Harhaanjohtava markkinointi – uhkasakko – maksutuomio
YLEn uutiset kertoivat tänään vuosia jatkuneesta, ja yhä jatkuvasta, ongelmasta: huonekaluliikkeet, ja muutkin, syyllistyvät harhaanjohtavaan markkinointiin pitämällä samoja tuotteita "alennuksessa" jatkuvasti. Edes uhkasakoista ei ole ollut apua:
https://yle.fi/aihe/termi/yle/18-176945
https://yle.fi/uutiset/3-9966747
https://yle.fi/uutiset/18-54256
https://yle.fi/uutiset/3-10284531
Miksi uhkasakot eivät sitten auta? Vastaus on yksinkertainen: sakkoja asetetaan liian vähän – eikä niitä tuomita maksettaviksi kuin harvoin.
Ajatelkaapa omalle kohdalle! Hillitsisikö se paljon "kaasujalkaa" jos ylinopeudesta saisi uhkasakon jota ei koskaan tarvitsisi maksaa. Tai ainakin saisit ylinopeutta päästellä vuodesta toiseen kunhan parin kolmen vuoden välein maksaisit tuottoon suhteutettuna mitättömän sakon.
Tyyliä pitää muuttaa, ja tyylinvaihdoksen tekijänä pitää olla: kuluttajaviraston!
Ei siis pidä tyytyä jatkossa siihen, että asetetaan uhkasakko. Pitää toimia(!) jos tyyli ei HETI muutu; sakko maksuun ja uutta sen päälle, kunnes toiminta muuttuu lain mukaiseksi.
Kommentit (0)