Kuolemaan aikaa KAKSI vuotta!
Ai jaa…
Minkä kuolemaan?
No siihen, että todetaan, että SÄHKÖAUTO ei olekaan hyvä juttu.
Paavo Väyrynen sen ymmärsi jo aikoja sitten: https://www.paavovayrynen.fi/2021/05/24/biokaasun-tankkausasema-pohjanporttiin-tuulivoimaa-itameren-hapettamiseen/
FAKTA: sähköautojen ”tuleminen” loppuu koska kyetään havaitsemaan niiden merkittävät haitat.
Siirrymme kahteen asiaan: liikkumaan + hiilivedyt!
ONGELMA? …on se, että suurin osa päättäjistä on muita kuin PAAVOJA. He eivät kykene näkemään… mitään!
PAAVOJA LISÄÄ!
Kiitos Sinulle PAAVO VÄYRYNEN – näet pidemmälle kuin ihmiset – HYVÄ!!! (#!).
Sehän olisi autoteollisuuden etu, jos he saisivat ensin myytyä sähköautoja ”kaikille” ja sitten ne vanhenisivat nopeasti, kun tilalle tulisi parempi vaihtoehto (vetyauto, kaasuauto?).
Ilmoita asiaton viesti
Parempi, millä tavalla vety-, tai kaasuauto on parempi? Hyötysuhde onneton. Niin, ja luuletko että autofirmat laittaisi kymmeniä miljardeja kehitykseen ihan vain läpällä? Tämän palstan sähköautokeskustelu on kyllä naurettavaa.
Ilmoita asiaton viesti
Vetyautohan on nopeasti tankattava sähköauto. Hyötysuhde tankista renkaalle ei ole niin paljon huonompi, että ongelma olisi siinä. Ongelmaa on vielä ainakin polttokennon hinnassa ja vedyn tuotantoketjussa, kun sen vedyn pitäisi olla ”hiilineutraalia”.
Ilmoita asiaton viesti
Vetyautoon tarvitaan 55kwh sähköä, että saadaan 15kwh vetyä (saman verran lämpöä), paska hyötysuhde. Sitten tarvittaisiin infra, öljy-yhtiöthän näkee tuon pelastuksena ja sitten olisi samaa kynytystä kuin nyt polttoaineiden kanssa – ei kiitos. En tajua tuota vetykiimaa, toki jossain valtamerilaivoissa, lentokoneissa voi olla hyvinkin välivaihe, mutta vetyautoihin ei edes Toyota enää panosta, Toyoda myönsi vihdoin (vähän sinnepäin, japanilainen ylpeys), että Mirai projekti ei kiinnosta maailmalla, miksi kiinnostaisi (paitsi James Maytä 😀 ).
Ihan muutaman vuoden sisään range ja lataus sähkössä on varmasti 10min/1000km luokkaa pika-asemilla, ja ei vetyyn, tai kaasuun mikään lafka enää panosta, suunta on täysin selkeä.
Ilmoita asiaton viesti
Miksiköhän autojen akkuja voi ladata 10 minuutissa, mutta porakoneen laturi haluaa tehdä sen tunnissa? Ihan samoista elementeistä koostuvat.
Nythän Suomeen ollaan suunnittelemassa tuulivoimalla toimivia metaani/vetylaitoksia, jotka veronmaksajien pitää kustantaa ja maksaa niiden käyttämä sähkökin, muuten ei kannata.
Ilmoita asiaton viesti
”Ihan samoista elementeistä koostuvat.”
Luuletko että kehitys on pysähtynyt? Ei ole.
”Nythän Suomeen ollaan suunnittelemassa tuulivoimalla toimivia metaani/vetylaitoksia, jotka veronmaksajien pitää kustantaa ja maksaa niiden käyttämä sähkökin, muuten ei kannata.”
Linkki?
Ilmoita asiaton viesti
Uutisista kuulin. Toki sanottiin, että yli puolet pitää valtion maksaa laitoksen investoinnista, mutta onhan 100 %:akin yli puolet.
Sähkön maksajasta ei kyllä mitään puhuttu, mutta ei liene vaikea arvata, kun voittoa ei noilla eväillä tehdä.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä Paavo on ollut monessa mukana ja näyttää olleen hyvin usein oikeassa.
Minäkään en pidä minkäänlaisista sähköjohdoista autojen ulkopuolella.
Lopetin lohkolämmittimenkin käyttämisen siihen kun eräs aamu en muistanut ottaa sitä irti kun jo kaasuttelin työmatkalle.
Ilmoita asiaton viesti
10 min. Ei riitä pitkälle.
Itse olen lukenut, että dieselauton tankkaa 3 min. 1000 km ajoa varten ja sähköauton 20 min. 300 km:lle.
Ilmoita asiaton viesti
Kuten aiemmassa kommentissani sanoin, ei saa NYT, mutta luuletko sinäkin ettei nuo kymmenet miljardit mitä autolafkat investoineet tule ratkaisuina pian esiin? Kuinka usein ajelet 1000km yhdellä istumalla?
Ilmoita asiaton viesti
Ajelin viimeksi 4 päivän huoltokeikan Levin mökillemme.
Matkaa kertyy täältä Kauniaisista suuntaansa 1025 km. Tankkaan aina mennen tullen Ii:n pitäjässä Kärkkäisellä, missä on halvin diesel tällä välillä. Tosin viereisessä Teboilissa oli centin halvempi.
Seuraava matka on ruskavaellus syyskuussa ja sitten itsenäisyyspäivä viikolla hiihtokauden avaus. Kevätmatkojakin tulee sitten ainakin pari.
Autolafkojen investoinnit eivät taida olla julkisia, joten niistä en tiedä.
Ilmoita asiaton viesti
”FAKTA: sähköautojen ”tuleminen” loppuu koska kyetään havaitsemaan niiden merkittävät haitat.”
Nyt on kyllä faktat hukassa.
Ilmoita asiaton viesti
Minä en osaa ennustaa niiden loppumista, mutta kai sinäkin niissä joitakin haittoja olet huomannut?
Ilmoita asiaton viesti
En juurikaan, suurin osa perustuu mielikuviin.
Ilmoita asiaton viesti
Akut ovat siis mielestäsi täysin ongelmattomia?
Ilmoita asiaton viesti
Ei täysin, mutta suurin osa mitä täällä esimerkiksi niistä lentää on täysin legendaa, tai vanhaa tietoa.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä Paavo on ollut monessa mukana ja näyttää olleen hyvin usein oikeassa.
Minäkään en pidä minkäänlaisista sähköjohdoista autojen ulkopuolella.
Lopetin lohkolämmittimenkin käyttämisen siihen kun eräs aamu en muistanut ottaa sitä irti kun jo kaasuttelin työmatkalle.
Ilmoita asiaton viesti
Juhani on oraakkeli. 😀
Ilmoita asiaton viesti