Omiiko Renaz Ebrahimi mustien kokemuksia ja millä oikeudella?

En katsonut viime perjantaista (19.11.2021) Sannikka-ohjelmaa, mutta en ole onnistunut olemaan huomaamatta siitä noussutta kohua. Ajattelin, että se sellainen aihe, johon en sekaannu pitkällä tikullakaan. Mutta nyt maanantaina (22.11.2021) se oli otettu jopa A-studioon, jota olen pitänyt asiaohjelmana. JOTEN ASIAAN.

Minulle tämä toimittaja Renaz Ebrahimi on täysin tuntematon suuruus. Ulkonäkönsä perusteella hän ei ole  musta tai afrosuomalainen. Niinpä, millä oikeudella hän tuntee itsensä syvästi loukatuksi, jos emeritusprofessori Esko Valtaoja käyttää kiellettyä n-sanaa? Ei kai hän voi mitenkään kuvitella olevansa n-sanan kohde?  Eikö hän yritä nyt omia mustien historiaa ja kokemuksia? Voiko hän ulkopuolisena täysin ymmärtää niitä? Eikö tällainen omiminen ole vähintään yhtä tuomittavaa kuin ns. kulttuurinen omiminen?

Se, että hän ilmeisesti kuuluu etniseen vähemmistöön Suomessa, kenties antaa hänelle jotakin taustaa ymmärtää ”rasismia”, mutta ei tee hänestä mustaa. Hän ei ilmeisesti ei myöskään tunne n-sanan historiaa ja etymologiaa. Wikipedian mukaan n-sanaa käytettiin ensimmäisen kerran ruotsinkielisenä n-lainasanana suomenkielisessä kirjallisuudessa 1700-luvun loppupuolella. Silloin sanalla ei varmasti ollut mitään ”rasistista” sivumerkitystä, koska koko Suomessa tuskin oli nähty mustaihoista ihmistä. Alkujaanhan sana juontuu latinan musta (”niger”)-sanasta. Muuten Saharan eteläpuolisessa Afrikasta on pari valtiota, joiden nimet on johdettu tästä latinan sanasta. Liekö kyseisten maiden asukkaat pitävät maittensa nimiä rasistisina?

Olisin olettanut, että Renaz Ebrahimi toimittajan ymmärtää,  että sanojen merkitys on asiayhteysriippuvainen mukaanlukien ajallisen kontekstin. Tämä n-sanan rasistinen sivumerkitys ilmeisesti on suhteellisen myöhäistä tuontitavaraa Yhdysvalloista, jossa sikäläisellä n-sanalla on aivan toisenlainen historia ja yhteiskunnallinen tausta kuin suomalaisella n-sanalla. Eikö, Renaz Ebrahimi, olisi parempi antaa aitojen afrosuomalaisten päättää miten he suhtautuvat suomenkielisen n-sanan käyttöön eri asiayhteyksissä?

Olisin ymmärtänyt, jos Renaz Ebrahimi olisi protestoinut n-sanan käyttöä epäsopivana nykyisessä kontekstissa. Se olisi ollut täysi asiallista. Olen itsekin koettanut käyttää sellaisia nimityksiä ihmisryhmistä, joiksi itse haluavat itseään kutsuttavan. Lähimpänä esimerkkinä, kutsun saamelaisia ”saamelaisiksi” enkä lappalaisiksi kuten ennen tehtiin.

Mutta kyllähän tässä on kysymys tietystä yliherkkyydestä. Ruotsalaista käyttävät sanaa ”finne” suomalaisista. Sanalla ”finne” on toinenkin merkitys: finni. Emme me suomalaiset ota suurta hernettä nenäämme siitä, vaikka emme me kaikki ole finninaamoja – emme ainakaan koko ikää.

+6

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu