Rattijuopumuksen promillerajaksi nolla!
Suomessa rattijuopumuksen raja on tällä hetkellä 0,5 o/oo. Raja on aivan liian korkea – osalle kuljettajista. Kaikkia kuljettajia kohtaan oikeudenmukainen ratkaisu olisi, että raja olisi tasan O,00 o/oo. Kuten varmasti jokainen mieltää niin osa ihmisistä tulee herkemmin humalaan. Siinä missä toisella jo 0,49 o/oo vaikuttaa suorituskykyyn heikentävästi niin löytyy ihmisiä jotka promillen humalassa ajavat paremmin kuin jotkut selvinpäin.
Nuoruudestani muistan erään juhannuksen kun olimme porukalla festareilla asuntovaunun kanssa. Kuljettajana oli eräs naishenkilö. Sitten kun lähdettiin poistumaan niin kuljettaja ei pystynyt yhdistelmällä kääntymään kahden pienen metsätien risteyksestä. Itse olin jonkin verran humalassa mutta hyppäsin rattiin kuitenkin ja ajoin auton ja asuntovaunun tuosta risteyksestä, sitten taas nainen jatkoi ajamista. Hyvin onnistui – ei jääty kiinni.
Oikea promilleraja olisi siis nolla promillea. Se olisi kaikille tasan yhdenvertainen. Kukaan ei saisi ajaa pienessäkään maistissa. Eivät edes ne joilla se päässä tuntuu kun on veressä vajaat puoli promillea. Eikä olisi kenelläkään tarvetta miettiä, että voinko ottaa kaksi vai kolme olutta ennen ajamaan lähtemistä. Yhtään ei ennen ajamista voisi ottaa, ei mistään syystä.
Pienessä maistissa ajaminenhan on uutisten mukaan viime vuosina lisääntynyt. Nollaraja toisi varmasti lisää rattijuopumuksia mikä puolestaan kuormittaisi oikeuslaitosta – paitsi jos toimittaisiin kuten on ehdotettu: pienistä promillelukemista selviäisi poliisi välittömästi antamalla rikesakolla, joka voisi olla vaikkapa 500 euroa.
0,0 on hyvä.
”Jos otat niin et aja”, se on helppo muistaa tollommankin.
Ilmoita asiaton viesti
Ei tuo mitään muuttaisi tuossa periaatemielessä nykyiseen verrattuna, sillä nollan rajankin voimassa ollessa joutuu pohdiskelemaan missä vaiheessa voi lain mukaan lähteä ajamaan. Nyt joutuu pohdiskelemaan missä vaiheessa on 0,5 promillea ja sitten joutuisi pohdiskelemaan missä vaiheessa on nolla promillea.
Ilmoita asiaton viesti
Ja monesti tuollaisissa odottelutilanteissa henkilö olisi paremmassa ajokunnossa 0,5 promillen kohdalla kuin 0,0 promillen, jolloin krapula on iskenyt täydellä voimallaan.
Ilmoita asiaton viesti
Toisaalta monen kuskin ei pitäisi lähteä ajamaan selvänäkään niin että kyllä sitä pohdittavaa ja oman ajokunnon tarkkailua piisaa.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo on sitten omantunnon kysymys, mutta nyt asiaa tarkasteltiin juridiselta kannalta.
Periaate ”jos otat et aja” tarkoittaa sitä, että ihminen ei koskaan elämässään voisi lähteä ajamaan, jos on joskus nauttinut alkoholia, koska aina on olemassa se sekunnin murto-osan raja, jolloin vasta alkoholi on loppuun palanut.
Mikäli tuolla periaatteella tarkoitetaan sitä, että saman päivän aikana ei pidä mennä ajamaan, niin tietysti aamulla juotu olut estää sitten ajamisen illallakin, mutta kun ne kellon viisarit eivät puolen yön jälkeen mitenkään edistä alkoholin palamista, niin iltajuomingin jälkeen joutuu kuitenkin seuraavana päivänä pohdiskelemaan aivan samoin kuin minkä tahansa muunkin promillerajan vallitessa.
Nollaraja ei siis tuo enempää selkeyttä asiaan lainkaan.
Ilmoita asiaton viesti
On meitä melko paljon ihmisiä joille alkoholi ei ole ongelma vaikka juommekin joskus ja joskus kovastikin. Minun ei esim. ole tarvinnut vuosiin pähkäillä tuota kysymystä että on veressäni 0,5 romillia alkoholia. Silti ryyppäilen silloin tällöin ja ajan autoa aina kun siihen on tarvetta. Minä en lähde ajamaan sen yhdenkään kaljan jälkeen eikä se ole minulle aiheuttanut mitään ongelmia. Osaan (ja moni muukin osaa) päätellä helposti suurinpiirtein vuorokauden etukäteen tarvetta autoiluun ja jos on epävarma niin aina voi sitten jättää sen kaljan juomatta.
”iltajuomingin jälkeen joutuu kuitenkin seuraavana päivänä pohdiskelemaan aivan samoin kuin minkä tahansa muunkin promillerajan vallitessa.”
Tuohan on ihan päivänselvä asia ; jos illalla juot niin seuraavana päivänä et aja, ei siinä ole mitään ongelmaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ei sekään ole yksinkertainen asia.
Jos juot yhden, kaksi, kolme taikka kymmenen olutta illalla, niin ajaminen seuraavana päivänä on aina kellonajasta riippuvaista. Kyseessä on siis veteen piirretty viiva joka tapauksessa.
Ilmoita asiaton viesti
No se raja ei tietenkään voi absoluuttinen nolla olla, koska hyvin monissa elintarvikkeissa ja juomissa, käytännössä ruisleivästä lähtien, on pieniä määriä etanolia. Silloin ”rattijuopumukseen” voisi syyllistyä henkilö joka ei ole juovuksissa eikä ole nauttinut lainkaan alkoholijuomia.
Tietenkin nykyistä rajaa voi alentaa mikäli osoittautuu, että muutoksesta on jotain mitattavaa hyötyä liikenneturvallisuudelle.
Ilmoita asiaton viesti
Jonkin verran alkoholia on ihmisen elimistössä aina, kun tarpeeksi tarkkaan tutkitaan. Toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Riipuen kunkin aineenvaihdunnasta ja sokeriarvoista.
Toki sillä tarkkuudella, millä poliisi mittauksen yleensä suorittaa, juuri muuta alkoholia ei saada näkyviin kuin nesteenä juotu sellainen ja monissa maissa onkin päädytty tuohon nollaan promilleen.
Mielestäni 0,5 promillen raja on hyvä, koska se voi osaltaan myötävaikuttaa sivistyneemmän alkoholikulttuurin syntymiseen. Ei tarvitse aina olla ON/EI -asennossa, vaan YO-juhlissa voi skoolata pienellä pikarilla kuohuviiniä juhlan kunniaksi koivun oksien alla vaikka tunnin parin päästä lähtisikin autolla jatkamaan matkaa. Myös kirkosta voi ajaa kotiin ehtoollisen jälkeen hyvällä omallatunnolla.
Ilmoita asiaton viesti
Noissa 0.00-rajan maissa ei liene tarpeellista käyttää tuulilasinpesuria, ainakaan kovin vahvoilla seoksilla?
Pelkästään se jo saa mittarin värähtämään. Suurempi ongelma ovat kuitenkin metanolipohjaiset pesuaineet, koska humalan lisäksi niistä tulee muitakin myrkytysoireita:
”Using a winter-grade, methanol-based, windshield washing fluid for windshield cleaning in a passenger car can result in a methanol concentration in the air of the passenger cabin in excess of 1000 ppm.”
Etanolipohjaisia pesuaineita on tutkittu vähemmän koska ne ovat vähemmän vaarallisia, mutta olettaisin pitoisuuksien olevan samaa tasoa loskakeleillä. Silloin vaihtoehdoiksi jäisivät joko 15-30 minuutin tuuletustauko jokaisen lasinpesun jälkeen tai ajaminen tuulilasi suolaloskan peitossa.
Ilmoita asiaton viesti
No, mitä arvelet , paljonko ne ihmisen omat hiivat nostavat veren alkkohoolipitoisuutta jos ei ota häppää ikinä ?
Ilmoita asiaton viesti
Kannatan ehdotusta jos voidaan osoittaa että 0,01-0,49 promillea puhaltavat aiheuttavat enemmän onnettomuuksia kuin vesiselvät. Nykyinen raja tekee mahdolliseksi vaikkapa sen, että autoilija voi nauttia kummityttönsä lakkiaisissa lasin skumppaa. Pelkän holhouksen takia tuota mahdollisuutta ei pitäisi kriminalisoida.
Ilmoita asiaton viesti
Olenpa Härkösen kanssa samaa mieltä, vaikka olen ns. raivoraitis. Tutkimuksissa on todettu, että 0,5 promillea ei juuri lisää onnettomuusriskiä.
Kaikkein yksinkertaisin ja tehokkain kuolemaan johtavien maantieonnettomuuksien ehkäisy olisi määrätä pakolliseksi alkolukko kaikille, jotka jäävät kiinni yli 0,5 promillen humalassa. Nyt auto annetaan takaisin ja sillä on sama mies jäänyt uudestaan kiinni saman päivänä. Eräs uutinen kertoi miehestä, joka jäi kiinni 49 kerran rattijuomuksesta.
Ratijuopumus tappaa selvästi eniten ihmisiä Suomen teillä. Liikenneturvallisuusmiesten näkemys on ylinopeus ja siitä kohkataan eniten, vaikka se on syylistalla vasta 5. tai 6. Ongelma ilmeisesti poistuisi, jos rattojuopot saadaan ajamaan nopeusrajoitusten mukaan.
Ilmoita asiaton viesti
Asiasta lienee erilaisia käsityksiä:
”Ylinopeus suurin syy liikenneonnettomuuksiin”
http://ylojarvenuutiset.fi/2014/07/03/ylinopeus-su…
(Tietysti rattijuoppokin voi aiheuttaa onnettomuuden ylinopudestaan johtuen ja miten se sitten kirjataan?)
Ilmoita asiaton viesti
Harvalla varmasti tuo alle 0,5 promillea vaikuttaa niin, että sillä olisi merkittävästi onnettomuuksia lisäävää vaikutusta. Mutta sitten on niitäkin jotka ajavat vesiselviä paremmin vielä promillenkin humalassa.
Ehkä paras ratkaisu olisi, että raja olisi nolla ellei olisi käynyt ajotestissä määrittämässä promillerajaa. Testissä nautittaisiin alkoholia ja sen jälkeen olisi ajokoe. Korttiin sitten merkittäisiin millä promillerajalla ko. henkilö saa ajaa.
Ilmoita asiaton viesti
Minun mielestäni sopiva raja voisi olla naapurimaiden tapaan 0,2 promillea, kuitenkin niin, että rikoslakiin lisättäisiin uutena nimikkeenä lievä rattijuopumus niille, jotka puhaltavat 0,2-0,49 promillea. Seuraus tästä olisi rikesakko ja kortin menetykseltä välttyisi, ellei lähimmän vuoden ajalta olisi merkintää tästä tai muusta liikennerikoksesta tai -rikkomuksesta. Tällöin saataisiin periaatteelliselta kannalta pienessäkin maistissa rattiin meneminen paheksutummaksi, mutta vältettäisiin kuormittamasta tuomioistuimia. Rikesakosta, jonka peruste on kiistaton, ei valiteta niin helposti kuin ajokortin menetyksestä, josta on tunnetusti sivuseuraamuksia ja hankaluuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Mielestäni 0,5 on sopiva raja, se mahdollistaa mm. pullon oluen tai pienen lasin viinin juomisen ruokailun yhteydessä. Väsymys, ikä, kokemattomuus liikentessä, ylinopeudet ovat varrmasti yhtä suuria riskitekijöitä, kun 0,5 promillea. Likennekuolemat ovat vähentyneet huomattavasti vuosikymmenten aikana, liikenteen kasvusta huolimatta. Taksien hinnat alas, niin houkutus ravintolaillan jälkeen rattiinhyppääminen varmasti vähenisi. ,
Ilmoita asiaton viesti
Uutinen vuodelta 2015:
”The Courier -lehti kertoi hiljattain julkaisemassa artikkelissaan monen skotlantilaisengolfklubin pelkäävän ajautuvansa selkä seinää vasten, kun maan hallitus päättialentaa liikenteen sallitun promillerajan 0,8:sta 0,5:een. Tämä tarkoittaa, että pelin jälkeen tyypillisesti nautittu oluttuopillinen(pint/0,568 l) heilauttaa alkometrin lukemat helposti yli sallitun rajan. Tokivaikutusta asiaan on myös sillä, miten nopeasti henkilö istahtaa auton rattiinvirvokkeensa jälkeen.”
https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/brit…
Muokkaus: tuli väärä linkki alunperin, tässä oikea https://golfpiste.com/uutiset/liikenteen-tiukentun…
Ilmoita asiaton viesti
En usko, että tuo pintti olutta veisi normimiehen promillet 0,5:een saakka. Vähän riippuu tottakai miehen koosta ja lihasmassan määrästä (kehon vesimäärästä).
Ilmoita asiaton viesti
Juu, uskon, että tuo suomenkielinen artikkeli oli hiukan kaunisteltu.
Niillä brittigolfareilla kun se ”one pint” on todennäköisesti perinteisesti tarkoittanut kolmea painttia. Nyt voi sitten ottaa vain yhden, jos ei halua urheilla säädösten rajoilla. Tosin kokemukseni mukaan Brittein saarilla ei niihinkään suhtauduta aivan yhtä vakavasti kuin meillä.
Ilmoita asiaton viesti
Osin totta. Vaikutusta on myös sillä, että ihmisellä on mahalaukussaan alkoholia pikkovia entsyymejä ja niitä on miehellä enemmän kuin naisella vaikka olisivat samanpainoisia.
Erään tutkimuksen mukaan ruokailu ennen alkoholin nauttimista auttaa pitämään promillemäärät alhaisempina. Syyksi arveltiin, että tuolloin alkoholi viipyy mahalaukussa kauemmin ja mahalaukun entsyymit ehtivät sitä paremmin hajottaa. Maksaakin se säästää kun sille jää vähemmän työtä.
Ilmoita asiaton viesti
Ja jos kokeessa käy ilmi, että osa henkilöistä ajaa paremmin rentoutuneemmassa 0,5 promillen tilassa kuin vesiselvänä, niin loogisesti heitä pitäisi sitten velvoittaa ottamaan pari napanteria ennen ajon sallimista.
Ilmoita asiaton viesti
Ja tottakai sitten myös drinksu silloin tällöin ajon jatkuessa pidempään.
Ilmoita asiaton viesti
jenkkilaistyyppinen toimintakykytesti olisi parempi, kuin promilletesti, koska mitä väliä promilleista, jos homma hoituu.
Ilmoita asiaton viesti
Eikös Suomessakin ole ennen ollut promilletestin lisäksi tuollainen testi? Kävele viivaa ja vie sormey yhteen ja sellaista. Siitä on ilmeisesti luovuttu koska hyvä menestyminen testeissä ei tyypillisesti vaikuttanut siihen millainen rangaistus tuomittiin.
Ilmoita asiaton viesti
Älä edes vitsaille.. se ettei ravintolassa lihan kanssa saa juoda olutta ja lähteä ajamaan niin huhhuh.. Mutta ei olisi mitään uutta, suomesta kun on kyse…
Ilmoita asiaton viesti
Tuossa olisi se haitta että poliisin aika menisi selvien kuskien raahaamisessa tarkkuusalkometriin ja kuulusteluihin ja samalla umpikännissä ajavat saavat jatkaa matkaa.
Ilmoita asiaton viesti