Siirtyminen sähköautoihin – Olisiko tärkeämpää tukea taloyhtiötä kuin auton ostajia?

Tänään oli HS:ssa lauantaivieraskirjoitus ”Meillä on nyt ’hemputusti’ toivoa, sanoo ilmastopaneelin Markku Ollikainen ja kertoo miten saisi sähköautot yleistymään”. En ole ilmastotutkimuksen, moottoriteknologian enkä sähköalan asiantuntija, mutta minua on koko ajan askarruttanut, että onko onko nykyinen pyrkimys kannustaa kaikin keinoin kuluttajat ostamaan sähköautoja  paniikkireaktio. Ilmastopaneelin laskurin (https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/) mukaan ilmasto tykkää, kun nykyisillä kilometrimäärilläni jatkan  ajamista bensa-autollani seuraavat 6-7 vuotta siirtymättä sähköautoon;  ja 11 vuotta, jos muunnan autoni kaasuun (ilmeisesti laskurin oletus on, että vanha auto romutetaan kun siirrytään sähköautoon). Autoteollisuuden innostuksen sähköautoihin ymmärrän, koska mahdollisimman nopea autokannan uusiminen tarjoaa niille erinomaisen tilaisuuden kasvattaa liikevaihtoaan ja voittojaan.

Minulle jäi vaikutelma, ettei kyseinen laskuri ota huomioon,  sähköautoilun vaatimaa infraa. Tekniikan tohtori Arto Jokinen arvio  kirjoituksessaan ”Sähköautojen latauspaikat vaativat jykevän verkon” (Kaleva 2.12.20202), että Suomessa asetettu tavoite 700.000 sähköautoa tarkoittaa sähkön kulutuksen kasvua noin kolmella terawattitunnilla, mikä osapuilleen vastaa yhden ydinvoimalan vuosituotantoa. Ei sellaista kapasiteettia aivan ilmaiseksi rakenneta. Eikä ilman hiilidioksidipäästöjä.

Sitten on kaikki muu infra tuotetun sähkön siirtämiseksi sähköautojen akkuihin. Ollikainen toteaa mainitussa  HS-kirjoituksessa: ”Kaupunkeihin ei tule sähköautoja, jos kerrostalolataus ei toimi”. Se on ilmeisesti ns. ”valehtelematon tosi”. Mutta onkohan Ollikainen kumppaneineen miettineet, että mitä latauspisteiden rakentaminen kerrostaloihin merkitsee?

Arto Jokisen arvioi kirjoituksessaan, että suurissa taloyhtiöissä (…), jos kaikki pysäköintipaikat sähköistetään tehokkailla latauslaitteilla, joutuu (…) taloyhtiö investoimaan esimerkiksi 20.000 voltin keskijänniteliittymään. Verkkoyhtiö useimmiten sellaisen rakentaa, kuhan taloyhtiö sen maksaa”. Kuinkahan paljon tämä kaikki maksaa?

Olisikohan sittenkin tärkeämpää, että valtio alkaa tukea kyseisen infran rakentamista taloyhtiöihin kuin että se tukea suoraan sähköautojen hankintaa 2000 €:lla kuten nykyisin tehdään (tai 6000:lla eurolla kuten Ollikainen esittää)? Kenties maltti on valttia tässäkin asiassa.

+6

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu