Potilastietojen salaaminen

Vastaamoon tehty tietomurto on jopa maailmanlaajuisesti merkittävä tapahtuma. Itse asiassa lienee niin, että tietomurtoja on tehty kaksi. Ensimmäinen murto ei ilmeisesti paljastunut ajoissa – ainakaan turvatoimia ei sen jälkeen parannettu riittävästi.

Miten jatkossa?

Pitääkö kaiken potilastiedon olla jatkuvasti saatavilla verkossa? Miksi?

Sähköposti on niin ikään nykyisin siirtynyt nettipohjaisiin palveluihin, miksi?

  • Nettipohjaiset palvelut ovat kaikkialta saavutettavissa
  • Kuka nyt konetta koko ajan mukana kantaisi, kun nettipostiin riittää älypuhelin
  • Pitääkö viranomaistoimijoiden pakosta käyttää sähköpostia muualla kuin omassa työhuoneessa?
  • Monessa tilanteessa riittäisi tekstiviesti
  • Olisiko tietoturvan kohentamiseksi syytä palata ajassa hieman taaksepäin?

Onneksi kiristäjä on ottanut yhteyttä myös asiakkaisiin. Ehkä on siten toivoa, että ainakin toisen kiristäjän osalta ns. kakkosnappi auttaa jäljille – toki riippuen osin siitä mitä ohjelmistoja asiakkaat käyttävät – ehkä osa heistä…?

JuhaniVehmaskangas

Mielipiteeni ovat kummallisia(?). Monenlaisessa mukana ollut taustavaikuttaja. ”proffa” ja ”kekkonen”. @JuhaniVehmaska1 - jussinposti@dlc.fi p.045-2345936 - www.vehmaskangas.fi Anonyymi PALAUTE: http://www.vehmaskangas.fi/Ratkaisuja/palaute_US.html

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu