Romutuspalkkio on hyvä, jopa erinomainen, kädenojennus köyhille

Pieni bensakosla on suosikki, otsikoi Satakunnan Viikko romutuspalkkiosta kertovassa jutussaan (16.5.). Autotuojat ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio toteaa yhdistyksen tiedotteessa: "Romutuspalkkio on avannut monille vanhalla autolla ajaville mahdollisuuden vaihtaa vanha autonsa uuteen" [lyh.oma] 

Kallion kommentti tuo väistämättä ainakin minun mieleeni Susanna Kosken kommentit työttömälle A-Studion ohjelmassa hiljattain. Kyky nähdä totuus puuttuu. Nähdään se mitä halutaan. Se, mistä on itselle hyötyä.

Onko sinulla ROMUAUTO?

Millainen auto on romutuspalkkion arvoinen romuauto? Sata varmasti (Satakunnassa) on satoja "romuautoja" liikenteessä. Romuautona voitaneen pitää ainakin autoa, jota ei juurikaan kannata korjata, jos isompi vika tulee. Pois liikenteestä vaan, ja myyntiin.

Kuka ostaa muutaman sadan euron romuauton?

Romuauton ostaa varakas henkilö joka muutenkin ostaisi uuden auton. Hän maksaa autosta 100-500 euroa sille köyhälle joka sen myy, ja kuittaa uutta ostaessaan 1500-2500 euroa romutuspalkkiota.

Köyhät siis HYÖTYVÄT!

Totta se on. Köyhäkin kaupasta hyötyy. Vaikka romuauton entisellä omistajalla ei ollutkaa rahaa hankkia uutta autoa, vaikka vanhasta olisi saanut tuon palkkion, niin hän saa muutaman satasen kun myy autonsa romuksi. Kaikki ovat tyytyväisiä?

RIKKAAT hyötyvät enemmän

Se jolla on rahaa ostaa uusi auto hyötyy tästä eniten. Hän maksaa muutaman satasen romuautosta. Autosta, josta hänelle valtio ja autokauppiaat hyvittävät jopa 2500 euroa. Olisihan hän joka tapauksessa uuden auton ostanut, mutta nyt hän saa siihen mukavasti tukea. Toki oma vanha pikkukosla pitää itse myydä – mutta vaihdossa siitä olisi saanut vain kuusi tonnia. Nyt myymällä sen suoraan jollekin, jolla ei ihan uuteen autoon ole varaa, hän saa 7000 euroa!

Kauppa se on joka kannattaa – varsinkin kun sitä valtio tukee.

 

PARANNUSEHDOTUS

Romustuspalkkio tulisi myöntää vain sellaisesta autosta joka on ollut palkkion lunastajalla liikennekäytössä ainakin vuoden ajan ennen kuin se romutetaan.

Entä jos maksettaisiin tonnin romutuspalkkio sille joka ajamalla vie vanhan saastuttavan autonsa romutukseen. Ehkä saataisiin jopa huomattavasti enemmän romuja pois liikenteestä samalla rahamäärällä.

Löytyisikö tilastoa siitä, kuinka pitkään viimeinen omistaja on yleensä romutuspalkkioauton omistanut?

JuhaniVehmaskangas
Pori

Olen "merkillisten tilanteiden mies" (poliisi niin todennut).
Syynä tuohon jossain määrin pidän sitä, että minulla on suuret silmät ja isot korvat - tarkoitan, että näen ja kuulen asioita jotka monilta muilta jäävät huomaamatta. Olen mielestäni jonkinlainen oikeusturva-aktivisti, perusoikeuksien puolustaja.

Monenlaisessa mukana ollut taustavaikuttaja minä olen. Toki vaikutan jossain määrin yhä - ehkä sopivasti, joskus liikaa... mutku...

Lempinimet: ”proffa” ja ”kekkonen”.
ex. "perushullu professori".

p.045-2345936 - www.vehmaskangas.fi
Anonyymi PALAUTE: http://www.vehmaskangas.fi/Ratkaisuja/palaute_US.html

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu