Kun hyvät tekevät vahingossa pahaa – toiseuttamisesta stigmatisaatioon
Elokuu 1998. Kerrostalon parvekkeella lajittelin pyykkejä telineeseen. Talon piha oli avara, siellä oli hiekkakenttä lapsille. Kovasti oli vilskettä. – Jaa, lapset puuhaavat pesäpalloa. Pojat ja pari likkaakin asettuu riviin. Kaksi kunkkua valitsemassa joukkueita. Äkkiä kuuluu huuto ”tota paskasta nenänkaivajaa me ei ainakaan oteta”.
– Sydäntäni kylmäsi Tuiskun puolesta. Hän oli porukan pienimpiä. Näkyi kuitenkin porukkaan pääsevän. Ja puolen tunnin päästä Pyry osallistui palon yhteydessä huutokerhoon ja tuomarointiin kuten muutkin.
Mietin paljon tuota tilannetta. Tunsin etten osannut siinä toimia. Huono omatunto vaivasi minua. Oisiko minun pitänyt jannut tuntevana puuttua tilanteeseen? Kenties huutaa parvekkeelta: ”hei kundit, lopettakaa tollanen, noin ei kerta kaikkiaan saa puhua”.
En kuitenkaan osannut toimia. Ja kantanikin määrittely tuohon tilanteeseen vei useamman päivän. Menikö tapahtumassa jotakin pieleen? Kohdeltiinko siinä Tuiskua kaltoin? Vai kohtelivatko huutajat itseään kaltoin? Oliko tilanne täysin luonnollinen tapahtuma tuollaisessa tunteita herättävässä valintatilanteessa?
Auttamiseni olisi tuossa tilanteessa luultavasti ollut Tuiskulle pahaksi. Olisin alleviivannut muille jätkille, että Tuisku on erilainen, ettei hänestä ole jätkäporukkaan ilman apua. Jos Tuisku olisi omaksunut itseensä auttamisellani luomani stigman niin olisin tehnyt pahaa vaikka tarkoitin hyvää. ”Olen autettava, toistaitoinen” -tietoisuus ei olisi Tuiskua palvellut. Tämän vuoksi on kaikessa yhteiskunnallisessa toiminnassa vältettävä liiallista avuntarjoamista!
Stigmatisaatio voinee tapahtua toisinpäinkin. Ihmiseen josta syntyy kuvitelma omasta ylivertaisuudestaan. ”Valta tuhoaa aina” – sananlasku kertoo katteettoman positiivisen palautteen tuloksista. Tasapainoisimmaksi ihminen kasvaa sopivia haasteita ja epäonnistumisia kohdatessaan. Tuiskun haaste tuossa yllä oli sopiva juuri hänen ikätasolleen: ”älä välitä paskanjauhajista vaan ponnistele reippaasti porukan jäseneksi, se kyllä hyväksyy jos on pelitaitoa tarpeeksi”.
Olisiko tuo tapahtuma malliesimerkki stigmatisaatiosta? Siis tilanteesta, jossa ihminen määritellään surkimukseksi, jossakin suhteessa muita huonommaksi. Ja häneen lyödään, tavallisesti lähiyhteisön toimesta, sosiaalinen leima: looseri?
– Stigmatisaatioprosessi on edennyt päätökseensä kun ihminen on sisäistänyt leiman itseensä. Tuisku ei sitä sisäistänyt. Mutta jos olisin jeesannut Tuiskua, olisinko minä alleviivannut hyvää tavoittelevan auttamis yritykseni avulla hänen heikkouttaan?
Kirjoitin aiemman blogini siitä, miten vapaudutaan toiseuttamisesta. Toiseuttaminen ja stigmatisaatio ovat saman prosessin kääntöpuolia. Toisuttaminen on aktiivista työtä, jotta toisen ihmisen ohitse voidaan kävellä hänestä piittaamatta. Stigmatisaatiossa ihminen taas omaksuu sosiaalisen ympäristönsä viestit omasta kelpoisuudestaan, omasta arvostaan.
Homoseksuaalit, transseksuaalit, negroidit, romanit, saamelaiset, juutalaiset…. ovat vähemmistöryhmiä, joita on pontevasti toiseutettu. Ja juurrutettu toiseuttaminen syvälle kulttuurisiin vuorovaikutuksen tapoihin. Toiseuttamisen prosessin avulla loimme todellisuuden, jossa oli luontevaa yksinkertaisesti kävellää heidän ohitseen havaitsematta. Jos vähemmistöläinen halusi tulla näkyväksi, tunnustetuksi ihmisenä, hänen oli käytävä kamppailuun. Silloin häntä pidettiin röyhkeänä ja julkeana.
*** *** ***
Toiseuttamisen ja stigmatisaation paras vastalääke on niin yksittäisen ihmisen kuin ryhmien sekä kansakuntien tasolla toisen osapuolen kuuntelu. Onnistelun kuuntelun ehtona on, että katsoa maailmaa tuon toiseuttavan, stigmatisoitavan näkökulmasta.
Olen koko tämän vuosituhannen aistinut vastakkainasetteluiden jyrkentymistä. Suomessa muutos tapahtui parissa vuodessa, sanoisinko vuosina 2004-2006. Opetin etupäässä keski-ikäisiä ihmisiä. Opiskelijoiden yhteiskunnallinen tietoisuus muuttui jostakin syystä tosi nopeasti konfliktihakuiseksi. Voimaan haluttiin asettaa vastavoima. Suuresti huvitti tuolloin eräs sosiaalikasvattaja joka julkisena viranhaltijana julisti: ”ja niiden kananpaska-aivoisten skinien kanssa minä en toimi hetkeäkään, niitä en kuuntele tippaakaan”.
No, tuohan se on oiva vähemmistöryhmien aggressiivisuuden virittäjä. Totaalinen kuulemattomuus. Sama ilmiö, jota oli aiemmin harrastettu muita vähemmistöryhmiä kohtaan.
Miksi kirjoitin toiseuttamisesta ja nyt stigmatisaatiosta? Näen Usarin blogeissa paljon toiseuttamista, myös stigmatisaatiota. Lyömme toisiamme sanan säilällä. Lyönnit olisivat luultavasti kovempia, ellei laki loisi peloitetta. Mutta: kaikki mikä täällä tapahtuu, heijastaa kulttuurimme muutosta.
Ukrainan sota on jo toiseuttamisen ja stigamatisaation tuolla puolen. Sen jälkeen on kuitenkin osattava elää taas sovussa. Myös kansakuntien sisällä niin, ettei synny kahtiajakoja kuten Jenkkilässä. Hyvät tavat, toiseuttamisen ja stigmatisaation välttäminen lienevät ainoat keinot estää kansakuntien sisäinen jakautuminen. Ohitse ei kävellä, halveksunta ja väheksyntä pois… siitä se lähtee hyvän yhteiskunnan rakentaminen.
Kiinnostavaa pohdintaa, hyvä! Kytköksiä arkipäiväisemmän toiseuttamisen ja 1900-luvun julmuuksien välille on pohtinut mielestäni kiinnostavasti mm. Jonathan Glover kirjassaan Ihmisyys.
Kun kontekstit ovat eri puolilta maailmaa kuten Gloverilla, on helpompi erottaa yleisinhimillisesti ihmisyyden synkempään puoleen liittyviä mekanismeja tiettyjen kulttuurien ominaispiirteistä. Vaikeinta on toki näissä asioissa usein nähdä lähelle.
Ilmoita asiaton viesti
”Vaikeinta on toki näissä asioissa usein nähdä lähelle” – toteatte.
I AVAUS JA MÄÄRITTELYN POIKASTA
Toiseuttaminen (kirjoitin aiheesta blogin 16.12.2021) on ryhmän muodostuksen edellytys. Ryhmän muodostumiseen riittää, että ryhmäläiset alkavat pitää itseään ryhmänä.
– onko toiseuttaminen edellytys vai seuraus? Vai kumpaakin samanaikaisesti.
Stigmatisaatio on syvimmältään ominaisuuksien, it ylseensä liittyvien päätelmien keräämistä tahi vastaanottamista. Näin se on psykologisen identiteetin perusta!
– yleisesti stigmatisaation lopputulosta pidetään kait jotenkin ihmisen vapautta rajoittavana.
Noin meillä on kaksi ihmiseksi kasvamiseen liittyvää näkökulmaa.
Toiseuttaminen = oman (viite)ryhmän erilaistaminen muista.
Stigamatisaatio = itseensä ”kerätyt” päätelmät omasta itsestä.
Lienee yleistä, että ihminen itsessään ei ole kovin tietoinen omista toiseuttamisistaan saati stigmatisoinneistaan.
II MITÄ TUOSSA TEHTIIN TYÖVÄLINEILLE (käsitteille siis)
Otin kaksi tunnettua käsitettä käyttööni. Ja muutin niiden käyttötarkoitusta sekä ”näkökulman” koordinaatistoa.
Kummatkin käsitteet tuotiin moralisoivista tulkinnoista aidosti teoreettisiksi vailla moraalipäätelmiksi.
– Toiseuttamisen tulkinta-avaruus on sosiaalipsykologiassa.
– Stigmatisaation tulkinta-avaruus on psykologiassa.
III ESIMERKKIÄ JA KONKRETISOINTIA
US -blogistania historia avautuisi tästä näkökulmasta ”koekentäksi”.
Toiseuttamisen prosessia voisi kuvata vaikkapa kehityskaarta jäljittäen.
– miten ja millä tapaa toimien US-blogistaniassa luodaan ryhmäjaot,
– millaisia leimoja, alitajuisia sitoutumisia blogisti ryhmiä luodessaan
tekevät.
Tuossa tuskin olisi mitään erityisen mielenkiintoisa selvitettävää. Tavallista viestinnällistä tutkimusta vailla mitään suurempaa gloriaa (mutta kyllä siitä meheviä otsikoita saisi).
*** ***
Blogin avauksessa ollut Tuisku -esimerkki olisi parempi seurattava/pohdittava.
– Miten ja millä tavalla edes tunnistaisimme sen, milloin kyseessä on ”oleellinen solmukohta”, joka siirtää ihmisen myöhemmän kehitysvirran alku-uomaa uuteen suuntaan?
Tuossa erittäin haastavassa tutkimuskysymyksessä saattaisivat toiseuttamisen ja stigmatisaation käsitteet avata ”kiinnipitopinnan” kun elämässä merkityksellisiä oppimiskokemuksia tarkastellaan?
Ps. Jatkan myöhemmin.
Ilmoita asiaton viesti
”Vaikeinta on toki näissä asioissa usein nähdä lähelle” – toteatte. Mukava kun vaivauduitte kommentoimaan. Ajattelen askel askeleelta, vain tunnustella, miten tätä kautta lähtisi nousemaan tarkastelukulma ilmiöön ”miten sotahulluus syntyy”? Vastauksen hakeminen voi viedä pitkän aikaa. Tieteellisiä lopputuloksia en enää tavoittele, kunhan aika ajoin vapaasti funtsailen.
– Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita. Kiitoksia kommentistasi. Pani heti ajatusta liikkeelle.
I AVAUS JA MÄÄRITTELYN POIKASTA
Toiseuttaminen (kirjoitin aiheesta blogin 16.12.2021) on ryhmän muodostuksen edellytys. Ryhmän muodostumiseen riittää, että ryhmäläiset alkavat pitää itseään ryhmänä.
– onko toiseuttaminen edellytys vai seuraus? Vai kumpaakin samanaikaisesti.
Stigmatisaatio on syvimmältään ominaisuuksien, it ylseensä liittyvien päätelmien keräämistä tahi vastaanottamista. Näin se on psykologisen identiteetin perusta!
– yleisesti stigmatisaation lopputulosta pidetään kait jotenkin ihmisen vapautta rajoittavana.
Noin meillä on kaksi ihmiseksi kasvamiseen liittyvää näkökulmaa.
Toiseuttaminen = oman (viite)ryhmän erilaistaminen muista.
Stigamatisaatio = itseensä ”kerätyt” päätelmät omasta itsestä.
Lienee yleistä, että ihminen itsessään ei ole kovin tietoinen omista toiseuttamisistaan saati stigmatisoinneistaan.
II MITÄ TUOSSA TEHTIIN TYÖVÄLINEILLE (käsitteille siis)
Otin kaksi tunnettua käsitettä käyttööni. Ja muutin niiden käyttötarkoitusta sekä ”näkökulman” koordinaatistoa.
Kummatkin käsitteet tuotiin moralisoivista tulkinnoista aidosti teoreettisiksi vailla moraalipäätelmiksi.
– Toiseuttamisen tulkinta-avaruus on sosiaalipsykologiassa.
– Stigmatisaation tulkinta-avaruus on psykologiassa.
III ESIMERKKIÄ JA KONKRETISOINTIA
US -blogistania historia avautuisi tästä näkökulmasta ”koekentäksi”.
Toiseuttamisen prosessia voisi kuvata vaikkapa kehityskaarta jäljittäen.
– miten ja millä tapaa toimien US-blogistaniassa luodaan ryhmäjaot,
– millaisia leimoja, alitajuisia sitoutumisia blogisti ryhmiä luodessaan
tekevät.
Tuossa tuskin olisi mitään erityisen mielenkiintoisa selvitettävää. Tavallista viestinnällistä tutkimusta vailla mitään suurempaa gloriaa (mutta kyllä siitä meheviä otsikoita saisi).
*** ***
Blogin avauksessa ollut Tuisku -esimerkki olisi parempi seurattava/pohdittava.
– Miten ja millä tavalla edes tunnistaisimme sen, milloin kyseessä on ”oleellinen solmukohta”, joka siirtää ihmisen myöhemmän kehitysvirran alku-uomaa uuteen suuntaan?
Tuossa erittäin haastavassa tutkimuskysymyksessä saattaisivat toiseuttamisen ja stigmatisaation käsitteet avata ”kiinnipitopinnan” kun elämässä merkityksellisiä oppimiskokemuksia tarkastellaan?
Ps. Jatkan myöhemmin.
Ilmoita asiaton viesti