Georgiassa "julkinen liikenne" toimii mainiosti

Georgia on tietenkin edelleen melkoisen köyhä maa pitkien ja brutaalien Venäjän miehitysten jäljiltä – mutta ainakin täällä pääsee edullisesti ja suhteellisen nopeastikin paikasta a paikkaan b. Olen ollut taas täällä parisen viikkoa matkustellen sinne sun tänne.

Tbilisin metro on vallan mainio liikenneväline. Metrojunia kulkee vilkkaampina aikoina noin 3 minuutin välein, hiljaisempina vaikkapa neljän tai viiden minuutin välein. Toimii loistavasti. Etäluettavalla kortilla maksetaan metrojärjestelmään sisälle mennessä erittäin helposti mitättömän pieni summa – jotakin luokkaa 0,20 euroa, tai vieläkin vähemmän – kortin saldo ei meinaa millään vähetä. Siellä saa sitten ajella sillä summalla mihin hyvänsä.

Tbilisin sisäinen liikenne metroasemilta ja rautatieasemalta toimii lähinnä pienillä noin 20 matkustajan busseilla erittäin tiheästi ja taksikyytikin on hyvin halpa.

Kun Tbilisistä haluaa jonnekin kauemmas, niin taas on käytettävissä ne mainiot pikkubussit. Hyvin yleinen tapa on, että busseja tiettyyn kohteeseen on useampia jonossa ja bussi lähtee kun tulee täyteen, sitten aletaan täyttämään seuraavaa pikkubussia. Pitkästä kaupunkien välisestä reissusta hyvää moottoritietä voi joutua maksamaan pari euroa vastaavan summan Georgian lareja tai jos kyseessä on tunteja vievä reissu jyrkkiä vuoristoteitä niin maksu voi olla jopa viitisen euroa.

Pikkubussisysteemiä täydentää yleensä samalla periaatteella toimivat taksit – lähtee kun tulee täyteen, eikä maksa kuin hieman enemmän kuin pikkubussi. Tosin se taksikuski sitten heittää oikeaan paikkaan jos on reitin lähellä ja hoitaa muutenkin ihmisten asioita.

Palatkaamme tänne Tbilisin paikallisliikenteeseen henkilöautojen ja muiden liikkujien kannalta. Teiden leveys ja siten kaistojen määrä riippuu suoraan liikenteen määrästä. Kun kyseessä on tiheasti liikennöity väylä, niin sitten hyvässä kunnossa olevia ajoratoja voi olla yhteen suuntaan hyvinkin monta, joten liikenne sujuu hyvin, vaikka autoja on vallan mahdottomasti. on eritasoristeyksiä, on siltoja, on tunneleita, on jalankulkusiltoja, jalankulkutunneleita, … minusta tämä homma pelaa loistavasti. Kuljettajat ajavat kuin hullut hirveää vauhtia, mutta homma toimii. Sitten kun on hyvä syy ajaa hitaasti, niin ajetaan hitaasti (on pantu töyssyjä).

Useissa tärkeissä liikennevaloissa on normaalien valojen lisäksi suuret numeronäytöt, jotka näyttävät vihreällä kuinka monta sekuntia on vielä vihreää ja punaisella kuinka monta sekuntia on vielä punaista – aivan loistava keksintö.

—–

Niin, että suomalaisilla ”liikennesuunnitelijoilla” olisi joissakin asioissa oppimista köyhästä Georgiasta. Vierailkaa täällä hyvän ruoan ja hyvän viinin maassa. Liikennettä ei saa suinkaan rajoittaa vaan se pitää tehdä sujuvaksi.

—–

Ps. presidentti Saakashvilin vallassaoloaikana Georgiassa on tapahtunut aivan ällistyttävän suuri kehitys positiiviseen suuntaan. On rakennettu, remontoitu, rakennetaan ja remontoidaan. Tosin sitä rakentamista ja remontoimista riittää vielä pitkäksi aikaa – esimerkiksi vanhat neukkula-aikaiset kerrostalot ovat usein ulkoapäin aivan kauhean näköisiä. sama

jussina

Kokoomuslainen lähes puoli vuosisataa. Vapaaehtoista maanpuolustustyötä suunnilleen saman verran. Viron Suojeluskunnan (Eesti Kaitseliit) jäsen enemmän kuin neljännesvuosisadan. Kotisivu: jput.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu