Liikennepalvelulain parantaminen ja KKV:n näkemykset.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto julkaisi taksimarkkinaselvityksen ja sen keinot alan kehittämiseen. Selvitys sisältää useita epäkohtia.

Vapaat välityskeskukset

”Taksiyrittäjiä ei pitäisi sitoa vain yhteen välityskeskukseen, vaan heillä pitäisi olla mahdollisuus ajaa usealle eri välityspalvelulle.” – KKV

Samalla virasto kertoo, että ”kuluttajan pitäisi pystyä helposti varmistamaan ja tunnistamaan minkä taksiyhtiön autoa hän käyttää.

Eikö nämä ole ristiriidassa keskenään?

Välityskeskuksia ei pidä avata kaikille halukkaille. Se sekoittaa markkinoita entisestään. KKV pyrkii vertauskuvannollisesti siihen, että kun kuluttaja tilaa Hesburgerista kerrosaterian niin hän saakin tahtomattaa Big Macin tai jopa Pizza Hutin pizzan?

Suuret taksiyhtiöt ovat sitoutuneet laadukkaaseen palveluntarjontaan, luotettavaan toimintaan, ympärivuotiseen tarjontaan ja kohtuulliseen hintatasoon, josta hyötyvät niin kuluttajat, myyjät kuin myös viranomaiset.

Jos autoilija kuuluu useisiin välitysyhtiöihin mikä välitysyhtiö priorisoidaan, kun kysyntää on samaan aikaan paljon jokaisessa yhtiössä? Miten kuluttaja helposti tunnistaa tilaamansa ja haluamansa x yhtiön taksin x yhtiön taksiksi? Ei välttelevän b yhtiön taksiksi, josta viimeksi sai huonoa palvelua?

Viranomainen halusi kilpailua. Nyt kun ala kilpailee, siinä menestyvien pitäisi ottaa ei-menestyvät samaan järjestelmään mukaan? Paradoksia.

Taksamittari

Taksamittaripakko heikentäisi myös sovelluspohjaisten taksiyrittäjien toimintaedellytyksiä.” – KKV

Kuluttajille tarjottava GPS ei ole tarkkaa / luotettavaa mittausta. Kuluttaja ei halua maksaa ”noin yhdestä kilometristä”, vaan kuluttaja haluaa maksaa kilometristä. Kuten myös mm. kaupassa kuluttaja haluaa maksaa yhdestä kilosta, ei ”noin kilosta”.

Lisäksi sovelluspohjainen taksamittari voi edistää merkittävästi harmaata taloutta. Sen tiedot on helppo poistaa tai mittari-sovelluksia voi olla samaan aikaan useita.

”Taksamittaripakko voisi vähentää olennaisesti kilpailua lisäämällä taksiautoilijoiden kustannuksia.” – KKV

Taksamittari ei ole suuri alkuinvestointi. Se maksaa älypuhelimen verran, eli n. 100-500 euroa. Se ei olennaisesti estä kilpailua millään asteikolla mitattuna. Lisäksi kalibroitu ja sinetöity taksamittari (kassakone) ehkäisee tehokkaasti harmaata taloutta ja antaa luotettavan mittaustekniikan.

Kela-kyydit

Olisi syytä pohtia esimerkiksi mahdollisuutta järjestää julkiset hankinnat niin, että taksiyrittäjät voisivat itse tarjota ehtoja ja hintaa.” -KKV

Eli tilaaja voisi saada tuhansia ja tuhansia tarjouksia tai ei yhtään tarjousta? Hän voisi myös saada pelkästään riistohintaisia tarjouksia? Tämä tekisi markkinoista selvemmät?

Muistetaan edelleen se, että taksia käytetään yleensä heti. Sitä käytetään kiireessä, vieraalla paikkakunnalla tai pakosta. Sitä ei koskaan varata viikkojen päähän ja erittäin harvoin se varataan edes päivien päähän.

Vapaassa markkinataloudessa tulee siis pakosta tilanteita, että kuluttajalla on vain kaksi mahdollisuutta:

– Maksaa riistohinta ja mennä.
– Olla maksamatta riistohintaa, olla menemättä ja menettää jopa enemmän.

Suomessa on pitkät välimatkat. Palveluita keskitetään entisestään. Välimatkat pitenevät näin entisestään. Samalla kuljetuskustannuksien kuitenkin pitäisi laskea?

Lopuksi

Taksialan vapautus on aiheuttanut sen, että tarjontaa ei koko maassa ole. Tämä ongelma tiedettiin jo ennen taksiuudistusta (!) Syrjäseuduilta palvelut lakkaavat, palveluita keskitetään ja kasvukeskuksissa sitä on jopa liikaa. Pitkäaikainen liikatarjonta vuorostaa aiheuttaa mm.

– harmaata taloutta.
– Laadun heikkenemistä.
– Hintojen nousua.

Kaikki myös muistavat ministeriön ja sen aikaisen ministerin ratkaisun saatavuusongelmaan: ”Kunnat ostavat päivystyksen ja tarjonnan”. Onko yksikään kunta edes harkinnut ostamista? Miksi veronmaksajien se pitäisi edes maksaa?

Viranomaisen pitäisi tunnistaa se, että sääntelystä vapaa taksi ei toimi yhdenvertaisesti kaikkialla Suomessa. Se saattaa toimia hyvin paikassa x, mutta ei välttämättä lainkaan muualla. Sääntelystä vapaasta taksialasta hyötyy vain pieni osa kuluttajista. Viranomainen ei voi asettaa säädöksiä mm. asuinpaikan mukaan. Alan pelisäännöt pitää olla kaikille samat. Näin saadaan kestävästi kehittyvät ja luotettava toimiala. Yhtenäiset hintatarrat sitä ei tee.

Taksialan luotettavuus ennen uudistusta oli hyvää tai kiitettävää 93 %. Uudistuksen jälkeen alan luotettavuus on hyvää tai kiitettävää enää 74 %.

Taksimarkkinoiden toteutuneet ongelmat tunnistettiin ja tiedettiin jo liikennepalvelulain rakennusvaiheessa. Ne tiedettiin jopa erittäin hyvin. Ministeriö tai sen aikainen liikenneministeri niistä ei välittänyt, lakaisi ne maton alle ja asiat runnottiin väkisin läpi. Tulos tästä näkyy nyt markkinoilla. Yksikään liikennepalvelulain tavoitteista ei ole toteutunut. Toivottavasti asenne ja tietotaito on nyt parempi kehittämään Suomen taksimarkkinoista laadukkaan, siihen mitä se oli ennen uudistusta.

Loppupeleissä joidenkin vaatimukset ovat kohtuuttomia:

– Alalle tuloa pitäis helpottaa entisestään?

– Takseja pitäis olla kaikkialla tarjolla suuret määrät 24/7/365?

– Pakkopäivystys, jos joku sattuisi tarvitsemaan taksia?

– Hintojen pitäisi laskea roimasti (!)

Kukaan ei mieti, että taksiyrittäjän ja/tai kuljettajan pitäisi elääkin ko. työllä. Maksaa tunnollisesti mm. verot ja kulut. Taksin kate sääntelyn alla ei ollut kummoinen, eikä sitä se ole vieläkään. Taksiyrittäjän k.a vuosiansio (palkka) sääntelyn alla oli 27 000 eur / vuosi / brutto. Vaatien lukemattomia työtunteja. Suurin osa (yli 90 %) yrityksistä oli toiminimiyrittäjiä (mikroyrittäjiä). Hinta on vasta siis kohoamassa oikealle markkinatasolle. Sääntelyn alla sitä pidettiin keinotekoisesti alhaalla.

Valitettavan usein yhteiskunnan rattaissa asiat pyörivät vuosikausia ja toisessa päässä oleva ihminen on ahdistuksen tilassa koko ajan. Osaa kuluttajista kiinnostaa vain mahdollisimman halpa ja nopea tuote / palvelu. Tämä osa ei ajattele ihmistä sen takana, miten palvelu on tuotettu ja mitä ko. palvelun tuottaminen ylipäätänsä yksilöltä vaatii.

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu