Intro ja Extro – vertit. Opiskelu
Johdanto
Harva ihminen on puhtaasti extro- tai introvertti. Jokaisessa on yleensä molempia piirteitä. Merkitystä on mm. sillä millainen on tilanne jossa henkilö kulloinkin on. Minä olen mielelläni jonkinlainen takavasemman tarkkailija. Pystyn kuitenkin, kun asia on sopiva, esiintymään suurillekin ihmismäärille. Tutussa porukassa toimin eri tavalla tuttuudesta riippuen. Jos olen minut lapsuudesta saakka tunteneiden henkilöiden kanssa, jotka pitävät minua pikemmin ujona, niin kyllä olen enemmän hiljaa, verrattuna tuttuun porukkaan sellaisten henkilöiden kanssa jotka eivät ole sukulaisia. Kaveriporukassa otan helposti johtajan roolin. Niin se on – ainakin minulla, että ennakkoluulot vaikuttavat toimintaani, omat ennakkoluuloni, kuvitelmani siitä miten muut minun olettavat toimivan jossain tilanteessa. Helpompaa on kieltämättä ottaa hiljaisen tarkkailijan rooli.
Ja sitten asiaan
”Sitova mitoitus oppilashuoltoon tarkoitus saada tällä hallituskaudella” totesi Li Andesson v.2019.
”Koko oppilaitosyhteisöä tukeva ehkäisevä yhteisöllinen työ on opiskeluhuollon ensisijainen toteuttamismuoto. Hyvinvoiva opiskeluyhteisö sekä terveellinen ja turvallinen opiskeluympäristö ovat oppilaiden ja opiskelijoiden hyvinvoinnin edellytyksiä.” on todettu THL:n toimesta viime vuonna.
”Toisen asteen opiskelijat saavat halutessaan kesälläkin apua psykologeilta ja kuraattoreilta.
Tampereella opiskelijahuollon chatti (siirryt toiseen palveluun) on auki kesälläkin pari päivää viikossa.
Netitse voi kysyä omaa mieltä askarruttavista asioista keskiviikkoisin ja perjantaisin.
Omalla nimellä ei tarvitse esiintyä.” uutisoi Yle viime kesänä.
On hyvä, että oppilashuoltoon on panostettu, ja panostetaan. Missä määrin peruskoulua käyvät on unohdettu? Kuinka hyvin osataan ottaa huomioon erilaiset ihmistyypit: intro- ja extrovertit?
Nyt lähden olettamaan…
Oletan, että oppilashuollon palveluita on helpompi käyttää henkilön joka on luonteeltaan extrovertti. Hänen on helppo kiilata vaikka introvertin edelle ihan puhumalla. Väitän niin ikään, että moni noin tekee. Oletan jostain syystä, että extrovertti kokee ongelmansa helpommin suurempina kuin ne ovatkaan. Introvertti mieluummin vaikenee.
Introvertin ongelmat
Introvertti ei kovin helposti puhu ongelmistaan – avaudu. Sellainen ei ole hänelle luontaista, toisin kuin extrovertille. Introvertteihin pitäisikin kohdistaa merkittävässä määrin nykyistä enemmän ”pakkoa” jotta he puhuisivat mahdollisista kohtaamistaan ongelmista ja epäkohdista. Introverttejä on tarpeen ”lypsää”. Heitä pitää opettaa puhumaan!
Rohkenen väittää, että monissa kouluväkivaltatapauksissa on yhtenä syynä introvertin tyypin kasautuneet ongelmat ja mielipaha. Varmasti usein myös kiusaaminen jollaisen kohteeksi introvertti joutuu helpommin kuin extrovertti. Yksinkertaisesti siitä johtuen, että introvertillä on vähemmän kavereita. Hän ei myöskään helposti kerro häneen kohdistuneesta kiusaamisestakaan edes lähimmälle ystävälleen. Niinpä oletetaan, että kaikki on hyvin – ei saisi olettaa.
Keskusteleminen auttaa!
Todellakin on hyvä, että nykyisin kouluissa ja oppilaitoksissa on riittävästi(?) kuraattoreja, psykologeja, sekä muuta henkilökuntaa. Heidän kanssaan voi aina mennä keskustelemaan. Heille voi soittaa. Mutta kun se introvertti ei kovin helposti soita. Hän ratkaisee asiat toisin ja siitä voi seurata merkittäviä ongelmia – ellei muille niin hänelle itselleen. Extroverttien on vaikea ymmärtää introverttien ongelmia. Jostain syystä psykologit ja kuraattorit sun muut ovat usein enemmän extroverttejä kuin introverttejä. Heidän empatiakykynsä introverttejä kohtaan onkin takuuvarmasti vajavaista: ”keskustelu auttaa”(?).
Tuolla CHAT-palvelu jollainen Tampereella on toteutettu lienee introvertille helpompi yhteyskanava kuin meneminen keskustelemaan puhumalla paikan päälle. Varmaa on, että joidenkin kohdalla olisi syytä hyödyntää sähköpostia ja vastaavia tapoja keskustella. Valitettavasti vain Suomen lainsäädäntö estää nykyisin sosiaalisektoria hyödyntämästä toimintaansa tavallista sähköpostia – miksi?
Oletpa sitten millainen vertti tahansa, niin ole ystävällinen ja…
…VASTAA KYSELYYN – klik!
Tai kerro jotain muuta: Anonyymi PALAUTE: http://www.vehmaskangas.fi/Ratkaisuja/palaute_US.html
(13,8,7)
”Professori Liisa Keltikangas-Järvisen mielestä aikuiset antavat elämän eri käänteissä temperamentille aivan liian suuren merkityksen. Radio-ohjelmassa Hillan ja Minnan Akuutti haastatellun Keltikangas-Järvisen mukaan temperamenttipiirteistä lähdetään liian helposti tekemään erilaisia päätelmiä myös työyhteisöissä” YLE.fi
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/04/07/ekstrovertti-ei-aina-ole-itsevarma-selviytyja-eika-introvertti-epasosiaalinen
Ilmoita asiaton viesti
Linkkisi takaa: ”Ekstrovertti ei aina ole itsevarma selviytyjä eikä introvertti epäsosiaalinen älykkö”
Noinhan se on. Kuten myös niin, että harva meistä, jos kukaan, on 100%:sti intro- tai extrovertti. Likaimain kaikissa on molempia piirteitä. Samaan tapaan jokainen meistä on jossain määrin narsisti: tai se on ainakin toivottavaa!
Ilmoita asiaton viesti
http://jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-201906112521.pdf
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä nosto, Lauri! Linkissäsi on loppusanat suorastaan rautaa:
[Keltikangas-Järvinen] – Ihminen on autonominen olento, joka itse päämäärähakuisesti tekee omat ratkaisunsa ja päätöksensä ja näillä hän päättää, kuinka hänen temperamenttinsa ilmenee. Me emme todellakaan ole temperamentimme armoilla, Keltikangas-Järvinen painottaa.
– Tämä on se virhekäsitys, joka minun mielestäni liiaksi vallitsee vaikkapa työelämässä tai ylipäärään aikuisen ihmisen elämässä.”
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/04/07/ekstrovertti-ei-aina-ole-itsevarma-selviytyja-eika-introvertti-epasosiaalinen
Ilmoita asiaton viesti
Ja Juhanille kiitos jälleen hyvästä persoonallisesta kirjoituksesta – kaikilla väreillä maustettuna! 😉
Ilmoita asiaton viesti
Ei siinä mielestäni ollut kuin viittä väriä.
nimim. ”laskinko väärin?”
Ilmoita asiaton viesti
Mielenkiinnolla luin…. ja taas kerran kun olen manaillut, että miten saisin kyvykkäät mutta introvertit oppilaani osallistumaan tunnin kulkuun. Äänekkäät ja sanavalmiit oppilaat pyrkivät ottamaan tilan haltuunsa hiljaisempien tyytyessä osaansa. Tässä suhteessa etäkoulu toi keväällä tasa-arvoa, kun suoritukset olivat enemmän kirjallisia.
Ilmoita asiaton viesti