Länsiradan suunnittelu lopetettava, liikenneratkaisuissa jatkossa huomio huoltovarmuuteen

Toni Lehtisen HS 7.4 hyvä artikkeli otsikolla ”Laskelma: Tunnin juna sittenkin kannattava” oli kuolinisku ns. tunnin radalle, nykyiselle länsiradalle. Toimittaja oli saanut käsiinsä Länsirata-hankeyhtiön laatimat omat laskelmat EU-rahoitusta varten, mukana laadinnassa asianosaiset Siemensin konsultit. Ei ole ihme, että miljardihanke on heistä kannattava! Mm. EU:n hakumallin mukaisissa sosioekonomisissa laskelmissa 10 minuutin matka-ajan vähennys tuottaa 7 miljardin säästöt 30 vuodessa! Ei ihme, että EU:ta voidaan kupata! Etätöitä ei oteta huomion, kun luullaan matkustajien määrän kasvavan.

Laskelmalla ei tosin ole mitään merkitystä, koska kunnilla ja valtiolla ei ole varaa tähän rataan (HS 28.3).

Tärkeämpi syy lopettaa turkulaisten poliitikkojen, erityisesti Orpon siltarumpu on huoltovarmuus. Länsirataan aiotut velkamiljardit tarvitaan ihan muualle. Monet asiantuntijat ovat huolissaan maamme itä-länsiyhteyksien määrästä, laadusta ja nopeudesta. Uhka idässä edellyttää montaa välttämätöntä näkökulmaa huoltovarmuuteen: Vaasa-Uumaja yhteyden parantaminen ja Haaparanta/Kittilä-yhteys länteen mm. Narvikiin ylläpitäisi asevoimien ja siviiliväestön huoltoa, kun Itämeren merenkulku, myös Turun satama, menee kriisiaikana kiinni. Tähän on varauduttava hyvissä ajoin.

En usko, että Orpon hallitus haluaa jäädä historiaan huoltovarmuuden tuhoajana, vaan lopettaa  kaikkien Etelä-Suomen, myös Helsinki-Tampere -välin ratasuunnitelmat ja suuntaa panokset tärkeämpiin turvallisuutta luoviin kohteisiin. Ja asialla on kiire.

 

PS Lähetetty HS Mielipide, ei julkaistu

Jukka Uitti
Sitoutumaton Tampere

Olen yhteiskuntaa ja maailman tapahtumia kauan seurannut emeritus professori. Harrastuksia: Kansainvälinen ja kansallinen politiikka, poliittinen historia, museot, teatteri- ja oopperataide.

Nykyään seuraan valtamedioita kriittisesti, koska niiden faktaperustan sekä monipuolisen tarkastelunäkökulman avulla puolustetaan demokratiaa. Somessa en ole, syyt luettavissa edellä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu