VR asetti maskipakon: ”maskiton matkustaja voidaan heittää junasta ulos.”

Todellakin. Tähän on koronatoimissa menty! VR:n junissa tuli eilen voimaan maskipakko.

Yle: <i> ”maskiton matkustaja voidaan heittää junasta ulos.”</i>

Kieltämättä kovaa tekstiä, uutisessa. Ehkä olisi ollut fiksumpaa todeta, että; maskiton matkustaja voidaan poistaa junasta.

Mutta olisiko junasta poistaminenkaan laillista. Heittäminen sitä tuskin olisi.

Suomen lainsäädäntö ei toistaiseksi tunne kansalaisen tai yrityksen asiakkaan maskipakkoa. Voiko yritys kuitenkin asettaa tuollaisen vaatimuksen, ehdoissaan?

Ostamalla lipun, astumalla ovesta, hyväksyt ehdot: ”Asiakkaillamme tulee olla foliohattu ja keskustelu henkilökunnan kanssa pitää aloittaa viittaamalla (tai laulamalla…)”

Mitä kaikkea yritys voi asiakkaaltaan laillisesti vaatia? Tietynlaista puhelinta ainakin, tottakai. Mutta entä iPhonea?

* * *

VR:llä oli aiemmin voimassa VAHVA maskisuositus.

Suosituksen asteet Suomessa:

1) matala maskisuositus

2) normaali maskisuositus

3) vahva maskisuositus

4) maskipakko

5) ei palvella, rikos?

 

JuhaniVehmaskangas
Pori

Olen "merkillisten tilanteiden mies" (poliisi niin todennut).
Syynä tuohon jossain määrin pidän sitä, että minulla on suuret silmät ja isot korvat - tarkoitan, että näen ja kuulen asioita jotka monilta muilta jäävät huomaamatta. Olen mielestäni jonkinlainen oikeusturva-aktivisti, perusoikeuksien puolustaja.

Monenlaisessa mukana ollut taustavaikuttaja minä olen. Toki vaikutan jossain määrin yhä - ehkä sopivasti, joskus liikaa... mutku...

Lempinimet: ”proffa” ja ”kekkonen”.
ex. "perushullu professori".

p.045-2345936 - www.vehmaskangas.fi
Anonyymi PALAUTE: http://www.vehmaskangas.fi/Ratkaisuja/palaute_US.html

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu