Primitiiviapinan sivistyspassilla terveyteen, vai ohi terveen olemassaolon?

Primitiivisyyden merkitystä, överikulkuja tuottavana selityksenä, voi olla selkeämpi osa nykyihmisen todellisuutta, kuin osaamme ajatella.

Ajatus tuli mieleen teknologiasta, ja erityisesti sen ripeydestä, joka viittaa selkeään selviytymiseen. Tähän viittaa myös talousjärjestelmä, joka on kääntynyt kohden selviytymistaloutta.

Teknologian kohdalla, ripeys tuottaa uutta, tarkoittaa myös aseita ja välineitä, joilla tehokasta toimia, tosin ripeältä pohjalta lähtien, mukana ei olisi kovin kaikki. Näin rikkomisen suuri taipumus ja sillä menestyminen selittyisi, kun paikat eivät ns jää käyttämättä, turhempaan vatulointiin, ja epäilyksiin.

Sama koskee sosiaalisuutta, jonka ajatellaan helposti menevän överiksi, ja tolkku ns häviää, ellei todellisuudentajukin, mikä voi toisaalta tärkeä osa menestystä (tyhmyyden tiivistymisen menestystä säteilevä puoli). Seurauksena se, mihin viittasin aseiden ja pärjäämisen korostuessa (oikaisu, nopeat)

Taipumus olla ripeä, ja vetää asioita viimeiseen jos voi ja siltä näyttää,.. selittyy elämän nopealla sopeutumisella. Muotoja löytyy, ja toisaalta painetta, joka jalostava merkitys toisaalla, siis elämässä kokonaisuutena.

Elämänkatsomuksellisissa tutkailuissa, joskus ajatellaan, että vaikeudet ovat tärkeitä, ja on olemassa vaikeita tilanteita ihmisineen, jalostavassa mielessä. Tehtävä ei aina olisi kaikilla kaksinen, mutta tärkeä, ja erikoistuneena tällaisen ominaisuuden hyödyllisyys tosiaan hiomispaineen tuotossa.

Kun ajattelee toisaalta ihmistä, väistämättä tulee mieleen rajoittavien asioiden tolkullisuutta tuova piirre, joka luo pitempää jatkuvuutta, vaikkakin toisella tapaa, koska överyys EMsti, on jossain määrin samalla asialla.

Vaikka on vaikeaa vähentää herkuttelua, tietokonepelejä, somea,… taloudellisen ja tekonologisen edistymisen mahdollisuuksia,.. tarvittava avu näiden kaikkien kohtuullistamissa, on primitiivisyydelle vastakkaisessa, ihmismäisessä maltissa, ja pitkäjänteisemmässä ajattelussa, johon voi viitata vaikka järjellä, kokemisten muistamisella, summailulla,…

Ihmisen primitiivistä puolta vedetään joskus halvasta, ja voidaan viitata sivistyksellisempään tai edistyksellisempään. Todellisuus primitys näyttäs olevan sitkeämmässä, kuin mitä sen alle liitetään.

Kun primitiiveillä on hengissä säilyttävää puolta, primitiivinen ongelmallinen korostuminen, varsin oudoilla alueilla, voi olla tosiaan massiivista ja merkittävää.

Mitä jos primitiivien vievyys noin kokonaisuutena onkin sitä, että tämä eläinpuoli jää ihmisellä helposti vajaaksi, jolloin korostuu mm överiksi menevillä tavoilla, sekä toisaalta alisuoriutumisina, ts kuluissa, jossa aktiivisuuden minimoiminen korostuu. Överiä kummatkin, ts poikkeamaa, ja jos vailla paluuta normaaliin, epätasapaino tuottaa erimuotoista killeriä (+muovauspaine).

Hankalaksi aiheen tekee varmaan se, että primitiiviöveryys eri muodoissaan, liittyy ihmisen vapauteen olla pitkäjänteisesti. Kun on ripeä, ja toimii nopsaan, tai tekee tilaa tätä kautta, myös edellisiä epäsuorasti tuottaen, jää tosiaan aikaa pitempijänteiseen, ihmismäiseen kelailuun, mitä korostamme lajina paljon.

Kyseessä on tosiaan se vapaus, ts mahdollisuus suunnata jo kaukaa reittiä, joka on taloudellinen. Kyse on energiansäilymisestä, ja mahdollisimman pienestä tuhlaamisesta, epätarkoituksenmukaisesti.

Vapautta varten, voi tarvita tehdä ja kokea paljon, että tietää mitä se vapaus on. Jos joku hoitaa tämänkin, niin olisi enemmän vapaaherra. Vielä jos voisi suunnata vapauden työläisiltä, heidän tuottamaansa osuutta jatkokäyttöön, voisi kertyneet tulokset laittaa kasvamaan lisäpottia.

 

+3
juhamyllarinen
Lappeenranta

Kynnyksetön email: juha piste myllarinen ät gmail piste com.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu