Pääsiäinen ja Jeesuksen syntymähetki

Jäi mieleen täällä eilen vilkahtanut kirjoitus miten kristityt ovat varastaneet pakanoiden juhlapäiviä ja kristillistäneet ne omiin tarpeisiinsa. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa joulu jota on vietetty Mithran syntymähetkenä ja jonka päälle Jeesus-lapsen syntymä on sellaisenaan pistetty. Mithrahan oli tälläinen roomalaisten(kin) palvoma aurinkojumala joka syntyi 25. joulukuuta ja oli kuuleman mukaan neitseestä syntynyt.

Tarinaan muuten kuuluu loppukaneetti että Jeesuksen syntymäpäivä oli vaikea asia varhaisille kirkkoisille ja sitä on nähty siirreltävän historiassa sinne sun tänne. Alkujaan sitä olisi vietetty loppiaisena kunnes sai lopullisen paikkansa talviseisauspäivän kohdille.

Vaan miten asia menee oikeasti? Piti oikein tutkia.

Talvipäivän seisauksesta en sano mitään onko sitä vietetty pakanakansojen keskuudessa koska sitä asiaa ei kukaan tiedä. Se mitä tiedämme vaikkapa pohjoisen pallonpuoliskon juhlapäivistä viikinkikausilta ja sitä aiemmilta, tiedämme vain että pääpaino tuntuu olevan aina elokuu, eli sadonkorjuujuhlien aika.

Mithran syntymäpäivää ei itse asiassa tiedetä koska mikään antiikin ajan lähde ei sitä mainitse. Neitseestä syntyminen sitävastoin on varsin kyseenalainen väite koska lähteiden mukaan Mithra syntyi kalliosta. Asianlaadun varmistaa että varsin monessa aikalaistaiteessa Mithra on kuvattu kalliosta nousevaksi kädessään ties mitä tikareita ja vastasyntyneenä häntä ei kuvata missään vaan yksinomaan nuorukaisena. Neitseestä syntyminen voidaan tiputtaa myytistä pois samointein. Kuka näin on väittänyt ja missä, on epäselvää, mutta luultavasti väittämä ei ole 1800-lukua vanhempi.

Roomalaiset kuitenkin pitivät Mithran syntymää 25.12 kun muokkasivat siitä oman aurinkokulttinsa Sol Invictus -juhlansa. Ongelmaksi vain nousee että tiettävästi se on muodostunut vasta 274 jKr ja kalenterijuhlaksi se on vakiintunut vasta 400-luvulla. Monien tutkijoiden mukaan asia on itseasiassa päinvastoin; roomalaiset kehittivät aurinkokulttinsa vastapainoksi joka suuntaan leviävälle kristinuskolle. Ainakaan ei ole mitään viitettä että po. festivaali olisi kristinuskoa vanhempaa. Kontekstin perusteella näyttää siltä että Mithraa on pikemmin yritetty työntää Jeesuksen syntymäpäivän päälle.

Joulua kristittyjen juhlana ovat pitäneet donatolaiset 200-luvulla. Kuten muutkin varhaiskristilliset kultit, he olivat varsin omaleimaisia pitämään vain omat juhlansa ja välttelivät kuin ruttoa kaikkia pakanajuhlia. Niistä ei haluttu tietää mitään eikä niiltä myöskään lainattu mitään. Missä määrin yleensäkään varhaiskristityt ovat lainanneet mitään pakanoilta on mittava kysymys mutta toki sitä on perinteinä jossakin määrin väkisinkin tapahtunut.

Asian voi ratkaista vain tutkimalla itse joulua ja siihen liittyy pääsiäinen oleellisesti.

Uudentestamentin kirjoitusten mukaan Jeesus kärsi ristinkuoleman pitkäperjantaina. Se olisi tapahtunut nisan-kuun 14. päivä. Nisankuu on siinä mielesssä hankalasti määritetttävä koska juutalainen kalenteri on kuukalenteri ja seuraa kuun liikkeitä, eli pääsiäinen on joka vuosi eri paikassa pitkin aurinkokalenteriamme. Kuten tiedämme ilman eri todisteluakin.

Tästä kuitenkin seuraa että juliaanisessa kalenterissamme se vastaisi päivämäärää 25.3. Tietenkin se edellyttää että kuolinvuosi on päätetty, sillä edellisenä tai seuraavana vuonna se olisi eri kohdassa.

Seuraavaksi me pääsemme siihen että antiikkisen tradition mukaan profeetat yleensäkin kuolevat omana syntymäpäivänään, ja juutalaisen tradition mukaan tämä koskee erityisesti Messiasta. Näin ollen Jeesus, kuollessaan 33-vuotiaana, olisi kuollut syntymäpäivänään. Mutta Jeesushan ei syntynyt pääsiäisenä vaan jouluna?

Tämä taas juontuu siitä että syntyminen katsottiin alkavan alullepanon hetkestä. Varsinainen syntyminen tapahtui vasta 9 kk myöhemmin ja näin ollen syntymisen hetki olisi 25.12.

Yhteyttä ei välttämättä hoksaa siitä yksinkertaisesta syystä että pääsiäinen vaeltaa edelleen kuukalenterissa mutta joulupäivä on lukittu aurinkokalenteriin ja se on omalla vakiintuneella päivällään.

Sekavuutta saattaa lisätä että juliaaninen kalenteri ei suinkaan ollut ainoa käytössä oleva vaan oli olemassa myös gregoriaaninen kalenteri. Tämän kalenterin mukaan pitkäperjantai asettuisi 6.4 ja siitä laskien 9 kk eteenpäin päädymme päivämäärään 6.1 eli loppiaiseen. Tämä selittää miksi joulua on ”siirrelty” mutta todellisuudessa sitä ei ole siirrelty, vaan on ollut kyse miten eri kristityt pitävät ohjenuoranaan eri kalenterijärjestelmää.

Dialogi menee yleensä niin että on olemassa väite, vastaväite ja synteesi. Kun on eletty ja eletään aikaa jolloin kristinuskon auktoriteetti on haluttu kyseenalaistaa, on joka väitteelle kehitetty oma vastaväitteensä. Ne niellään yleensä sellaisenaan ja syntyy synteesi – uudenlainen kyseenalaistava totuus. Joskus vain käy niin että vastaväite itsessään ei kestä kriittistä tarkastelua vaikka ihminen luulee että uusi tieto automaattisesti kumoaa vanhan. Myöntäkää että tekin siellä lukijapäässä olette ikänne tietäneet että joulu on jokin pakanoilta varastettu juhlahetki.

Se mihin kukin uskoo tai on uskomatta, ei tietenkään liity tälläiseen kysymykseen joka on enemmän uskontohistoriallinen, tai pikemmin kirkkohistoriallinen, kysymys. Vapaa-ajattelu sallittakoon mutta on jotensakin ikävää että se nojaa jossakin määrin virhetulkintoihin ja kritiikkiä kestämättömään anti-teesiin koska se pudottaa pois koko sitä suurta teoriaa johon vapaa-ajattelu pitkälti nojaa. Huono yleissivistys ei ole kenellekään kunniaksi. Varsinkin jos sen hintana on että me pidämme varmana faktana asiaa, ja luulottelemme sitä lopunikäämme.

0
JukkaNieminen11
Sitoutumaton Tampere

Ikuisesti eri mieltä - tarvittaessa itsensäkin kanssa

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu