Kotitehtävät ja työhakemukset tekoälyn kirjoittamina? ChatGPT:n avaama tulevaisuus innostaa ja mietityttää

OpenAI -yrityksen ChatGPT -tekoälymalli on ollut uutisissa viimeisen viikon aikana ja hämmästyttää kapasiteetillaan. Mallin kyvykkyydet suomen kielellä ovat vielä rajatut mutta englanninkielinen versio kykenee monenlaisiin tehtävänantoihin. The Atlantic pohtii jo korkeakoulujen kirjallisten töiden kuolemaa . Itsekin olen skeptinen erilaisten arvioitavien esseemuotoisten kotitehtävänantojen tulevaisuudesta. Jo parikymmentä vuotta yritteliäimmät, laiskimmat tai epätoivoisimmat ovat pyrkineet oikaisemaan kopioinneilla ja leikkaa-liimaa -tuotoksilla, nyt tekoäly uhkaa tehdä Turnitinin kaltaisista plagiointitarkastusohjelmista pitkälti hyödyttömiä.  

Toki opettajat eivät anna kotitehtäviä kiusakseen vaan tarkoituksenaan kehittää opiskelevien tietoja ja taitoja. Lukioissa arviointiin tekoälyohjelmat eivät sinänsä lyhyellä tähtäimellä juuri vaikuta. Suomalaiset ylioppilaskokeet ja myös useimmat kurssien (modulien) arvioitavat suoritukset tehdään Abitti-järjestelmässä suljetussa verkossa jossa ei voi käyttää internetin tiedonhakumahdollisuuksia. Mutta toisen asteen koulutuksen tarkoitus ei ole toki vain laittaa valmistuneita jonoon. Pitkän tähtäimen kysymys on, muuttuuko tekstin tuottaminen suuntaan jossa pikemmin ohjastamme tekoälyä kuin tuotamme tekstiä itse ja miten tähän pitäisi reagoida? Kysymys kuuluu pikemmin, miten tekoälyä voisi käyttää hyödyksi kirjoitustyössä? En tiedä, kysyn.

Lyhyellä tähtäimellä pohdin opinto-ohjaajana eri maiden korkeakouluhakuprosesseja. Englanniksi ChatGPT kykenee mainiosti kirjoittamaan kelvollisia hakemus- ja suosituskirjeitä. Ottaen huomioon kyseisten asiakirjojen merkityksen esimerkiksi Iso-Britannian korkeakouluihin hakeutumisessa ovat valintalautakunnat vaikean tehtävän edessä. Esimerkkejä voi kuka tahansa luoda ohjelman kautta, käyn läpi englanninkielisen kotitehtävän ja työhakemuskirjeen. Laitan muutaman lisäesimerkin kommentteihin sekä Google-käännökset-ensimmäisestä jotta blogista ei tulisi turhan pitkä. 

Toisaalta käyn kuntosalilla vaikka voisin käyttää nosturia. Opiskelen ranskaa vaikka Google Translate vastaa arjen tarpeisiini hyvin. Nautin ruoanlaitosta vaikka voisin ostaa valmisruokaa. On myös syytä tuoda esille etteivät nämä keinotekoisesti luodut esseet ole erityisen korkealaatuisia ja sisältävät usein karkeita virheitä. Mutta niin toki sisältävät ihmisopiskelijoidenkin. Suuri osa ihmisille merkittävistä teksteistä ei suinkaan ole pohdiskelevia esseitä vaan vaikkapa markkinointiviestejä, treffipalvelun profiilikuvauksia, vänkäyksiä sosiaalisessa mediassa ym.

On selvää, että teknologia tulee kehittymään eikä jää paikoilleen eikä suinkaan pakita. Muistamme millainen vitsi automaattikäännökset olivat kymmenen vuotta sitten, nyt ne kääntävät etenkin maailmankielten välillä erittäin sujuvasti. Toisaalta, maailman mahtavat ovat käyttäneet puheenkirjoittajia ja sihteerejä vuosisatoja. Nyt tämä mahdollisuus avautuu nopeasti lähes koko ihmiskunnalle. Laiskoille, ahkerille, aktivisteille, disinformaation levittäjille. Tekoälyä voi käyttää sparrajaana, innostajana, satunnaisideageneraattorina. Olemme joka tapauksessa uuden edessä.

OpenAI:ta kokeilemaan pääsee rekisteröitymällä käyttäjäksi Google-tunnusten avulla. Suosittelen kokeilemaan. Suomeksi tuotokset ovat sangen kömpelöjä, mutta Google Translaten avullakin suomi-englanti-suomi -tuotokset ovat huomattavasti sujuvampia. OpenAI:n kautta pääsee myös DALL-E -kuvatuotosympäristöön josta alla esimerkki.

OpenAI:n DALL-E:n generoima kuva ohjeella: ”create a black and white drawing of finnish astronaut stepping on mars in 1970 with finnish flag in the background in style of hugo pratt”

Esimerkki 1: Kotitehtävä

Käytän esimerkkinä tehtävänantoa “Analysoi yhteiskuntaluokan merkitystä Jane Austenin teoksessa Ylpeys ja Ennakkoluulo” ja pyydän vastauksen neljän säkeistön rap-lauluna.  Laulun tekeminen osoittaa että ohjelmasta löytyy luovuutta, miten sen nyt määrittelemmekin. Kahteen tapaan kirjoitettu essee löytyy kommenttikentästä.

Verse 1 

Social class is a hot topic in Jane Austen’s Pride and Prejudice 

It’s the foundation of the story, it’s the basis of the premise 

The characters are driven by their rank and station 

It’s how they judge each other, and it’s a part of their tradition

 Verse 2 

The Bennet family is of the middle class 

But in the eyes of high society, they are not quite up to par 

The ladies must find husbands with wealth, and that’s a must 

But the truth is, they might never rise up, and that’s a real bust 

Verse 3

The sense of entitlement and the power of the elite 

Are a constant source of friction between the characters in this feat 

From the ballroom to the parlors, it’s clear class distinctions remain 

And the families all have expectations, that they’re eager to maintain 

Verse 4

So while love is the ultimate victor in this classic tale 

It’s not without its struggles, and social class prevails 

Money and status create drama, and cause misunderstandings 

It’s the reason Darcy and Elizabeth don’t even kiss until the ending

Esimerkki 2: Työhakemus

Esimerkki lyhyestä työhakemuksesta. 

write a 200 word job application on position of a substitute teacher in a IB diploma programme school. The applicant has skills and experience of teaching history and civics.

Dear School Board,

I am writing to apply for the position of Substitute Teacher in your IB Diploma Programme School. I believe my education and experience make me an ideal candidate for the job.

I hold a Bachelor of Arts in History and a Master of Arts in Education. I also have over 10 years of teaching experience, primarily in history and civics. I have taught these subjects at all grade levels, including high school and college. 

I have a strong understanding of the IB Diploma Programme and its objectives. I am comfortable teaching the rigorous curriculum and have experience working with students to help them reach their academic goals. I am also a strong believer in the importance of student-teacher interaction and strive to foster positive relationships with my students. 

In addition, I am well-versed in classroom management and assessment techniques. I have an impressive track record of helping my students to develop their critical thinking, problem-solving and communication skills. 

I am confident that I have the skills and experience to excel in the role of Substitute Teacher in your IB Diploma Programme School. I am excited at the prospect of working with your students and helping them to succeed. I look forward to hearing from you and discussing this opportunity further. 

Sincerely, [Name] 

JukkaRaustia
Oulu

Kirjoitan blogia omaksi ilokseni, lukeminen kannattaa aina ja kirjoittaminen syventää lukemista. Historian ja yhteiskuntaopin opettaja ja opinto-ohjaaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu