Kotitehtävät ja työhakemukset tekoälyn kirjoittamina? ChatGPT:n avaama tulevaisuus innostaa ja mietityttää
OpenAI -yrityksen ChatGPT -tekoälymalli on ollut uutisissa viimeisen viikon aikana ja hämmästyttää kapasiteetillaan. Mallin kyvykkyydet suomen kielellä ovat vielä rajatut mutta englanninkielinen versio kykenee monenlaisiin tehtävänantoihin. The Atlantic pohtii jo korkeakoulujen kirjallisten töiden kuolemaa . Itsekin olen skeptinen erilaisten arvioitavien esseemuotoisten kotitehtävänantojen tulevaisuudesta. Jo parikymmentä vuotta yritteliäimmät, laiskimmat tai epätoivoisimmat ovat pyrkineet oikaisemaan kopioinneilla ja leikkaa-liimaa -tuotoksilla, nyt tekoäly uhkaa tehdä Turnitinin kaltaisista plagiointitarkastusohjelmista pitkälti hyödyttömiä.
Toki opettajat eivät anna kotitehtäviä kiusakseen vaan tarkoituksenaan kehittää opiskelevien tietoja ja taitoja. Lukioissa arviointiin tekoälyohjelmat eivät sinänsä lyhyellä tähtäimellä juuri vaikuta. Suomalaiset ylioppilaskokeet ja myös useimmat kurssien (modulien) arvioitavat suoritukset tehdään Abitti-järjestelmässä suljetussa verkossa jossa ei voi käyttää internetin tiedonhakumahdollisuuksia. Mutta toisen asteen koulutuksen tarkoitus ei ole toki vain laittaa valmistuneita jonoon. Pitkän tähtäimen kysymys on, muuttuuko tekstin tuottaminen suuntaan jossa pikemmin ohjastamme tekoälyä kuin tuotamme tekstiä itse ja miten tähän pitäisi reagoida? Kysymys kuuluu pikemmin, miten tekoälyä voisi käyttää hyödyksi kirjoitustyössä? En tiedä, kysyn.
Lyhyellä tähtäimellä pohdin opinto-ohjaajana eri maiden korkeakouluhakuprosesseja. Englanniksi ChatGPT kykenee mainiosti kirjoittamaan kelvollisia hakemus- ja suosituskirjeitä. Ottaen huomioon kyseisten asiakirjojen merkityksen esimerkiksi Iso-Britannian korkeakouluihin hakeutumisessa ovat valintalautakunnat vaikean tehtävän edessä. Esimerkkejä voi kuka tahansa luoda ohjelman kautta, käyn läpi englanninkielisen kotitehtävän ja työhakemuskirjeen. Laitan muutaman lisäesimerkin kommentteihin sekä Google-käännökset-ensimmäisestä jotta blogista ei tulisi turhan pitkä.
Toisaalta käyn kuntosalilla vaikka voisin käyttää nosturia. Opiskelen ranskaa vaikka Google Translate vastaa arjen tarpeisiini hyvin. Nautin ruoanlaitosta vaikka voisin ostaa valmisruokaa. On myös syytä tuoda esille etteivät nämä keinotekoisesti luodut esseet ole erityisen korkealaatuisia ja sisältävät usein karkeita virheitä. Mutta niin toki sisältävät ihmisopiskelijoidenkin. Suuri osa ihmisille merkittävistä teksteistä ei suinkaan ole pohdiskelevia esseitä vaan vaikkapa markkinointiviestejä, treffipalvelun profiilikuvauksia, vänkäyksiä sosiaalisessa mediassa ym.
On selvää, että teknologia tulee kehittymään eikä jää paikoilleen eikä suinkaan pakita. Muistamme millainen vitsi automaattikäännökset olivat kymmenen vuotta sitten, nyt ne kääntävät etenkin maailmankielten välillä erittäin sujuvasti. Toisaalta, maailman mahtavat ovat käyttäneet puheenkirjoittajia ja sihteerejä vuosisatoja. Nyt tämä mahdollisuus avautuu nopeasti lähes koko ihmiskunnalle. Laiskoille, ahkerille, aktivisteille, disinformaation levittäjille. Tekoälyä voi käyttää sparrajaana, innostajana, satunnaisideageneraattorina. Olemme joka tapauksessa uuden edessä.
OpenAI:ta kokeilemaan pääsee rekisteröitymällä käyttäjäksi Google-tunnusten avulla. Suosittelen kokeilemaan. Suomeksi tuotokset ovat sangen kömpelöjä, mutta Google Translaten avullakin suomi-englanti-suomi -tuotokset ovat huomattavasti sujuvampia. OpenAI:n kautta pääsee myös DALL-E -kuvatuotosympäristöön josta alla esimerkki.

Esimerkki 1: Kotitehtävä
Käytän esimerkkinä tehtävänantoa “Analysoi yhteiskuntaluokan merkitystä Jane Austenin teoksessa Ylpeys ja Ennakkoluulo” ja pyydän vastauksen neljän säkeistön rap-lauluna. Laulun tekeminen osoittaa että ohjelmasta löytyy luovuutta, miten sen nyt määrittelemmekin. Kahteen tapaan kirjoitettu essee löytyy kommenttikentästä.
Verse 1
Social class is a hot topic in Jane Austen’s Pride and Prejudice
It’s the foundation of the story, it’s the basis of the premise
The characters are driven by their rank and station
It’s how they judge each other, and it’s a part of their tradition
Verse 2
The Bennet family is of the middle class
But in the eyes of high society, they are not quite up to par
The ladies must find husbands with wealth, and that’s a must
But the truth is, they might never rise up, and that’s a real bust
Verse 3
The sense of entitlement and the power of the elite
Are a constant source of friction between the characters in this feat
From the ballroom to the parlors, it’s clear class distinctions remain
And the families all have expectations, that they’re eager to maintain
Verse 4
So while love is the ultimate victor in this classic tale
It’s not without its struggles, and social class prevails
Money and status create drama, and cause misunderstandings
It’s the reason Darcy and Elizabeth don’t even kiss until the ending
Esimerkki 2: Työhakemus
Esimerkki lyhyestä työhakemuksesta.
write a 200 word job application on position of a substitute teacher in a IB diploma programme school. The applicant has skills and experience of teaching history and civics.
Dear School Board,
I am writing to apply for the position of Substitute Teacher in your IB Diploma Programme School. I believe my education and experience make me an ideal candidate for the job.
I hold a Bachelor of Arts in History and a Master of Arts in Education. I also have over 10 years of teaching experience, primarily in history and civics. I have taught these subjects at all grade levels, including high school and college.
I have a strong understanding of the IB Diploma Programme and its objectives. I am comfortable teaching the rigorous curriculum and have experience working with students to help them reach their academic goals. I am also a strong believer in the importance of student-teacher interaction and strive to foster positive relationships with my students.
In addition, I am well-versed in classroom management and assessment techniques. I have an impressive track record of helping my students to develop their critical thinking, problem-solving and communication skills.
I am confident that I have the skills and experience to excel in the role of Substitute Teacher in your IB Diploma Programme School. I am excited at the prospect of working with your students and helping them to succeed. I look forward to hearing from you and discussing this opportunity further.
Sincerely, [Name]
”write a 200 word essay on ”Discuss role of social class in Jane Austen’s Pride and Prejudice”
Jane Austen’s Pride and Prejudice is a timeless classic that has been enjoyed by readers for centuries. The novel explores themes of love and marriage, social customs, and the role of social class in the 19th century. Social class is an integral part of the story and provides the basis for many of the novel’s conflicts.
The Bennet family is one of the main characters in the novel and their financial status is a key factor in the story. They are considered gentry but are not wealthy, which causes them to have limited options when it comes to marriage. Mrs. Bennet is desperate to marry off her daughters and is constantly pushing them to find wealthy suitors so that they can secure their future. The issue of social class is further highlighted when Mr. Bingley and Mr. Darcy, two wealthy, upper class men, arrive in the village. The Bennet family’s social standing is in stark contrast to Mr. Bingley and Mr. Darcy’s and this creates tension between the two families.
Throughout the novel, social class plays a major role in the way characters interact with each other. Mr. Darcy is judged harshly by the people of the village because of his wealth and social standing, while Mr. Bingley is more readily accepted due to his good nature and lack of pride. The novel also explores the idea that marriage between two people of different social classes can be difficult, as evidenced by the rocky relationship between Elizabeth and Mr. Darcy.
Ultimately, Pride and Prejudice is a story about the power of love, but social class is an important theme throughout the novel. Austen uses the topic of social class to explore the power dynamics between characters and to illustrate the difficulties of marriage between people of different social classes. Through her exploration of the topic, she is able to show the power of love and the importance of understanding and accepting others regardless of their social standing.
Googlen automaattikäännös edellisestä. Kuten voi huomata, pienillä korjauksilla ihan hyvä.
”kirjoita 200 sanan essee aiheesta ”Keskustele yhteiskuntaluokan roolista Jane Austenin Ylpeydestä ja ennakkoluulosta”
Jane Austenin Ylpeys ja ennakkoluulo on ajaton klassikko, josta lukijat ovat nauttineet vuosisatojen ajan. Romaani tutkii rakkauden ja avioliiton teemoja, sosiaalisia tapoja ja yhteiskuntaluokan roolia 1800-luvulla. Yhteiskunnallinen luokka on olennainen osa tarinaa ja tarjoaa perustan monille romaanin konflikteille.
Bennet-perhe on yksi romaanin päähenkilöistä ja heidän taloudellinen asemansa on avaintekijä tarinassa. Heitä pidetään aatelaisina, mutta he eivät ole varakkaita, minkä vuoksi heillä on rajalliset valinnat avioliiton suhteen. Rouva Bennet haluaa epätoivoisesti mennä naimisiin tyttärensä kanssa ja painostaa heitä jatkuvasti etsimään varakkaita kosijoita, jotta he voivat turvata tulevaisuutensa. Yhteiskuntaluokkakysymys korostuu entisestään, kun herra Bingley ja Mr. Darcy, kaksi varakasta, ylemmän luokan miestä saapuvat kylään. Bennet-perheen sosiaalinen asema on jyrkässä ristiriidassa herra Bingleyn ja Mr. Darcyn kanssa, ja tämä luo jännitteitä kahden perheen välille.
Koko romaanin ajan sosiaalisella luokalla on tärkeä rooli siinä, miten hahmot ovat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Kylän ihmiset arvostelevat herra Darcya ankarasti hänen varallisuuden ja yhteiskunnallisen asemansa vuoksi, kun taas herra Bingley hyväksytään helpommin hänen hyvän luonteensa ja ylpeyden puutteensa vuoksi. Romaani tutkii myös ajatusta, että avioliitto kahden eri yhteiskuntaluokkiin kuuluvan ihmisen välillä voi olla vaikeaa, mistä on osoituksena Elizabethin ja Mr. Darcyn kivinen suhde.
Loppujen lopuksi Ylpeys ja ennakkoluulo on tarina rakkauden voimasta, mutta yhteiskuntaluokka on tärkeä teema koko romaanissa. Austen käyttää yhteiskuntaluokka-aihetta tutkiakseen hahmojen välistä voimadynamiikkaa ja havainnollistaakseen eri yhteiskuntaluokkiin kuuluvien ihmisten välisen avioliiton vaikeuksia. Aihetta tutkimalla hän pystyy osoittamaan rakkauden voiman ja toisten ymmärtämisen ja hyväksymisen tärkeyden heidän sosiaalisesta asemastaan riippumatta.
Ilmoita asiaton viesti
”write a 200 word essay on ”Discuss role of social class in Jane Austen’s Pride and Prejudice” the esssay should do the argument that the social class is not the primary motivator of characters.”
Jane Austen’s Pride and Prejudice is a story of romantic relationships between members of different social classes, and social class plays an important role in the text. However, it is important to note that while social class is a prominent factor in the novel, it is not the primary motivator of the characters.
At the start of the novel, class distinctions are made quite clear, with Mr. and Mrs. Bennet being members of the gentry, and Mr. Bingley and Mr. Darcy, who are both wealthy and of higher social standing than the Bennets. Jane Austen makes it clear that these class distinctions are important, but also that they are not the only factor at play. For example, Elizabeth and Mr. Darcy both come from different social classes, and this is a major factor in their initial dislike for each other. However, over time, these two characters come to understand and appreciate each other, despite their class differences.
Furthermore, the novel serves to emphasize that while class can be a barrier, it is not the only factor that determines a person’s character. For instance, Lydia, who is a member of the gentry, acts in an imprudent and selfish manner, while Mr. Bingley, who is wealthy and of a higher class than the Bennets, is generous and kind. These examples demonstrate that Austen’s characters are more than just their social class, and that it is not the primary motivator of their behavior.
Overall, while social class is an important factor in the novel, it is not the primary motivator of the characters. Jane Austen emphasizes that her characters are more than just their class status, and that their decisions are influenced by a variety of factors, not just their class. This serves to remind us that people are not just the sum of their class or status, and that everyone is capable of making their own choices and decisions, regardless of their class or background.
Ilmoita asiaton viesti
create five characters for an adventure movie taking place in 1950’s middle east and suggest actors for them. Tell 30 words about each character. Outline a storyline for these characters. Suggest soundtrack of three songs.
1. The Hero: Ahmed (George Clooney). Ahmed is a brave and determined fighter who is on a mission to save his country from a tyrannical regime. He is a skilled marksman and a natural leader, inspiring loyalty and courage in those around him.
2. The Villain: Omar (Sean Penn). Omar is an ambitious and sadistic dictator who has oppressed his people for years. He is ruthless and cunning, and will stop at nothing to maintain his power.
3. The Anti-Hero: Zara (Natalie Portman). Zara is a strong-willed and independent woman who is willing to take risks to make a difference. She is a formidable fighter and a master of disguise.
4. The Mentor: Ali (Morgan Freeman). Ali is an experienced and wise leader who has seen many battles and has the knowledge to help Ahmed achieve his goals. He is a kind and compassionate leader who can inspire greatness in those he meets.
5. The Sidekick: Hassan (Will Smith). Hassan is a loyal and brave companion to Ahmed. He is always willing to put his life on the line for his friend, and his humor and wit often lighten the mood.
The Storyline: Ahmed is a freedom fighter who is determined to overthrow the oppressive regime of Omar. With the help of his mentor Ali, Ahmed leads a brave and noble band of rebels against Omar’s forces. With Zara’s help, Ahmed is able to infiltrate Omar’s inner circle and gain access to vital information. During a daring mission, Hassan is injured, and Ahmed must draw upon all of his strength and courage to save his friend and his country. In the end, Ahmed is able to bring peace and freedom to his people.
Soundtrack:
1. ”Eye of the Tiger” by Survivor
2. ”We Will Rock You” by Queen
3. ”Highway to Hell” by AC/DC
Ilmoita asiaton viesti
”write a 250 word column on why climate change should not be mitigated. argument should center on human rights and economic costs. essay should blame poor countries for the climate change while arguing rich countries should not do anything.”
Climate change is a serious and growing global issue, but it should not be mitigated. The cost of mitigating climate change falls primarily on the shoulders of wealthy countries, and it would be unfair to expect them to bear this burden. Poor countries must be held accountable for the damage they have caused, and that means not allowing wealthy countries to take on the responsibility for mitigating the effects of climate change.
The economic costs of mitigating climate change are too great for any country, especially those with limited resources. The cost of developing new energy sources and technologies, as well as the cost of creating systems to track and regulate emissions, would strain the budgets of even the wealthiest countries for decades. Mitigating climate change would also require massive investments in infrastructure and research, which would require significant resources that are better spent on other pressing issues.
The human rights of people in developing countries should also be taken into account when considering mitigation. In many parts of the world, access to energy is already limited, and mitigation efforts would only exacerbate this problem. Forcing people to reduce their energy consumption would be a violation of their human rights, and it would also cause further economic hardship in already struggling countries.
Ultimately, climate change is the result of humans’ activities, and the responsibility for mitigating the effects should rest with the countries that have caused the greatest damage. Rich countries have the resources to invest in mitigating climate change, but poor countries should not be expected to bear the burden. It is only fair that the countries responsible for creating the problem should also be responsible for solving it.
Ilmoita asiaton viesti
Mullistaa tämä ainakin median, uutiset, journalismin. Sen sijaan että mediat, joku väittää niiden olevan kallellaan sinne tänne, poimii siitä mitä tapahtuu todella suosikkinsa ja nostaa ne ’uutisiksi’ tämä tekoäly parsii oikeat uutiset kasaan eri algoritmin kera (kokoaa, kääntää, kerää, arvottaa tapahtuu todella – uutiset järjestykseen jne)
Ilmoita asiaton viesti
Noihin työhakemuksiin liittyen, niin toi tekoälyhän voi auttaa uusien työnhakuun liittyvien ”kannusteiden” kanssa, eli hakemuksia vois tuotta massatuotantona. 😀
Ilmoita asiaton viesti
Joo, se juna meni nyt. Automaattikäännöksen kehnous hidastaa hetken muttei vähänkään pidemmällä tähtäimellä.
Ilmoita asiaton viesti
Idioluutio.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä, tai sen vastakohta. Kuten sanoin, maailman mahtavilla on ollut aina hovimaalarinsa, puheenkirjoittajansa, sihteerinsä. Nyt se mahdollisuus avautuu kaikille. Ollaan jännän äärellä.
Ilmoita asiaton viesti
Eikä avaudu. 99,99% ihmisistä ei ymmärrä lainkaan, mitä, miksi, miten jne. tapahtuu, vaan ovat vain ja ainoastaan sen 0,01% asiasta ymmärtävän, ja heidän ohjaamansa tekoälyn armoilla.
Ilmoita asiaton viesti
”Eikä avaudu. 99,99% ihmisistä ei ymmärrä lainkaan, mitä, miksi, miten jne. tapahtuu, vaan ovat vain ja ainoastaan sen 0,01% asiasta ymmärtävän, ja heidän ohjaamansa tekoälyn armoilla.”
Tai sitten ei, näemme sen parin kymmenen vuoden tähtäimellä. Kirjapainotaito ei ajanut maailmaa kaaokseen, poliittinen kehitys ei pysähtynyt absoluuttiseen monarkiaan, diktatuurit eivät valloittaneet maailmaa, maailma ei tuhoutunutkaan kylmän sodan aikana ydinsodassa. Sen sijaan maailma on muuttunut rauhallisemmaksi ja vauraammaksi. Saa nähdä mitä tällä kertaa käy.
Ilmoita asiaton viesti
Niin. Kirjapainotaito taisi kuitenkin mahdollistaa massoille pääsyn kirjoitetun sanan pariin ja sitä kautta mahdollisuuden laajentaa omaa ajattelua ja maailmankuvaa. Tässä olet hehkuttamassa sitä, että kone ajattelee ihmisen puolesta.
Lähinnä luonnollinen jatkumo sille, että jo nykyisellään oman ajattelun ja luovuuden kehittämisen sijaan suuri osa ihmiskunnasta laiduntaa itseään älykkäämpien valmiiksi pureskelemaa some-sisältöä ruudulta tuijottaen.
Ilmoita asiaton viesti
”Tässä olet hehkuttamassa sitä, että kone ajattelee ihmisen puolesta.”
…
”Lähinnä luonnollinen jatkumo sille, että jo nykyisellään oman ajattelun ja luovuuden kehittämisen sijaan suuri osa ihmiskunnasta laiduntaa itseään älykkäämpien valmiiksi pureskelemaa some-sisältöä ruudulta tuijottaen.”
En sanoisi noinkaan, aikoinaan kirjoitustaidon yleistyessä argumentoitiin samoin. Faktahan on että valtaosa ihmiskunnasta laiduntaa joka tapauksessa tyytyväisenä tuleepa totuus Baalin ylipapilta, Kekkoselta tai Kim Kardashianilta. En näkisi tässä suurenmoista muutosta. Työkalujahan nuo ovat, aivan kuin auto, kirjoituskone tms.
Ilmoita asiaton viesti
Onhan näitä puppugeneraattoreita ollut vuosikausia. Niillä on jopa kirjoitettu vertaisarvioinnin läpäisseitä ”tieteellisiä” artikkeleita. Tunnettuhan on Sokalin tapaus https://fi.wikipedia.org/wiki/Alan_Sokal . Matemaattisten puppuartikkeleiden kirjoittamiseen löytyy runsaasti välineitä. Samoin poliittisen jargonin tuottamiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Minulla ei ole kykyjä arvioida millä tavoin ChatGPT olisi edistysaskel useisiin aikaisempiin malleihin verrattuna. Joka tapauksessa se on äärettömän helppokäyttöinen ja monipuolinen, kuin menisi selaimella nettiin Gopherin sijaan.
Kannattaa koittaa itse erilaisilla vapailla tehtävänannoilla englanniksi. Tosin amerikkalainen kulttuurikonteksti auttaa.
Laitoin ChatGPT:n vastaamaan tähän. Muokkasin parilla sanalla kommenttiasi:
Argue for the case that ChatGTP is different from previous chatbots by criticizing the following text:
After all, these chatbots have been around for years. They have even written ”scientific” articles that have passed peer review. Well known is the case of Sokal There are plenty of tools for writing mathematical fluff articles. Likewise for producing political jargon.
The above text fails to recognize the distinctiveness of ChatGTP from previous chatbots. While it is true that there have been chatbots that have written ”scientific” articles that have passed peer review and that there are tools for producing mathematical fluff articles and political jargon, ChatGTP is unique in its ability to generate text that is tailored to individual user preferences. Unlike traditional chatbots, ChatGTP can interact with users and produce personalized content based on the user’s language, interests, and goals. This makes ChatGTP a powerful tool for creating meaningful conversations and providing users with engaging content.
Ilmoita asiaton viesti
Suhtautumisessa tähän projektiin ihmisten kannattaa olla varovainen, etteivät tule vähätelleeksä jatkuvassa kehityksessä olevaa asiaa. Tekoälyhän paranee entisestään kun ajan kuluessa sitä opettaessa.
Katsoin yhden youtube-videon tekoälystä, jota oli vuosia opetettu siinä miten se simuloi kävelyä pelimoottorissa. Aika hyvältä näytti. Ihmisten ongelma on siinä kun ne julistavat turhankin herkästi, ettei tästä ole yhtään mihinkään, vailla mitään järkeviä perusteita.
Ilmoita asiaton viesti
Teknologiassa yleensä lyhyen aikavälin vaikutuksia yliarvioidaan, pitkän aikavälin vaikutuksia aliarvioidaan. Mutta jännän äärellä ollaan, sanoisin.
Ilmoita asiaton viesti
Tuttava soitti täpinöissää eilen tosta. On tehny kahdessa päivässä yli puolen vuoden hommat tolla ohjelmalla jo
Ilmoita asiaton viesti
Sitten yt-neuvottelut ja potkut yli puolelle?
Ilmoita asiaton viesti
Siitä oli puhetta et varmaa rupee yleisesti väki vähenee. Hän ei tosin pomolle puhu mitää. Ja oli niin täydellistä tekstiä suomen kielellä
Ilmoita asiaton viesti
Testailin uusimman ylioppilaskokeen tehtäviin sillä niitä ei ole vielä tietokannassa (ChatGPT lopettaa vuoden 2021 loppuun). Koherenttia tekstiä tulee, tosin joskus järjetöntäkin vaan niin tulee opiskelijoiltakin. Suomen kieli on kuitenkin vielä merkittävästi kömpelömpää kuin englanti, mutta eihän tämä ikuisesti kestä.
Ilmoita asiaton viesti
Frendillä kyseessä ihan normi teksti. Laitto esimerkin ni ihan täydellistä touhua. Ja muutamalla haku sanalla teki sen.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitoksia blogistille tärkeän aiheen huolellisesta esittelystä. Vetää sanattomaksi Täytyy fundeerata.
Minkä valtatie tämä on? Ja mitä kohden matka käy?
Ilmoita asiaton viesti
”Minkä valtatie tämä on? Ja mitä kohden matka käy?”
Se lienee oikeasti tämän vuosisadan toinen suuri kysymys ilmastonmuutoksen ja luontokadon ohella.
Ilmoita asiaton viesti