Presidentti vs. pääministeri ulkopolitiikassa

Suomi sekoilee ulkopolitiikan johtamiskysymyksissä. Uusittu perustuslaki on kyllä huonosti kirjoitettu, mutta voi kuitenkin sanoa, että ainoa järkevä lukutapa näyttää olevan seuraava:

1) Perustuslaki sanoo, että ”Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa”. Presidentti on siis ykkönen, hallitus kakkonen. Pääministeri johtaa hallitusta. Myös ulkoministeri kuuluu hallitukseen. Päätöksiä tehdään ja kantaa otetaan presidentin johdolla, mutta hallituskin on kuviossa aktiivisesti mukana.

2) Toiminnasta EU:ssa perustuslaki sanoo, että ”pääministeri edustaa Suomea” EU:n suunnassa. Pääministeri siis on keskeinen Suomen edustaja EU:ssa. Pääministeri välittää EU:hun myös Suomen ulkopoliittisen linjan. Tämä ei tarkoita sitä, että pääministeri muodostaisi Suomen ulkopoliittisen linjan noihin tarpeisiin, vaan perustuslain mukainen tapa toimia on se, että pääministeri välittää Suomen (edellä kuvatulla tavalla muodostetun) ulkopoliittisen linjan Brysseliin, edustaessaan Suomea siellä.

Tuollainen Suomen perustuslaki näyttäisi nyt siis nykyään olevan.

Tämän kirjoituksen ajatus lähti Antti Kuosmasen aihetta sivuavasta kirjoituksesta https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/anttikuosmanen/navalnyi-ja-tviittailu-ulkopolitiikka/. Suomen ulkopolitiikan ei tosiaan ole hyvä perustua twitteröintiin, jossa periaate ”ajattele mitä sanot ennenkuin sanot mitä ajattelet” on unohdettu. Ulkopolititikka on nykyisinä ”someaikoinakin” edelleen maan kannalta tärkeä asia, joka tulee hoitaa vastuullisesti, ilman twitteröinnin ja poliitikkojen keskinäisen valtapelin aiheuttamaa poliittista sekoilua. On hyvä, että Suomen kannanotot kiertävät sekä presdentin, että hallituksen kautta. Näin ”yölliset twiittailut” eivät nouse keskeiseen rooliin Suomen ulkopolitiikassa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu