Miksi pääministeri Sanna luo kilpailuedun markkinoille yhdelle yritykselle ja hankaloittaa kymmenien laukkumarkkinaa?

Pääministerimme harrastaa mielellään tuote-esittelyä. Tällä tarkoitan siis sitä, että hän mainostaa julkisuudessa jonkun suomalaisen yrityksen tuotetta. On esitetty, että pääministerin asemaa ei ole soveliasta käyttää tällaiseen.

Moni ei ymmärrä mitä pahaa tässä olisi. Eikö ole vain hyvä, että suomalainen yritys saa huomiota ja apua myyntiponnisteluilleen?

Voihan se näinkin olla. Riippuu tapauksesta. Suomalaista paperikonetta on hyvä kehua kiinalaisille.

Mutta laukkubusines on vähän eri asia.

Toisin kuin paperikoneiden valmistajia, laukkujen valmistajia on Suomessa kymmeniä. Ne ovat pääsääntöisesti pieniä firmoja kuluttajamarkkinoilla.

https://www.maammekauppa.fi/suomessa-valmistetut-laukut-lista-kotimaisista-valmistajista/

Pääministerin tulisi olla objektiivinen sen sijaan, että edistäisi yhden liiketoimintaa muiden kustannuksella. Toiminnallaan pääministeri luo kilpailuetua yhdelle ja haittaa muiden liiketoimintaa. Markkinat vääristyvät eikä parhaimmat enää välttämättä menesty vaan se, jonka pääministeri valitsi.

Tuote-esittelyinnossaan Sanna ei näytä ymmärtävän markkinoiden toimintaa, kilpailun merkitystä ja terveiden markkinoiden periaatteita.

+2
jukkakleppalahti
Sitoutumaton Kerava

TkT, Innovaatioasiantuntija ja tutkija. Opi perusasiat.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu