Ambulanssinkuljettajien ammattipätevyystutkinto
Hämeen uutiset kertoi 30.8.2017 ambulanssinkuljettajille aika ajoin sattuvista pikku kolhuista liikenteessa. Joskus sattuu isompiakin kolhuja. Kuljettajien ajotaidot ovat uutisen mukaan viime vuosina huonontuneet. "Hälytysajoneuvoilla ajetaan yhä vähäisemmällä ajokokemuksella" todettiin YLEn alueuutisissa.
Raskaassa liikenteessa, ja kaupallisessa liikenteessä, on jo kauan vaadittu kunnon koulutus ja ammattipätevyys. Sen sijaan tänäkin päivänä ambulanssin rattiin pääseen kun on joskus ajanut B-kortin ja on koulutukseltaan vähintään lähihoitaja. Onko se oikein? Voimmeko luottaa siihen, että potilaat saavat turvallista kuljetusta?
Kuljettajilla on uutisen mukaan kaksi ongelmaa: toiset ovat liian arkoja. Toiset syyllistyvät kaahaamiseen.
Miksi ei ambulanssinkuljettajilta vaadita ammattipätevyyttä hälytysajoneuvon kuljettamiseen. Mielestäni tuollainen tutkinto olisi syytä nopeasti kehittää ja ottaa ambulanssinkuljettajan pätevyysvaatimuksena käyttöön.
Tutkintoon pitäisi kuulua ainakin pimeäajoa, liukkaalla-ajoa, ja peruuttamista. Ambulanssinkuljettajan pitäisi pystyä lähtemään talviliukkailla liikkeelle ruovittamatta, ja osata peileistä peruuttaa pimeässäkin 30cm. autoa leveämpään aukkoon – se ei olisi liikaa vaadittu. Kyllä ambulanssikuljettajan pitää auton mitat hahmottaa, ja ne pitää hahmotta peruuttaessakin peilien kautta, ja myös hämärässä.
Jokaisen ambulanssinkuljettajan pitäisi myös käydä ennakoivan ajon kurssi – erityisesti hälytysajoneuvojen kuljettajille räätälöity sellainen, ja hyväksytysti. Niin – tuosta pakittamisesta vielä: se ei saisi olla sellaista edes takaisin vekslaamista.
Olen siis vahvasti sitä mieltä, että ennen kuin henkilö päästetään ambulanssin rattiin niin hänellä pitää olla keskimääräistä paremmiksi osoitetut ajotaidot. Ja jotta taidot säilyvät niitä pitäisi testata vuosittain.
Kommentit (0)