Puhelinmyynnin voisi lailla kieltää
En ole ollut paperisen sanomalehden tilaaja pariin vuosikymmeneen enkä tilaa nytkään. Sori vaan Aamulehden myyjät, mutta muuta keinoa ei ole jäänyt kuin lyödä luuri korvaan, kahdelle eri soittajalle.
Kuulemma telemarkkinoinnin saa estettyä menemällä jonnekin nettiportaaliin. Olen mielestäni tämän joskus aikoja sitten tehnyt, mutta silti soittoja tulee. Lisäksi soittoja tulee jonkun palvelun tai tuotteen asiakkuuden kautta. Elisan myyntisoitot sain toivottavasti estettyä, kun ilmoitin tarpeeksi hankalasti Twitterin kautta heille. Partateriä välittävä firma on luovuttanut tietojani eteenpäin, kunnes viidettä kertaa bambusukista soitettaessa olisin ollut valmis kuristamaan soittajan, niihin sukkiinsa.
Juuri kuluneella viikolla taidettiin uutisoida tapauksista, joissa ikäihmisille, mahdollisesti muistisairaille, on puhelimessa myyty tuotteita joita eivät muista tilanneensa. Kuluttaja-asiamiehet ovat kommentoineet ns. monimutkaisten tuotteiden myyntiä, kuten kännykkäliittymiä. Mielestäni mistä tahansa tuotteesta tai palvelusta saa monimutkaisen kunhan myyjä vie puhelua tarpeeksi epäselvästi ja vauhdikkaasti. Kun myynti ulkoistetaan alan firmalle, ei myyjän intresseissä ole tietää kuin sen verran, että saa kaupan "cloussattua".
Nettiportaalin kautta täyskielto voisi toimia, jos puhelinmyyjät noudattaisivat sitä. Mikäli eivät noudata, niin selityksiä tullee tyyliin että ”Joo ei ole tietoa kiellosta vielä tullut meille”.
Olihan tässä TV-realitykin aiheesta ja mielestäni asiasta annetaan oikea kuva. Että varsin tyhjäpäisten touhua, yrittää elantoaan tienata moisella hommalla. Myyminen sikäli on ihan ok ja tarpeellista, tietysti. Esimerkiksi jos menen markettiin ostoksille, niin myyjän houkuttelu tuotteensa äärelle kuuluu kuvaan ja kohteliaasti jättävät rauhaan tarvittaessa. Samoin TV-markkinointi jne.
Julkisissa tiloissa myynti ok, mutta puhelinmyynnin katsoisin kotirauhan rikkomiseksi. Samoin puhelimitse myydään tuotteita, joita asiakas ei koe tarvitsevansa. Sillä jos tarvitsisi, ottaisi itse yhteyttä tuotetta myyviin. Tai hakee tuotteen kaupasta. Nettikaupan kautta valikoimat ovat mittaamattomat. Jos tuote oikeasti myy kuin kuumille kiville,
ei se puhelinmyyntiä tarvinne. Ja siis kun tarvitsee, ei erottune laadultaan tai hinnaltaan toisista vastaavista.
Olisi mielenkiintoista kuulla jonkun lakimiehen selityksen siitä, miksi puhelinmyynti ei ole kotirauhan häiritsemistä. Kaikki hyväksyvät sen, jos kiellän paperisen mainospostin jakelun postilaatikkooni. Johon ei tarvita maksullisia kieltopalveluja ja jota kaikki mainosjakajat noudattavat. Minusta tuotteita ja palveluja myyvillä yrityksillä on markkinointiin muita kanavia riittävästi, ilman turhien tuotteiden kauppaamista puhelimitse.
Keskustelin asiasta Twitterissä ja joku totesi, että puhelinmyynnin kiellosta tulisi kymmeniä tuhansia lisää työttömiä. Minusta olisi hyvä, jos nuo ihmiset opiskelisivat kunnon ammatin tai menisivät oikeisiin töihin, sen sijaan että häiritsisivät viattomien ihmisten kotirauhaa. Nykysysteemillä hyöty on ainoastaan bisneksellä, joissa huijareita mukana. Niin ja perintätoimistoilla.
Täyskieltoon voisi lievennyksenä ottaa pykälän, että asiakas erillisestä nettiportaalista voisi sallia soittelut niin halutessaan. Ihmisiä puhelimessa kiusaamalla Suomi ei nouse. Vastuu pitäisi olla kotirauhan häiritsijöillä, ts. joillain muilla kuin asiakkailla.
Puhelinmyyjän saa pois linjalta kysyttäessä heti ensimmäisenä firman ay-tunnusta ja myyvän puhelinäänen omaa henkilötunnusta. Tämän lisäksi voi myös ilmoittaa nauhoittavansa keskustelun.
Ilmoita asiaton viesti
Kuten totesin, vastuu häirinnän lopettamisesta pitäisi olla jollain muulla taholla kuin asiakkaalla.
Ilmoita asiaton viesti
Tälle ehdotukselle krediittiä. Toinen keväinen vitsaus on kulkukauppiaat joita pimputtaa oven takana päivittäin. Turvatarkastuksia, kuntotarkastuksia, kattoremppaajia, ikkunoiden vaihtajia jne. On näistä kuitenkin se hyvä puoli että kun ovikello soi niin tietää ettei koira ole unohtunut pihaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ihan hyvin voisi kieltää puhelinmyynnin kokonaan. Nykyinen systeemi on heikkojen ja vastustuskyvyttömien ihmisten huijausta hyväksyvää. Ennen sanottiin että ”pitkätukkasia jymäytetään” mutta se ei saisi olla lain suojeluksessa kuitenkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Paperimedian tilausten puhelinmyynti tullee loppumaan luonnollisen poistuman kautta, siis paperimedian, jo lähitulevaisuudessa, toivottavasti. Tosin nämä telekaupustelijat saattavat sen jälkeen siirtyä myymään vaikka kalsareita, niitäkin on tarjottu.
Ilmoita asiaton viesti
Vähän tunnettu fakta. Voit halutessasi pyytää numerosi poistamista soittavan yrityksen soittolistalta. Tällöin yrityksen on tehtävä tämä sillä jos samasta firmasta soitetaan tämän jälkeen, firma rikkoo lakia.
Ja asiakkaan ei tarvitse nauhottaa puheluita, valtaosa puhelinmyyntifirmoista nauhoittaa kaikki myyntipuhelut.
Ilmoita asiaton viesti
”Vähän tunnettu fakta. Voit halutessasi pyytää numerosi poistamista soittavan yrityksen soittolistalta. Tällöin yrityksen on tehtävä tämä sillä jos samasta firmasta soitetaan tämän jälkeen, firma rikkoo lakia.”
Eikö asian pitäisi olla juuri päin vastoin, eli soittavan yrityksen pitäisi ottaa selville saako kyseiseen numeroon tarjota/tyrkyttää tuotteita puhelinmarkkinoinnin avulla. Eli kaikki olisi oletusarvoisesti ”kiellettyjä” numeroita mutta kuluttaja voisi esim. tekstiviestillä operaattorille sallia puhelinmyynnin.
Ilmoita asiaton viesti
En periaatteessa kannata liikoja kieltoja. Tämä kielto tarkoittaisi sitä, ettei puhelimella saa soittaa johonkin numeroon. Rajanvetotapauksia tulisi liiaksi. Paras, että kansalaiset vain paksuntavat nahkansa ja oppivat sanomaan jämäkästi, mutta kohteliaasti EI. Jos jankkaaminen jatkuu, niin sitten voi sulkea luurin.
Ilmoita asiaton viesti
Onhan se telemarkkinoinnin soittokielto mahdollista jo nyt, eri asia vain kunnioittavatko puhelinmyyntifirmat tätä kieltoa. Tai ovatko kaikki soittajat siinä mukana.
Oman numeronkin saa salaiseksi ihan laillisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Ehdottomasti kiellettävä.
Lisäksi näiden lehtitalojen härski linja mm ssa tilausten lopettamisen maksullisuudesta on saatava johonkin kuosiin. Esim. Sanoma Oy n HS tilauksen peruuminen EI onnistu meilillä, mutta puhelimella maksulliselle linjalle soittamalla onnistuu kyllä.
Saa myös jonottaa, koska jonotus on maksullista.
Ilmoita asiaton viesti
Olen itse hyödyntänyt ilmaisia tuotteita, joita tarjotaan jopa ilman postimaksua. Jos ei älyä heti tuotteen saatuaan peruuttaa ”jäsenyyttä”, niin seuraavana kuukautena alkaa sitten tulla maksullisia toimituksia. Mutta nykyään peruuttamisohjeet meilitse on aina kerrottu kirjeessä.
Niinpä vuoden sisään olen saanut kolmet alushousut, kahdet partahöylät, yhden ladysheivin, pakkauksen vitamiineja j.n.e.
Ei minulla ole mitään ilmaisia tuotteita vastaan, jos niitä tarvitsen joka tapauksessa.
Ilmoita asiaton viesti
Juha, voi Sinnuu! Kun kerran suostut ottamaan vastaan maksuttomat, olet jatkuvan pommituksen kohteena, vaikka onnistuisitkin peruuttamaan jatkotoimitukset.
Ylipäätään, näihin myytyihin puhelinnumeroihin ei saa loppua, vaikka ilmoittaisi mihin tahansa instanssiin, sillä lyhyen ajan sisällä homma alkaa alusta. Priinggg!
Ilmoita asiaton viesti
Ei se mitään. Perun aina kaikki jatkotilaukset heti ja otan mielelläni kaikki ilmaiset tuotteet vastaan. Luulisi pikemminkin, että he oppivat itse tuosta. Jos jostain joudun maksamaan postimaksut, niin sitten en ota, ellei kyseessä ole jokin tuote, jonka ostaisin jossain vaiheessa kalliimmalla kuitenkin.
Ilmoita asiaton viesti
Pallo on puhelinmyyjillä. Jos he soittavat ja esittelevät asiansa ja kysyvät henkilöltä heti alussa, että oletteko kiinnostuneita myyjän esittämästä tuotteesta.
Jos asiakas on kiinnostumut, niin keskustelu jatkuu. Jos asiakas sanoo, ettei ole kiinnostunut asiasta, niin myyjän tulisi siinä vaiheessa toivottaa asiakkaalle hyvää päivän jatkoa, eikä alkaa jankkaamaan ja tuputtamaan tuotettaan.
Ei kenelläkään ihmisellä ole niin kiire tässä elämässä, etteikö vaikka pari, kolme kertaa vuodessa jouda vastaamaan em puhelinkeskusteluun, jos se menee niinkuin edellä kerroin.
Kerron tältä viikolta omakohtaisen tapauksen fiksusta puhelinmyyjästä. Hän tarjosi minulle Fasebook-sivuille tehtävää palvelua.
Olin kiinnostunut asiasta ja hän kertoili asiallisesti miten se menee ja mitä maksaa.
Puhelu kesti useita minuutteja. Puhelun loputtua annoin hänelle kiitosta hänen tavastaan esittää asiansa. Hän oli vähän hämmästyneen tuntuinen ja kiitti myönteisestä palautteesta.
Puhelinmyynti on yksi tapa myydä tuotteita tai palveluita. Jos se tehdään asiakkaan ehdoilla ilma tuputtavaa ja agressiivista tapaa, niin ei minulla ole tässä elämässä niin kiire, ettenkö vuodesta voi uhrata muutamaa minuuttia omaa aikaani. Nämäkin puhelut antavat työtä paiti puhelinmyyjille, niin myös yrityksille joiden tuotteita he myyvät.
Summa summarum! puhelinmyyjät, ottakaa lusikka kauniiseen käteenne ja tehkää työtänne asiakasta kunnioittaen, ei asikasta ärsyttäen!
Ilmoita asiaton viesti
Että vastuu asiakkaalla. Minusta ei. Kotirauhan häirintää.
Ilmoita asiaton viesti
Kuluttajaviraston suosittelema , itse ja ´lähipiirini´ovat kohtalaisella menestyksellä käyttäneet.
https://www.asml.fi/kieltopalvelut/
Muistaakseni soitossa riitti kun ´koneen´ kysyessä ” Laitetaanko markkinointikielto ko. numeroon päälle ?” , että osasi vastata ”kyllä”.
Edit : nyt kun muistelen , minulle ei ole tullut vuosikausiin enää yhtään lehtimyyjän tai vastaavan soittoa ; lucky me…
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Seppo! Pitänee kokeilla tämäkin vaihtoehto.
Ilmoita asiaton viesti
Puhelinmyyntiin palkattavat työntekijät ovat usein opiskelijoita, tilapäisen lisäansion hakijoita tai muutamat myyntitykkejä, jotka ovat kouliintuneet ja tienaavat kohtuullisen hyvin.
Itse en enää vastaa tuntemattomiin numeroihin. Tänäänkin, lauantaina, yksi soittaja antoi soida pitkään, en vastannut. Lienee uusi metodi, jolla saadaan huolestumaan, onko jollain läheiselläni hätä.
Puhelinmyynnin voi hyvin lopettaa.
Yrittäjät, jotka palkkaava soittajia, käyttävät heitä hyväkseen. Palkka on minimaalinen ja tavoitteet kovat. Vaihtuvuus on suuri.
Ilmoita asiaton viesti
En kannata puhelinmyynnin täyttä kieltämistä, mutta asiakkaalta pitäisi saada selvä suostumus puhelinmyyntiin.
Itse tilaan Tiede-lehden aina puhelinmyyjältä. Kestotilaus on juukelin kallis, mutta puhelinmyyjältä tilauksen saa aina huomattavasti halvemmalla. Kun halpa kausi on lopuillaan, perun tilaukseni ja saan myyjältä uuden tarjouksen.
Toki minuakin välillä ärsyttää, jos viikon välein tuputetaan jotakin Me Naiset lehteä, jota en milloinkaan tilaa. Kestän kuitenkin, jotta saan Tiede-lehteni halvemmalla.
Ilmoita asiaton viesti
Juuri niin, myyjän hankittava oikeus soittaa mieluummin kuin asiakkaalla velvollisuus kieltää erikseen.
Muistan kun joskus kirjakerhon vetäjä harmitteli suurta palautettujen kirjojen määrää. Hävikin olisi helposti saanut kuriin vaihtamalla systeemin niin että asiakas vahvistaa tilauksen, eikä kuukauden kirja tule automaattisesti. Mutta kun bisnes on bisnes, niin ei sitä siten voinut tehdä.
Ilmoita asiaton viesti
Minä erosin kirjakerhosta juuri siksi, että joka kuukausi piti peruuttaa kuukauden kirja.
Lisäksi huomasin, että kirjoja sai samaan hintaan, joskus jopa halvemmalla, kirjakaupoista. Kirjojen OVH:t ovat naurettavan korkeita. Käytännössä mikään kirjakauppa ei laita kirjoille kustantajan OVH:ta.
Ilmoita asiaton viesti
Soittojen esto omaan kännykkään kaupittelijoiden numeroista auttaa sekin jo aika paljon.
Ilmoita asiaton viesti
DNA:sta taisivat kerran kokeilla kolmesta eri numerosta. Mistä ne kaikki numerot muka saa selville.
Muita nerokkaita ehdotuksia? Vastuu häiritsevän soittelun lopettamisesta pitäisi olla myyjällä.
Ilmoita asiaton viesti