OECD:n asiantuntija: Suomen koululaisten PISA-tulosten romahdus johtuu maahanmuutosta
Suomen koulumaailmassa on viime vuosina havaittu kiusallinen kehitys koulumenestyksessä. PISA-ohjelma tuottaa vertailevaa tietoa koulutuksen tilasta OECD:n jäsenmaissa, ja Suomen tulokset ovat taannoin olleet maailman huippua. Viime vuosina PISA-tulosten romahdus on ollut niin selvä, että se on jopa noteerattu kansainvälisesti. Suomen PISA-menestyksen hiipumista on käsitelty lukuisissa kansainvälisissä medioissa ja on jopa kysytty, kannattaako Suomen kouluista enää ottaa mallia.
Suomalaisten oppilaiden koulumenestyksen hiipumisen taustalla on monenlaisia tekijöitä. OECD:n PISA-asiantuntija Andreas Schleicher kertoo Die Welt -lehdessä, että yksi merkittävä tekijä on maahanmuutto: ”Maahanmuutto ja siitä syntynyt koululaisten moninaisuus on yksi selvä syy Suomen koulujärjestelmän tuloksien laskuun. Vuoden 2015 muuttoliike Eurooppaan on koskettanut Pohjoismaita enemmän kuin muuta Eurooppaa. Pakolaissiirtolaisuus yllätti suomalaisen koulujärjestelmän, ja muun muassa kieliongelmat ja tulijoiden kulttuurierot vaikuttivat keskiverto-oppilaan koulumenestyksen huonontumiseen.”
Schleicher jatkaa: ”Kun siirtolaislasten osuus oppilaista on 40 tai 45 prosenttia, koulumenestyksessä saavutetaan kriittinen vaihe. En tiedä yhtään maata, joka olisi tällaisilla maahanmuuttoluvuilla enää pystynyt ylläpitämään oppimistulosten tasoa.”
OECD-asiantuntija Schleicherin antamien tietojen valossa on päivän selvää, että maahanmuutosta syntyvistä suurista haasteista on keskusteltava Suomessa enemmän. On pöyristyttävää, että esimerkiksi koulujen S2-oppilaiden osuuksien julkaiseminen pyrittiin estämään. Ministeri Li Andersson totesikin keskustelun yhteydessä: ”Se on ollut tiedossa, että emme ole riittävän hyviä tukemaan vieraskielisiä oppilaita.” Tosiasia on kuitenkin, että sellainen maahanmuutto Suomeen on sallittu, jonka yhteydessä asiantuntija Schleicherin mukaan ei olisi yksikään maailman maista onnistunut ylläpitämään oppimistulosten tasoa.
Suomen tulee panostaa jatkossa enemmän syntyvyysvajeen korjaamiseen, sillä se on tulevaisuutemme näkökulmasta ensiarvoisen tärkeää. Maahanmuuttoon liittyvässä keskustelussa ei saa unohtaa maahanmuuton merkittäviä kielteisiä vaikutuksia yhteiskuntaamme. Toki rajallinen, hyvin harkittu ja tarpeen mukainen maahanmuutto on Suomen edun mukaista.
Haittamaahanmuuton ongelmat ovat vasta alussa ja ongelmat tulevat pahenemaan tulevaisuudessa. Olemme samalla tiellä kuin Ruotsi ja tilanteeseen ei ole meilläkään puututtu ajoissa, vaan on annettu tilanteen pahentua. Ja pahinta on se, ettei asioista ole saatu puhua, vaan poliitikot ja viranomaiset ovat estäneet avoimen keskustelun ja salanneet maahanmuuton ongelmia.
Ilmoita asiaton viesti
Väittäisin, että hyvin merkittävä syy on myös opetusmetodien väkinäinen uudistaminen, kun on haluttu olla niin digitaalisia kuin vain mahdollista. Kuinka silloin enää voisi repussa kantaa pahvikantista aapista?
70-luvun ensimmäisellä puoliskolla tehtiin peruskoulun aloittaessa toimintansa samanlainen virhe, kun matematiikan opetuksessa siirryttiin miltei pelkästään joukko-oppiin. Jossain vaiheessa huomattiin, etteivät keskikouluikäiset oppilaat enää osanneet edes kertotaulua, muusta päässälaskennasta puhumattakaan. Joukko-oppi sitten haudattiin vähin äänin.
Ilmoita asiaton viesti
Pääasiassa kai tuo johtuu kahdesta asiasta: Vaatimuksesta tasa-arvoiseen koulutukseen ja ”inkluusiosta”.
Meillä tasa-arvoisella koulutuksella tarkoitetaan sitä että kaikkien tulee opinnoissaan edetä hitaimman tahdissa. Siitä seuraa helposti että lahjakkaat turhautuvat ja heiltä menee kiinnostus opiskeluun, jo ala-asteella.
Ihminen ja lapsi ennen kaikkea, tarvitsee haasteita ja haasteita.
Sen lapsi tekee jo kun opettelee kävelemään. Se näkee muiden kävelevän ja haluaa itsekin oppia, vaikka menisi kuinka monta kertaa pyllylleen. Koko elinikänsä lapsi hakee haasteita, ja aina vain vaikeampia kun on edellisestä selvinnyt.
Onnistumisesta seuraa valtava hyvänolontunne joka kannustaa uuteen.
Ilmoita asiaton viesti