Marin ja bussin alle heitto

Kun selvitetään niitä syitä miksi Huoltovarmuuskeskuksen silloinen johtaja ei nauttinut enää pääministerin luottamusta, on syytä tehdä kierros takavuosien tapahtumiin. Sen jälkeen voi jokainen tehdä omat johtopäätöksensä oliko hän luottamuksen arvoinen.

Huoltovarmuuskeskus ei ole mikä tahansa varastomiesten kerho. Sen tehtävä on varautua kaikenlaisiin uhkakuviin mitä vain kuvitella saattaa. Tuli sitten jättimäinen tietokoneiden pimentyminen, sotatila, meteori osuu lappiin tai syntyy maailmanlaajuinen elintarvikekriisi, on kaikki HVKn käsissä. Sen tehtäväkuva on varmistaa että akuutista kriisistä selvitään ja että väestö kykenee myös selviämään seuraavan talven ylitse. Samalla sillä on iso rooli maanpuolustuksessa. Jos Putin-setä vyöryy tankkeineen rajan yli, HVK vastaa sotateollisuuden toiminnasta jota ilman mikään puolustava armeija ei sodi päivää kahta pidempään. Sen varastoissa on lääkkeitä, polttoaineita, siemen- ja leipäviljaa ja sillä on ajantasainen tieto kaikista tehtaista, rahtilaivoista ja niiden kapasiteeteista. Se tietää mitä valjastaa käyttöönsä ja mistä hankkia mitäkin.

Kriisin, sodan tai pandemian osuessa kohdalle asiat eivät ole mitään leikkiä. Pelleilyyn ei ole varaa. Ne ovat kirjaimellisestikin kuolemanvakavia asioita ja niihin on suhtauduttava kaikella vakavuudella ja vastuullisella asenteella.

Uhkakuviin varustautuminen on ennaltaehkäisevää työtä ja jo nyt HVK varautuu seuraavan vuosikymmenen mahdollisiin uhkiin. Sanomattakin selvää että sen johtajistoon ei valita typeryksiä, laiskimuksia tai hidasälyisiä eikä siihen pääse pelkällä puolueen jäsenkirjalla. Sen johtaja on pakko olla särmä äijä jolla lanttu leikkaa ja osaa toimia tilanteen mukaan.

HVK on autonominen laitos eli sen edellytetään toimivan oma-aloitteisesti eikä se voi vehdata politiikkojen lupaa kaikkeen tekemäänsä. Sillä on laajat valtuudet hankkia mitä katsoo tarvitsevansa. Se vastaa omasta vastuualueestaan keneltäkään mitään kysymättä. Vastaavasti politiikkojen, jotka nämä valtuudet myöntää, on osattava luottaa sen johtajan harkintakykyyn sillä tämä on paljon vartijana. Jokainen käsittää että jos sotaan valmistaudutaan niin, että kenraali siirtelee joukkoja astrologisen kartan perusteella, tämä on entinen kenraali. Tietyissä vastuuasemissa ei ole varaa pitää jotakuta pelleilemässä.

Suomessa koronakriisi alkoi vessapaperin hamstrauksella 13.3 2020. Kiinasta lähteneestä viruksesta ajateltiin että se laimenee aikain saatossa kuten virukset tapaavat tehdä. Syntyi kuitenkin järkytys kun nähtiin mikä meno pohjois-Italiassa oli jossa väestöä kuoli sadoittain per vuorokausi. Samaista virusta odoteltiin suomeen ja siinä vaiheessa oli pelkona että vähintään suomen koko vanhusväestö tulee kuolemaan vielä samana keväänä. Valmiuslaki astui voimaan viikkoa myöhemmin. Pääministerimme teki pitää päivää ja tuskin ehti kotonaan käymäänkään.

Taktisella tasolla maskit nousivat keskiöön. Viranomaistasolla ne olivat nousseet puheenaiheeksi jo kuukautta aiemmin helmikuussa ja EU suunnitteli niiden yhteishankintaa. STMn valmisteleva virkamiehistö reagoi asiaan hitaasti ja lopulta myöhästyi kokonaan tästä tilauksesta. Ei ollut kuitenkaan syytä huoleen. Huoltovarmuuskeskuksen maskivarastot saattaisivat pahimman yli. Tai näin luultiin. Luotettiin HVKn johtajaan Lounemaan.

23.3. HVK ilmoitti että sillä ei ole maskeja. Niitä oli vähäinen määrä, lähinnä ajateltuna sairaaloiden käyttöön mutta ei väestötasolle. Sekin vähä oli jo vanhentunutta. Oli siis syntynyt laiminlyönti, jossain määrin vielä anteeksiannettava, koska kenelläkään ei ollut kristallipalloa. Toisaalta oli ollut aikaa jo helmikuusta asti HVKn omatoimisesti niitä hankkia ja tilata maailmalta. Sen työhön kuului tälläinen varautuminen. Tämän se laiminlöi. Toinen vakavampi laiminlyönti liittyi siihen, että HVK ei ajoissa tehnyt inventaariota varastoistaan vaan avasi varastot vasta sitten kun tilanne oli jo päällä. Liian myöhään huomattiin että maskeja ei ole – ei edes kunnollisesti sairaalakäyttöön jonka ylläpito oli kiistatta yksi sen protokollista. Selkeä ja vakavaluonteinen laiminlyönti.

Seuraavana päivänä Suomi meni takaraja umpeen EU-maiden yhteisistä maskihankinnoista.

Voin uskoa että pääministeri Marinia sapetti. Häntä sapetti yhtä lailla STMn virkamiesten perisuomalainen jahkailu mutta yhtä lailla HVKn turhanlupailut. HVK oli varustautunut vuosikymmenten aikana kriiseihin ja nyt kun se lopulta tuli, kaikki oli laiminlyöty. Tässä vaiheessa olisi jo HVKn johtaja Tomi Lounema pitänyt erottaa, mutta katsoiko pääministeri sitten, ettei se ole hyvä liike kriisin alkumetreillä.

Maski olisi pysäyttänyt epidemian ja nyt kun niitä ei ollut, oli jäljellä kaksi toimea. Kangasmaskien käyttö joiden tehoa ei kukaan yliarvioinut mutta jolla oli paniikkia vähentävä vaikutus. Toinen oli piikkilanka. Uudenmaan sulku astui voimaan 28.3 eli viikkoa siitä kun ilmeni että HVK oli pettänyt luottamuksensa.

Uudenmaan sulku tehtiin yksinomaan maskien puuttumisen takia. Mikäli maskeja olisi ollut, ei uudenmaan sulkemista olisi tarvinnut edes harkita. Maski olisi tehnyt saman, tehokkaammin ja vain muutaman sentin kappalehinnalla. Sulku yhdessä muiden koronatoimien vuoksi maksoi miljardin per vuorokausi ja kaikki tämä vain sen takia, että Lounema kuppaili eikä tilannut kymmenellä miljoonalla maskeja kiinalaistehtaasta helmi-maaliskuun aikana. Loppulasku oli jättimäinen ja tästä voi oppia miten tärkeä ratas HVK on valtiokoneistossa. Kun se ryssii, seuraus on katastrofi tai vähintään sotatilan julistaminen, tai molemmat.

Huoltovarmuuskeskus reagoi vasta viikkoa myöhemmin huhtikuun puolella ja sekin vasta silloin kun pääministerin kansliasta tuli ankara ukaasi hankkia maskeja mistä vaan löytyy. HVK oli taho jolla oli tieto niitä valmistavista yhtiöistä mutta tuntemattomasta syystä se kääntyi Tiina Jylhän kauneussalongin puoleen. Toinen taho oli pikavippifirmaa pyörittävä talousrikollinen. Nyt kun oltiin siinä pisteessä että maskihankinnoista kilpailivat valtiot keskenään ja nostivat tarjouksiaan kilvan, luotti HVK pikavippejä tarjoavaan yhtiöön. On tietenkin Jylhän kunniaksi sanottava että hän sai tuotettua kiinasta liudan maskeja joiden sertifikaatti tosin oli väärennetty ja laadultaan ne olivat ala-arvoisia. Niitä oli kuitenkin pakko käyttää ja ne jaettiin vanhusten hoitopaikkoihin hoitohenkilöstölle ja tämä selittää miksi korona pääsi niin hyvin noihin paikkoihin aiheuttaen katoa.

Sitten tuli jo pääministerinkin mitta täyteen. Tiinan kauneussalonki oli viimeinen niitti.

HVKn johtaja Louneman laiminlyöntien seurauksena oli ollut pakko ryhtyä Uudenmaan sulkuun ja mikä pahempaa, kuukausi kaksi saatiin kärvistellä käytännössä täysin maskittomana kansakuntana. Kaikki tämä tapahtui kun aikaa kupattiin pikavippifirman kanssa. Kallisarvoista aikaa. Pelleily näkyi myös kuolleisuusluvuissa ja huhtikuussa nähtiin päiväennätys 43 ihmistä jotka siirtyivät manan majoille sen vuoksi että yksi ratas isossa koneistossa lakkasi pyörmistä samaan suuntaan. Koko kone meni hetkeksi rikki.

Luottaen että kukaan ei enää muista näin vanhoja asioita, media on viime päivinä leiponut Lounemasta sijaiskärsijää jolla peitellään hallituksen itsensä laiminlyöntejä. Väite kuuluu että Marin heitti Louneman bussin alle.

Kuitenkin kun asiaan perehtyy, Marinin suurin virhe oli, että hän ei heittänyt Lounemaa bussin alle jo kahta viikkoa aiemmin vaikka olisi ollut syytä. Mikäli pääministerin kansilasta olisi osattu vaatia HVKn inventointilistaa maskeista jo helmikuussa, asia olisi valjennut hyvissä ajoin, ja moni asia jäänyt tapahtumatta.

Se nyt vielä olisi puuttunut että olisi perustettu jotakin raateja sun muita rikostutkimuksia selvittelemään asiaa kun kriisi oli akuutissa vaiheessaan. Aivan kuin olisi varaa alkaa pelleilemään vielä enemmänkin.

Näin se meni. Ja jos historia muuta väittää, se valehtelee.

+1
JukkaNieminen11
Sitoutumaton Tampere

Ikuisesti eri mieltä - tarvittaessa itsensäkin kanssa

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu