Ihmisten varallisuus näkyy autoilussa
Tässä kun hetki sitten kävin kaupassa kävelleen niin jostain syystä mieleeni tuli tarkkailla matkan aikana autoja. Jos pari vuosikymmentä sitten olisin tehnyt vastaavan tarkkailun niin tulos olisi ollut varsin erilainen – eikä se johdu siitä, että autot ovat kehittyneet, vaan siitä, että ihmiset ovat vaurastuneet.
Autojen koko ei varmastikaan ole kasvanut vaan pikemmin päin vastoin. Liikenteessä tulee nykyisin yhä useammin vastaan pieni neliovinen auto. Suosittuja ovat myös farmarit ja tila-autot. Varsin paljon näkee nykyisin myös katumaastureita joita ei kaksikymmentä vuotta sitten ollut lainkaan.
Olipa auto sitten iso tai pieni niin nykyisin ostotilanteessa painotetaan ennen kaikkea käytännällisyyttä, ja tietysti myös vähäisiä päästöjä. Ennen muinoin varsin merkittävä tekijä oli hinta. Nykyisin ihmisillä on enemmän rahaa ja siksi juuri ostetaan useammin auto joka on käytännöllinen: siis mm- neli- tai viisiovinen. Jos joku ostaa kaksi- tai kolmiovisen auton niin ratkaisevana tekijänä ostopäätöksessä ei useinkaan ole hinta vaan jokin muu seikka.
Varallisuus näkyy siinäkin, että on tyypillistä, että autolla ajetaan ns. sallittua ylinopeutta vaikka ajansäästö on vain joitakin minuutteja – ei varmasti aina edes minuuttia. Sen sijaan polttoaineenkulutus nousee merkittävästi. Mutta koska rahaa on niin kannattaa ne minuutitkin säästää, vaikka niille ei sen kummenpaa tekoa olisikaan. Ostetaan siis ensiksi auto jonka päästöt ovat pieniä ja sitten tietoisesti toimitaan siten että päästöt kasvavat.
Varallisuuden nousu näkyy siis siinä millaisilla autoilla ajamme ja miten ajamme.
Suomen autokanta on melko vanhaa EU:ssa, Virossakin on paremmat ja uudemmat autot.
Ilmoita asiaton viesti
Totta. Melko vanhaa Suomen autokanta on, mutta nykyisin on paljon vähemmän kaksiovisia. Autokanta on siis vuosien saatossa paljon muuttunut. Jo yli kymmenen vuotta sitten lienee tilanne ollut se, että on ollut enemmän rahaa käytössä autonkin hankintaan, ja se näkyy siinä millaisia vanhatkin autot liikenteessä ovat.
Ilmoita asiaton viesti
Suomi on autoilun kehitysmaa.
Suomeen tuodaan paljon Saksasta romutuspalkkion saaneita kottereita.
Siksi on pakko pitää nopeusrajoitukset matalina.
Autoilulla elätetään melko suuri joukko vähätöisiä virkamiehiä. He ovat palkannauttijoita ja kävelevät virastoonsa.
Ilmoita asiaton viesti
En usko, että autojen kunto ja/tai ikä ovat missään määrin syitä nopeusrajoituksiin.
Ilmoita asiaton viesti
Suurin osa uusista autoista hankitaan nykyään rahoituksella, joten ei voi suoraan verrata varallisuuteen. Jos luottotiedot kunnossa, niin kohtalaisen arvokkaan kaaran saa käyttöön kuukausierillä.
Ilmoita asiaton viesti
Juu, ihmisten vaarallisuus näkyy autoilussa.
Ilmoita asiaton viesti
Viro, kuten entiset Itä-blogin maat elävät aikakautta jollaista Suomessa elettiin 60-70 luvulla jolloin ja auto oli statussymboli ja merkki varallisuudesta. Tänään auto on Suomessa tuiki tavallinen käyttöesine, siinä missä muutkin kodenkoneet jotka hankitaan tarpeen, ei varallisuuden näytön vuoksi. Uuden auton osto on sijoituksena huonoin mahdollinen.
Ilmoita asiaton viesti
#7
Sitten mm. Ruotsi ja Saksa kuuluu itä-blogiin.
Ilmoita asiaton viesti
Autokannan keski-ikä on markka-aikoihin verrattuna parantunut mutta kansalliset säädösten (itse päättämiemme asioiden) vuoksi se laahaa jäljessä.
Sitten on niitäkin jotka kaipaavat markka-aikaan jolloin duunarit ajeli Ladalla, maanviljelijät ja pankinjohtajat Mersulla.
Ilmoita asiaton viesti
Minäpä ajan Mersulla, nimittäin vm 95,se on kevytkuorma-auto ja hyvä onkin. Kerran Maardussa Silber-auton työnjohtaja sanoi minulle; Kalle, Sinulla on vanhin ja likaisin ja ruosteisin auto mikä meillä käy. Mutta Sinun autosi rekisterikirjassa lukee Sinun nimesi, ei rahoitusyhtiön.
Tätä asiaa sitten eestiläiseltä tuttavaltani kysyin, vastaili; eestiläisen kolme tavoitetta, niin uusi ja komea auto kuin mahdollista, niin nuori ja kaunis vaimo kuin mahdollista, asuntoon samat kriteerit. Kuulostaako tutulta?
Ilmoita asiaton viesti