Hallituksen esitys paikallisen sopimisen edistämisestä – uhka vai uusi mahdollisuus ammattiyhdistysliikkeelle?

Hallitus on jättänyt eduskunnalle lakiesityksen HE 85/2024 jonka tavoitteena on edistää paikallisen sopimisen mahdollisuuksia siten, että paikallisen sopimisen mahdollisuudet olisivat jatkossa nykyistä tasavertaisemmin käytössä eri työpaikoilla riippumatta siitä, onko työnantaja järjestäytynyt tai onko henkilöstö valinnut itselleen työehtosopimuksessa tarkoitettua edustajaa.

Esityksessä on syytä huomata, että sillä laajennetaan järjestäytymättömien työantajien mahdollisuuksia paikalliseen sopimiseen mutta samalla lakiesitys vahvistaa järjestäytyneiden työntekijöiden valitseman aseman esisijaisuuden paikallisissa neuvotteluissa. Työnatajapuoli ei siis voi valita kenen osapuolen kanssa suostuu neuvottelemaan.

Lakiesityksen mukaan, jos työehtosopimuksen mukaan paikallisen sopimuksen osapuoleksi edellytetään luottamusmiestä, sopimus tehdään tämän kanssa. Luottamusmies edustaa tällöin kaikkia niitä työntekijöitä, joihin kyseistä työehtosopimusta sovelletaan.

Lakiesityksen mukaan työntekijöillä, jotka eivät ole työehtosopimukseen sitoutuneen työntekijäyhdistyksen jäseniä, on kuitenkin oikeus enemmistöpäätöksin valita luottamusmiehen rinnalle luottamusvaltuutettu edustamaan heitä paikallista sopimusta koskevissa kysymyksissä. Kyse on oikeudesta mutta ei velvollisuudesta. Valittu luottamus mies edustaa henkilöstöä joka tapauksessa ja hänen rinnallaan luottamusvaltuutettu, jos sellainen on valittu. Jos luottamusmiestä ei ole valittu, paikallinen sopimus voidaan tehdä luottamusvaltuutetun kanssa.

Voimassa oleva lainsäädännön mukaa työnantajan on kohdeltava henkilöstöään yhdenvertaisesti, josta syystä neuvottelutulos ei voi olla erilainen koskien järjestäytynyttä ja järjestäytymätöntä henkilöstöä. Kun järjestäytyneitä työntekijöitä edustavalla luottamusmiehellä on neuvottelutilanteessa taustalla oman ammattijärjestönsä tuki, on varsin epätodennäköistä, että häntä voitaisiin painostaa jyrkästi henkilöstön etujen vastaiseen sopimiseen.

Työntekijöiden neuvotteluasemaa tarkasteltaessa on syytä huomata, että järjestäytymättömät työntekijät voivat koska tahansa järjestäytyä ja järjestäytyneet työntekijät, jotka eivät ole valinneet luottamusmiestä voivat sellaisen koska tahansa valita. On varsin ilmeistä, että järjestäytymättömän luottamusvaltuutetun sopima henkilöstölle ilmeisen epäedullinen sopimus johtaisi siihen, että osa henkilöstöstä järjestäytyy ja valitsee luottamusmiehen, joka puolestaan voi irtisanoa epäedullisen sopimuksen 3 kk irtisanomisajalla.

Lakiesityksessä on kiinnitetty huomiota järjestäytymättömän luottamusvaltuutetun tosiasiallisiin valmiuksiin toimia henkilöstön edustajana. Esityksen mukaan työsopimuslain 13 luvun 3 §:n lisätään uusi 3 momentti: ”Jos luottamusvaltuutettu tekee henkilöstön edustajana paikallisia sopimuksia, työnantajan on edistettävä tämän osaamiseen ja työpaikan toimintaympäristön tuntemukseen liittyviä valmiuksia siinä määrin kuin se on tarpeen henkilöstön edustajan tehtävän hoitamiseksi.”

Lakiesityksen perustelujen mukaan luottamusvaltuutetun osaamisen edistäminen voi edellyttää sitä, että työnantaja järjestää luottamusvaltuutetulle mahdollisuuden osallistua koulutukseen tai muutoin antaa tilaisuuden osaamisen kerryttämiseen. Perusteluluissa edistettävää osaamista on kuvattu vastaavan kaltaisilla asioilla, joihin työpaikalle valittu luottamusmies perehdytetään ammattiyhdistysliikkeen järjestämässä luottamusmieskoulutuksessa.

Olisiko mahdollista, että yleissitovan työehtosopimuksen sopijapuolena oleva ammattijärjestö kutsuisuisi myös neuvottelutoimintaan osallistuvat luottamusvaltuutetun mukaan koulutuksiin tai osaan niistä? Olisiko mahdollista sopia työehtosopimuksen ehtona niin, että työnantaja osallistuu näiden koulutusten kustannuksiin?

Koska luottamusvaltuutettujärjestelmä olisi jatkossa luottamusmiesjärjestelmää täydentävä, ei sitä korvaava järjestelmä, ei valittujen luottamusmiesten ja luottamusvaltuutettujen välillä tule nähdä ristiriitaa. Luottamusvaltuutettu järjestelmä tuo neuvottelutoiminnan yrityksiin, joissa sitä ei ole aiemmin ollut. On syytä huomata, että luottamusvaltuutetulla on myös itsellään oikeus järjestäytyä ja jatkaa silti luottamusvaltuutettuna taikka tulla valituksi luottamusmieheksi. Työnantajaosapuolen aloitteesta luottamusvaltuutettua ei voida vaihtaa toiseen järjestäytymättömään henkilöön.

Yhteistoimintalain 38 § työehtosopimuksella toisin sopimisen mahdollisuuksia ehdotetaan lakiesityksessä laajennettavaksi siten, että jatkossa pykälässä säädetyistä asioista saisi sopia työnantaja tai työnantajien yhdistys sekä työntekijöiden valtakunnallinen yhdistys tai valtakunnallisen yhdistyksen jäsenyhdistys. Nykyisellään toisinsopiminen on mahdollista vain työnnättäjien ja työntekijöiden valtakunnallisten yhdistysten kesken. Työntekijä puolella sopimusoikeus siis säilyisi ammattiyhdistyliikkeellä, mutta sopijapuoleksi riittäisi valtakunnallisen yhdistyksen jäsenyhdistys.  Käytännössä tämä edellyttää työntekijäpuolella aktiivisuutta paikallisessa järjestötoiminnassa.

Nähdäkseni hallituksen esitys on ammattiyhdistysliikkeelle enemmän uusi mahdollisuus kuin uhka.

HE 85/2024 vp (eduskunta.fi)

 

JukkaKivimki
Espoo

Espoolainen insinööri ja pitkän linjan järjestövaikuttaja. Työpaikka julkisella sektorilla.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu