Tasa-arvoa päästökauppaan

Hallitus suunnittelee polttomoottoriautojen polttoaineisiin päästökauppaa. Oikein hyvä asia, jos se toteutetaan perustuslakiemme hengen mukaisesti siten, että ketään toista ei laitetta iän, sukupuolen, ja asuinpaikan mukaan eriarvoiseen asemaan. No kuinka tämä eriarvoisuus toteutuu. Otetaan muutama esimerkki verrattuna Helsinki ja oma kotikaupunkini. Ja itseasiassa kaikki samat lainalaisuudet koskevat koko Suomea.

Liisa Lähihoitaja asuun kaupungin keskustassa, hän tekee kolmivuorotyötä ja työpaikka on Kiihtelysvaaran sote-yksikössä. Hän menee autolla töihin, koska ei julkista liikennettä ei ole saatavissa kuin satunnaisesti. Päivittäistä työmatkaa kertyy noin 50 km joka työpäivä eli noin 1000 km kuukaudessa eli 11.000 km vuodessa. Hänellä on yksityisliisattu auto, josta hän maksaa 249e/kk ja polttoaineisiin 60 litraa kuukaudessa eli noin 150 e. Hänen vuotuiset työmatkakulut ovat siis (249 e+ 150 e x  11 kk) lähes 4.400e. No verottajahan ei hyväksy pääomakulua vaan  hyvittää yli 750 e menevän osan polttoaineesta  eli noin 1.500e ja hänen veroprosentilla (22%) hyötyä tulee noin 300 e. Siis kaksi ilmaista tankillista vuodessa.  Nettomeno on siis 4.100 e. Hän maksaa polttoaineveroja valtiolle lisäksi noin 3.000e.

Heikki Hoitaja asuu Malmilla ja hänen työpaikkansa on Ruoholahdessa. Hänen päivittäinen työmatka niin ikään noin 50 km/päivä. Hänen vuosilippunsa maksaa 650e ja hän saa ajaa sillä rajattomasti ympäri vuoden.

Mikko Muusikko asuu Outokummussa ja opettaa konservatoriossa. Hänen työnsä on pääasiassa iltapäivä ja iltatöitä ja joskus myös viikonloppuisin. Julkista liikennettä ei juurikaan ole. Hänen päivittäinen työmatka on 110 km. Vuodessa kertyy 24.500 km työajoa. Hänellä on dieselauto, josta hän maksaa 450 e ns. dieselveroa, polttoainetta kuluu 3500 litraa, josta hän maksaa 8750e ja siitä veroa 6200e valtiolle + dieselveron. Hän saa vähentää veroistaan omavastuun jälkeen 8000e. Samaan aikaan hän menettää autonsa pääomakuluina ja arvonalenemisena noin 1.500 e/vuodessa. Hänen veroprosentilla 28% hänen nettomenonsa työssäkäymisestä on siis vähän alle 6000e vuodessa.

Risto Rumpali asuu Hyvinkäällä ja soittaa sinfoniaorkesterissa. Hänen työmatkansa on myös 110km/päivä. Hän kulkee matkansa lähijunalla ja maksaa noin 1.000 e  vuodessa matkastaan. Hän saa 250 e  vähentää työmatkoistaan ja hänen tuloillaan se tekee noin 50e.

On helppo siellä Helsingin päässä suunnitella polttoaineisiin päästökauppaa kun itse pääsee kuin koira veräjästä minimaalisilla työmatkakuluilla. On todella väärin, että PK seudun kunnat  ja monet muut isot kaupungit sponsoroivat omien kuntalaisten työmatkoja aivan poskettomasti. Tämä laittaa kansalaiset aivan eriarvoiseen asemaan ympäri Suomea. Kuinka tästä päästään tasa-arvoon? Tässä päästään tasa-arvoon siten, että HSL, Tampereen, Turun jne vuosilippu nostetaan kolmenkertaiseksi ja lähijunien ja metrojen vuosimaksu nelinkertaiseksi. Niin yksinkertaista se on.

Siis jos päästökauppa viedään maaliin, on vuosilippujen hinnat moninkertaistettava, noin niin kuin aikuisten oikeesti.

PS. Luvut eivät ihan ole tarkkoja, mutta suuruusluokat ja periaate liennee oikein.

+1
JukkaTuunanen1
Joensuu

Vuorovaikutusyrittäjä, business broker, Joensuu

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu