Veikkaus – Suomen haitallisin monopoli

Tämä on ensimmäinen osa Veikkausta käsittelevässä sarjassa.

 

Oman lapseni aloittaessa esikoulun olen muistellut omia kouluaikojani. Meillä oli samaan suuntaan lähtevien luokkatovereiden kanssa tapana pysähtyä matkan varrella olevassa pienessä ruokakaupassa. Ensimmäinen asia, jonka näimme aina kauppaan astuessa, oli jännittävä hedelmäpelikone. Se oli sijoitettu kaupassa siten että sen vierestä ei voinut olla kulkematta. Ja se oli sopivasti kassojen läheisyydessä, niin että kun vaihtorahat sai käteensä, katse sopivasta osui koneeseen. Ei ollut mikään ihme, että meidän kakkosluokkalaistenkin karkkirahat monesti katosivat siihen koneeseen. Onneksi ymmärsin lopulta, että ei se kone antanut lisää rahaa, vaan se vain vei sitä pois. Kaikki eivät olleet niin onnekkaita, ja uhkapelaaminen onkin monelle todellinen ongelma. 

 

Veikkaus – Suomen haitallisin monopoli

Veikkaus lienee Suomen valtion haitallisin monopoli. Veikkaus myy haitallisia, riippuvuutta aiheuttavia tuotteita, mutta toisin kuin valtion toinen haitallisia tuotteita myyvä monopoli Alko, Veikkaus saa vapaasti markkinoida tuotteitaan ja saalistaa uhkapelien haitoille alttiimpia väestönosia vielä tänäkin päivänä. Vaikka peliautomaateilla on nykyään onneksi ikärajat, tavoittaa Veikkauksen TV-mainonta ja ohjelmat silti myös ala-ikäiset. Rahapelikyselyn mukaan 95%(!) kyselyyn vastanneista oli nähnyt jonkun näistä Veikkauksen TV-mainoksista. Veikkauksen mainonta tutkitusti kasvattaa peliriippuvaisten kokemia haittoja. Mainonta ja ohjelmat vetoavat myös lapsiin, jopa niin tehokkaasti että meidän alle kouluikäiset lapset sanovat Veikkauksen Keno-arvonnan yhdeksi lempiohjelmistaan. On niin jännittävä arvata mikä numero seuraavassa pallossa on. Uusi sukupolvi asiakkaita turvattu Veikkaukselle? 

On lähes mahdotonta käydä ruokakaupassa tai kioskilla näkemättä Veikkauksen pelikoneita tai mainontaa. Käytännössä jokainen suomalainen altistuu Veikkaukselle kerran viikossa, halusi tai ei. Eikä edes se riitä, sillä Veikkaus pommittaa myös suoramarkkinointia kotiin asti. Veikkauksen ansiosta Suomessa uhkapelien saatavuus lienee yksi maailman korkeimpia. Ja saatavuudella on vaikutuksensa, on surullista huomata kuinka nopeasti monet maahanmuuttajat päätyvät säännöllisesti jumiin Veikkauksen pelikoneiden luo ruokakaupassa asioidessaan. 

Veikkauksen näkyvyys ei rajoitu pelkästään mainontaan. Rahapelikyselyn mukaan 93,5%(!) kyselyyn vastanneista on nähnyt uutisen liittyen Veikkauksen pelin voittoon. Kun rahan menetys uhkapeleissä on kuitenkin tilastollinen tosiasia, on huolestuttavaa että myös media on vapaaehtoisesti mukana Veikkauksen uhkapelien markkinointiin. Ei sinänsä ihme, onhan Veikkaus yksi median parhaista asiakkaista mittavan mainosbudjettinsa ansiosta. Pahimmillaan kyseessä on puhdasta piilomainontaa. 

Vaikka Suomessa muuten valtio puuttuu turhankin ärhäkkäästi kansalaisten terveyttä uhkaaviin seikkoihin, annetaan silti Veikkauksen temmeltää hyvin vapaasti. On hyvin kuvaavaa että Suomessa uhkapelien säätely kevyempää ja saatavuus korkeampaa kuin uhkapeleistään ja menetetyistä omaisuuksista maailmankuulussa Las Vegasissa. Siellä sentään uhkapelien ikäraja on 21-vuotta, sen valvonta tarkkaa eikä  uhkapelejä todellakaan ole joka kioskissa ja kaupassa. Näennäisesti vastuullinen ja peliongelmia ehkäisevä Veikkaus onkin tehnyt Suomesta uhkapelaamisen villin lännen.  

 

Kirjoituksen seuraavassa osassa ehdotan ratkaisua Veikkaus ongelmaan

 

JussiMakipelto

Maaseudulla asuva tietotekniikan diplomi-insinööri ja Liberaalipuolueen puoluesihteeri.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu