YK:n turvallisuusneuvoston sääntöuudistukset

Presidentti Stubb esitteli näkemyksiään siitä, millaisilla uudistuksilla YK:sta voitaisiin tehdä nykyistä toimivampi. Stubb totesi, että ”jos YK:ta ei uudisteta, niin se sivuutetaan”, ja että ”YK:n turvaneuvosto ei toimi”. Tehdyt muutosehdotukset kohdistuvatkin nimenomaan turvallisuusneuvoston sääntöihin.

  • turvallisuusneuvoston pysyvien jäsenten veto-oikeudesta pitäisi luopua
  • turvallisuusneuvoston jäseniä pitäisi voida erottaa (silloin kun jäsenmaa ryhtyy laittomaan sotaan, kuten Venäjä tekee nyt Ukrainassa)
  • turvallisuusneuvostoon otetaan lisää pysyviä jäseniä Latinalaisesta Amerikasta, Afrikasta ja Aasiasta

Kommentoin ehdotusta siksi, että hahmotukseni YK:n toiminnasta näyttäisi poikkeavan selvästi tuon ehdotuksen takana olevasta ajattelusta. En pidä ehdotusta kovin toimivana. Stubb totesi kyllä itsekin, että hän tietää, että ”ehdotus ei ole välttämättä realistinen”. Ei noita ehdotuksia olla siis kovin vahvasti ajamassa. En kuitenkaan pidä tuota ehdotusta toimivana siinäkään tapauksessa, että YK ja turvallisuusneuvoston pysyvät jäsenet sattuisivat hyväksymään tuon ehdotuksen.

Olen kyllä samaa mieltä siitä, että YK:n arvovalta ja rooli kansainvälisessä politiikassa on heikentynyt viime vuosina, ja tuo on valitettavaa. Suomi kannattaa sääntöpohjaista maailmanjärjestystä. YK:lla ja sen turvalllisuusneuvostolla on tässä asiassa erittäin keskeinen rooli. Turvallisuusneuvoston merkitys on vähentynyt, mutta en näe ehdotettujen sääntömuutosten siis parantavan tilannetta. Todennäköisesti ne tekisivät turvallisuusneuvostosta entistä toimimattomamman. Monien muiden YK:n elinten toiminnassa on ehkä vakavampiakin puutteita kuin turvallisuusneuvoston toiminnassa, mutta ei siitä tässä tämän enempää.

Stubbin näkökulma näyttää hieman idealistiselta. En usko veto-oikeuden poistamisen, ja mahdollisten enemmistöpäätösten parantavan turvallisuusneuvoston toimintaa. Turvallisuusneuvoston sääntöjä ei ole rakennettu tasapuolisiksi, vaan kyse on siitä, että jotta suurvallat ja ydinasevallat saataisiin saman pöydän ääreen, ja päätöksiä saataisiin aikaan, niille on pitänyt antaa veto-oikeus. Jos ne joutuisivat tyytymään muiden päätöksiin, niitä ei todennäköisesti kiinnostaisi osallistuminen lainkaan, tai ne eivät välittäisi tuollaisista turvallisuusneuvoston päätöksistä. Turvallisuusneuvoston alkuperäiset säännöt on tässä mielessä  suunniteltu parhaaksi kompromissiksi. Niiden korvaaminen laajempipohjaisella ja ”demokraattisella” päätöksenteolla tekisi turvallisuusneuvostosta enemmän sellaisen YK:n yleiskokouksen tapaisen elimen, joka ottaisi kyllä kantaa asioihin, mutta nuo kannanotot jäisivät usein vain kannanotoiksi. Turvallisuusneuvoston päätökset ovat tuohon verrattuna kertaluokkaa sitovampia juuri siksi, että niillä on takanaan kaikkien suurvaltojen tuki (silloin kun ne saavat päätöksiä aikaan).

Jäsenten erottaminenkin olisi ongelmallista. Ilmeisesti myös pysyviä jäsenmaita voisi erottaa, koska esimerkkinä käytettiin Venäjää. Venäjän tai jonkin muun suurvallan erottaminen tekisi turvallisuusneuvostosta liian helposti vain yhden kulmakunnan äänitorven, ja vastaavasti sen uskottavuus katoaisi tuon toisen kulmakunnan edustajien silmissä. Ei maailma ole valmis enemmistöpäätöksiin. Monet suvereenit valtiot, ja erityisesti suurvallat eivät halua luovuttaa millekään kansainväliselle yhteistyöelimelle päätösvaltaa yli niiden oman päätöksenteon. On vaikea päästä mihinkään nykyisen turvallisuusneuvoston päätöksentekotapaa laajapohjaisempaan ja demokraattisempaan päätöksentekomalliin.

Kannatan toimia YK:n arvovallan palauttamiseksi aiemmalle tasolleen. Turvallisuusneuvosto on ollut YK:n toiminnan vahvin elin. Pysyvien jäsenmaiden veto-oikeus on ollut yksi keskeinen tekijä tuon vahvuuden takana. Järjestelmä ei ole ”reilu” siinä mielessä, että joillain jäsenmailla on siellä suuremmat oikeudet kuin toisilla. Mutta tuo on kuitenkin ollut toistaiseksi toimivin järjestelmä, jolla suurvallat on saatu samaan pöytään, tukemaan YK:ta, yhteistä päätöksentekoa, ja sääntöpohjaista maailmanjärjestystä. Turvallisuusneuvoston ja koko YK:n rooli on heikentynyt viime vuosina. Nuo ehdotetut korjaukset saattaisivat kuitenkin enemmänkin nakertaa YK:n arvovaltaa entisestään, sen sijaan, että parantaisivat sitä.

https://areena.yle.fi/1-66614841 (10:14 – 11:24)
https://yle.fi/a/74-20112496

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu