Sähköauton suuri ongelma
Mikä on sähköautossa suuri, kenties suurin, ongelma?
Se on kolaritilanne jossa auto syttyy palamaan. Niin tai se, että auto muuten syttyy.
Mutta ratkaisu on olemassa: https://yle.fi/uutiset/3-11341995
Uutiset kertovat, että vuoden 2021 loppuun mennessä Suomessa on jo lähes 300 sähköbussia!
Jos bussi syttyy, niin kuka sen järveen nostaa?
Eikös meillä ole Hovioikeuden ratkaisu akun aiheuttamasta tulipalosta? Omistaja korvaa, ei vakuutusyhtiö.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikuttavatko vakuutuksen ehdot?
Ilmoita asiaton viesti
Kyseinen tapaus oli yksi oikeushistorian erikoisuuksia. Ehkä syynä oli Jari Komulaisen hankkima paha karma. Jonkun mielestä hän varmasti sai ansionsa mukaan.
Ilmoita asiaton viesti
Sähköpyörää ladattiin ulkovarastossa ja latauslaite sytytti palon. Luuletteko tosiaan, että tuo tapaus olisi mitenkään relevantti sähköautojen suhteen? No jaa, toisaalta aika monen käsitykset sähköautoista perustuvat kokemukseen kännyköiden ja sähköruuvarin akuista…
Ilmoita asiaton viesti
En kommentissani ottanut lainkaan kantaa sähköautoihin vaan Komulaisen oikeustapaukseen.
Ilmoita asiaton viesti
Olet oikeassa Sähköauton latausvirrat ovat kaksin tai kolmin kertaisia sähköpyörään nähden. Energian kasvaessa kasvavat myös riskit neliössä.
P=RxI2 , I toiseen.
Onko sinulla linkkiä tuohon Komulaisen juttuun? Mielestäni siinä puhutaan akusta ei niinkään latauslaitteesta. VTT tutkimuksessa viitataan myös akkuun. Eikä VTT tutkinut kirjoituksen mukaan latauslaitetta. Onko latauslaite edes sähköpyörän varuste?
Sähköautojen latauksessa käytetty virta vaatii usein muutoksia ja korjauksia taloyhtiön parkkipaikoilla. Autojen sähkölämmitys kalusteet eivät kestä sähköauton pitkäaikaisia latausvirtoja, kuumenevat ja tulevat aiheuttamaan vahinkoja. Eli taloyhtiöiden on uusittava nuo kalusteet suurempia virtoja ja pidempiä käyttöaikoja kestäviksi.
Herra Ohmin laki on relevantti myös tässä tapauksessa.
Ilmoita asiaton viesti
Järvi saastuu, jos sinne sähköbussi paiskataan.
Ilmoita asiaton viesti
Lisäksi pitää tilata nosturi, mutta vaan pariksi päiväksi
Ilmoita asiaton viesti
Tuo ongelma tulee syliin, kun ensimmäisen ajoneuvon akustossa tapahtuu oikosulku, tms häiriö. Esim. kolari. Itse palo on yhtä vaarallinen, kuin kaikki muutkin tulipalot.
Sillä pienellä poikkeuksella, että akkujen palaessa niistä vapautuu tappavia palokaasuja. Tappavat kaasut aiheuttavat myös evakointitarpeen ja alueellisen lisäresurssoinnin / varahenkilöstövalmiuden.
Sammutuskalustoa tai kohdennettua sammutusjörjestelmiä ei maassa ole, kuin korkeintaan paikallisesti. Samoin pelastushenkilökunnan varusteet eivät suojaa sähköauton palosta, kuin n. 10 min.
Akustopalon aojoneuvo nostetaan nostolaiteella suljettavaan konttiin sammumaan. Nostolaitteita ja kontteja ei vielä ole tarjolla. ( tuo Lahden pelastuslaitoksen yksikkö on poikkeus )
Ruotsissa on sähköautoja liikenteessä enemmän, kuin Suomessa ja paloriski on hyvinkin tiedostettu. Kapasiteettia palon torjuntaan ei paikallisesti Ruotsissakaan vielä ole.
Sähköautotko ympäristömyötäisiä ? Helvetin vaarallisia ne kyllä ovat.
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/skydd-mot-olyckor-och-farliga-amnen/raddningstjanst-och-raddningsinsatser/trafikolycka/trafikolycka-e-fordon/
Linkin takana Ruotsin viranomaisten ohjeistusta aiheeseen liittyen
Ilmoita asiaton viesti
Kovastipa setiä pelottaa sähköauto. Kaikkea se suomalainen tietämättömyys ja kateus teettää.
Ettehän te tietenkään voi käsittää, että autonvalmistajat ovat kyllä huomioineet akkupakettien törmäyskestävyyden, eivätkä he tarvitse suomalaisten ukonsurkimusten neuvoja.
Aika kovaa kohtelua ne akkupaketit kestävät. Autojen pakollisissa testeissä ei ole saatu niitä runnottua rikki kylkitörmäyksessäkään. Kaksi sähköautoa on Suomessa palanut ja molemmat valovirralla ladatessa. Akku ei syttynyt kummassakaan tapauksessa, vaikka auto tuhoutui. Stavangerin lentokentän parkkitalopalossa tammikuussa tuhoutui myös kymmeniä sähköautoja, mutta loppuraportin mukaan yhdenkään akku ei syttynyt. Sen infernon aiheutti polttomoottoriauto. Ne ovat varsin tulenarkoja. Bussit pahimpia. Montako polttomoottoriautoa Suomessa palaakaan vuodessa? Montako blogia olette kirjoittaneet aiheesta?
Ilmoita asiaton viesti
”autonvalmistajat ovat kyllä huomioineet akkupakettien törmäyskestävyyden, eivätkä he tarvitse suomalaisten ukonsurkimusten neuvoja.”
Miksi siis jopa.Suomessa?
Ilmoita asiaton viesti
Sinun kannattaa keskittyä mt-asioihin.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi?
Ilmoita asiaton viesti
Tyypillinen umpityperä vihreä hanurista haettu mutkuttelu ja aiheen spinnaaminen. No, sellainen on toki ihan luontaista vihreille, kuten on nähty ja kuultu.
””Mutku bensa -autotkin palaa ” ja kyllä ne akut kestää kovaa kohtelua, on ihan tehtaalla testattu.
Ei kannattais hengenvaarallista akkupaloa vähätellä, kun et asiasta oikeasti mitään tiedä. Pelastusviranomaiset ovat muuten monessa maassa jo pitkään varoittaneet päättäjiä mm ssa litiumakkujen aiheuttamasta riskistä. Osassa maista tuo aihe myös otetaan todella vakavasti, riskin suuruus ja aidot kerranaisvaikutukset huomioiden.
Linkin takana Ruotsin sähkö ja hybdridiajoneuvoihin liittyvät palot 2018 alk.
https://rib.msb.se/filer/pdf/29438.pdf
Koite kestää Esa ! Kyllä niitä sähköautoja aikanaan kaupaksi menee, kunhan se hinnanlasku vaan jatkuu. Vanhan sähköauton omistajaa tietenkin tuollainen kovasti harmittaa, kuten sinuakin.
Jaksuhali.
Ilmoita asiaton viesti
Arvasin, että sinulta tulee vastaukseksi taas vain tyhjää länkytystä. Koskakohan Venäjän trollitehtaat hoksaavat kiinnittää huomiota teidän viiden pennin suutarien tasoon?
Et ilmeisesti tiedä, että autojen törmäyskestävyyttä ym. turvallisuusasioita testataan ihan sertifioiduilla tavoilla tutkimuslaitoksissa, eikä vain tehtailla. Markkinoille ei ole asiaa, elleivät turvallisuusasiat ole kunnossa.
Tilastolukujen valossa näyttää muuten siltä, että jos nyt jollain ihmeen taikatempulla *simsalabim* vaihtuisivat kaikki Suomen henkilöautot, bussit ja pakettiautot sähköautoiksi, niin koko autokannan paloturvallisuus paranisi dramaattisesti.
Autojen paloturvallisuus otetaan tietysti vakavasti tulevaisuudessakin, kun vanhat käyttövoimat siirtyvät yhä enemmän historiaan. Miksi itket siitä? Minä ainakin luotan alan ammattilaisiin, niin autonvalmistajiin kuin pelastusviranomaisiin.
Yritit ilmeisesti lisätä nollatason vakuuttavuuttasi linkittämällä Ruotsista tilastotietoa. Näköjään 14 sähkökäyttöistä henkilöautoa on palanut kahden vuoden aikana. Osassa tapauksista akulla ei ilmeisesti ollut osuutta palon syttymiseen, siellä raportissa sanotaan. Ei siis mitään kovin dramaattista tai muista käyttövoimista muuten kuin edukseen poikkeavaa.
…
En muuten omista vanhaa sähköautoa, joten sekään kohta länkytyksessäsi ei mennyt lainkaan oikein. Tulkitsen hyvänthtoisesti: Ilmeisesti kuvittelit muutaman vuoden ikäisen sähköauton akun kuntoa ja jälleenmyyntiarvoa. Voin kertoa kadehtijoille, että kummastakaan ei ole mitään murhetta.
Ilmoita asiaton viesti
Höpsistä Esa. Jälleen kerran.
Kukaan ei kirjoituksessa ole kiistänyt
a. Koritestejä
b. Autopaloja
c. Muitakaan ajoturvallisuuteen tai ajoneuvoihin liittyviä riskejä, tilastojen valossa tai ilman tilastoja.
Nyt puhutaan yksinkertaisesti sähköajoneuvojen paloturvallisuudesta ja ympäristöön mahdollisen palon yhteydessä kohdistuvasta uhasta, joka on todellinenriski. Huolimatta vihreän valheen typerästä spinnailusta. Ruotsissa akkujen aiheuttamat ongelmat tiedostetaan ja mahdolliseen turvallisuus ja paloriskiin puututaan resurssoinnilla ja koulutuksella sekä kaluston päivittämisellä. Ei muuten ole halpaa uusia luokiteltuja henkilökohtaisia suojavaatteita, ajoneuvokalustosta puhumattakaan.
Pitäisikö Esa siis tuo riski kokonaan unohtaa ja luottaa siihen, ettei ne ajoneuvojen akut syty, eikä mitään vakavaa voi tapahtua ? Etenkin, kun sähköajoneuvojen määrän kasvaminen lisää myös riskien määrää.
Btw. Akkuteollisuus ja ajoneuvojen valmistajat tiedostavat myös mainitun turvallisuusriskin ja hakevat kuumeisesti uusia varmempia ja turvallisempia raaka-aine vaihtoehtoja.
Koita jaksaa Esa. Sähköautojen tuleva hinnan lasku osuu muuten vanhempien sähköautojen omistajiin. Eturivin Toopen ja miinanpolkijan lompakkoa se tietenkin koskee eniten.
Ilmoita asiaton viesti
Hankipa edes auttava luetun ymmärtämisen kyky. Sinua ja minua ei tarvita arvioimaan autojen paloturvallisuutta, ammattilaiset hoitavat kyllä sen, kuten jo kirjoitin. Toistan sen tässä, vaikka tuskin se sinua auttaa: ”Autojen paloturvallisuus otetaan tietysti vakavasti tulevaisuudessakin, kun vanhat käyttövoimat siirtyvät yhä enemmän historiaan. Miksi itket siitä? Minä ainakin luotan alan ammattilaisiin, niin autonvalmistajiin kuin pelastusviranomaisiin.”
Hysteerinen jankkauksesi tästä aiheesta kertoo sinun olevan selvästikin vajaakykyinen tällaistenkin asioiden käsittämiseen. Onhan se hyvä olla varuillaan tulipalojen kanssa, mutta ei sellaiselle kannata antaa epäterveen liiallisesti tilaa mielessään. Sinun kannattaa pysyä kaukana sähköautoista ja ajatella jotain muuta, niin nuo pelkotilasi varmasti helpottuvat. Koeta myös olla ajattelematta polttomoottoriautojen paloja, nehän ovat huomattavan paljon todennäköisempi vaara teillä.
Ilmoita asiaton viesti
Koita nyt edes joskus katsoa maailmaa värittömien lasien läpi.
Mitä tuohon luetun ymmärtämiseen tulee, niin en edelleenkään väheksyisi sähköajoneuvon palon aiheuttamaa todellista riskiä. Sullahan se hysteria pulppuaa mutkun mutkun.
Tekniset sähköajoneuvojen uudet ongelmat eivät ole päivittyneet pelastustoimeen.
Sähköajoneuvojen aiheuttamien riskien analyysi on mm ssa Ruotsissa jo tehty, ja kartoituksessa havaittiin todellisten riskien olevan suuremmat, kuin nykyinen mitoitettu torjunta ja sammutuskalusto. Tämä taas on johtanut uusiin isoihin investointeihin.
Yksinkertaista ja luulis tyhmemmänkin tuon tajuavan ?
Tuossa aika tuoretta juttua akuista autoteollisuudessa. Akkuongelma on ihan todellinen.
https://www.cnn.com/2020/11/10/success/electric-car-vehicle-battery-fires/index.html
Polttomoottorikäyttöisten ajoneuvojen sammuttaminen ei ole iso ongelma. Sähköajoneuvot syttyessään taas ovat iso ongelma. Siinä se ero.
Ilmoita asiaton viesti
Sähköjohtojen välinen oikosulku on myös sähköautoissa oikosulku. Sähköautoissa vain oikosulkuvirrat nousevat vaarallisen suureksi ja sulattavat lähellä olevat materiaalit sähköhitsauksen tapaan. Metallit sulavat ja aiheuttavat vahinkoa.
Ilmoita asiaton viesti