Verkossa kaikki hoituu – hoituuko?
Elämme tietoteknisessä yhteiskunnassa. Pidän sitä hyvänä. Mieluummin itse lähetän sähköpostia saatikka että soittaisin. Aina ei kuitenkaan voi sähköpostia lähettää. Ei vaan ole osoitetta johon sitä lähettäisi.
Nyt asiaan: ne määräajat – joissain jutuissa on määräaikoja. Jos et sano tänään "päivää", niin ei riitä, että huomenna sanot "iltapäivää".
Laissa sanotaan, että viranomaisen pitää ilmoittaa asiakkailleen sähköpostiosoite jos viranomainen pystyy sähköpostia käyttämään. HYVÄ!.
Yleensä kunnassa kuin kunnassa on käytössä sähköpostiosoite tyyppiä: kirjaamo@kunnannimi.fi
Entä sitten muut viranomaiset, kuten vaikkapa poliisi tai Kela?
Kyllä: hakemalla löytää kyllä poliisin sähköpostiosoitteen. Mutta hakemallakaan ette löydä Kelan osoitetta.
Taannoin lähetin Kelan Satakunnan toimistoon viestin osoitteella: satakunta@kela.fi – perille meni, ja pian tuon jälkeen Kela ilmoitti toimintaansa valvovalle viranomaiselle, että osoite poistetaan käytöstä – HYVÄ – asiakasystävällistä palvelua, jatkossa " "?
Onko asiassa ongelmaa? Ehkä?
Jos minun pitäisi tehdä jokin hakemus jonka pitäisi olla perillä tänään kello xx:xx, eikä netti toimi, tai no joo.
Muistaakseni viranomaisen on vastattava kirjalliseen kyselyyn kirjallisesti ja vieläpä säällisen ajan kuluessa ? Sähköposti rinnastetaan kai kirjalliseen kyselyyn. Siinähän on lähettäjän IP, asia, vastaanottaja. Dokumentista jää lisäksi molemille kopiot
Vastausvelvollisuus on siis harmillisesti olemassa. Vie kai liikaa resursseja vastailla tavan turistien joutaviin kysymyksiin..
Ilmoita asiaton viesti
Pääsääntöisesti sähköpostitse ei vastata mihinkään sellaiseen tiedusteluun tai kysymykseen, joka koskee tiedustelijan/kysyjän itsensä kannalta merkittäviä asioita. Vedotaan tietoturvakysymyksiin. Siis vain merkityksettömiin kysymyksiin vastataan; tässä ne resurssit poikimassa tulosta.
Ilmoita asiaton viesti
Kolme vuotta sitten toin Saksasta invapakun Suomeen. Vaikka en enää pysty kuin liikuttamaan silmiä, asiat sujuivat hyvin: auton valinta Mobile.de:stä, sähköpostiasiointi konsultin kanssa, joka potki renkaat, teki kaupat ja ajoi auton laivaan. Tullin kanssa asiointi sujui netitse, samoin vammaispalautuksen hakeminen autoverosta.
Tie nousi pystyyn vasta haettaessa vakuutusyhtiöstä liikennevakuutusta. Se ei onnistunut ilman käyntiä konttorilla.
Ilmoita asiaton viesti
@2. Erikoista. Entä jos pyydät vakuutusyhtiön edustajaa tulemaan luoksesi? Suomi kun niin paljon haluaa kaiken olevan digitaalisesti, niin pitäisi vakuutusyhtiöidenkin kyetä siihen?
Ilmoita asiaton viesti