Miksi etanoliautoilu ja biodiesel on unohdettu työkalupakista?

Vielä joitain vuosia sitten Suomesta kaavailtiin biopolttoaineiden maata, jossa teillä liikkuisi etanolilla tai kaasulla käyviä autoja. 

Viime aikoina, ainakin omien havaintojeni perusteella, etanolikonversioista ei ole enää julkisuudessa juuri puhuttu, joskin ne ovat sinällään mahdollisia ennen 1.1.2007 ensirekisteröidyille autoille ilman kallista päästömittausta. Etanoliautoilijat Ry:n mukaan nykyhallituksen piti muuttaa lakia siten, että autojen ikärajaa nostettaisiin 1.1.2009 ensirekisteröityihin autoihin, mutta tämä lakihanke lienee jäänyt koronan ja muun jalkoihin? Etanolimuunnos on täysin mahdollista ja täysin laillista toki tehdä myös autoille, jotka on ensirekisteröity vuoden 2006 jälkeen, mutta katsastusmies, jos sattuu olemaan pikkutarkka, saattaa vaatia katsastuksen ajaksi ottamaan muunnossarjan pois (tämän jälkeen sen saa laittaa täysin laillisesti takaisin paikalleen, ja jatkaa ympäristöystävällisempää ja edullisempaa etanoliautoilua). 

Kaasuautoilua pidetään vielä jonkin verran esillä ja Nesteen biopohjainen My Diesel -tuote on saanut mediassa jonkin verran näkyvyyttä, mutta suurin hypetys ja julkisen vallan kannustaminen on siirtynyt voittopuolisesti sähköautoilun edistämiseen liikenteen päästöjen leikkaamisen nimissä.

Laajamittainen sähköautoilu on mahdollisesti tulevaisuudessa normi, mutta toisaalta siihen liittyy myös omat ongelmansa (kantaman riittävyys kylmemmillä keleillä) ja riskinsä (sähköverkon laajamittainen kaatuminen). Myös vaihtoehtoisia muotoja kannattaisi tarkastella ennakkoluulottomasti ratkaisuna tulevaisuuden yksityisautoiluun, kuten esimerkiksi vetyautoilu . Sotilaallisen konfliktin tai muun katastrofin sattuessa pelkkien sähkökäyttöisten kulkuneuvojen varaan jättäytyminen sisältää merkittävän turvallisuusriskin, mikä sekin puhuu vaihtoehtojen olemassaolon puolesta. 

Ottamatta enempää tällä asiantuntemuksella kantaa tulevaisuuden autoiluun tai autojen käyttämiin energialähteisiin, pitäisin itse etanolin ja biodieselin käyttämistä suomalaisten autoissa oivallisena siirtymävaiheen ratkaisuna seuraavista syistä: 

  • Sähköautot ovat kalliita, ja suomalaisten autojen keskihinta on valtion harrastaman imoverotuksen vuoksi muutaman tonnin. Kunnon kantamalla varustettuja sähköautoja voivat tällä hetkellä ostaa vain varakkaimmat, mikä ei lie tarkoituksenmukaista liikenteen päästöjen vähentämisessä millään muotoa. Ilmastonmuutoksen kannalta on yhdentekevää, ostavatko Mikael Junger tai Jari Sarasvuo Teslan, koska Hankasalmen Matti Korhoselle tällainen on yhtä realistista kuin muuttaa Trumpin naapuriin Floridaan. Mattikorhosia on kuitenkin lukumäärällisesti melko paljon ensiksi mainittuja enemmän. 
  • Etanolimuunnossarja maksaa asennuksineen noin 200 eurosta 500 euroon, ja maksaa (myös suurempi kulutus huomioiden) sen asentaneelle itsensä takaisin parissa vuodessa. 
  • Suomessa käytettävä bioetanoli tehdään esimerkiksi biojätteistä tai teollisuuden sivuvirroista, eikä se siten tuhoa esimerkiksi sademetsiä. 
  • Suomessa tuotettu bioetanoli tukee suomalaista työtä ja suomalaisia innovaatioita sekä vähentää omalta osaltaan öljyriippuvuutta.
  • Suomalaisen kehitystyön tuote, Nesteen My Diesel, tehdään niin ikään jätteistä, sopii ilman mitään muunnossarjoja kaikkiin diesel-autoihin, maksaen vain minimaalisesti enemmän kuin tavallinen diesel, aiheuttaen kuitenkin 90 prosenttia vähemmän päästöjä.’

Ehdottaisin siis, että etanolimuunnossarjojen keinotekoinen vuosirajoite poistetaan kokonaan, biopohjaista dieseliä aletaan pitää enemmän esillä ja tunnustetaan ylipäätään, että ihmisten liiallinen painostaminen sähköautoihin  – ainakaan tässä vaiheessa – ei ole kylmässä ja harvaan asutussa maassa järkevää sen enempää taloudellisesti kuin ekologisestikaan välttämättä järkevää. 

Otan mielelläni vastaan argumentteja puolesta ja vastaan. 

Kirjoittaja on itse etanoliautoilija, joka joutuu vuosittain poistamaan autostaan etanolimuunnossarjan katsastuksen ajaksi, koska autonsa on neljä kuukautta liian nuori.

JuhaOksanen
Kokoomus Kirkkonummi
Ehdolla kuntavaaleissa

Kirkkonummelainen neljän lapsen isä. Yrittäjä. Kiinnostuksena poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden seuraaminen laidasta laitaan. Kokoomuksen jäsen ja ehdolla kuntavaaleissa 2021.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu