Maksubulvaanit

Tilasin tuotteen eräästä nettikaupasta, jonka maksun veloituksen peri Paytrail niminen maksubulvaani-yritys. Tilaus kaatui maksutapahtuman kohdalla. En osannut tehdä mitään, joten annoin olla.

Kunnes jonkin ajan kuluttua tuli viesti Paytrail Oy:stä, että suorita keskeytynyt maksu loppuun. Suoritin ja tuli vahvistus maksusta. Oletin, että asia on kunnossa.

Eipä ollut. Ei ole kuulunut mitään pariin viikkoon. Kun katsoin firman nettisivua, ostoskorissa jökötti yhä jo maksamani tuote. Soitin ko. yritykseen ja siellä todettiin, että tilaus näyttää peruuntuneen. Sanoin, että kyllä maksu on kuitenkin osattu tililtäni veloittaa. Sovittiin, että laittavat tulemaan.

Vaikka olen nettikauppaa tehnyt pitkään kotimaassa ja ulkomailla, tämä oli ensimmäinen varsinainen häiriötilanne. Vaan kai se on sitten nykyaikaa, että veloitus tuotteista ulkoistetaan näille bulvaaneille?

Haasteellista tässä on se, että yhden vastuullisen sijasta on kaksi vastuullista, eli tuotetta myyvä firma sekä tämä maksubulvaani. Bulvaani ei näytä, virheen jälkeen maksun saatuaan, olevan missään vastuussa hoitaa asiaa myyjälle tiedoksi ja kuntoon. Kun robotilta katkeaa nettiyhteys, asiakas kärsii?

Toinen asia, mistä en pidä, on tiliotteelle jäävä jälki asiasta. Siis kun bulvaaniyhtiö ei näytä pystyvän millään lisäämään veloitukseen maksun aihetta eli tuotteen nimeä eikä alkuperäistä veloittajaa. Tämä olisi ehdottoman tarpeellinen esim. veroilmoituksen tms. tilittämisen tarpeissa. Ja digitekniikan aikana tuskin mikään mahdottomuus, sillä jälkikäteen sähköpostien ja tilitapahtumien yhdistäminen voi olla vaikeaa tai jopa mahdotonta.

Ja asia minkä opin kantapään kautta, on että jos maksuyhtiön robotti pyytää kaatumisen jatkamaan maksamista, siihen ei kannata suostua. Ongelmia ja vaivaa tulee.

+2
Jukka Konttinen

Mielipiteet ovat omiani, yksityisenä kansalaisena.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu