Presidentin vaihdos

 

On syytä uuden presidentin astuttua virkaansa 1.3.2024 arvioida, mitä vaikutuksia ajankohtaisilla asioilla voisi olla Perustuslain 93 §:n soveltamiselle. Sen paljon siteerattu keskeinen toimivaltamääräys kuuluu näin: ”Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa.”

Käytännön tasolta voi arvioida, että Suomen liittyminen huhtikuussa 2023 Naton täysjäseneksi voi vain syventää presidentin roolia käytännön toiminnassa. EU-asiat kuuluvat jo tekstimääräyksen mukaan pääministerille. Turvallisuuspolitiikka sen sijaan presidentille, samoin ulkopolitiikka laajasti ottaen. Pääministerivetoisuuden rajaus vaikuttaa siis varsin tarkalta muodollisesti, mutta kun pahasti heikentyneen kansainvälisen turvallisuuspoliittisen tilanteen heikentyminen on tosiasia, joka heijastuu myös EU:n toimintaan, rajanvetoa on syytä tehdä presidentin hyväksi.

Venäjän siirryttyä sodan tielle yhä vaikuttavammin tämän vuosisadan eli 2000-luvun käynnistyttyä, turvallisuuspolitiikan käsite on saanut 1990-lukua verrattomasti laveamman osan kansainvälistä elämää. Samalla on EU:n käsitteistössä turvallisuuspolitiikka saanut paljon lisää sijaa. Samalla Naton laajentuminen itään on ollut omiaan lisäämään turvallisuuspolitiikan roolia myös EU-kontekstissa.

Samanaikaisesta V. I. Putinin nousun kanssa 2000-luvun alusta alkaen Suomen uusi Perustuslaki astui voimaan. Se kuitenkin tekstillisesti pohjautuu 1990-luvun suvantoon kansainvälisessä elämässä, joka kuitenkin suli nopeasti  V. Putinin ryhtyessä palauttamaan Venäjälle Neuvostoliiton Kylmän sodan aikaista suurvaltaroolia. Sota on politiikan väline siinä missä muutkin poliittiset työkalut. Tämä tosiasia säätelee jatkossakin tulevaisuutta epäilemättä varsin pitkälle.

Kansainvälisen politiikan sotaisa profiili vahvistaa presidentin roolia armeijan (poliittisena) ylipäällikkönä. Naton sotilaallinen perusmerkitys tukee samaa näkökulmaa. Naton perustehtävän sotilaallinen kirkastuminen Venäjän sotatoimien seurauksena on linjassa Suomen puolustuspolitiikan näkökulmasta tarkasteltuna.

Lisäksi Suomen presidentin asema politiikan kentällä on tietyllä tavalla vahvempi häiriöitä vastaan kuin pääministerin tehtävä. Presidentin ei tarvitse nauttia tunnustettua eduskunnan luottamusta suoran vaalin vuoksi.

EU tukee turvallisuusnäkökulmaa monella tavalla. Aseteollisuuden kehittäminen on yksi tärkeä asia EU:ssa. Sen sijaan EU-armeija on turha ajatus, koska on Nato. Senkin joukot ovat kansallisten armeijojen varassa. Nato on jo 75 vuotta turvannut rauhaa maailmassa. Nyt on uusi suursotien kansi alkanut Ukrainassa ja Lähi-Idässä. On varauduttava sodan leimahtamiseen laajemminkin, niin epätoivottavaa kuin se onkin.

Muutospaineita ei nähdäkseni ole tekstin osalta, eikä sellaista ole arvovaltaisilta tahoilta esitettykään.

 

Aleksander Stubbin askeleita toki täytyy seurata tarkasti. Minulla onkin yli viidenkymmenen vuoden kokemus presidenttiemme lähiseurannasta.  Lähtö on ollut jo tähän mennessä omintakeinen. Kun aiemmin on ajateltu tiettyä vieraissa käynnin järjestystä avaukseksi, nyt on tahti ollut erilainen. Naton sotaharjoituksen seuraaminen ensi töiksi on poliittisesti merkittävä toimi Nato-linjan hyväksi. Kun Mauno Koivisto mietti miten ensimmäisen vierailun saisi suunnattua Neuvostoliittoon, nyt ei tuollaista ole tarvinnut pohtia. Ukrainan puolustustaistelun tukeminen on ollut näyttävästi esillä. Tämä kaikki on mahtunut hyvin Perustuslain 93 §:n piiriin.

Sen sijaan Stubbin vierailu EU-johdon pakeilla on herättänyt julkisuudessa keskustelua. Pääministeri ei liene asiasta mieltään pahoittanut, eikä ole kokenut varpaitaan tallotuiksi.

Tässä on kuitenkin Perustuslain kannalta oltava tarkkana, eikä uuden presidentin pitäisi ryskyen tunkeutua voimalla EU:n kentälle. Ymmärrän mielihalun, se on kiintoisa kenttä. Itsekin olen tehnyt paljon töitä Komission Jean Monnet-yhteisön jäsenenä sekä tehnyt Euroopan integraatioon liittyvää tutkimustyötä. Ero menneeseen Mauno Koiviston aikaan on huikea. Kun UM:n poliittisen osaston tutkimuspäällikkönä aloitin vuonna 1985 tekemään integraatiotutkimusta, tuli viestejä, että sellainen ei kiinnosta ketään valtiojohdossa, Taivas, missä elimme silloin. Sain aiheen väitellä Euroopan integraatiosta ja tarkasti ottaen Suomen integraatiopolun alusta ja Efta-suhteen synnystä. Paljon muutakin olen aiheesta kirjoittanut.

Kahden lautasen malli ei sen sijaan ole enää mahdollinen, toivottavasti. Kuitenkin presidentin ja pääministerin tulee kyetä hyvään yhteistyöhön ja asioiden valmisteluun. Stubb oli pääministeri Orpon valinta, joten asia lienee kunnossa. On myös huomattava toimikausien pituudet. On hyvä, että presidentti voi istua kuusi vuotta ja edustaa jatkuvuutta ulkopolitiikassa, kun pääministeri voi saada kenkää eduskunnalta milloin vain.

Näkemykseni presidentti-instituution tarpeellisuudesta eroaa kuin yö päivästä, jos rinnalle asetan entisen UM-kollegan Hannu Himasen ehdotuksen seremoniamestaripresidentistä Suomeen. Taistolainen kommunisti Hannu Himanen oli Kremlin komennettavia aikana, jolloin Taisto Sinisalo Himasen UM:öön auttoi. Himanen valitsi hallinnollisena alivaltiosihteerinä 1990-luvulla…

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu