Jeune École – ihmeaseiden ikuinen lumo ja altavastaajan glorifiointi
Jeune École – nuori koulukunta – nimityksellä tarkoitetaan Ranskan pyrkimyksiä 1800-luvun lopulla kehittää merisodankäynnin doktriini jonka avulla maa voisi lyödä vahvemman merivallan, Iso-Britannian, turvautuen uuteen teknologiaan. Koulukuntaa pidetään usein varoittavana esimerkkinä sokeasta uskosta läpimurtoteknologiaan sodankäynnissä mutta sen tarkempi tarkastelu osoittaa niin koulukunnan pitkäaikaisia juuria kuin myös mahdollisuuksia rinnastaa varoen koulukunnan tarinaa nykyaikaan.

Hävittyään sodan Saksaa vastaan 1871 Ranskan sotilasmenot kohdistuivat maavoimiin ja Saksan rajan vastaisiin linnoitteisiin laivaston kaluston vanhentuessa samalla kun merisodankäynnin teknologia oli nopeassa kehitysvaiheessa. Höyrykoneet korvasivat purjeet täysin, tykit siirrettiin kääntyviin torneihin, torpedot ja miinat uhkasivat veden alla ja uudet räjähdysaineet moninkertaistivat aseiden tuhovoimaa.
Ranskan uhkakuvana oli edelleen sota Iso-Britanniaa tai kolmiliittoa (Saksa, Itävalta-Unkari ja Italia) vastaan jolloin laivastollekin nähtiin tarvetta. Ranska oli taloudellisilta resursseiltaan alivoimainen niin Iso-Britanniaa kuin kolmiliittoa vastaan.
Amiraali Théophile Aubeen (1826-1890) henkilötynyt uusi koulukunta, Jeune École, pyrki keksimään uusinta teknologiaa hyödyntävän ratkaisun strategisen Gordionin solmun murtamiseen. Pieni taistelulaivojen laivasto turvaisi meriyhteydet Pohjois-Afrikkaan, nopeat risteilijät tuhoaisivat vastustajan merenkulun kauppasodankäynnillä, guerre de course’lla ja näin tuhoaisivat merikaupasta riippuvaisen Britannian talouden. Nopeiden torpedoveneiden laivasto taas puolustaisi rannikkoja maihinnousulta ja estäisi satamien saartamisen. Ylipäätään uudet aseet, vuonna 1866 keksitty torpedo ja vuonna 1854 käyttöön otetut merimiinat, tekisivät isojen taistelulaivalaivueiden sodasta, guerre d’escadre’sta, vanhentunutta.
Kuten monella radikaalilta vaikuttavalta uudistusehdotuksella oli tälläkin pitkät juuret. Alivoimaisena merivaltana Ranska oli turvautunut jo 1600-luvulta lähtien turvannut kauppasodankäyntiin sodissaan Iso-Britanniaa vastaan. Unelmat läpimurtoteknologiasta juontuivat jo 1800-luvun alkupuolelle. Kenraali Henri-Joseph Paixhans (1783-1854), ensimmäisen käyttökelpoisen räjähtäviä kranaatteja ampumaan kykenevän tykin keksijä, teoretisoi jo 1822 teoksessaan “Nouvelle Force Maritime”, vain muutama vuosi Napoleonin sotien päättymisen jälkeen, mahdollisuudesta rakentaa uudenlaisia, höyryvoimalla toimivia pienehköjä sotalaivoja jotka räjähtäviä kranaatteja ampuen pystyisivät murskaamaan vanhanaikaiset laivastot.
Vaikka Auben ehdotuksiin kuuluivat niin taistelulaivat, risteilijät kuin torpedoveneet saavuttivat suurimman suosion viimeksi mainitut. Ne vetosivat ranskalaiseen yleisöön ja poliitikkoihin taitavan lehtimies Gabriel Charmesin (1850-1886) lyödessä pökköä pesään. Torpedoveneet olisivat edullisia, edistyksellisiä, demokraattisia aseita. Kuin trubaduurien sankarillisia ritareja lyömässä lohikäärmeitä, kuin tieteessä juuri keksittyjä bakteereja murtamassa esihistorian hirviöitä. Vanhentuneisiin mastodonttimaisiin taistelulaivoihin verrattuna torpedoveneitä saisi yhden hinnalla jopa sata! Kaiken lisäksi hierarkkisissa taistelulaivoissa muhisi taantumus, pienen miehistön torpedoveneet vaatisivat uudenlaista, tasavaltaan sopivaa johtajuutta. Ne kuuluisivat nykyaikaan kuin Jules Vernen romaanien ihmekoneet.
Iso-Britanniassa, johtavassa merivallassa, hyödynnettiin Ranskan kirivaikutusta oman ylivoiman säilyttämisessä. Pienten torpedoveneiden rakentamisen myötä Armée Navale oli alusten lukumäärällä mitattuna suurempi kuin Royal Navy! Menneen ajan realistiset uhkakuvat mahdollisesta Ranskan joukkojen maihinnoususta maiden ollessa tasavertaisempia vastustajia korvautuivat uudenlaisella alarmistisella kirjallisuudella, pikkuhiljaa tosin Ranskan joukkojen maihinnousu-uhka korvautui saksalaisella. Aina vanha tai uusi vihulainen oli onnistunut keksimään superaseen – torpedon, zeppeliinin, lentokoneen, sukellusveneen, myrkkykaasun…
Käytännössä torpedoveneet eivät osoittautuneet superaseiksi. Teknologian kehitys oli nopeaa ja etenkin Ranskan suosimat pienet ja halvat 35 metrin torpedoveneet osoittautuivat pian hitaiksi ja kovemmassa merenkulussa hankalaksi käyttää. Alusten johtaminen oli hankalaa ja optimiolosuhteita käyttöön ei tuntunut löytyvän harjoituksissakaan. Suomenkin merihistoriasta voimme muistaa ranskalaistyyppisten C-luokan torpedoveneiden tuhoutumisen jäissä Viipurinlahdella 1919 ja hieman isomman, mutta silti vain 240 tonnin torpedovene S2:n uppoamisen 1925 Pohjanlahdella.

Iso-Britannia kehitti merikelpoisen torpedoveneiden tuhoaja-alustyypin, “destroyer” – eli hävittäjäaluksen, josta sittemmin kehittyi käyttökelpoinen torpedoalus ja sotalaivastojen monitoimialus.
Jälkikäteen Jeune École on nähty ensisijaisesti virheenä. Torpedoveneisiin lumoutuneena Ranska ei kyennyt rakentamaan merivoimia joilla olisi ollut kyky tukea maan kansallista strategiaa tehokkaasti. Toisaalta alivoimainen Saksa kykeni ensimmäisessä maailmansodassa saattamaan Iso-Britannian kauppalaivaston vakaviin hankaluuksiin uuden teknologian, sukellusveneiden, avulla ja toisenkin maailmansodan aikana Saksan sukellusveneuhan torjunta vaati liittoutuneilta suuria resursseja. Alivoimainen merivalta, olipa kyseessä Saksa, Italia, Japani tai Neuvostoliitto, on pyrkinyt käyttämään hyväksi uutta teknologiaa alivoima-asemansa murtamiseksi innovatiivisella tavalla.
Entäpä heijastukset nykypäivään? Heikommalla merivallalla, vaikkapa Kiinalla, on suuri intressi kehittää läpimurtoteknologioita johtavan merivallan, USA:n, merenherruuden kiistämiseksi. Nykypäivänä Jeune Écolen tapaan uutta teknologiaa, vaikkapa merimaaleja vastaan iskemään kykeneviä ballistisia ohjuksia propagoidaan ihmeaseena toisaalta Kiinan mahdin kasvattamiseksi, toisaalta Yhdysvaltain etulyöntiasemaan panostamisen turvaamiseksi. Aivan samoin kuin 1800-luvun Britanniassa erilaiset alarmistiset skenaariot joissa vastustaja on keksinyt täydellisen teknologisen läpimurron jolla oma puolustuskyky lamautetaan ovat sangen yleisiä. Tuoreena esimerkkinä eläkeläisamiraali James Stavridisin romaanissa “2034: A Novel of the Next World War” jossa Kiinan ylivertainen teknologia vain selittämättömästi lamauttaa amerikkalaisten tietojärjestelmät. Samalla julkisessa keskustelussa jäävät 1800-1900 -luvun tapaan pitkälti piiloon tiedustelun ja johtamisen teknologiset edistysaskeleet.

Tiettyä Jeune Écolen romantiikan kaikuja voisi ajatella löytyvän suomalaisessakin populääridiskurssissa, panssarilaivojen rakentamista pidetään jälkiviisaasti vääränä ratkaisuna ja edelleen merivoimien fregattihankintaa kritisoidaan, eivätkö pienet alukset riittäisi?
Ehkäpä samat voimat vaikuttavat näkemyksiin sodankäynnin sankaruudesta. Alivoimaista voidaan romantisoida sodankäynnin etevyyden osalta ja aseistuksesta glorifioidaan usein yksittäisen taistelijan tai pienen ryhmän käyttämää aseistusta. Hävittäjälentäjät ovat olleet populäärikulttuurin suursuosikkeja yli sadan vuoden ajan, ilmatorjunta on vain melua taustalla.
Suomen sodista populäärikulttuurissa merkittävimmät panssarintorjunta-aseet ovat talvisodan Molotovin coctailit ja kesän 1944 panssarinyrkit. Tosiasiassa suurin osa vaunutappioista tuli panssarintorjuntatykeillä ja epäsuoran tulen avulla, mutta niissä ei ole ehkä nähtävissä saman tapaista alivoimaisen taistelua ylivoimaa vastaan, ritaria tappamassa lohikäärmettä, kuin yksilöiden käyttämissä aseissa. Samaahan näimme myös Ukrainan sodan alkuvaiheissa kun Twitter-asiantuntijat rakastuivat yksittäisen taistelijan käyttämiin Javelin ja NLAW-panssarintorjuntaohjuksiin sekä toisaalta teknologisesti ylivoimaiselta vaikuttaneseen Bayraktar-drooniin.
Tiivistettynä ase-vasta-ase -sykli on toistunut aikojen alusta lähtien ja pohdinnat läpimurtoteknologioista ainakin vallankumouksen ajoista lähtien. Emme toisaalta voi nykypäivän perspektiivistä ymmärtää läpimurtojen merkitystä. Myös alivoimaisen osapuolen ihailu on ikuista, Daavid vastaan Goljat – ja olihan hänelläkin ylivertaista teknologiaa edustanut linko…
Uuden ihmeaseen, torpedoveneen, tehokkuutta perustellaan oululaisen Kaiun sivuille asti päätyneessä Auben puheenvuorossa (Kaiku 28.8.1886) On hyvin tyypillistä että radikaalisti pelikenttää muuttamaan otaksuttujen aseiden kustannustehokkuutta vertaillaan tarkoituksenmukaisesti ottamatta huomioon logistisia vaikeuksia. F-35:n hinnalla saa noin 300 olkapääohjuksia, fregatin hinnalla noin 200 merimaaliohjusta…
”Meillä on kyllä panssarilaiwoja, mutta torpeedoweneitä, risteilijä- ja tiedustelulaiwoja ei meillä ole. Huomattawa on sekin, että panssarilaiwa maksaa lähes 20 miljoonaa ja torpeedowene ainoastaan 200,000 markkaa. Siis sata wiime mainittuja, jotka saa pian rakennetuksi, maksawat yhtä paljon kuin yksi panssarilaiwa, jonka wasta usean wuoden työn perästä woi laskea wesille. Minä en tiedä jos Ranska milloinkaan tarwitsee käydä merisotaa; mutta hywä on walmistautua kaikkeen, eikä unhottaa että woitto kuuluu parhaimmin warustauneelle. Ranskan pitää painaa mieleensä tämä totuus, ja meidän asiamme on tehdä paljon pieniä ja pikakulkuisia laiwoja. Wuoden koetus oli tyydyttäwä; mutta tulewan wuoden harjoituksissa käy paljoa paremmin. Päälliköillä on silloin käytettäwänä yli 10—20 panssarilaiwaa ja enemmän kuin 60 torpeedowenettä”.
Kirjallisuutta
Ackerman, Elliot, ja James Stavridis. 2034: A Novel of the Next World War. New York: Penguin Press, 2021.
Canuel, Hugues (2018) ”From a Prestige Fleet to the Jeune Ecole,” Naval War College Review: Vol. 71 : No. 1 , Article 7. https://digital-commons.usnwc.edu/nwc-review/vol71/iss1/7
Dahl, Erik J. (2005) ”Net-centric before Its Time—The Jeune École and Its Lessons for Today,” Naval War College Review: Vol. 58 : No. 4 , Article 9. https://digital-commons.usnwc.edu/nwc-review/vol58/iss4/9
Lavernhe, Thibault. « À l’heure de la compétition et de l’innovation, quelques leçons de la « Jeune École » », Revue Défense Nationale, vol. 807, no. 2, 2018, pp. 13-22. https://www.cairn.info/revue-defense-nationale-2018-2-page-13.htm
Masson, Philippe 1992 “La Marine Francaise de 1871 á 1914”, Corvisier, André, ja Guy Pedroncini. Histoire Militaire De La France: 3, De 1871 à 1940. Paris: Presses Universitaires de France, 1992.
Monaque, Rémi. Une Histoire De La Marine De Guerre Française. Paris: Perrin, 2016.
Vänskä, Ville. ”Wunderwaffe.” Rannikon Puolustaja : Meripuolustuksen Ammatti- Ja Jäsenlehti 64, no. 3 (2021): 28-31.
Youtubessa löytyy aiheesta kiinnostuneille
Dr Alexander Clarke “Jeune Ecole: A Cheaper Way of War? The Jeune Ecole” (47min)
Altavastaajan täytyy löytää asymmetrisiä keinoja pärjätäkseen vahvempaansa vastaan. Joskus tällaisia löydetään, monesti löydetyt keinot eivät tehoa tai vastustaja oppii pian torjumaan niitä.
Ukrainan sodan alkupuolella v. 2022 Bayraktareilla saavutettiin merkittäviä tuloksia – kunnes Venäjä keksi keinot niitä vastaan. Samoin kävi -tosin vain hetkellisesti- niin HIMARS -raketeille kuin Excalibur -tarkkuuskranaateille, jotka alkoivat joko mennä ohi maalistaan tai räjähtää väärään aikaan. Pian USA kuitenkin keksi uusia tapoja väistää Venäjän kehittämiä vastatoimia.
Sen sijaan NLAW’t ja Javelinit ovat yhä jatkaneet voittokulkuaan, eikä Venäjä ole niitä vastaan kyennyt kehittämään toimivia vastatoimia. Samaan kategoriaan kuuluu myös halvat (500€) kvadrokopterit, joilla pystytään tuhoamaan vastustajan miljoonien arvoista kalustoa. Näiden voittokulku jäänee lyhyeksi EW -kyvykkyyksien kehittyessä.
Tuolla hyvää luettavaa (The future of war): https://www.economist.com/weeklyedition/2023-07-08
Ilmoita asiaton viesti
Aseen ja vasta-aseen kamppailu on ikuinen. Asymmetrisiä keinoja käyttää sodan jokainen osapuoli, alivoimainen ja ylivoimainen, jos vain kykenee.
Näin detaljina veikkaisin että NLAW ja Javelin ovat varmasti luokassaan hyviä aseita mutta eivät suinkaan ihmeaseita verrattuna vanhemman sukupolven panssarintorjunta-aseisiin. Vaikea nähdä Ukrainan sodassa radikaalisti erilaista tilannetta kuin jos tilalle olisi toimitettu vaikkapa vanhemman sukupolven BILL ja TOW-panssarintorjuntaohjuksia samoissa määrin. Aivan samoin tuloksia tulisi varmasti vielä paremmin jos Javelinin tilalla olisi uudemman sukupolven Spike tai Akeron -ohjuksia mutta vaikea nähdä ratkaisevaa vaikutusta.
Kun korostetaan jonkun aseen halpuutta, vaikkapa nyt nelikopterin, tulee kysyä kuinka paljon rahaa on tarvittu jotta yksi nelikopteri on maalinsa löytänyt? Montako lähti matkaan, kuinka monta nelikopteria käyttäjineen on samaan aikaan ollut toimettomana, onko maalinosoitus saatu muualta, kuinka paljon johtamisjärjestelmä ja joukkojen huoltaminen vaatii… Toisin sanoen usein asetetaan vastakkain kokonainen asejärjestelmä ja joku yksittäinen komponentti. Voisimmehan todeta vaikkapa euron arvoisen kiväärinpatruunan kykenevän tuhoamaan miljoonien arvoisen kenraalin.
Kuten esimerkissäni toin esille, nimenomaan yksinkertaistettu kustannustehokkuus on tapa jolla joka ikistä uutta asejärjestelmää on puolustettu lehdistössä teollisen vallankumouksen ajoilta lähtien. Sotiminen on kallista, siksi kannattaa panostaa sotien ehkäisyyn monin eri keinoin joista pelote on yksi.
Ilmoita asiaton viesti
Tuossa hiljattain näin arvion, että panssarin tuhoaminen perinteisesti tykistöllä vaatii 100…300 laukausta.
Ilmoita asiaton viesti
Samalla tykki (vaikkapa CAESAR) voi vaikuttaa 42km päähän (n. 5500 km2 alueelle teoreettisesti) – ja todennäköisesti toimia paremmin suojassa vihollisvaikutukselta kuin vaikkapa panssarintorjuntaohjus tai nelikopteri. Tietenkin ratkaisu ei ole hankkia vain panssarintorjuntaohjuksia, nelikoptereita tai tykkejä vaan yhdistelmä kaikkia ja paljon muutakin. Täsmäammus taas saattaa olla monikymmenkertaisesti tavallisen ammuksen hintainen mutta olla logistiselta taakaltaan helpompi kun satojen ammusten sijaan pitää raijata vain pari… Toinen tykkimalli saattaa saavuttaa paremman käyttöasteen kuin toinen…
Siksi kustannustehokkuuden arviointi on vaikeaa ja vaatii realistisesti hyvin monimutkaista mallinnusta johon resursseja on oikeastaan vain tutkimuslaitoksilla ja sotilasorganisaatioilla. Tyypillisesti uusien aseiden puolesta tuodaan esille erinäisiä huolettomia arvioita jotka voivat pitää paikkansa tai olla yksinkertaisia listahintavertailuja.
Ilmoita asiaton viesti
Suomella oli jatkosodassa (ja osin talvisodassa) käytössään italialaisia moottoritorpedoveneitä
(Jymy ja Hurja -luokat), vanhempia mutta erittäin nopeita (siihen aikaan) Nuoli-luokan brittivalmisteisia veneitä (joita tehtiin ymmärtääkseni myös lisenssillä Suomessa).
Merivoimissa palvelleena muistan nähneeni Pansiossa jonkin näistä jo käytöstä poistuneista hurjista aseista.
Kyyti oli miehistölle todella kylmää noissa matalissa pikku veneissä.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä, kovaa touhua jo pelkkä ajo!
Jatkosodassa oli Jymy- ja Hurja- luokkien lisäksi Taisto-luokan italialaisvaikutteisia moottoritorpedoveneitä, uppoumaltaan 22 tonnia ja reilusti isompia kuin vanhemmat ensimmäisen maailmansodan aikaista suunnittelua edustaneet noin 13 tonnin veneet. Moottoritorpedoveneetkin kuitenkin kasvoivat, sodan lopulla saksalaisten S-veneet ja brittien Fairmile D:t olivat uppoumaltaan yli 100 tonnia, vaikkapa Kennedyn PT-109 56 tonnia.
Nuoli-luokka on sitten sotien jälkeen tehty, neuvostodieseleillä varustettu ”moottoritykkivene” joka oli oikeasti moottoritorpedovene, varustettu brittiläisillä Mark VIII torpedoilla sa-varustuksena.
Jatkosodan moottoritorpedoveneistä on kirjoitettu sangen hyvä kirja josta ei hämmennyksekseni ole tehty uusintapainosta. Ilmeisesti neuvostoarkistojakaan ei ole merisodankäynnin osalta hyödynnetty aivan yhtä laajalti kuin ilmasodankäynnin osalta NL:n hajoamisen jälkeen ja nythän arkistot ovat valitettavasti kiinni.
”Peuranheimo, Orvo, Jouko Pirhonen, ja Kullervo Killinen. Laivat Puuta, Miehet Rautaa: Moottoritorpedoveneiden Taistelut Suomenlahdella 1941-1944. Porvoo: WSOY, 1956.”
Ilmoita asiaton viesti
Nuoli-luokan alus on esillä Turun Forum Marinumissa. Tässä siitä esittely.
https://youtu.be/L16X_Aqg0bg
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos hyvästä artikkelista Jukka – tällaisia pohdintoja tarvitaan jatkuvasti.
Ilmoita asiaton viesti
Merivoimien vanha torpedoalus, ei siis sinänsä vene enää kokonsa puolesta, lepää nykyisin Helsingissä Mustikkamaalla kahvila Torpedoksi muutettuna.
Torpedo oli ainakin taannoin myynnissä ja sen koosta kertoo jotain mm. se, että asuttavaa tilaa entisessä torpedoveneessä on yli 100 neliötä.
Ilmoita asiaton viesti
Kyseessä on moottoritykkivene (=moottoritorpedovene) Nuoli 5, uppoumaltaan 40 tonnia, rakennettu Turun Veneveistämöllä 1962.
Tavalliseen yksityishenkilön moottoriveneeseen verrattuna alus on toki iso, mutta aikalaiseksi kevyeksi taistelualukseksikin erittäin pieni. 1960-luvun alkuvuosina Ruotsissa käytettiin ”Plejad”-luokan moottoritorpedoveneitä (155 tonnia), Neuvostoliitossa ”Shershen -luokan moottoritorpedoveneitä (172 tonnia), Norjan ”Nasty” -luokkakin oli kooltaan 83 tonnia.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt, kun sisältökeskustelu leipätekstistä on käyty, kerron mitä tulee mieleen ensimmäisestä kuvatekstistä:
Vuodesta 1971 lähtien ”Le Petit Journal” on ollut myös yksi Pariisin sympaattisimmista jazzklubeista. 71 Boul Mich, suosittelen.
Ilmoita asiaton viesti
Blogin lopussa oleva Kaiku-lehden 28.8.1886 julkaisema kannanotto on mielenkiintoinen. Kuka on kirjoittaja – joku keisarillisen Venäjän palveluksessa ollut suomalainen meriupseeri?
”Meillä on kyllä panssarilaiwoja… ”
”…meidän asiamme on tehdä paljon pieniä ja pikakulkuisia laiwoja. Wuoden koetus oli tyydyttäwä; mutta tulewan wuoden harjoituksissa käy paljoa paremmin. Päälliköillä on silloin käytettäwänä yli 10—20 panssarilaiwaa ja enemmän kuin 60 torpeedowenettä”.
Mihinkähän viittaavat nuo wuoden koetus ja tulewan wuoden harjoitukset runsaine kalustoineen?
Ilmoita asiaton viesti
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/69404?page=3
Epäselvä viittaus minulta, kyseessä on lainaus Ranskan tuolloisen meriministeri, amiraali Auben puheesta joka on julkaistu todennäköisesti osittain Kaiku-lehdessä. Sinänsä, näin karkeana yleistyksenä, liittolaismaa Ranskan sotilaallisesta kehityksestä julkaistiin Suomen lehdistössä tuolloin sangen paljon positiivisia juttuja. Vaikutti toki Jeune Ecole merkittävästi Venäjän ja Neuvostoliiton merisotadoktriiniin mutta se on oma tarinansa.
Vuoden koetus, kokeilu, viitannee merisotaharjoituksiin joissa sivulta mainiten pienet torpedoveneet eivät pärjänneet hyvin mutta havainnot usein sivuutettiin doktriiniin sopimattomana ja kehityskohteeksi otaksuttuna.
Ilmoita asiaton viesti
Hatun noston arvoista ranskan kielen taitoa amiraalin puheen käännöksen julkaisseessa oululaisessa Kaiussa (vai liekö sitten jossain helsinkiläisessä tietotoimistossa, josta uutinen on välitetty eteenpäin).
Mistä ihmeestä pääsit tämän lähteen jäljille tästä aiheesta?
Ilmoita asiaton viesti
Sama juttu on julkaistu suomenkielisenä myös Aamulehdessä ja Wiipurin Sanomissa, oululaisena suosin toki Kaikua. Sinänsä saksan ja ranskan taitohan oli paljon yleisempää kuin englanninkielen taito nykyään. Tekijänoikeuksiin suhtauduttiin myös sangen vapautuneesti.
Hakusanoilla ”torpedo aube” kyseinen juttu löytyi. Suomessakin pyrittiin pysymään kärryillä maailmanpolitiikasta ja sotilasteknologian kehityksestä, ulkomaiden kehityksestä pystyttiin uutisoimaan tarkemmin ja myös kriittisemmin kuin emämaa Venäjän. Sama tematiikka näkyi toki myös laajassa ruotsinkielisessä lehdistössä.
Myöhemmin 1900-luvun alussa etenkin englantilainen alarmistinen spekulatiivinen sotakirjallisuus päätyi lyhennelminä ja artikkeleita myös suomenkieliseen lehdistöön. Näistä spekulaatioista oli usein sensuroitu Venäjää koskevat arviot.
Yllä oleva ei ole tutkimukseen perustuva arvio vaan ainoastaan oma silmäilyyn perustuva karkea arvio.
Ilmoita asiaton viesti