Lataa akkusi ajoissa…

Ainakin minulla joskus virtaa riittää. Toisinaan on veto poissa – ei vaan jaksa.

Entä sähköautot?

Sähköautot yleistyvät. Sähköautoa ladatessa, ja tottakai käyttäessä, pitäisi olla ajatus mukana.

Auton akkua ei kannata ladata aina kun mahdollista. Akkua ei myöskään kannata ladata nopeasti, jos pikalatauksen voi välttää.

Sähköauton akku ei ole ekologinen tuote.

Autojen akut ovat kuten puhelinten akut. Ne on järkevää ladata hitaasti ja pitää varaustaso 40-80 prosentissa. Tuolloin akku kestää, ja kestää. No ei mikään akku määrättömiin kestä.

Järkevää akun keston kannalta on siis käyttää akkua siihen pisteeseen, että varausta on jäljellä 40% ja sen jälkeen ladata kunnes varaustaso on 80%.

Entä sitten kännykkä?

Se millaisessa varaustasossa puhelimen Li-ion akku kannattaa pitää on tutkittu. Akun kannalta parasta on, että se ladataan 80%:sti täyteen ja sen jälkeen käytetään kunnes varaustaso on tippunut 40%:iin. Tuon jälkeen ladataan taas, ja tottakai hitaasti!

Muut laitteet

Käytössämme on paljon erilaisia sähkölaitteita: läppäreitä, tabletteja, hammasharjoja, partakoneita, shavereita, ja ties mitä… droneja…

Monissa ladattavissa laitteissa on Li-ion akut. Niihin kaikkiin pätee tuo 40-80%:n sääntö. Valitettavasti vain monet laitteista ovat sellaisia, että varaustaso pitää vain arvata.

JuhaniVehmaskangas

"perushullu professori"(?) mielipiteeni ovat kummallisia. <a href="http://www.vehmaskangas.fi" title="http://www.vehmaskangas.fi">http://www.vehmaskangas.fi</a> <a href="mailto:jussinposti@dlc.fi">jussinposti@dlc.fi</a>, p.045-2345936

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu