Vanha juttu uudelleen: eduskunnan vierailijalistat – rikotaanko lakia yhä?

Asia josta on KHO:n päätös. Eduskunnan vierailijalistat ovat siis julkisia asiakirjoja ja kuten eräs professori on todennut niin niitä koskee siten sekä julkisuuslaki että arkistolaki. Hyvä niin – vai onko?

Itse lähetin taannoin eduskuntaan kirjeen:

Eduskunnalle ……………………………………….. 28.9.2017

Arkistolain 3 luvun 8§:n 2. momentin ensimmäisessä lauseessa säädetään: "Arkistonmuodostajan on määrättävä tehtävien hoidon tuloksena kertyvien asiakirjojen säilytysajat ja -tavat sekä ylläpidettävä niistä arkistonmuodostussuunnitelmaa."

Pyydän kohteliaimmin, että lähetätte minulle sähköpostitse kopion eduskunnan arkistonmuodostussuunnitelmasta siltä osin kuin se koskee vierailijalistojen arkistointia. Tai tiedon siitä, että arkistonmuodostussuunnitelmassa ei oteta kantaa vierailijalistojen arkistointiin.

Mikäli arkistonmuodostussuunnitelmaa on pyytämältäni osin muutettu tänä vuonna niin pyydän lähettämään myös suunnitelman sellaisena kuin se on ollut ennen muutosta.

Siltä osin kuin pyytämiäni tietoja ei minulle lähetetä pyydän toimittamaan valituskelpoisen päätöksen.

 

Ja sainhan minä vastauksen 3.10.2017:

"Hei.

Ohessa vastaus asiakirjapyyntöönne dnro 67/05/2017:

———————————————————————————————————-

Eduskunnalla on useita arkistonmuodostus-/tiedonhallintasuunnitelmia. Valitettavasti osa eduskunnan arkistonmuodostussuunnitelmista on päässyt vanhenemaan ja niistä puuttuu myöhemmin toiminnan piiriin tulleita asiakirjoja tai tietoja. Arkistonmuodostussuunnitelmia uudistetaan parhaillaan ja vuonna 2016 saatiin valmiiksi valtiosääntöisen toiminnan arkistonmuodostussuunnitelman uudistaminen moderniksi tiedonohjaussuunnitelmaksi. Työ hallinnollisen aineiston arkistonmuodostussuunnitelmien uudistamiseksi on käynnissä. Tämän viestin lopussa on linkki eduskunnan hallinnon arkistonmuodostussuunnitelmaan.

Kulunvalvonnan vierailijatietojen osalta on noudettu henkilötietolakia, jonka mukaan henkilörekisteri, joka ei ole enää rekisterinpitäjän toiminnan kannalta tarpeellinen, on hävitettävä. Toiminnan kannalta on ollut järkevää poistaa tarpeettomat tiedot automaattisesti kerran vuorokaudessa.

https://www.eduskunta.fi/pdf/sekalaiset/Arkistosaanto_II_Hallinto_7.1.1992.pdf

———————————————————————————————————-

Ystävällisin terveisin

Aino Ollilainen

Eduskunnan kanslian kirjaamo
00102 EDUSKUNTA
sähköposti: kirjaamo@eduskunta.fi"

 

Jostain syystä vastauksessa ei ole mitään mainintaa siitä mihin päätöksestä voisi valittaa – siis hakea muutosta. Onko se ylipäätään mahdollista. Tokihan eduskunta voisi säätää lain… no jaa – en mieti enempää 🙁

Siltä kuitenkin näyttää, että asiakirjojen arkistointi lain edellyttämällä tavalla ei eduskunnassa nykyisin toteudu.

0
JuhaniVehmaskangas
Pori

Olen "merkillisten tilanteiden mies" (poliisi niin todennut).
Syynä tuohon jossain määrin pidän sitä, että minulla on suuret silmät ja isot korvat - tarkoitan, että näen ja kuulen asioita jotka monilta muilta jäävät huomaamatta. Olen mielestäni jonkinlainen oikeusturva-aktivisti, perusoikeuksien puolustaja. Entinen heikompien auttaja, siitä kiitos Sonjalle.

Monenlaisessa mukana ollut taustavaikuttaja minä olen. Toki vaikutan jossain määrin yhä - ehkä sopivasti, joskus liikaa... mutku...

Lempinimet: ”proffa” ja ”kekkonen”.
ex. "perushullu professori".

p.045-2345936 - www.vehmaskangas.fi
Anonyymi PALAUTE: http://www.vehmaskangas.fi/Ratkaisuja/palaute_US.html

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu