Päästöt: yksi rahtilaiva = 50 miljoonaa autoa!
Laivat aiheuttavat päästöjä huomattavasti enemmän kuin autot. Yhden rahtilaivan päästöillä kulkee jopa 50 miljoonaa henkilöautoa! 15 maailman eniten saastuttavan rahtialuksen päästöt vastaavat 760 miljoonan henkilöauton päästöjä.
Saasteongelma syntyy, kun yli 100 000 hevosvoimaa tuottavat laivojen moottorit jyskyttävät noin 280 vuorokautta vuodessa ja 24 tuntia vuorokaudessa. Lisäksi laivojen käyttämän polttonesteen laatua ei yleensä valvo kukaan.
Suomessa onneksi valvotaan. Lisäksi Suomessa valmistetaan nestemäisellä maakaasulla toimivia vähäpäästöisiä laivoja. Kaikkein vähiten suoria päästöjä aiheuttavat tietysti ydinvoimalla toimivat alukset mutta niiden ongelmana on syntyvä radioaktiivinen jäte.
Juuri näistä syistä on täydellisen aivotonta verottaa suomalaista autoilijaa hänen autonsa päästöjen mukaan. On yksi hailea tupruttaako autosi 100 vai 200g CO2-päästöjä/km.
Tuon lisäksi meitä on 0,07% maailman ihmismassoista, joista yli puolet tekee tarpeensa nurkkiin ja vähät välittää muusta saasteesta, jota tuottavat. Näistä suurin on lisäväestön tuottaminen.
Vihreillä viiraa yläpäässä.
Ilmoita asiaton viesti
Onneksi meillä täällä Suomessa ainakin on syntyvyys hyvässä laskussa (suomalaisten).
Ilmoita asiaton viesti
#1
Suomessa useilla veroilla on vain ja ainoastaan tarve kyykyttää nöyrää kansaa.
Ilmoita asiaton viesti
Tästä nettiä kiertävästä jutusta on tippunut pois eräs merkittävä tieto: alunperin verrattiin rikkipäästöjä. Tietenkin rikkipitoisella raskaalla polttoöljyllä (avomerillä*) puksuttavat jättilaivat päästävät rikkiä paljon verrattuna hyvin pitkälle puhdistetuilla ja jalostetuilla hiilivedyillä (bensiini ja diesel) käyviin autoihin.
Kuitenkin per kuljetettu tonni tarkastellessa merikuljetukset ovat ympäristöystävällisin osa tavaraliikennettä.
(*IMOn jäsenmaiden rikkipäästöjen rajoitussopimuksessa mainituilla alueilla ei saa käyttää rikkipitoisimpia polttoaineita)
Ilmoita asiaton viesti
Vähärikkistä polttoainetta on heikosti saatavilla:
https://theloadstar.co.uk/maritime-trade-heading-c…
Ilmoita asiaton viesti
Kerrankin pitää kiittää E. Mäkistä, koska tämä säästi vaivojani tiedon haussa. Linkkihän olisi ollutkin jo liikaa.
Ilmoita asiaton viesti
No voit aloittaa vaikka tästä:
https://www.quora.com/Is-it-true-that-the-15-bigge…
Ilmoita asiaton viesti
sepäse! Jos Suomi tahtoo pelasta luontoa ja Maailmaa, niin parhaiten se onnistuu kun laitetaan Kiinakaupalle kunnon verot!! Wish/ali jne.. Sieltä ihmiset tilaavat kaikkea turhaa kun superhalvalla saavat!
Ilmoita asiaton viesti
Onneksi Suomen kansalaisista yhä suurempi osa on kaltaisiani minimalismiin pyrkiviä lajittelijoita 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Suomi yrittää saada kilpailukykyä noudattamalla maailman tiukimpia ympäristönormeja ja kovaa verotusta. Vastaamme ilmastonmuutokseen tuulimyllyillä joita veronmaksajat tukee ja tuemme taloudellisesti Kiinaa ja Intiaa rakentamaan lisää hiilivoimaloita joiden energialla tehdään halpatuotantoa jotta itse voimme maata sohvalla tilaamassa tätä krääsää netissä. Edes vihreät eivät ole koskaan vastustaneet tätä massiivista laivaliikennettä koska globalisaatio on heidän ideologia.
Ilmoita asiaton viesti
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/2…
Ilmoita asiaton viesti
Eipä tullut perusvihreiltä yhtään voi voita ja että laivaliikenne pitää lopettaa. Kukas se olikaan joka möläytti että vapaamatkustajista ei tykkää kukaan kun oli päästöjen vähentämisestä kyse. Hiljaisuus syveni kun kysyttiin että kiina, intia vai kuka on se vapaamatkustaja.
Ilmoita asiaton viesti
Jo Itämeren alueella yksinomaan laivojen hiukkaspäästöt aiheuttaa 10 000 ihmisen ennenaikaisen kuoleman.
(Lundin ammattikorkeakoulun tutkimus)..
Jopa kasviöljyä poltetaan laivoissa, ei rikkiä, mutta esimerkiksi mutageenisiä yhdisteitä pahimmillaan kuusinkertainen määrä petroolidieseliin verrattuna.
Ilmoita asiaton viesti
Sehän on hyvä jos yhden laivan päästöillä saadaan noinkin monta autoa kulkemaan. Tekniikka kehittyy.
Ilmoita asiaton viesti