Poliisi: pienissä kunnissa prosentuaalisesti enemmän nuoria rikollisia kuin suurissa kunnissa
YLEn Lounais-Suomen alueuutiset (4:09-) kertoi tänään, että pienissä kunnissa nuorilla on suhteellisesti enemmän rikoksia kuin suurten kuntien nuorilla.
Ainakaan minulle tuo ei ollut yllätys. Totta: poliisin lausuma koskee liikennerikkomuksia, eli ”mitättömiä rikoksia”.
Rikostentekijöiden etnistä taustaa ei saa kirjata. Rikoksentekijän asuinpaikka sen sijaan kirjataan aina. Olisikin mielenkiintoista tietää päteekö tuo pienten kuntien nuorten suurempi osuus myös todellisiin rikoksiin – mitä luulet?
Voidaanko rikosten määrään vaikuttaa?
Minulla kun on sellainen tuntuma, että esim, rattijuopumuksiin syyllistytään huomattavasta suuremmissa määrin syrjäseuduilla kuin kaupungeissa, siis suhteellisesti, riippumatta ikäluokasta. Tuohon on käsitykseni mukaan ainakin kaksi selittävää syytä: syrjäseuduilla on vähemmän poliiseja, joten kiinnijäämisriski on pienempi. Syrjäseuduilla on pidemmät matkat kuljettavina, joten taksikyyti kotiin on kallis. Kaupunkiseudulla moni kulkee kapakkaankin kävellen. Jos meneekin taksilla niin kyppi pari ei ole yhtä kova hinta kuin yli viisikymppiä.
Entä sitten vakavat väkivaltarikokset. Taitavat nekin olla suhteellisesti yleisempiä syrjäseuduilla. Siellä kun päihteitä käytetään ja riitaannutaan kotioloissa. Ei ole järjestysmiestä poistamassa hurjistunutta ”baarista” vaan hän voi vaikka autoilla aseen tahi joskin astalon hakemaan, ellei sellainen satu auton perässä olemaan mukana. Millaisille alueille ampuma-aserikokset suhteellisesti keskittyvät? Entä ovatko tappelut syrjäseuduilla pidempikestoisia, ja seuraamuksiltaan pahempia, kuin alueilla joille poliisi ehtii nopeasti?
Olisiko asialle mahdollista tehdä jotain? Jos niin mitä?
Tottakai olisi, mutta miksi mitään tehtäisiin, se maksaisi liikaa!
Niin,,,on vaarallista asua syrjässä…sushukkasia ja mitä lie…rikollisia…
Ilmoita asiaton viesti
Olisi mielenkiintoista tietää,että voimmeko jatkossakin täällä syrjäseudulla ajaa pikku pöhnässä. Puhumattakaan siitä,että pistäisimme naapurin vittuilun takia kylmäksi.
Onko blogisi tarkoitus taata koko Suomen turvallisuus?
Vai ainoastaan kertoa miksi sitä ei mielestäsi tarvita?…………
Ilmoita asiaton viesti
Tarkoitus on saada ihmiset ajattelemaan asiaa. Pohtimaan voitaisiinko jotain tehdä, jotta eläminen olisi yhdenvertaisempaa, riippumatta asuinpaikasta.
Joku lukija voi nähdä yhtymäkohtia kirjoitukseeni: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/juhanivehmaskangas/onko-paaministeri-sanna-marin-oikeassa-tapahtuuko-vuonna-2020-ihmeita-ja-kummia/
ja tuohon linkitettyyn asumiskustannusjuttuun.
Ilmoita asiaton viesti
Kerroit vain omista näkökohdistasi syrjäseutuja syyttäen. Miksi edes tekelehdit olemaan jotain muuta, kuin mikä kirjoituksistasi ilmenee?
Ilmoita asiaton viesti
Mielestäsi tekstini on siis puhtaasti syyttävää. Ei missään määrin kyseenalaistavaa?
Eikä missään määrin todenmukaista?
Ilmoita asiaton viesti
Olihan siellä kysymysmerkkejä.
Mielestäni oleellinen oli kuitenkin viimeisessä kappaleessa;
Olisiko asialle mahdollista tehdä jotain? Niin mitä?
Tottakai olisi,muta miksi mitään tehtäisiin,se MAKSAISI LIIKAA.
Itselleni on kovin vaikea nähdä,että elämästään noinkin pahasti vieraantunut kertoo mitä meidän pitää tehdä. Saati jättää tekemättä.
Ilmoita asiaton viesti
Pahoitteluni. Ymmärtämisen kykyni on vajavainen. En nimittäin kykene ymmärtämään, että olisin kertonut mitä pitäisi tehdä tai jättää tekemättä.
Mikä siis oli ajatukseni?
Ilmoita asiaton viesti
Aikoinaan kuulemani selitys opiskelija-asunnon sijainnille keskikaupungilla: pääsee kotiin baarista vaikka kontaten.
Salossa on ollut syksystä lähtien varsin hyvä joukkoliikenne. Aluksi ajoin vielä omalla autolla, mutta nyt se on seisonnassa ja tod. näk. otan sen käyttöön vasta toukokuussa. Minulla on matkaa Salon keskustaan n. 30 km ja edestakaisen ostos- tai asiointimatkan sinne voi tehdä useimmiten 3 € hinnalla. Olisi täysin älytöntä käyttää omaa autoa.
Salo siis muuttui todella kaupungiksi. Tiedotteesta 5.7.2019:
”Linja-autolla liikkuminen halutaan nostaa todelliseksi vaihtoehdoksi yhä useammalle salolaiselle – vauvasta vaariin. Niinpä joukkoliikenteelle etsittiin salolaisen suuhun sopivaa nimeä ja päädyttiin, että jatkossa Salon kaupungin joukkoliikenne on ennestään tuttu ”Paikku”.
Paikku kulkee koko Salon alueella, kesällä ja talvella. Jo kesäkuun alusta on ollut voimassa tasataksa, joten Paikussa matkustetaan samalla hinnalla matkan pituudesta riippumatta. Myös ikärajat muutettiin ja lapsen lipputuotteet ovat voimassa 7-16 -vuotiaille. Vaihto-oikeus taas tarkoittaa, että Paikulla matkustettaessa voi 2 tunnin sisällä jatkaa matkaa toisella linjalla tai palata kotiin samalla lipulla.”
Koko tiedote: https://www.salo.fi/liikennejakartat/liikennepalvelut/joukkoliikenne/53439.aspx
Jos minulla olisi tapana ajella humalassa, se ei enää olisi rikos.
Ilmoita asiaton viesti
On alueita joilla joukkoliikennettä ei ole lainkaan. On myös alueita joilla joukkoliikennettä on vain päivisin, eikä silloinkaan viikonloppuisin tai pyhisin.
Mielenkiintoista nähdä miten Raumalla onnistutaan:
https://yle.fi/uutiset/3-11033032
Ratkaiseeko tuo siis tämän:
https://www.satakunnankansa.fi/a/201107249
Ilmoita asiaton viesti
Täälläkin on kutsuliikennettä, mutta ilmeisen vähäistä. Sitä ehkä kehitetään lisää, jos Paikku ei täytä odotuksia. Kaupunginjohtaja on puhunut, että Salosta pitäisi kehittää älykaupunki. Älykäs joukkoliikenne olisi aika kova juttu. Tällä hetkellä älyä on sen verran, että ostan matkaliput kännyn Waltti mobiiliilla. Salon lisäksi siinä on mukana jo kolme muuta kaupunkia tai seutua.
Minä asun joukkoliikenteellisesti varsin edullisessa paikassa. Paikallisliikenteen lisäksi vanhalla 110-tiellä kulkee 6 pikavuoroa ja viikonloppuna 5 Turun ja Helsingin väliä. Pysäkeille minulla on matkaa noin 200 m. Jos moottoritielle parin kilometrin päähän menee, pysähtynee aika usea noin 80:stä päivittäisestä vuorosta Kivihovin pysäkeillä. Bussiyhtiöitä on neljä. Molemmissa päätepisteissä sitten vielä omat paikallisliikenteet. Olisi ihan kiva, jos kännykällä voisi ostaa vain yhden lipun ja vain yhdellä sovelluksella.
Nyt kun olen autoa seisottanut ja on tullut verot ja vakuutusmaksut, niin näyttäisi, että minun autoni kannattaa laittaa seisontaan, jos on ajamatta yli kolme päivää. Liikenteestä poisto maksaa 5 €, käyttöönotto on ilmainen. Eipä taida tulla sille autolle montaa päivää liikenteessä oloa alkaneella vuodella.
Ja kivaa sekin, että rikollisuuskin ainakin potentiaalisesti vähenee 🙂
Ilmoita asiaton viesti