Puhelinmyynnin voisi lailla kieltää

En ole ollut paperisen sanomalehden tilaaja pariin vuosikymmeneen enkä tilaa nytkään. Sori vaan Aamulehden myyjät, mutta muuta keinoa ei ole jäänyt kuin lyödä luuri korvaan, kahdelle eri soittajalle.

Kuulemma telemarkkinoinnin saa estettyä menemällä jonnekin nettiportaaliin. Olen mielestäni tämän joskus aikoja sitten tehnyt, mutta silti soittoja tulee. Lisäksi soittoja tulee jonkun palvelun tai tuotteen asiakkuuden kautta. Elisan myyntisoitot sain toivottavasti estettyä, kun ilmoitin tarpeeksi hankalasti Twitterin kautta heille. Partateriä välittävä firma on luovuttanut tietojani eteenpäin, kunnes viidettä kertaa bambusukista soitettaessa olisin ollut valmis kuristamaan soittajan, niihin sukkiinsa.

Juuri kuluneella viikolla taidettiin uutisoida tapauksista, joissa ikäihmisille, mahdollisesti muistisairaille, on puhelimessa myyty tuotteita joita eivät muista tilanneensa. Kuluttaja-asiamiehet ovat kommentoineet ns. monimutkaisten tuotteiden myyntiä, kuten kännykkäliittymiä. Mielestäni mistä tahansa tuotteesta tai palvelusta saa monimutkaisen kunhan myyjä vie puhelua tarpeeksi epäselvästi ja vauhdikkaasti. Kun myynti ulkoistetaan alan firmalle, ei myyjän intresseissä ole tietää kuin sen verran, että saa kaupan "cloussattua".

Nettiportaalin kautta täyskielto voisi toimia, jos puhelinmyyjät noudattaisivat sitä. Mikäli eivät noudata, niin selityksiä tullee tyyliin että ”Joo ei ole tietoa kiellosta vielä tullut meille”.

Olihan tässä TV-realitykin aiheesta ja mielestäni asiasta annetaan oikea kuva. Että varsin tyhjäpäisten touhua, yrittää elantoaan tienata moisella hommalla. Myyminen sikäli on ihan ok ja tarpeellista, tietysti. Esimerkiksi jos menen markettiin ostoksille, niin myyjän houkuttelu tuotteensa äärelle kuuluu kuvaan ja kohteliaasti jättävät rauhaan tarvittaessa. Samoin TV-markkinointi jne.

Julkisissa tiloissa myynti ok, mutta puhelinmyynnin katsoisin kotirauhan rikkomiseksi. Samoin puhelimitse myydään tuotteita, joita asiakas ei koe tarvitsevansa. Sillä jos tarvitsisi, ottaisi itse yhteyttä tuotetta myyviin. Tai hakee tuotteen kaupasta. Nettikaupan kautta valikoimat ovat mittaamattomat. Jos tuote oikeasti myy kuin kuumille kiville,
ei se puhelinmyyntiä tarvinne. Ja siis kun tarvitsee, ei erottune laadultaan tai hinnaltaan toisista vastaavista.

Olisi mielenkiintoista kuulla jonkun lakimiehen selityksen siitä, miksi puhelinmyynti ei ole kotirauhan häiritsemistä. Kaikki hyväksyvät sen, jos kiellän paperisen mainospostin jakelun postilaatikkooni. Johon ei tarvita maksullisia kieltopalveluja ja jota kaikki mainosjakajat noudattavat. Minusta tuotteita ja palveluja myyvillä yrityksillä on markkinointiin muita kanavia riittävästi, ilman turhien tuotteiden kauppaamista puhelimitse.

Keskustelin asiasta Twitterissä ja joku totesi, että puhelinmyynnin kiellosta tulisi kymmeniä tuhansia lisää työttömiä. Minusta olisi hyvä, jos nuo ihmiset opiskelisivat kunnon ammatin tai menisivät oikeisiin töihin, sen sijaan että häiritsisivät viattomien ihmisten kotirauhaa. Nykysysteemillä hyöty on ainoastaan bisneksellä, joissa huijareita mukana. Niin ja perintätoimistoilla.

Täyskieltoon voisi lievennyksenä ottaa pykälän, että asiakas erillisestä nettiportaalista voisi sallia soittelut niin halutessaan. Ihmisiä puhelimessa kiusaamalla Suomi ei nouse. Vastuu pitäisi olla kotirauhan häiritsijöillä, ts. joillain muilla kuin asiakkailla.

Jukka Konttinen

Mielipiteet ovat omiani, yksityisenä kansalaisena.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu