Mikä on suomalaisten autoilijoiden osuus ilmakehän hiilidioksidista?
Lainaukseni toisaalta. Linkki heti lainauksen alla.
”🎯 🎯 🎯 🎯
Prosenteilla pelataan tämä aloitus !
Meneekö näin ?
Ilmakehässä hiilidioksidin osuus kaasuista 0,04%, siitä
ihmisen osuus 5%, siitä
Suomen osuus 0,07 tai 0,14 % ( kumpi ? ) ja
siitä liikenteen osuus n. 20 %, josta
henkilöautoliikenteen osuus n. puolet eli 9-10 %
eli paljonko on Suomen CO2 päästöt henkilöautoliikenteen
osalta prosentteina kokonaispäästöistä ?
Asialliset vastaukset kaavan kera jos jokin luku näistä on väärä niin korjaa ,kiitos !”
https://m.facebook.com/groups/ilmastofoorumi/permalink/10158149573862725/?anchor_composer=false&ref=m_notif¬if_t=group_highlights
Mielenkiintoinen aihe tämäkin.
Paljonkohan sähköautojen avulla tuota suomalaisten henkilöautojen osuutta on mahdollista pienentää?
Niin, ja jokos niiden akkujen jatkokäsittely on hoidettu siten ettei luontoa oikeasti saastuteta?
Hiilidioksidi kun kuitenkin on kasveille elintärkeää ja kasvit taas elintärkeitä meille.
Mitenkähän ruokaa olisi riittänyt kaikille maailman ihmisille jos hiilidioksidin määrä olisi pienentynyt viimeisen 150 vuoden aikana yhtä paljon kuin se on kasvanut?
Ps. Aika ikäviä näiden sähköautojen palot.
Sähköauto syttyi kolmesti – akkupalo on arvaamaton ja vaikea sammuttaa
”Ei sammu millään, syttyy uudelleen ja aiheuttaa ympäristötuhoja. Sellainen on sähköauton akkupalo. Pelastusala tarvitsee ohjeet sähkö-, hybridi- ja kaasuautojen sammuttamiseen.”
”OPERATIIVINEN TOIMINTA 28.6.2019
Sähköauto syttyi kolmesti – akkupalo on arvaamaton ja vaikea sammuttaa
Kaasumainen palo
”Savunmuodostus väheni, mutta lämpökameran mukaan akuston lämpötila oli edelleen kohtalaisen korkea, noin 200 astetta. Pitkäkestoisen jäähdyttelyn jälkeen auto päätettiin siirtää asfalttikentälle, jossa mahdollinen uudelleensyttyminen ei aiheuttaisi leviämisvaaraa.
Auton syttymisestä oli kulunut noin tunti. Se näytti sammuneen täysin, savunmuodostus oli lakannut ja akuston lämpötila laskenut. Palokunta poistui, paikalle jäi autoliikkeen edustaja.
Noin vartin kuluttua auto syttyi kuitenkin räjähdyksenomaisesti uudelleen. Kun palomiehet tulivat takaisin palopaikalle, auto paloi aukealla kentällä.
”Se oli hyvin kaasumainen palo, voimakasta liekkiä työnsi takapenkin alla olevasta huoltoerottimen luukusta. Välillä se sammui ja välillä syttyi uudelleen. Palo oli muutenkin epämääräinen. Me laskimme sinne vettä, mutta aika huonolla sammutusteholla.”
Epävakaa pitkään
Autoa jäähdyteltiin jälleen pitkään, puolisen tuntia.
”Savuttaminen lakkasi, ja auto näytti kauttaaltaan aika pahasti palaneelta. Lämpö laski matalaksi ja kaikki näytti taas siltä, että se olisi sammunut. Siinä vaiheessa lähdettiin asemalle vuoronvaihtoon.”
Säiliöauton kuljettaja jäi paikalle vahtiin. Tehtävään oli mennyt jo kolme tuntia. Kun miehet olivat vuoronvaihdossa, kuljettajalta tuli tieto, että auto syttyi uudelleen täyden palon vaiheeseen.
Sammutus ja jälkivartiointi kesti vielä pitkään.
”Palon ennustettavuus ja kehittyminen poikkesi kaikista muista palotyypeistä, mitä tässä on tavattu”, Koskimaa sanoo.
”Sammutettu sähköauto on epävakaa pitkään. Maailmalla upottavat niitä vedellä täytettyihin siirtolavoihin. Oikein kenelläkään ei ole tietoa, miten näitä pitäisi sammuttaa. Olisiko hyvä polttaa auto hallitusti loppuun, vai pitääkö ruveta haalimaan siirtolavoja?” hän kysyy.”
No joo, aika hyvin nämä sähköautot tulevat työllistämään meitä tulevaisuudessa 🤔
🤔🤔🤔
Taitaa se co2 ”virta” suuntautua muista maista tähän suuntaan. Sen takia suomalaisen yksityiautoilusta ei tule yhtään mitään co2 päästöä glopaalisti.
Ilmoita asiaton viesti
Autoissa on sellainen paradoksi, että autojen koot ovat kasvaneet koko ajan, ja mikä vaikka vuonna 1980 oli ns. iso auto, niin nykymittapuulla se on pieni auto. Autojen kulutus ei juurikaan ole laskenut 90-luvun jälkeen juuri tuon koon kasvamisen seuraksena.
Ilmoita asiaton viesti
Mittaamattoman pieni määrä.
Ilmoita asiaton viesti
Myös rekka autoilijat ovat otsikkosi mukaan autoilijoita Suomessa.
Sen osuus on se toinen puoli päästöistä.
Nyt henkilö autoilijoilta kerätään lisärahaa ja henkilöliikenteeseen panostetaan niin maanteitten kuin raideliikenteen osalta .
Niin poltto aine ja energia puolelle sähköistyksen ja biopoltto aineiden kehittämisiksi. Ne koskevat suurelta osin henkilö autoilua ja henkilöliikennettä.
Em lisäksi pyritään Etelä Suomen alueella lisäämään joukkoliikennettä, johon panostetaan seuraavien 50 vuoden aikana nyt pöydällä olevien suunnitelmien mukaan kymmeniä ja taas kymmeniä miljardeja.
Rekka liikennevolyymien siirtoja ja niiden merkitystä päästöjen pienentämisiin ei ole vielä aloitettu meillä tutkia, vaikka EUssa tavoite on jo vuonna 2011 asetettu 50 % tasoon. Eli meillä pitäisi olla vuoteen 2050 mennessä meidän rekkaliikenteemme suoritteesta vähintään 50 % raiteilla ja vesillä. Tähän on olemassa keinot mutta niitä ei vaan tahdota hyväksyä valtion toimesta eikä niiden vaihtoehtomallien tutkimisiin ja kehittämisiin myönnetä varoja http://sisavesiliitto.simplesite.com/445968775
+++
Kun taas em raideliikenteen kymmenien miljardien panostuksilla lähinnä henkilöliikennepuolelle saadaan noin 2-4% helpotukset (lähde: valtion liikennejärjestelmäsuunnitelma vuoteen 2032) .
Suomessa vaan laitetaan pääpaino pelkkään poltto aineeseen ja valmistellaan puutteellisten faktojen avulla järjestelmää, jossa ei kaikkia liikennemuotoja oteta suunnitteluun mukaan lainkaan…
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/viisi-vs-nelja-liikennemuotoa-eu-tavoite-vs-suomen-malli-vuodesta-2011/
Ilmoita asiaton viesti