppo sanoa, ettei saa huutaa oppilaille ja ettei sellainen, joka joskus on näin tehnyt, kelpaa opettamaan. Haluaisin nähdä, miten sinä reagoisit, jos tekisit opettajan työtä ja teinit olisivat päättäneet saada sinut itkemään tai menettämään malttisi. Ihan tiedoksesi, niin tutkimustenkin mukaan opettajat kohtaavat järjestelmällistä häirintää ja kiusaamista. Niin kokivat omana kouluaikanani, äikän ope itki valtoimenaan, samoin luokanvalvoja. Kaapin kokoinen erityisopettaja mylväisi huligaaneille ja potkaisi puukengän jalastaan kohti käytävällä paikkoja rikkovia jonneja. Hiljenivät kerralla, kenkä osui seinään. Arvaat kaksi kertaa, pidettiinkö itkijöitä vai kenkämiestä hyvänä tyyppinä oppilaiden puolella.
Jos et itse ymmärrä, että asenteesi ”opettajat ovat lähtökohtaisesti epärehellisiä kusipäitä” on älytön ja perusteeton yleistys yhdestä isosta ammattiryhmästä, niin ei sille voi mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Sanoin jo että etiäppäin.
Ilmoita asiaton viesti
…..mutta yks pikku juttu…
Kummasti on käytös muuttunut poliiseilla, varushenkilöiden koluluttajilla ymv. kun asioihin alettiin aikoinaan kiinnittää huomiota. Miten ihmeessä opettajalla on joku pyhä oikeus menettää malttinsa kun muut viranhaltijat olisivat vastaavasta käräjillä?
Ilmoita asiaton viesti
Opettajia on käräjillä, heille annetaan varoituksia työsuhteita puretaan. Seuraa mediaa.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä niin jos ovat käyttäytyneet epäasiallisesti.
Se ei kuitenkaan muuta perusasiaa; väärinkäytöksistä tulee antaa rangaistus, oli kyseessä sitten perseilevä teini tai malttinsa menettävä aikuinen/opettaja. Teinille jälkkäriä tms. (huoltajien luvalla) ja opettajalle esihenkilön taholta kirjallinen varoitus.
Ilmoita asiaton viesti
Huoltajien lupa, kuten todettu, ei ole realistinen ajatus. Yksin jo siksi, että koulun pitää pystyä välittömästi reagoimaan, jos oppilas ns. laittaa hulinaksi ja on vaaraksi toisille. Varoituksia opettajille tulee mm. luvattomista poissaoloista töistä, työpaikkakiusaamisesta ja väkivallasta. Epäilemättä myös huutamisesta, mutta tuskin nyt ihmeemmin yhdestä kilahtamisesta, jos siihen ei liity muuta virhettä. Sen sijaan sama teini voi aivan rauhassa huoritella ja uhata väkivallalla pitkiä aikoja samaa opettajaa. Koulun keinot eivät pahimmille riitä, lasu ei johda mihinkään, jos tyyppi käy koulua ja saa kotona ruokaa ja puhtaat vaatteet ja alle 15-vuotiasta ei saa rikosvastuuseen. Ihan kokemuksesta tiedän.
Ilmoita asiaton viesti
”No oma loppukaneettini on, että opettajakin on ihminen. Sinun mielestäsi ei, koska olet täysin kykenemätön ymmärtämään vaikkapa sitä, että hyvästäkin itsehillinnästä ja ammattimaisuudesta huolimatta oppilaiden tarkoituksellinen ja jatkuva perseily voi saada aikaan tuollaisen pinnan palamisen. On se joskus palanut minultakin ja olen haukkunut perseilijät pystyyn. Toinen vaihtoehto olisi paeta itkien paikalta, olen sellaista nähnyt ja se vie pohjan uskottavuudelta yleensä lopullisesti. Samoin olen joutunut käyttämään voimaa oppilaisiin, kantanut ulos ja pitänyt raivostunutta tappelijaa vatsallaan kädet selän takana.”
Miten nämä asiat käsiteltiin? Millaiset purkukeskustelut järjestettiin niin asianomaisille oppilaille kuin Sinulle opettajana? Ilmoitettiinko huoltajille asiasta että luokassa on ollut konfliktitilanne jossa opettaja on käyttänyt voimakeinoja?
Ilmoita asiaton viesti
Voimakeinojen käyttö kirjataan ylös ja ilmoitetaan kotiin. Ja laki sallii vastustelevan oppilaan poistamisen kohtuullisia voimakeinoja käyttäen, kun oppilas ei puhetta usko.
Olen muutama vuosi sitten parin työpäivän ajan harjoitellut voimankäyttöä, väkivaltaisen oppilaan rajoittamista ja estämistä. Oikeassa tilanteessa olen mm. vienyt väkivaltaisen oppilaan rehtorin luo tiukassa otteessa.
Purkukeskustelu voidaan pitää, jos on kyse konfliktista oppilas vastaan opettaja ja tilanteessa on oppilaan tai huoltajan mielestä epäselvää. Mutta jos opettaja laittaa toisen kimppuun hyökänneen oppilaan maahan, niin tuskin pidetään.
Ilmoita asiaton viesti
”Voimakeinojen käyttö kirjataan ylös ja ilmoitetaan kotiin. Ja laki sallii vastustelevan oppilaan poistamisen kohtuullisia voimakeinoja käyttäen, kun oppilas ei puhetta usko.”
Ohitit kysymyksen ytimen.
Asianomaisia oppilaita ovat KAIKKI tapahtuman aikaan luokassa olleet oppilaat. Miten asiasta keskusteltiin heidän kanssa? Mikä oli protokolla jolla heidän huoltajilleen ilmoitettiin konfliktista? Entä mahdollisesti koulun käytävällä olleet nuoret/lapset jotka katsovat kun kanniskelet oppilasta rehtorin kansliaan?
Ilmoita asiaton viesti
Koulun käytävillä olevia asia ei koske lainkaan, elleivät he ole itse mukana konfliktissa sen osapuolina. Luokassa olevien kohdalla tehdään varmasti tilanteen mukainen arvio. Eli jos on yllättävä ja ainutkertainen tilanne, niin asiaa varmasti käydään läpi. Jos on se vakiohäirikkö, jolla on pitkä ”ura”, niin eipä välttämättä.
Ilmoita asiaton viesti
”Koulun käytävillä olevia asia ei koske lainkaan, elleivät he ole itse mukana konfliktissa sen osapuolina.”
Mutta joutuvat katsomaan kun aikuinen mies käyttää voimaa alaikäistä lasta kohtaan ilman automaattista mahdollisuutta keskustella asiasta?
”Jos on se vakiohäirikkö, jolla on pitkä ”ura”, niin eipä välttämättä.”
Kuulostat ihan irtisanomista kerjäävältä vanginvartijalta/poliisilta.
Keskustelu päättyy tähän.
Ilmoita asiaton viesti
Voi hyvänen aika. Jokaisella oppilailla on aina mahdollisuus keskustella opettajan, rehtorin ja oppilashuoltohenkilökunnan kanssa asiasta, mikä vaivaa. Olkoon asia mikä tahansa.
Mutta tilanne, jossa vaikka toinen ope pyytää kollegan apuun, jotta saavat tuntia sabotoivan vakiohäirikön pois luokasta taluttamalla hänet välissään esim. rehtorin kansliaan ei kyllä tarvitse mitään laajaa purkukeskustelua. Muut oppilaat ovat taatusti aivan tyytyväisiä tuohon. Näin on meillä toimittu.
Lähtökohtasi on se, että koulussa pitäisi mennä aina oppilaan ehdoilla ja jos joku oppilas ei sääntöihin sopeudu , kaikkiin häntä koskeviin toimiin pitäisi olla huoltajan suostumus. Kestämätön ajatus. Yhtä outo on ajatus, jonka mukaan oppilaat automaattisesti traumatisoituvat, jos joutuvat näkemään, kun opettaja vaikka estää voimaa käyttäen oppilasta pahoinpitelemästä toista oppilasta. Kumpiko on oikeasti tärkeää, estää pahoinpitely ja näyttää, että koulussa on turvallista vai miettiä, että nyt ne varmaan tramatisoituvat, jos huudan Mattia pieksävälle Pekalle ”Irti! ja vedän hänet pois ja estän jatkamasta?
Minä tietenkin puhun sillä kokemuksella, mikä minulla on, mutta se lienee kohtuullisen yleistettävää. Tuskin omat toimintamallit ovat pahasti väärässäkään, 2020-luvulla ovat ysit valinneet meikäläisen vuoden opeksi koulussa ainakin kolmisen kertaa.
Sinänsä surullista, ettet ole päässyt tuosta kolmisenkymmentä vuotta sitten tapahtuneesta jutusta yli ja se määrittää koko suhtautumistasi. Itse olen kouluaikana kokenut törkeää kusaamista, henkistä ja fyysistä (vaatinut terveyskeskuskäyntiäkin) väkivaltaa, joihin eivät silloiset opettajat puuttuneet. Mutta en kanna kaunaa siitä enkä ole siten yläkoulun kantanut. Itse taas olen halunnut toimia kiusaamisen estämiseksi ja ollut vuosia ison koulun vastuuhenkilö tässä. Näinkin voi asiaa käsitellä.
Joten tässä nyt tämä. Hyvää jatkoa.
Ilmoita asiaton viesti
”Purkukeskustelu voidaan pitää, jos on kyse konfliktista oppilas vastaan opettaja ja tilanteessa on oppilaan tai huoltajan mielestä epäselvää. Mutta jos opettaja laittaa toisen kimppuun hyökänneen oppilaan maahan, niin tuskin pidetään.”
Veti sanattomaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Asia viedään AINA tuollaisesta tilanteessa poliisille kysymättä asiasta huoltajalta tai väkivallantekijältä. Tuollainen tilanne, jossa open täytyy ottaa oppilas kiinni ja estää vahingoittamasta ihan oikeasti toista oppilasta on kova juttu, mutta ei nyt ääriharvinainen. Eli prosessi etenee poliisin kautta ja johdolla, ei enää koulun. Ja sitä kautta tulevat palaverit, miten tulevat. Näin olen asian nähnyt.
Ilmoita asiaton viesti
”Huoltajien lupa, kuten todettu, ei ole realistinen ajatus. Yksin jo siksi, että koulun pitää pystyä välittömästi reagoimaan, jos oppilas ns. laittaa hulinaksi ja on vaaraksi toisille. Varoituksia opettajille tulee mm. luvattomista poissaoloista töistä, työpaikkakiusaamisesta ja väkivallasta. Epäilemättä myös huutamisesta, mutta tuskin nyt ihmeemmin yhdestä kilahtamisesta, jos siihen ei liity muuta virhettä. Sen sijaan sama teini voi aivan rauhassa huoritella ja uhata väkivallalla pitkiä aikoja samaa opettajaa. Koulun keinot eivät pahimmille riitä, lasu ei johda mihinkään, jos tyyppi käy koulua ja saa kotona ruokaa ja puhtaat vaatteet ja alle 15-vuotiasta ei saa rikosvastuuseen. Ihan kokemuksesta tiedän.”
Oletko tosissasi?
Ilmoita asiaton viesti
Tietenkin olen. Miten niin? Byrokratian rattaat jauhavat hitaasti, lastensuojelu on ylikuormittunut ja huoltajakin voi olla hankala. Erottaminen vaatii yleensä lautakunnan päätöksen ja se kestää. Muutamaksi päiväksi rehtori voi laittaa kotiin, mutta sitten on taas otettava kouluun. Ja määräaikaisesti erotetulle koulun tulee järjestää opetus kotiin. Yllättääkö?
Ja jos vielä kaikkeen olisi saatava huoltajan suostumus, olisi yhteistyöhaluton huoltaja todella tehokas este, koulu ei pystyisi tekemään mitään ongelmalle, jos huoltaja epäisi kaiken.
Ilmoita asiaton viesti
Se, mikä häiritsee koulunkäyntiä, on opettajien ja rehtoreiden määritettävissä
————————————
No millä tavalla se häiritsee?
Ilmoita asiaton viesti
Kaikki sellainen toiminta, jossa toisilta oppilailta viedään mahdollisuus keskittyä opiskeluun, on häiritsevää. Tässä kohden tietenkin sellainen, että tunnilla äänellään eläimellisesti, mutta tietänet lukuisia tapoja, joilla tunteja häiritään. Ja harvoin opettajaa itseään häiritään, kyllä häiriköinnillä tuhotaan toisten oppilaiden oikeus työrauhaan.
Ilmoita asiaton viesti
Olivathan tuntemattoman sotilaan sotilaat Messerschmittejä!
Sitä paitsi nykyään saa identifioitua miksi haluaa, paitsi, jos poliisi kysyy. Siinä jos esittää olevansa karhu muutoin kuin sukunimeltään, saattaa saada niskoittelusakon tahi sitten päivystävä lääkäri hälytetään paikalle.
Ilmoita asiaton viesti
Media edistää ja markkinoi nykyään kaikenlaisia omituisuuksia ja perversioita kertomalla niistä normaaleina ilmiöinä tai jopa huomattavan positiivisessa sävyssä.
Ilmoita asiaton viesti
”Mutta siis tämä therian, jossa lapset ja myös aikuiset identifioituvat eläimiksi, ääntelevät ja liikkuvat kuin eläimet jne. menee yli setämiehen ymmärryksen.”
Periaatteessa ihan harmiton leikki eikä sen harjoittajia tarvitse tuomita mielisairaiksi. Mutta siinä olet oikeassa, ettei sitä tarvitse koulussa leikkiä ja oululaisen rehtorin sanamuoto vanhemmille lähetetyssä viestissä oli aivan asiallinen.
Ilmoita asiaton viesti
Koiraksi identifioituvaa koululaista tulee ohjata hellästi mutta määrätietoisesti. Kun toistaa käskyä ”istu” ja antaa samalla kädestään namin, tällainen oppii hämmästyttävän nopeasti. Sama juttu luoksetulon kanssa.
Kissaksi identifioituva on hankalampi, ovat itsenäisempiä eivätkä niin helposti koulutettavissa.
Kouluruokalassa kannattaa panostaa laadukkaaseen omega-öljyyn, joka annostellaan pennun painon mukaan jotta turkki kiiltää ja iho sekä nivelet pysyvät kunnossa. Toivottavasti sivistyslautakunta ja valtuusto huomioi tämän syksyn talousarvioesityksessä.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen koululaitos on menettänyt sinussa loistavan pedagogin…hyvä kevennys!
Ilmoita asiaton viesti
Janne edustaa Rousseaun linjaa kasvatuksessa. Itse lisäsin välitunneille vielä kiinalaiset puruluut.
Ilmoita asiaton viesti
Hau Hau Champion.
Ilmoita asiaton viesti
Joku vääräleuka taisi todeta, että koiran ja lapsen kasvatus on perusteiltaan samaa. No ei nyt oikeasti.
Ilmoita asiaton viesti
Harjavallan mielisairaalassa oli aikoinaan oikeusasiamiehen toimesta lainvastaiseksi (perustuslakiuudistuksen ja mielenterveyslain uudistuksen jälkeen muuttui vuosituhannen vaihteessa laittomaksi) todettu vaihekuntoutushoitomuoto. Käytännössä se oli vähän kuin armeijakuria ja simputusta mielisairaille henkilöille). Osastoa kutsuttiin hoitajien keskuudessa ”koirakouluksi”. 1-tasolaisia ”ulkoilutettin” ryhmässä sairaalan vaatteissa ,että saatiin potilasts oikein ”nöyryytettyä” tai ”koulutettua”.
Ilmoita asiaton viesti
Therianin hyvänä puolena koulutyön kannalta on puhelimesta luopuminen. Tuntemani kissat eivät käpälöi kännykkää.
Ilmoita asiaton viesti
Positiivisen kautta…
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä Suomessa pitää saada aikaan sellainen laki, että kaikki leikki kielletään. Kauppaleikkejä harrastettiin aikoinaan, ja siinähän teeskennellään että ollaan kaupassa töissä ja jotkut sitten ostavat, vaikka kaikki onkin vain mielikuvitusta. Esa Pakarinen esitti Impi Umpilampea, Loirikin ja Henry Theel samoin tekivät naishahmoja jopa telkkarissa ja sehän on sitä dragia jota ei mitenkään voida suvaita.
Kielletään myös satukirjat, fantasiaromaanit ja näytelmät. Ei se ole luterilaista ja raamatussakaan ei sellaisia mainita, joten pois vain.
Lapsi esittää eläintä—- ihan kauheaa!
Ilmoita asiaton viesti
Toistan nyt itseäni, mutta ymmärrystä se on väärinymmärtäminenkin.
Oletan nyt kommenttisi perusteella, että kävit koulusi aikoinaan hyvin paljon tavallisesta koulusta poikkeavassa oppilaitoksessa, jossa oppilailla oli oikeus määritellä itse, mitä tunneilla tehdään. Olen tiettävästi sinua nuorempi ja itse olen käynyt peruskoulun ja uskon, että oma kokemus on hyvin yleistettävä. Eli välitunnilla leikittiin ja oppitunnilla pääsääntöisesti opiskeltiin eikä jatkettu välituntipuuhia. Mahtaneeko ison veden takana olla myös niin, että oppilas on kuningas ja saa määrätä, miten tunnit menevät?
Ilmoita asiaton viesti
”Mahtaneeko ison veden takana olla myös niin, että oppilas on kuningas ja saa määrätä, miten tunnit menevät? ”
Kryptinen kysymys, jonka kohdetta en tunnista, mutta selvennykseksi sen verran että USA ei koskaan ole ollut monarkia. Jopa kaikenlaiset aateliarvot ovat täällä merkityksettömiä.
Siinä mielessä suomalainen työelämä tosin eroaa amerikkalaisesta, että jopa erilaisissa ideointipalavereissa voidaan tosiaan leikitellä, leikkiä leluilla tai pelata roolipelejä riittävän vapaan ilmapiirin luomiseksi. Sen kaltaista ideointia ei Suomessa harrasteta, vaan kaiken työn on pakko olla ikävää puurtamista hammasta purren. Roolipeleillä ja ideointileikeillä on USAssa saatu monia keksintöjä aikaan mutta tietenkin Suomessa osataan aina kaikki paremmin ja pyritään saamaan vaikutteita mahdollisimman vähän muualta.
Ilmoita asiaton viesti
Minähän kysyin aika selvästi, että onko USA:ssa nyt niin, että oppilas saa itse määritellä sen, mitä tunneilla tehdään. Siis onko vai ei? Onko siellä aivan normaalia, että jos oppilas haluaa jatkaa välituntipuuhia oppitunneilla tai leikkiä eläintä historian tunnilla ääntelemällä kissamaisesti, niin tämä on sallittua?
En kyllä kovin paljon löisi vetoa sen puolesta, että saisin selkeän vastauksen.
Ilmoita asiaton viesti
”Minähän kysyin aika selvästi, että onko USA:ssa nyt niin, että oppilas saa itse määritellä sen, mitä tunneilla tehdään. ”
Mikset sitten kysynyt selvästi? Rupesit puhumaan kuninkaista ja kuningattarista, jotka tietenkin eurooppalaisesta näkökulmasta ovat lapsillekin tärkeitä. Varsinkin kun leikitään kuningasta ja alamaista… Suomessa oli joskus se tiernapoikaperinne jossa lapset tutustuivat kuninkaiden päivärytmiin.
No, sen mitä tunnen amerikkalaista koulua, olen huomannut hyvin erilaisia opetusmenetelmiä. Leikillä on osansa, varmaan hyvin paljon vastaan sitä mitä Suomessa saa tehdä. Esimerkiksi 11-vuotias tyttäreni luokalla tehtiin ”koneita” jotka ottivat vastaan pallon joka sitten täytyi jotenkin (joskus hyvin monimutkaisesti) saattaa seuraavan oppilasryhmän koneeseen. Tällä tavoin jokainen osallistui tekemällä fysiikan lakeja noudattavia laitteita joiden piti jopa toimia yhteistyössä muiden kanssa. Ei tulisi varmaan kuuloonkaan Suomessa.
Toinen mieleentuleva erilaisuus liittyy esittäviin taiteisiin. Monissa kouluissa on suhteellisen kookas teatteri ja sinne valmistetaan jo alaluokilta lähtien näytelmiä, joihin kaikki luokan jäsenet osallistuvat. Myös väittelyt, esitysten pitäminen ja esiintyminen yleensäkin ovat kovin vahvasti esillä. Omat kokemukseni suomalaisesta koulusta ovat paljon vakavampia ja ilottomampia.
Jos lapsi tosiaan valitsee esityksensä aiheeksi eläimenä esiintymisen tai vaikka tarinoinnin tanssin keinoin, voi se olla muista oppilaista piristävä muutos koulurutiiniin.
Välituntipuuhat suomalaisessa koulussa kokemukseni mukaan yleensä jatkuivat luokassa jo silloin 60-70-luvulla. Esimerkiksi kun joku oppilas oli otettu silmätikuksi, ei kiusaaminen tai pahoinpitely loppunut tunninkaan aikana. USA:ssa en ole sellaisesta kuullut.
”En kyllä kovin paljon löisi vetoa sen puolesta, että saisin selkeän vastauksen.”
En minäkään; otat kantaa aina vain asian vierestä. En kyllä muutenkaan harrasta vedonlyöntiä enkä käy missään raveissa.
Ilmoita asiaton viesti