Enkun numeroksi kymppi – "helposti"?

Onko osaavan koululaisen pakko tehdä turhaa työtä

…jotta saisi numeroksi päättötodistukseen kympin?

Kyllä on.

Ainakin mikäli on uskominen poikaani joka pari vuotta sitten sai päättötodistuksen jossa englannin arvosana oli yhdeksän.

Poikani kertoi, että opettaja oli hänelle syyskauden päätteeksi sanonut, että kun teet jatkossa kotitehtävät niin saat päättötodistukseen numeroksi kympin. Poikani ei kotitehtäviä tehnyt. Hän osasi kuitenkin, ja osaa yhä, englantia hyvin, ja ainakin minua paremmin.

No melko hyvä täytyi osaamisen olla jo syyskaudella kun opettaja rohkeni kertoa, että kotitehtävät tekemällä saa arvosanaksi kympin.

Kotitehtävät tekemättä – miksi?

Miksi poikani sitten jätti kotitehtävät tekemättä? Hän kertoi, että koki turhaksi käyttää aikaa itsestäänselvyyksien kirjoittamiseen paperille – ja vähän samanlainen olen minä. Hyvin vähän minäkin aikoinaan kotitehtäviä tein. Hyvin pärjäsin sillä mitä oppitunneilla kuulin, ja muualta. Keskitasoa parempi oppilas olin, ja niin on kai myös poikani. [tämä omakehu sallittakoon]

Vaatimukset

Onko sitten oikein vaatia "tyhjänpäiväisten" asioiden, itsestäänselvyyksien, kirjaamista paperille kotona jos asiat muutenkin osaa, ja on jopa luokkansa kärkipäätä? Mielestäni se ei ole oikein. Mielestäni arvosanojen tulee perustua osaamiseen, ei siihen onko jotkin kotitehtävät tehty vaiko tekemättä.

Jatko-opiskelu

Ilmeisesti poikani olisi päässyt myös haluamaansa lukioon jos tuo enkunnumero olisi ollut tuon yhden numeron parempi. Nyt hän ei päässyt – olisinpa saanut ajoissa tietää opettajan päätöksestä alentaa numeroa kotitehtäväongelman vuoksi alle osaamistason.  Olisin voinut vaikka poikani puolesta kotosalla noita vastauksia tehtäviin väsätä.

Oikea tapa?

Jos olisin saanut tietää opettajan päätöksestä alentaa poikani numeroa tuolla perusteella jo ennen kuin poikani sai tuon todistuksen alennetulla numerolla niin olisin voinut käydä open kanssa pienen kehityskeskustelun.

Ja vielä: jos olisin saanut tuon asian tietää kun poikani saa päätöksen siitä, että ei pääse haluamaansa lukioon niin olisin sen jälkeen voinut vaatia opettajan päätä vadille, ja vaatia poikani hyväksymistä ko. lukioon.

Hyvä esimerkki?

 

P.S. Tämä on vain minun näkemykseni!

0
JuhaniVehmaskangas
Pori

Olen "merkillisten tilanteiden mies" (poliisi niin todennut).
Syynä tuohon jossain määrin pidän sitä, että minulla on suuret silmät ja isot korvat - tarkoitan, että näen ja kuulen asioita jotka monilta muilta jäävät huomaamatta. Olen mielestäni jonkinlainen oikeusturva-aktivisti, perusoikeuksien puolustaja. Entinen heikompien auttaja, siitä kiitos Sonjalle.

Monenlaisessa mukana ollut taustavaikuttaja minä olen. Toki vaikutan jossain määrin yhä - ehkä sopivasti, joskus liikaa... mutku...

Lempinimet: ”proffa” ja ”kekkonen”.
ex. "perushullu professori".

p.045-2345936 - www.vehmaskangas.fi
Anonyymi PALAUTE: http://www.vehmaskangas.fi/Ratkaisuja/palaute_US.html

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu