Toisen luokan asiakaspalvelua

Kuolinpesän asioiden hoitaminen on sinänsä tarpeeksi vaivalloista. Siihen tuo oman lisänsä, että joka rasahdukseen pitää olla valtakirja kaikilta osakkailta allekirjoitettuna. Kun sitten osakkaat asuu ympäri Suomea, näitä on sitten lähetelty miljoonia kappaleita eestaas. Sillä riskillä, kuinka Posti voi hukata kirjeitä.

Esimerkiksi vakuutusasioissa, kun omaisena ei ole vainajan asiakastunnuksia, niin netin kautta on mahdoton saada tarvittavia asiakirjoja muutosta kuten irtisanomista varten. Ei edes ajanvaraus lähikonttoriin onnistu. Kun valitin asiaa OP-Pohjolaan, sieltä todettiin, ettei tosiaan kuolinpesän vakuutuksen hoitamista varten voi saada varauksia netin kautta. No miten h:tissä niitä asioita sitten saa hoidettua?

Sama asia oli LähiTapiolassa. Hakutuloksen mukaan, Pirkanmaalla ei ole asiakaspalveluun aikoja yhtäkään enää ikinä, ei yhdessäkään konttorissa? Soitin maksulliseen numeroon ja jätin soittopyynnön. No sieltä sitten soitti palvelija JYVÄSKYLÄSTÄ. Ja pani minut taas jonoon, odottamaan palvelua kotikaupungistani Nokiasta (toivottavasti). En jaksanut odotella maksullisessa jonossa.

Eli ilmeisesti ilman asiakastunnuksia olet todellakin toisen luokan asiakas.

Eikä siinä vielä kaikki, vaikka asiakastunnukset olisikin. Luulin jo saaneeni ajan viikon päähän Tampereen S-pankkiin, mutta sekin aika jää vahvistumatta. Jälleen kerran, ei kotikaupungissa ole vapaita aikoja ollenkaan. No, sitten varaus onnistuu sinne Tampereelle, vasta noin kuukauden päähän.

No, sitten kävikin ilmi, että asiakirjoja voi toimittaa sähköisten kanavien kautta. Kunhan vain ensin löytää ne kanavat. Ne eivät todellakaan ole selkeästi esillä ja sitten yritetään vain ohjata selaamaan FAQ-listoja sekä väistelemään chattibotteja – estämään suoran viestin lähettäminen.

Sitäpaitsi, jos kerran asiakirjoihin kuitenkin tarvitaan osakkaiden allekirjoitukset ja rastit ruutuun oikeisiin kohtiin, niin nehän on erittäin helppo väärentää pdf-dokumentteihin.

Kun ei todellakaan haluta, että joudutaan rekrytoimaan ihmisiä vastaamaan monimutkaisiin kysymyksiin kun se on niin kallista. Asiakkaan turha vaiva, ajankäyttö ja mielipaha on sen sijaan aina ilmaista. Ja pahoittelutkin on ilmaisia.  Kiitos vain OP-Pohjola. LähiTapiola ja S-Pankki kun ette tämän enempää ole asiakkuudestani kiinnostuneita.

Jukka Konttinen

Mielipiteet ovat omiani, yksityisenä kansalaisena.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu