Puolensa pitävä kulttuuri

Maskijupakkaa, ja toimia, joissa Marin on laitettu selittäjän paikalle. Kysely itsessään on käytännössä osoitus ja teko. Kertoo valtasuhteista, ja liittyy sopivien tulkintojen virittämiseen.

Samaa oletusarvoista liittyy moneen, siis tulkitsijan vahvuutta määritellä se, miten mistäkin tulee ajatella, ja miten mistäkin on päädytty totutusti ajattelemaan.

Esim työttömyys ja vähävaraiset kuuluvat tähän ryhmään. Yleisissä, siis varteenotettavissa yhteyksissä (tietynlaiset), ei voi olla oletuksena kuin jotain tiettyä suhtautumista.

Samaa ilmenee esim niissä yleismaailmallisissa osaanotoissa, joita maiden johtajat esittävät, eri tapausten yhteyksissä. On eräänlaista viestintää, jossa vankistetaan suhtautumista, omilla ilmoituksilla. Ehkä jonkin verran tarpeen, tosin käytäntönä sen verran tyhmä, että herättää saman tien kyseenalaiset fiilikset.

Kun itsestäänselvistä tehdään haloo, niin aivan kuin tapahtumat eivät merkkaisikaan, tai niihin luodaan suhde jostain erityiasemasta käsin, kuin havaiten jotain epämääräistä, epäilyttävää, tai toistuvaa tapahtumaa, mutta huomionarvoisena, että yhteys säilyy.

Jopa sellainenkin tapahtuma, kuin saksalaisten voimakas puuttuminen vapaaseen suhtautumiseen menneisyytensä osalta, taitaa mennä käytännössä vasten katastrofiainesten välttämistä, vaikka pisteitä toki tulee ansaituksi, kansainvälisyyteen päin. Voi olla, että tällaista tarvitsee soveltaa, ja vaikea ajatella ihan kaikkien vinkkelistä, tosin yksioikoisuus tuntuu omituiselta, ja ainakin psyykkisin mittarein, ratkaisussa on jotain lapsenomaisen primitiivistä.

Eräs tulkinnallinen ilmiö, joka tullut näistä mieleen, on sosiaalipummit, ja yhteiskunnan siipeilijät (”heikosto”). Suurin osa avuntarvitsijoista ei välttämättä ilkeä pyytää tarvittavaa, ja voi elää niukkuudessa. Aktiivinen avunpyytäminen voi kuitenkin lisätä kustannuksia, pitemmän päälle.

Kun siipeilyssä kiinnitetään huomiota sosiaaliturvan väärinkäyttöön, ja tämä osa saa isoa painoarvoa, niin tarkentavan katseen suunta voi olla tässä merkitsevin, siis jotain todellisuudesta kertova.

Röyhkeimmät, ja toisaalta kannustetuimmat siihen, viitsivät pyytää yhteisestä kassasta. Sen voi ajatella mieltyvän, kuin puolustukselliseksi toimeksi. On etukäteisvarmistus omista eduista, tai asemasta, tyyliin GWB. Tähän tulkintaan eniten päätynenevät he, joiden ajatusmaailma on samalla tapaa omahyväinen, tai puolia pitävä, syystä tai toisesta.

Kun sosiaaliturvan hakeminen halutaan säilyttää aktiiviperustaisena, niin tämä tosiaan säästää, sillä osa ei hae erityisempiä tukiaisia. Hyötyjiä käytännöstä ovat näin röyhkeimmät, ja yleisemmissä järjestelyissä, se kannattaa, koska puolien pitäminen korostuu joka tapauksessa.

Jos kunnon tarkentavaan (simpulaan) lähdettäisiin systeemirakentelussa, niin se taas voisi olla hankala rakentelutapa, ylempänäkin, joten selkeämpi järjestelmä ei tulle tämän vuoksi helposti tavoitteen arvoiseksi. Enemmän rikoskumppanuus, ja kyseenalaisen kaltainen, jolloin syyllisyys kollektivisoidaan sopivasti kaikille.

Myös suhteessa oikeuslaitoksiin on varmaan olemassa samaa. Heikommassa asemassa oleva ei ole henkisesti samalla tapaa valmis sellaisiin käytäntöihin, jotka poikkeavat niin omituisesti, suhteessa tavalliseen elämään, vaikka kyseessä olisi jollain tasolla ajatellen perusteltavissa kaikkien yhteiset puitteet. Niiden käyttäminen vioittaa, jo pelkän osallistumisen puolesta, ja toisaalta, näihin ei välttämättä liity nostavia tuulia, ehkä päinvastoin. Mitä aktiivisempi on, sen hankalammin kantaa seurauksia.

Mitä tulee aloitettuun, päivän parin uutisarvoiseen tapahtumaan maskien käytöstä, niin poliittisen areenan peli vaikuttaa samalta. Kun jopa ilmastonmuutoksen kokoiset asiat voivat käsittelyn vinkkelistä olla muuta, ja tätä osaa todellisuudesta käytetään eduksi, niin politiikka todellisuuden suhteen tuntuu yhtä hankalalta, kuin sen puitteissa luodut haasteet, valeuutisoinnista, vihapuheesta, jne.

Lyhyesti, rikos kannattaa, satsaus rankaisee, ellei erityispoikkeusta. Kun ottaa huomioon, että rikos on luonteeltaan rikkovaa, tai todennäköisin perustein kohtuutonta hankaluutta aiheuttavaa, niin massiivisena, rikollisten toimien joukkoon tulisi liittää selkeämmin kaikenlaista, mikä on paraikaa lainmukaista, jopa suotavaa ja kunniallista.

juhamyllarinen

Lappeenranta Foorumi: <a href="http://jatkumo.net" title="http://jatkumo.net">http://jatkumo.net</a> Email: juha piste myllarinen ät gmail piste com.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu