Traficomin määräys taksien hintavertailuun?

Taksialan liberalisointi toi alalle valtavat ongelmat. Tiukasti säännellystä alasta Euroopan liberalisoimimpaan. Nyt taksialan kirjavaa hinnoittelua pyritään parantamaan uusilla viranomaisen määräyksillä, jotta kuluttaja erottaisi mm. selkeästi taksien hinnoittelun ja pystyisi vertailemaan palveluntarjoajia. Uutisen asiasta voit lukea TÄÄLTÄ.

Miksi taksia käytetään?

Taksia käytetään yleensä pakosta, kiireessä tai vieraalla paikkakunnalla. Taksialan markkinataloudessa kuluttajalle tulee tilanteita jolloin hänellä on vain kaksi mahdollisuutta:

– Ottaa taksi, maksaa (riisto)hinta ja mennä.
– Jättää ottamatta, olla menemättä, jättää maksamatta ja menettää jopa enemmän.

Kuluttaja joutuu siis eri tilanteissa käyttämään taksia, oli näkyvillä vertailuhintaa tai ei. Olisi se riistohintainen tai ei. Olisi se hyvälaatuinen tai ei.

Hintavertailu

Koko vertailuhintamääräys on outo. Miksi takseissa edes pitäisi olla vertailuhinta? En ole nähnyt mitään muuta palvelua / tuotetta ostaessani vertailuhintaa, etenkään viranomaisen määräämää. Oletko sinä? Pakotetaanko seuraavaksi mm. parturit ilmoittamaan vertailuhinta liikkeensä ikkunoissa? Vertailuhinta ja sen mallipohja, joka täyttää viranomaisen hyväksymät (määräämät) standardit mm. tarran koon, selkeyden ja värityksen osalta?

Alan toimijoilta vaaditaan jo nyt maksimihinnan ilmoittamista markkinoinnissaan. Ei siis alkaen hinnoittelua, vaan maksimihinnoittelua. Kuin mm. Finnair ilmoittaisi markkinoinnissaan: ”Nyt Oulu – Helsinki lento enintään 800 euroa ja Ateena – Helsinki – Ateena 4400 euroa” tai vaikkapa ruokaravintolan: ”Nyt ruokamenu enintään 290 euroa”.

Traficomin määräys tarkoittaa myös sitä ettei se koske kaikkia alan toimijoita, määräys koskee vain yrittäjiä joiden hinnoittelu perustuu ajan ja matkan mittaamiseen. Viranomainen pyrkii siis jälleen omalla toiminnallaan luomaan useat eri markkinat ja pelisäännöt. Se tekee valvontaiskuja vain tunnuksellisiin takseihin ja nyt se pakottaa osan toimijoista käyttämään hyväksymäänsä vertailuhintaa. Erit pelisäännöt – sekavat markkinat.

Liikennepalvelulaki oli floppi. Nyt se on jo täysin katastrofaalinen. Toiminta osoittaa jälleen sen ettei taksialan liberalisointi toimi. Laki rakennettiin ministeriön (LVM) toimesta täysin väärin.

Kuluttajansuojan näkökulmasta vertailuhinnan ilmoittaminen hinnastosta on määräyksen keskeisintä sisältöä. ”Vertailuhinnalla ei tarkoiteta ehdotonta edullisinta toteutuvan taksimatkan hintaa vaan keskimääräisen taksimatkan pituuden ja keston mukaista hintaa, joka muodostetaan laskennollisesti toimijan hinnanmääräytymisperusteiden mukaan.” – Traficom

Pelkistettynä, kun k.o. määräys ei hinnoitteluperusteita määrittele:

– 10 km / 15 min matka vertailuhinta voi maksaa 10 euroa.
– 3 km matka samalla toimijalla voikin maksaa 25 euroa.
– Maksaako 1 kilo makkaraa enemmän kuin 1 metri makkaraa?

Taksiala ei halua määräystä, joka aiheuttaa väärää tietoa kuluttajilla! Sen pitäisi alan valvovan viranomaisenkin jo tietää.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu