Onko uusi Taxilaki onnistunut?
Mahdollistaako uusi taksilaki ryöstöhinnoittelun. Mitä uusi laki merkitsee Kela-kyydeille?
Kaikki tietävät, että monessa kunnassa ollaan ongelmissa ns. Kela-kyytien kanssa. Miksi uuden huonon järjestelmän rinnalla ei voitu säilyttää vanhaa ja toimivaa – ainakin toistaiseksi?
Onhan toki Kela-takseissa se hyöty, että asiakas tietää etukäteen paljonko kyyti tulee maksamaan, jos vaan onnistuu Kela-taksin saamaan, ajoissa.
PORI JAZZ
Miten taksit hinnoittelevat palvelunsa suurissa tapahtumissa kuten Pori Jazzien aikaan nyt kun hinnoittelu on vapaata? Jos tahdot varmuudella tietää paljonko kyyti maksaa niin sovit siitä etukäteen, tai tilaat taksin virallisesta numerosta josta saat julkista hinnoittelua noudattavan taksin.
Jos et huomaa mitään sopia ja otat taksin tolpalta, tai lennosta, niin hinta voi olla "mitä vaan".
KULJETTAJAT
Mikkeliläinen POP-taksiyhtiö on palkkaamassa eri kuntiin, kuten Poriin, taksinkuljettajia ajamaan mm. Kele-kuljetuksia. Siinä kun yritys on havainnut selkeän markkinaraon. Poriin yritys pyrkii löytämään porilaisia kuljettajia.
Kuljettaja voi nykyisin kuitenkin olla mistä tahansa. Paikallistuntemus pitää toki kokeessa osoittaa, mutta tuon tuntemuksen voi osoittaa vaikkapa Kuhmossa ja ajaa taksia sitten Helsingissä – kenen etu se on?
HOMMA TOIMII?
Miten siis homma toimii? Hyvin, vaiko huonosti? Pitäisikö jotain tehdä heti, ja jos niin mitä?
Lupasääntelystä oli hyvä päästä eroon. Kuljettajatutkinnon vaatiminen myös jatkossa on hyvä asia.
Miksi kukaan ei ole huolissaan mitä parturi veloittaa? Eikö kilpailu pidä hinnat järkevällä tasolla myös takseissa.
Ilmoita asiaton viesti
Kai tuossa pieni vaara piilee, että baarijonosta, ja vastaavista, taksit nyppivät kyytiin ensiksi ne joilla on varaa enemmän maksaa. (Huutokauppatyyliin ehkä?)
Ilmoita asiaton viesti
Jos ostaa vaikkapa jonkun kodin koneen, niin yleensä järkevä ostaja vertailee hintoja ja valitsee itselleen sen edullisimman. Miksi taksin valinta olisi sen vaikeampaa?
Ilmoita asiaton viesti
Taksin saamisella voi olla suurempi kiire kuin tiskikoneen hankinnalla. Yksi hyvä syy hankkia taksikyyti on, että pääsee jonnekin nopeasti ja helposti.
Ilmoita asiaton viesti
Nykyisin myös ”hyvällä hinnalla”?
Ilmoita asiaton viesti
Mietin tässä sellaista, että kun taksitolpalta ei enää tarvitse ottaa ensimmäistä taksia, vaan voit valita jonosta itsellesi mieluisan taksin. Niin entä sitten kun tolpalla on kolme ensimmäistä taksia maahanmuuttajien ajamia ja hyppäät suoraan neljännen kyytiin, joka on suomalaisen ajama, niin voidaanko sinua syyttää rasismista?
Toinen asia mikä mietityttää, on se, että kun juhlapäivinä on tolpilla valtavat jonot, niin voisinko esimerkiksi minä taksikuskina ajaa jonon eteen ja sanoa, 500€:lla mihin tahansa pääkaupunkiseudulle ja näin saada asiakkaan, jolla on varaa maksaa ja tarpeeksi kiire kotiin, että haluaa hinnan kyydistä maksaa.
Eli nykyisellä systeemillä palvelun saa rahalla, koska hulluhan se taksikuski on, joka valtavasta taksijonosta ottaa ilman rahallista kilpailutusta asiakkaan, niinä aikoina kun takseista on pulaa. Ja näin heikommassa taloudellisessa tilanteessa oleva jää ilman kyytiä.
Ilmoita asiaton viesti
Noin kai sen on tarkoitus mennä!
Ilmoita asiaton viesti
”koska hulluhan se taksikuski on, joka valtavasta taksijonosta ottaa ilman rahallista kilpailutusta asiakkaan, niinä aikoina kun takseista on pulaa”
Hyvä että valtio sentään päätti lopettaa ihmisten pakottamisen hulluuteen.
Takseista on pulaa perjantaisin ja lauantaisin muutaman tunnin ajan. Ei ole mitään syytä miksi valtion pitäisi pakottaa taksikuskit tulemaan ryyppäämistä. Nyt ajaminen on muina aikoina edullisempaa ja mummojen kauppareissut eivät maksa niin paljon.
Ilmoita asiaton viesti