CO2-päästöistä huolestuneen järkivalinta: sähköauto ja ydinvoima! Entä ydinvoiman ”CO2-vaikutukset”?
Sähköautot ovat päästöttömiä. Ydinvoimalla tuotetaan päästötöntä sähköä. Uskooko suurin osa ihmisistä nuo väitteet?
Ydinvoimalat tuottavat merkittävissä määrin lämpöä. Tuo lämpö lämmittää mm. meriä. Minne lämpö meristä menee?
Huolestuneen ihmisen järkivalinta liikkumiseen on lihasvoima. Lihasvoima on hyvin käyttökelpoinen terveelle normaalikuntoiselle ihmiselle aina 5225 metrin matkoihin saakka. Parempikuntoiselle jopa hieman pidemmillekin matkoille. Aina liki kymmeneen kilometriin pääsee hyvin polkupyörällä. Polkupyörä lienee kaikkein vähäpäästöisin tapa liikkua?
Ilmaston lämpenemisestä huolissaan oleva syö luonnollisesti mustikoita ennen iltahämärää. Eikä käytä valoja turhaan. Onneksi uusissa rakennuksissa on apuna nykytekniikka!
Autojen polttoaineeksi ekologisin vaihtoehto lienee kaasu: biokaasu; häkä tai metaani. Metaanin polttaminen on siinäkin mielessä järkevää, että metaani on kasvihuonekaasu.
Lämmittämiseen olisi järkevää käyttää ydinvoimaloiden hukkalämpöä. Tulevien pienevoimaloiden myötä se on mahdollista. Lähes päästötön tapa lämmittää on käyttää geotermistä lämpöä. Mikään energia ei koskaan ole täysin CO2-päästötöntä!
Tuo lihasvoimalla kulkeminen toimii ehkä pienelle, hyvin pienelle osalle sinkkuihmisiä mutta ne lyhyet yksityisten ihmisten matkat eivät olekkaan ne mistä ongelmat johtuvat. Tosin jos Helsingin tai jonkun oikeasti ison kaupungin työmatkaliikenne järjestettäisiin vain polkupyörien tai kävelyn varaan niin koko infra pitäisi rakentaa uusiksi..Keskiarvona yksityisen auton vuosittaisena ajosuoritteena on käsittääkseni yli 20 000km, sellaista lukemaa ei kerry muutaman kilometrien ajoilla eikä hupiajoilla vaan ne ajetaan tarpeeseen.
Häh, mustikoita.. puolalainen pensasmustikka maksaa kymppejä litra, muunlaista mustikkaa ei taida juurikaan olla tarjolla kaupoissa yleisesti..
Punainen tupa ja perunamaa omalla mustikkametsällä ei ole todellisuutta valtaosalle suomalaisia.
En usko että ikinä tullaan näkemään pienydinvoimalaitosta Helsingin keskustassa jossa ydinlaitoksesta tulevaa hukkalämpöä käytetään asuntojen lämmittämiseen. Lisäksi pienydinvoimalaitosta ei ole yhtään toimivaa maailmassa, edes koelaitosta eli puhutaan tekniikasta joka on Suomessa käytössä aikaisintaan 30-50 vuoden päästä.
Kaasuautoilu, joo. Nyt yksistään Suomessa monta miljoonaa polttomoottori autoa. Niiden muuttaminen kaasuautoiksi maksaa kymmeniä miljardeja euroja, kuka maksaa, sitten tehdä kaasujakelujärjestelmät..
Mikään ihmisen elossa ei ole ongelmatonta, päästötöntä, ja ympäristölle vaaratonta. Ihminen kuluttaa ympäristöä.
Ilmoita asiaton viesti
Matti Vanhanen hiljattain kertoi Alfa TV:llä mm. mihin ihmiset yksityisautoilevat. Suurin osa taisi olla lähinnä vapaa-ajan ”huviajoa”, mokkimatkoja sun muuta.
Löytyisikö tuo Vanhasen AlfaTV:n ohjelma verkosta?
Ilmoita asiaton viesti
Löytyi. Suosittelen katsomaan!
https://www.permanto.fi/player/vod?assetId=37380048
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kirjoitus nimen omaan polkupyörällä ajon suhteen.
Pyörän käyttöön kun oppii niin se on mukavampi liikkumistapa kuin auto pysäköinti pulmineen.
Aikoinaan hämmästelin polkupyörien paljoutta Kööpenhaminan ja Amsterdamin keskustoissa. Varsinaiseen hurmioon ylsin lomaillessani kuukauden Pekingissä. Autoja oli vähän, noin 30- vuotta sitten, mutta pyörätiet olivat leveitä molemmin puolin keskustan katuja. Polkupyörien huoltopisteitä oli noin 100 m välein. Polkupyörän hankkiminen oli helppoa: kävelin läheiselle torille ja karjaisin hotellissa oppimani polkupyörää merkitsevän sanan, ja ainakin kymmenen polkupyörää juoksutettiin ympärilleni. Hintaa en muista, mutta edulliselta se silloin tuntui. Ajokulttuuri oli kohteliasta ja mukavaa. Soittokelloa käytettiin runsaasti varoittamaan lähestymisestä tai ohittamisesta, turvallista. Maasta poistuessani jätin pyöräni kierrätykseen hyvillä mielin ja tyytyväisenä siihen helppouteen minkä polkupyörä tarjoaa kierrellessäni kaupunkia! Suosittelen polkupyörää kaupunkimatkojen kulkuvälineeksi!
Ilmoita asiaton viesti
Helsingissä kai pyöräillään jo 10% työmatkoista. Kaupunki parantaakin pyöräteiden talvikunnossapitoa. Apuna mm. Kaliumformiaatti: https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/1073946107/Kaliumformiaatti+on+tiesuolaa++turvallisempi+vaihtoehto
Asiasta oli juttua tiistain Uudenmaan uutisissa.
Ilmoita asiaton viesti
Ehdottomasti pyöräilyä lisää. Kannatan aihetta lähinnä liikunnalisista ts. kansanterveydellisistä syistä, en niinkään CO2 päästöjen vähentämisen johdosta. Harmi vaan, että Tanskan salmien pohjoispuolella talvi rajoittaa pahasti pyöräilysesongin kestoa.
Minireaktorit ovat onneksi kohta arkipäivää. Sopivat oivasti kaikille, paitsi tuulivoimatukien piirissä oleville.
Ilmoita asiaton viesti