Koulutammeko uusavuttomia?
Biisit ja bändit tunnetaan, mutta selviämmekö arjen haasteista?
Ihmisten kyvyt ja kiinnostus sekä uravalinnat ovat erilaisia. On lahjakkaita ja vähemmän lahjakkaita. On teknisesti suuntautuneita ja humanisteja. Ihmisiä on korkeasti koulutettuja ja vähemmän koulutettuja. On moniosaajia ja yhden asian ”fakki idiootteja” On ahkeria ja vähätöisiä. On määrätietoisia, osa, antaa mennä tyylillä. Osa ottaa itse vastuun, osa tukeutuu yhteiskunnan apuun. On kilttejä ja röyhkeitä. On sosiaalisia sekä itsekkäitä. On rikkaita ja rutiköyhiä ja siltä väliltä. Hyvä on, että meitä on erilaisia, kaikkia tarvitaan.
Hyvä olisi, että olisimme tyytyväisiä omaan elämäämme. Elämässä on tiettyjä arjen perustarpeita, kuten ravinto, lämpö, asuminen, ihmissuhteet ja paljon muuta, jotka jokaisen tulisi kyetä kohdallaan täyttämään. Yhteiskuntaan on säädetty tietyt käyttäytymisnormit ja säännöt, joiden puitteissa tulisi elää ja toimia. Koska me ihmiset olemme kovin erilaisia, osa selviää paremmin, osa huonommin. Ihmisten erilaisuus synnyttää myös kielteisiä ilmiöitä, kuten kateus, ristiriidat, rikollisuus, jopa sotia. Yhteiskunnassa on keksitty keinoja tasata ihmisten erilaisuutta, tasapäistävä koulutus, verotus ja tulonsiirrot, sosiaaliturva, jne.
Sanotaan, että raha ei tee onnelliseksi, rikas ei ole se jolla on paljon rahaa, rikas on se joka on onnellinen. Tämäkin on totta, mutta on kyllä vaan osatotuus. Rahasta on tullut pakollinen hyödyke, jolla lähes kaikki tarpeet ostetaan. Ilman rahaa on lähes mahdoton elää.
Vaikka meillä on melko hyvä koulutusjärjestelmä, siitä huolimatta kritisoin sitä. Monia käytännön asioita, jota jokainen elämässään tarvitsee, jätetään tyystin opettamatta. Peruskoulun ja ainakin toisen asteen suorittaneella tulee olla valmiudet selvitä arjen haasteista. Tietyt tekniset elämän asiat on syytä ymmärtää ja myös osata edes jollain tasolla ratkaista. Muutamia esimerkkejä, miten ravitsemus hoidetaan, asunto lämmitetään, mitä tehdä, kun viemäri on tukossa tai vesijohto vuotaa, onko autossa öljyä tai miksi akku on tyhjä, onko renkaissa ilmaa, jne. Jonkin verran juridiikan perusteita ja käytäntöjä, kuten perhe- ja perintöasiat, sopimusoikeutta, verotusta, pankkiasioita, takaukset ja panttaukset, pikavippi, velka ja sen maksu, taloudelliset laskelmat oman rahan riittävyydestä. asunto ja kiinteistökauppa, yrittäjyys ja sen sääntely, jne. Myöskin työmarkkinoita, työnantajien osaamistarpeita, työvoiman kysyntää ja palkkausta olisi syytä opettaa, jotta osataan valita viisaasti sopiva koulutusala. Nyt alan valinta perustuu epärealistisiin unelmiin.
Olen pannut merkille, että suuri osa hallitsee säälittävän huonosti näitä yksinkertaisia arjen käytännön kysymyksiä. Tulee kalliita vahinkoja. Aiheutetaan esim. vesivahinkoja, rikotaan autoja, ostetaan asuntoja tai autoja, joihin ei ole varaa, tehdään epäviisaita takaus ja panttaussitoumuksia, jne. Tehdään virheitä, jotka usein tulevat kalliiksi, pilaavat jopa koko elämän. Näihin tapauksiin pidän yhtenä pääsyyllisenä koulutuksen virheellistä sisältöä. Opetetaan kyllä sivistystä, mutta kaikkein tärkeimmät on jätetty opettamatta. Puhumattakaan siitä, että koulutettaisiin käytännön osaajia yritysten työvoimatarpeisiin.
Kun lisäksi on valinnut koulutusalan, jolla ei ole töitä tai palkkaus on kovin pieni. Vaikka saisi tehdä työtä, joka on se ”oma juttu” ja toteuttaa haaveitaan, ei taida onni tästäkään seurata. Katastrofi yksilötasolla ja myös yhteiskunnassa on valmis. Mielestäni juuri koulutus on yksi iso syntipukki.
Blogissasi ”Jonkin verran…” kohdasta eteenpäin kaikkea opetetaan perusopetuksessa. Se opitaanko niistä mitään on toinen juttu, koska ketään ei voi pakottaa oppimaan, voi vain arvioida onko oppinut vai ei. Sitä ennen olevat viemärin tukkeutumiset ja renkaan paikkaukset pitäisi niiden vanhempien kyetä opettamaan. Koulu ei näet voi vastata koko kasvatuksesta.
Miten kaukaa revisioneuvoksen kokemukset koulusta ovat, jos saa kysyä?
Ilmoita asiaton viesti
”Jonkin verran” kohdasta eteenpäin, taitoja opetetaan? Hyvä jos opetetaan. Olen todennut, että nämä taidot ovat kuitenkin olemattomat. Ihmiset tekevän virheitä ja suurta vahinkoa itselleen, juuri noitten taitojen puuttuessa. Olisiko siteen opetuksessa vika, jos ei ole opittu? Tunnen myös suuren joukon opettajia, joilta itseltään kyseiset taidot puuttuvat. Onko niin, että vika onkin opettaja koulutuksessa? Joo, ja aikaa on omasta kansakoulu kokemuksesta paljon, kiitos vaan, vanha olen.
Ilmoita asiaton viesti
Ohhoh.
Mieleen tulee selkeä taparikollinen, joka osoittaa ongelman olevan poliisin olemassaolossa, ja toinen oikeusjärjestelmässä, kun on.
Vaikka mitä voi osoittaa ongelman syyksi ja ratkaisuksi. Käy kuten niissä kuuluisissa vaalilupauksissa.
…
Noin muuten, viitteitä blogin kerronnassa on, ja kelaus voi lähteä vähästäkin.
Itse koulutustakaan ei välttämättä ole järkevä tarjota, vaikka sitä olisi olemassa, ja prosesseissa. Milloin tämä on todellisuus… ei tietysti aina.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö koulutusjärjestelmän tehtävä ole tarjota perusteet, ainakin peruskoulussa laskentaoppiin, kielitaidon alkeisiin, maantieteisiin ja yhteiskuntaoppiin, mutta mainitsemasi taidot pitäisi kuulua kasvatukseen, jonka vastuu kuuluu ensijaisesti aina vanhemmille.
Ongelma näyttää olevan sellainen, että ulkoistamisen periaatteilla yhä suurempi vastuu kaadetaan koulutusjärjestelmälle eikä niiden ihmisten niskaan, jotka päättivät lisääntyä.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt olet oikeilla jäljillä. Koulu ei todellakaan voi vastata kaikesta, mutta yhä uusia vaatimuksia esitetään koulujen tehtäviksi.
Blogisti luetteli pitkän listan taloustaitoja, jotka tulisi osata ja niin todella tulisi. Minäkin niitä opetan joka vuosi ja aina saan mediasta lukea, milloin minkäkin arvovaltaisen toimijan avautumisia tyyliin ”koulussa pitäisi…ja miksi koulu ei opeta…” Jos nämä avautujat viitsivät ottaa selvää, niin tietäisivät, että noin 70% yhteiskuntaopin sisällöstä käsittelee jollakin tapaa talousasioita.
Se on sitten toinen asia, pitääkö kaikkeen helppoon elämään tottunut teini näitä hyödyllisinä. On niitäkin oppilaita ollut, jotka ovat suoraan sanoneet, että täysin paska aine, en tee näillä tiedoilla ja taidoilla mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Samoja kokemuksia, mutta tähänkin blogistilla oli ratkaisu: onko niin, että vika on opetuksessa ja opettajankoulutuksessa? Sieltähän sitä vikaa on kaivettu jo monituisia vuosia. Etenkin tuosta ensimmäisestä.
Ilmoita asiaton viesti
Ennen oli paremmin. Nykyään ne opettaa noita aineita alla:
Talouskurssi: Holtiton rahankäyttö
Kansainvälisyys: Viinan ja röökin maahantuonti Virosta
Historia: Katsaus viime tuotantokauden Seiskoihin ja BB-asukkaisiin
Media: Referaatti tosi-tv tarjonnasta internetin keskustelupalstaa käyttäen
Terveystieto ja liikunta: TV-shopin jumppalaitteen osto (talouskurssi Holtiton rahankäyttö oltava käyty)
Biologia: Taostelukoiran hankinta, kasvatus ja miten toimin eläinsuojeluviranomaisten kanssa
Yhteiskunta- oppi: Opi saamaan kaikki tuet yhdellä hakukerralla
Tekninentyö: Valmista itse puukkosi ja nyrkkirautasi
Käsityöt: Halpa look mahdollisimman halvalla
Ilmoita asiaton viesti
Vaikka oikean suuntaista…
Ihan turhaa vinoilua niistä, jotka syrjäytetty.
On tietysti totta, että nuoremman sukupolven olisi tullut määrittää meno (”). Tämä seikka huomioiden, ovat palkkansa ansainneet.
Ilmoita asiaton viesti
Tällainen on taidokasta kielentavoittavuutta todellisuudesta.
Hyvä toisaalta ymmärtää provokatiivisuus, vaikka tähän sisältyisi osuva sisällöllisyys.
Miten paljon viestiin sisältyy viimein rakentavaa vastaanottoa. Sitä ei ehkä tarvitse hakea, mutta oikeutusta omalle näkökulmalle.
Minkä selkeän oikeus/peruste -kasautuman jälkeen koittaa se vaihe, että toiseuteen selkeästi jääviin voidaan alkaa suhtautua samalla tapaa, ts olemassaolon varmuutta arvostavalla tavalla, ja ehkä jopa niin, että on yhtä lailla omamaailmaiseksi jäävää.
?
Muuten olen sitä mieltä, että kenellä oikeat valmiudet luoda ja jatkaa rakenteita, joita muut voivat vähemmän välttää… vastuuosuus seuraumuksista tosiaan tärkeää sen suhteessa, keillä enemmän mahdollista vain seurailla, tai laittaa vastaan, kuin olla luomassa mallia, lähinnä vastaanottajille.
Vastustus ja kuplaantuminenkin, on osa vastaanottamisen roolipaikkaa.
Perinneketju (aikojen kumuloitumat) on tässä tosi painava ja vaativa, ja että menee yksittäisen toimijan taakse, tämän voimavaraksi… jotain voi sanoa kallistuneen aika tasaisesti, jatkajien osalta.
Ilmoita asiaton viesti
Puukkoja tehdään käsitöissä (nyrkkirautoja ja heittotähtiä myös, tosin luvatta).
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa pitäisi jättää tuo korkeakoulutus vähemmälle ja panostaa enemmän ammattikoulutukseen. Käsien taitajista meillä pula on, ei toinen toistaan tyhjemmistä pomojen vakansseista.
Ilmoita asiaton viesti
Alkas olla suuremmalla osalla peukalo keskellä kämmentä.Jos energia riittää niin peukalo poistuu kokonaan vuosituhansien kuluessa.
Ilmoita asiaton viesti