Nouseeko viranomaisille soitettujen puheluiden hinta?
Vuoden alussa voimaan tulleen sähköisen asioinnin palvelulain on arveltu nostavan viranomaisille soitettavien puheluiden hintoja.
Kyllä tuonkin arvion on tehnyt joku ”pöllö” koska Suomen lainsäädännön mukaisesti viranomaisilla on velvollisuus neuvoa Suomen kansalaisia maksutta.
Käytännössä tuo tarkoittaa – siis nykyinen säädäntö, perustuslaki – että viranomaisten pitää järjestää kaikille mahdollisuus soittaa heille maksutta. Puhelu viranomaiselle ei siis saa maksaa edes matkapuhelimen tai paikallisverkon minimimaksua.
Esimerkki viranomaistoiminnasta.
Poliisi ottaa käyttöön asiakaspalvelumaksut ja ryhtyy laskuttamaan mm. lastensuojelun sosiaaliviranomaisia virka-avun antamisesta.
Sosiaaliviranomaisten työ vaikeutuu, koska poliisia ei enää budjettisyistä voida kutsua virka-apuna paikalle hankalien asiakkaiden tapauksissa. Esim. lasten asumis- ja elinolosuhteita ei päästä tarkastamaan, kun asuntoon ei päästetä sisälle ilman poliisin läsnäoloa.
Seurauksena Vilja-Erikoita ja Koskeloita.
Sisäministeri ilmoittaa, ettei poliisi jatkossa laskuta lastensuojelutyötä tekeviä viranomaisia virka-avun antamisesta.
Ilmoita asiaton viesti
Sisäministeri on tehnyt asiasta ehdotuksen jonka toivotaan tulevan voimaan toukokuussa, vapun jälkeen.
Kirjoitin tuosta jo aiemmin.
Ilmoita asiaton viesti
Minä vanhana valtion virkamiehenä olen vain tyytyväinen siihen että palveluille määrätään hinta. Arvaapa miten paljon tulee veronmaksajalle maksamaan kun kaikenlaiset kylähullut soittelevat ja valittavat turhista.
Eihän yksityisetkään ilmaiseksi neuvo, jos laitteeseen tulee vaikka vika takuuaikana.
Monet oikeudenkäynnit peruuntuvat kun valittaja tietää että joutuu maksamaan maltaita asianajajille.
Ilmoita asiaton viesti
Julkishallinto maksetaan verovaroilla. Miten yksityiset palvelut maksetaan?
– voisiko tuo selittää jotakin?
Ilmoita asiaton viesti